Новият живот на пазара на техника
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият живот на пазара на техника

Новият живот на пазара на техника

В сектора текат промени, най-вече заради възхода на онлайн търговията и все по-голямата конкуренция

Константин Николов
7209 прочитания

Години наред на пазара на електроника в България цареше своеобразен дуопол. Основните продажби в сектора минаваха през десетките магазини в цялата страна на големите "Техномаркет" и "Технополис", хората предпочитаха да "пипнат продукта, преди да купят", а по-малките играчи нямаха особен шанс в борбата с по-могъщите си конкуренти. С възхода на електронната търговия всичко се промени, скъпите огромни обекти са все по-трудни за поддържане, а в бранша навлязоха и изцяло онлайн играчи.

Официални оценки на пазара на електроника в България няма, но според няколко независими изследвания той е между 1.5 и 2 млрд. лв. Например последното проучване на консултантската компания Euromonitor го определя на 1.7 млрд. лв. през миналата година. Съществена част от него продължава да се държи от "Техномаркет" и "Технополис", но днес пазарът е далеч по-пъстър отпреди няколко години. Навлизането и бурният възход на онлайн търговеца еMAG също измени картината на пазара. През последните години големите вериги започнаха да инвестират в собствените си е-магазини, макар делът на този сегмент от общите им продажби все още да е нисък - между 5 и 7%. "През последната година растежът на онлайн продажбите ни значително надхвърля този на целия ни бизнес", заяви пред "Капитал" Божидар Колев, съсобственик на "Технополис".

През последните две години дългогодишните два лидера смениха местата си. Приходите на "Техномаркет" са спаднали от 830 млн. лв. през рекордната 2008 г. до 300 млн. лв. през миналата година. Причините са много - след няколко промени веригата е собственост на депутата Делян Пеевски, води спорове с наемодателя си "Глориент инвестмънт БГ" (създадена от основателите на веригата с цел да привлекат чужд инвеститор) за няколко търговски обекта. Компанията вече затвори няколко магазина, но продължава да има най-големия брой в сектора - 48. В същото време делът на "Технополис" продължава да расте, а групата е и най-рентабилната в изключително конкурентния бранш (виж графиката).

През последната година най-голям растеж е отбелязал номер три в сектора: веригата "Зора". Приходите й са нараснали с 23% до 136 млн. лв. през 2018 г. От създадената през 1991 г. семейна компания казват, че причините са няколко - ребрандирането през миналата година, промените в магазините и сайта и по-високият рекламен бюджет. Компанията има и най-големия дял на онлайн продажби от традиционните играчи - около 6%, като целта й е тази година той да достигне 10%. Очакванията на основателя на веригата Георги Милушев е растежът през тази година също да е около 25%. Пред "Капитал" преди време той уточни стратегията на компанията: не толкова нови магазини, а развитието и повишаването на ефективността на сегашните. За целта той посочи, че разходите за поддръжка на големи магазини са изключително високи, а оборотът на магазин от 800-1000 кв.м е почти аналогичен с този на четири пъти по-големи обекти.

В класацията прави впечатление и възходът на по-малките вериги. Пример е "Техмарт", чиято компания майка "Магнум-Д" преди време беше основно дистрибутор и износител на техника. През последните години тя разви и търговия на дребно и вече е на четвърто място сред веригите след "Технополис", "Техномаркет" и "Зора". "Техмарт" се нанесе и в два от освободените магазини на "Техномаркет".

В същото време продължава да расте влиянието на лидера на онлайн пазара - еMAG, който е част от глобалния ритейл гигант Naspers. Официални резултати за продажбите на компанията тук няма, тъй като оперира през регистрираното в Румъния дружество Dante International. По неофициални източници те са около 100 млн. лв., като през последната година са нараснали с 40%, а основна част от тях е продажба на техника и електроника. Само за т.нар. черен петък през миналия ноември бяха пласирани стоки за над 27 млн. лв. Според представители на компанията водеща категория продукти си остава черната техника, а като обем продажби най-силно представени са телевизорите и мобилните телефони. През 2018 г. компанията ще отвори българско дружество, чрез което ще е далеч по-ясно колко голям е бизнесът й тук.

По данни от пазара именно продукти от черната техника са най-търсените категории от българските потребители. Макар през тази година да няма голямо спортно събитие като първенство по футбол или олимпиада, телевизорите остават най-продаваната стока както в традиционните магазини, така и онлайн. Според Божидар Колев от "Технополис" горещото лято е увеличило и търсенето на хладилници и климатици. В същото време продължава тенденцията все повече потребители да си купуват смартфони от ритейл мрежата, а не от телекомите. Въпреки това операторите остават основните продавачи на телефони, макар и делът им да се свива. Според Euromonitor на българския пазар годишно се продават около 1.6 млн. телефона, като около 1 млн. от тях минават през телекомите. Именно този факт кара и някои доклади да включват тези компании като основни играчи на пазара на техника.

В класацията на "Регал" присъстват и немалко специализирани търговци на компютърна техника и компоненти като "Стемо", "Жар" и "Вали компютърс". Част от тях продават и на едро, и на дребно.

Очакванията на представителите на сектора са пазарът да продължава да расте, макар и бавно. Според Божидар Колев в началото на годината е имало известно потребителско забавяне заради неясната ситуация преди изборите, но след това пазарът се е стабилизирал. През следващата година предстои и световно първенство по футбол в Русия, както и зимна олимпиада, а такива спортни събития винаги допринасят за продажбите на телевизори.

ТОП 3

"Технополис"


"Технополис" е създадена през 1992 г., когато едноличният й собственик "Видеолукс холдинг" отваря първия си магазин в София. Съсобственици на компанията са Божидар Колев и Тодор Белчев. Днес групата има 33 магазина в България, от които 7 са в София. Приходите на "Технополис" през последните години постоянно растат, като миналата година достигнаха 469 млн. лв., с почти 10% повече от 2015 г. Компанията продължава да развива и онлайн магазина си и според Euromonitor е вторият най-голям е-търговец на техника в България след eMAG. Има и най-много служители в сектора - почти 1700.

"Техномаркет"

"Техномаркет България" оперира на българския пазар от 1992 г., като първоначално тогавашната компания майка "К енд К електроникс" на Николай Китов и Христо Кусев внася електроника. Първият магазин под марката "Техномаркет Европа" е отворен през 1999 г. През последните години контролът над "Техномаркет" се смени няколко пъти - от фирми и хора, близки до Цветан Василев, през завръщането на Китов в групата със съдружници, до днес, когато е собственост на депутата Делян Пеевски. През последните години приходите на веригата постоянно намаляват и за 2016 г. са около 300 млн. лв., с 36% по-малко от 2015 г. Намаляват и магазините, които в момента са 48 спрямо 60 в най-добрите години.

"Зора"

"Зора" е създадена през 1991 г. от Георги Милушев, Стефан Милушев и Пламен Стойков. За разлика от двата си по-големи конкурента веригата залага на по-малък формат магазини. За последните години оборотът на компанията постоянно се увеличава, като за 2016 г. тя отчита най-силния растеж в индустрията - над 22% до 136 млн. лв. Компанията залага и на собствени марки като Crown и Finlux. "Зора" инвестира в онлайн магазина си и разчита да бъде един от лидерите на електронния пазар след време. В момента продажбите през интернет са около 6%. Веригата има 36 магазина. През миналата година компанията се ребрандира и увеличи рекламния си бюджет.

Години наред на пазара на електроника в България цареше своеобразен дуопол. Основните продажби в сектора минаваха през десетките магазини в цялата страна на големите "Техномаркет" и "Технополис", хората предпочитаха да "пипнат продукта, преди да купят", а по-малките играчи нямаха особен шанс в борбата с по-могъщите си конкуренти. С възхода на електронната търговия всичко се промени, скъпите огромни обекти са все по-трудни за поддържане, а в бранша навлязоха и изцяло онлайн играчи.

Официални оценки на пазара на електроника в България няма, но според няколко независими изследвания той е между 1.5 и 2 млрд. лв. Например последното проучване на консултантската компания Euromonitor го определя на 1.7 млрд. лв. през миналата година. Съществена част от него продължава да се държи от "Техномаркет" и "Технополис", но днес пазарът е далеч по-пъстър отпреди няколко години. Навлизането и бурният възход на онлайн търговеца еMAG също измени картината на пазара. През последните години големите вериги започнаха да инвестират в собствените си е-магазини, макар делът на този сегмент от общите им продажби все още да е нисък - между 5 и 7%. "През последната година растежът на онлайн продажбите ни значително надхвърля този на целия ни бизнес", заяви пред "Капитал" Божидар Колев, съсобственик на "Технополис".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK