С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 сеп 2017, 10:39, 11975 прочитания

Вериги за мебели и интериорни стоки: IKEA генерира една пета от общите приходи през 2016 г.

Пазарът расте благодарение на динамиката в строителството и недвижимите имоти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Продажбите на 25-те основни вериги за мебели, осветление и други интериорни стоки в страната нарастват с двуцифрени темпове вече две поредни години. През 2015 г. общият оборот на веригите е 404 млн. лв., което е с 16% повече спрямо предишната година. През 2016 г. той достига до 458.5 млн. лв. благодарение на ръст от 13.5%. Основното обяснение за динамиката е продължаващото съживяване на бизнеса с недвижими имоти и на строителството в страната. Междувременно от пазара отпадна един от най-големите мебелни търговци – "Арон С", който имаше десет магазина. Останалите компании продължават да се развиват, като отварят нови обекти.

Структурата на пазара


Половината от продажбите на мебели и интериорни стоки за дома през 2016 г. минават през три големи компании – IKEA ("Хаус маркет България"), "Мебели "Виденов" ("Виденов груп") и "Аико" ("Аико мулти консепт"). Общият пазарен дял на трите фирми се задържа на 49% две поредни години. Оборотът на компаниите е в границите между 60 и 100 млн. лв., а годишните им ръстове се движат между 10 и 15%.
Други десет компании на пазара са с приходи между 10 и 30 млн. лв. Общият им пазарен дял е нараснал с половин процентен пункт до 37.5% през 2016 г. Пазарният дял на всяка от тях се движи между 2 и 6%. В тази група е рекордьорът по ръст през 2016 г. – датската верига Jusk ("Юск Бул"), чиито продажби са се увеличили с 61%. Тук е и компанията с най-голям спад (27%) през 2016 г. - "Мебелни къщи "Явор" ("Мараш – финансова група").
С оборот между 4 и 7 млн. лв. са девет компании. Общият им пазарен дял е 11%, а индивидуалният – в границите между 1 и 2%. От тях четири са със спад в продажбите спрямо 2015 г. Останалите обаче имат ръстове между 30 и 50%. И сумарният дял на този сегмент се е увеличил с около 3 пункта в сравнение с предишната година.
Компаниите с пазарен дял под 1% и с оборот между 3 и 4 млн. лв. вече са само три, защото оборотите на другите три – от класацията за 2015 г., вече са надхвърлили 5 млн. лв. Сумарният пазарен дял на този сегмент в класацията пада от 5 на 2.4%.

Челната тройка

През 2016 г. българското дружество на световния лидер при мебелите и интериорните стоки за дома – шведската IKEA, увеличава приходите си от продажби с 15%, почти колкото предишната година, до 96.9 млн. лв.. Този оборот генерира една пета от общите продажби в класацията. Печалбата на "Хаус маркет България" почти се удвоява (ръст от 91%) до 7.98 млн. лв. Основното събитие през годината е, че след като през 2015 г. IKEA откри изнесен център за продажби във Варна, през октомври 2016 г. отвори такъв и в Бургас.
През 2015 г. "Виденов груп" – Мебели "Виденов", увеличава оборота си с впечатляващите 77% и това поставя българското дружество на второ място в класацията. През 2016 г. търговецът, който има собствено производство, успява да запази тази позиция, макар ръстът му да е от умерените 9.5% до 65 млн. лв. оборот. "Виденов", което е позиционирано в масовия сегмент, увеличава и печалбата си с около 200 хил. лв. до 2 млн. лв.
"Аико мулти консепт" (мебели Aiko) вече две поредни години поддържа ръст от около 12% до оборот от 61.5 млн. лв. за 2016 г. Ако обаче към него се добавят и резултатите на "Мьомакс България" (Mömax), което е друга фирма със същия собственик, компанията би заела второ място сумарно със 72.1 млн. лв. За двете фирми това е първата година, откакто през 2015 г. контролният пакет в тях стана собственост на мебелна верига номер 2 в света – австрийската XXXLutz. През 2016 г. "Аико" почти утроява печалбата си от 1.46 млн. лв. на 4 млн. лв.
С обороти



Между 20 и 30 млн. лв.

В класацията се подреждат три "немебелни" компании. С умерен ръст от 5.6% до 27.1 млн. лв. завършва годината "Домко" (4) – вносител и търговец на дребно на мокети, тапети, балатуми, ламиниран паркет, килими, декоративни плоскости. Дружеството, което е собственост на Васил Георгиев Миков, леко намалява печалбата си спрямо предходната година до 659 хил. лв. "Домко" разполага с 11 магазина в София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Хасково, Варна и Солун. От ръста на продажбите му 7% идва от търговия на дребно и 4% на едро. Работи в посока разнообразяване на асортимента и като стокови групи, и като артикули във вече представените групи. През 2016 г. инвестира в покупка на терени в София, в изграждане на площадка към централния си склад и в оборудване на магазините.
С впечатляващите 35% до 26.15 млн. лв. се увеличават приходите на "Прима груп 2004" (5) през 2016 г., макар печалбата на дружеството да намалява с около 40 хил. лв. до 105 хил. лв. Фирмата е специализирана в продажбата на осветителни тела Optonica. Търговската марка е регистрирана през 2011 г. на българския пазар, лидер е при светодиодното осветление и предлага широка гама LED продукти на различни производители. Фирмата продава на едро чрез множество дистрибутори – в България, Румъния, Гърция, Сърбия, Италия, Украйна, Египет и ОАЕ. Собственост е на Магдалина Петрова Маркова, Димитър Петков Петков и на братята Анатолий и Владимир Лазарови.
Веригата за подови настилки CarpetMax (6) има ръст на продажбите от почти 18% до 20.7 млн. лв. през 2016 г. Веригата разполага с 18 магазина, които предлагат над 200 разновидности на мокети, 2000 модела килими и пътеки,120 декора ламиниран паркет, над 180 дизайна балатум и PVC настилки с различно приложение. Операторът й "Картекс П" АД завършва годината с около 0.9 млн. лв. печалба. Основен акционер е Пейо Иванов Николов. Освен него акции в дружеството имат шест физически лица и две дружества. "Картекс П" притежава контролно участие в транспортната фирма "Инкарпет" АД.

Между 10 и 20 млн. лв.

Датското дружество "Юск Бул" (7) е на българския пазар от 2005 г. За тези 11 години изгражда мрежа от 10 магазина Jusk с продукти за спални, бани, дневни, трапезарии, тераси и градини. Забележителното е, че четири от тях са открити през изминалата 2016 г., когато развитието рязко се ускорява. Новите обекти са в Стара Загора, Варна, Асеновград и Пазарджик. А останалите - в София (2), Пловдив, Велико Търново, Бургас и Плевен. Ударната експанзия успява да осигури на веригата 61% ръст в приходите от продажби до 19 млн. лв. Благодарение на нея тя преодолява загубата си от 183 хил. през предишната година и излиза на печалба от 1.05 млн. лв. "Юск Бул" ЕООД е собственост на "ЮСК Холдинг А/С". Дружеството предвижда разрастване на бизнеса си и през 2017 г.
"Интериор И" (8) София е собственост на Владимир и Калина Димитрови. По информация от сайта му от 1992 г. дружеството предлага материали за мебелната промишленост - над 36 вида артикули от 15 водещи европейски производителя. Има бази в 10 български града. През 2016 г. увеличава приходите си от продажби с 10% до 16.6 млн. лв. и печалбата си с почти 70 хил. лв. до 0.8 млн. лв.
С 2.4% спад на приходите от продукция до 13.65 млн. лв., но с 0.39% ръст на общите приходи до 15.03 млн. лв. завършва 2016 г. "Мартинели" ООД (9), Варна. Около 8.5% от постъпленията на дружеството идват от външни пазари, а 91.5% - от българския. Печалбата е нараснала с над 40 хил. лв. до 496 хил. лв. "Мартинели" е собственост на Мартин и Йорданка Несторови. Партнира и представя на българския пазар италиански и испански дизайнери и компании за интериорен дизайн. Разкрило е 18 луксозни шоурума за обзавеждане във Варна, София, Бургас, Пловдив, Стара Загора, Велико Търново, Плевен, Русе, Добрич и Шумен. Има складова база върху 20 хил. кв.м, автопарк с над 100 леки и товарни автомобила и собствена дистрибуция.
Магазинът за обзавеждане "Еником - М" (10) завършва 2016 г. с чувствителен ръст на продажбите от 34% до 13.7 млн. лв. Той най-вероятно е ефект от отварянето през 2015 г. на трети магазин - в "Люлин" – на мястото на оттеглилата се румънска мебелна верига "Мобексперт". Другите два магазина са в "Надежда" от 2004 г. и в "Дружба" от 2008 г. В магазина в "Дружба" работят ресторант, бистро и фреш бар. А в "Люлин" с Shop-in-Shop Center е представена марката Kare, която от 1981 г. предлага нестандартни дизайнерски мебели и аксесоари. Дружеството е създадено през 2000 г. и е еднолична собственост на Цветомир Душков Душков – брат на собственика на "Аико" Мариан Душков Душков. През 2016 г. печалбата на "Еником - М" нараства с 30 хил. лв. до 96 хил. лв.
"Зона Дом" (11) успява да запази приходите си от предишната година – с лек спад от 0.26% до 12.2 млн. лв. общо, и да намали загубата си от 237 хил. на 56 хил. през 2016 г. Фирмата е на пазара от 2007 г. и има собствено производство на мека мебел и матраци в Севлиево. Известна е с магазина Zona for Home в софийския жк "Люлин" – най-големия за времето си, в който върху 10 хил. кв.м площ се предлагат над 5 хил. артикула български и вносни мебели. В края на 2014 г. започва експанзия и открива няколко по-малки търговски обекта в страната. През 2016 г. обаче затваря обектите в Бургас, Плевен, Стара Загора и Велико Търново. През изминалата година дружеството работи с четири търговски магазина Zona for Home – в София – в "Люлин" и в "Младост", Пловдив и Севлиево. Собственост е на "Евро паралел" АД и "Паралел" ЕАД и се управлява от Йордан Христов Ковачев. През 2017 г. усилията на дружеството са насочени към това да излезе на печалба.
"Мараш-финансова група" (12), Пазарджик, e с най-голям спад на приходи от продажби в класацията през 2016 г. Дружеството, което стои зад "Мебелни къщи "Явор", завършва годината с 27% по-малко приходи до 10.75 млн. лв. То има задължения за 24.9 млн. лв., които успява да задържи на нивото на предишната година, и активи за 27.8 млн. лв. През 2015 г. затваря два търговски обекта в София и по един в Бургас и във Велико Търново. През последната година работи с шест магазина, като отваря наново обект във Велико Търново. Групата е майка на 12 дружества - "Явор" ООД, "Явор импорт-експорт" ЕООД, мебелните къщи във Варна, Несебър, Хасково, Пазарджик, София, Бургас, Велико Търново, Благоевград, "София саут ринг мол" и др. Съдружници в тях са Благо Солов и Станислав Николов. Независимо че финансовият резултат е загуба в текущата и предходната година (общо 4.7 млн. лв.), дружеството осъществява и ще продължава да осъществява основната си дейност и няма намерение да спира, пише в доклада за дейността.
"Мьомакс България" (13) – мебели Mömax, е притежание на собствениците на "Аико". В дружеството Мариан Душков Душков има 33%, а останалите 67% са на "ХЛCEE Холдинг" Гмбх. Всъщност то е създадено през 2009 г. като част от българската мебелна група Mobbo/Aiko, която през 2015 г. става част от австрийската XXXLutz. В края на 2016 г. Mobbo е ребрандирано като Mömax. Компанията е ориентирана към потребители със средни доходи основно между 18 и 35 г., 65% от които семейни. Брандът Mömax е представен в 5 държави в Европа - България, Австрия, Германия, Унгария и Словения. В България магазините Mömax са четири – два в София и по един в Стара Загора и Бургас. Предлагат се продукти от собствени марки и продукти на български производители. През 2016 г. приходите от продажби нарастват с 15.7% до 10.65 млн. лв. и компанията е на печалба от около 50 хил. лв.

Между 4 и 6 млн. лв.

"Арс трейд" (14) АД – мебели "Лабиринт", завършва 2016 г. с увеличение от 26% на приходите до 6.5 млн. лв., сочат данните от Търговския регистър. Чистата печалба е 10 хил. лв. Има задължения към банки. Дружеството е собственост на Райна Парушева Парушева и Георги Димитров Белобрадов. Произвежда в мебелната фабрика "Арс мебел" в Стралджа. Марката им за домашно и офис оборудване е LATO Furniture. Продава и мебели на други производители. През 2016 г. компанията закрива магазина си в Бургас и продължава да работи с един търговски обект – мебелния магазин в София, който е върху над 10 хил. кв.м. В него под наем работят "Техномаркет" и магазин на мебели ИДЕА.
С един мебелен хипермаркет върху 10 хил. кв.м в София "Мебели Лудвиг България" (15) – филиал на австрийската верига "К. Лудвиг", успява да реализира продажби за 6.33 млн. лв. през 2016 г. Сomo на "Околовръстното шосе" е отворен през 2005 г. и предлага мебели и аксесоари на немски, австрийски и други европейски производители. Приходите през 2016 г. обаче са с 0.7% по-малко, отколкото през предходната година. Освен това от печалба от 107 хил. лв. през 2015 г. дружеството излиза на загуба от 329 хил. лв. В доклада за дейността обратът се обяснява с повишените разходи за наем и с намаления с десетина пункта марж между доставната и крайната продажна цена на стоките. През 2017 г. целта е да се подобрят финансовите резултати чрез оптимизиране на разходи и мониторинг върху дейността. "К. Лудвиг" има три шоурума във Виена, най-големият от които е върху над 35 хил. кв.м.
Със спад в приходите от продажби от 1.21% до 5.95 млн. лв. и свиване на печалбата почти наполовина до 90 хил. лв. завършва 2016 г. "Габровски" (16). Варненската фирма произвежда и монтира осветителни тела, новогодишно и празнично осветление, метални изделия, ръчно изработени абажури и пр. Поддържа на склад над 5400 вида стоки, с които обслужва над 700 фирми. Има четири магазина – във Варна, София, Пловдив и Велико Търново, с обща площ от 1000 кв.м. Собственост е на Слави Георгиев Габровски, съпругата и сина му. В плановете за 2017 г. е да развие продажбите на осветителните си тела в големите "направи си сам" магазини в страната и да засили износа за европейските пазари.
Трудна година е имало и "Мебелна къща Лазур" (18), Варна. Акционерното дружество, собственост на 36 физически лица, притежава емблематичната мебелна палата "Лазур" в морския град, която има над 35-годишна история. Разполага с над 7 хил. кв.м търговска площ и над 10 хил. кв.м складове. Предлага мебели на български доставчици и от международни компании - от Европа и Китай. Клиентите са в Североизточна България, а също и хотели по Черноморието и в страната. През 2016 г. приходите от продажби намаляват с 5.33% до 5.77 млн. лв. Печалбата се свива с около 100 хил. лв. до 137 хил. лв.
Спад има в продажбите на още един търговец, ориентиран към морските хотелиери. "Златно слънце" (22), което оперира с мебелни магазини "Хелиос", завършва годината с 11% по-малко приходи до 4.27 млн. лв. Печалбата му също намалява с около 230 хил. до 331 хил. лв. Поморийската фирма продава на дребно и едро в четири магазина - в Поморие, Равда, Несебър и Приморско. Внася мебели от Германия,Турция, Англия, Китай и Полша. Разполага със собствени транспортни средства. Собственост е на Драгомир и Жана Христови.

Отличници в края на класацията

Четири мебелни фирми между 17-а и 21-а позиция в класацията са успели да увеличат продажбите си с 30-40% спрямо предходната година.
Производителят на мебели ИДЕА – "Тракия Маркет" (17), реализира ръст на приходите през 2016 г. от почти 32% до 5.88 млн. лв. Печалбата на дружеството се увеличава с почти 200 хил. лв. до 739 хил. лв. Коефициентът на рентабилност е впечатляващите 12.57 – вторият най-голям в топ 25. "Тракия Маркет" е собственост на Ралица Панайотова Стоянова и Чавдар Тодоров Стоянов. На пазара е от 2003 г., като предлага цялостни решения за дома, които определя като качествени, оригинални и модерни мебели на атрактивни цени. Сътрудничи с български производители и с европейски фирми. Има магазини в Пловдив, Бургас и София. В тези области доставя със собствен транспорт, приема онлайн поръчки. Предлага монтаж, проектиране и кредитиране.
При "Мебелни къщи Ралица" АД (19) ръстът от 43% до 5.64 млн. лв. в общите приходи е резултат от оптимизиране на продуктовата гама и популяризиране и рекламиране на марките мебели и врати. (Приходите от продажби на стоки нарастват с повече – с 50%.) Фирмата е успяла да запази маржа си и при загуба от 31 хил. лв. през 2015 г. да излезе на печалба от 67 хил. лв. "Мебелни къщи Ралица" е основана през 1994 г. Собственост е на Красимир Тодоров Узунов и "Интерсервиз Узунови" АД, в което дялове имат съпругата и дъщеря му. Внася мебели от Европа, Америка и Азия, дистрибутира ги, предлага комплексно хотелско обзавеждане. Има магазини в София, Варна, Бургас, Велико Търново и Хасково.
През 2016 г. производителят на мебели "Мондо" – "Дипол" (20), разполага с мрежа от 14 магазина - в Стара Загора, Нова Загора, Чирпан, Сливен, Ямбол, Велико Търново, Русе, Варна, Пловдив, Хасково, Твърдица, Кърджали. Това е ефект от разширяване, започнало през 2013 г. През изминалата година компанията, чийто едноличен собственик е Иван Георгиев Стефанов, реализира почти двоен ръст на приходите (47%) до 5.29 млн. лв. Печалбата също се е увеличила с почти 200 хил. лв. до 377 хил. лв.
С 36% до 4.57 млн. лв. нарастват приходите през 2016 г. и на производителя на "Хоп мебели". Те се продават в магазините в софийските квартали "Дружба" (в РУМ-а) и в "Люлин" (в сградата на ХИТ), в Дупница и в Нови Искър. Печалбата на собственика "Н.К.В.Д. Юнион груп" (21) остава на нивото на предходната година - 28 хил. лв. Дружеството има четирима собственици - Костадин Христов Бояджиев, Добромир Колев Йорданов, Васко Николов Николов и Николай Васков Николов.

Между 3 и 4 млн. лв.

"Мари ЕТ дизайн" (23) – магазини за италиански мебели и осветление Selamore, увеличава приходите си с 27% до почти четири милиона лв. (3.98 млн. лв.) през 2016 г. Дружеството, собственост на Кремена Йорданова Михайлова и Илияна Михайлова Джамбазова, завършва годината с печалба от 397 млн. лв. - с около 60 хил. лв. повече от предишната година. Магазинът в София е отворен през 2000 г. Върху над 1300 кв.м търговецът представя продуктите на италиански марки мебели и осветление, чийто представител е. През 2005 г. отваря и Selamore Варна върху 450 кв.м.
С 13% ръст на приходите от продажби до 3.47 млн. лв. е пловдивското СД "Дизма-Иванов С-ие" (24). Дружеството, собственост на Димитър и Мариана Иванови, продава жилищно, офис и хотелско оборудване под марката "Дизма". Има седем магазина в Пловдив, един в Смолян. През лятото на 2015 г. открива и магазин и склад в София.
"Васир" ООД (25) оперира магазини за осветителни тела и консумативи Orion в София, Варна и Пловдив. Собственост е на Васко и Ирина Василеви и двете им деца. През 2016 г. продажбите му нарастват с 9% до 3.4 млн. лв. "Васир" е на печалба от 633 000 лв. Това е и дружеството с най-висок коефициент на рентабилност в класацията (18.6).
ТОП 3
IKEA – "Хаус маркет България"

IKEA, най-големият търговец на аксесоари за дома в световен мащаб, присъства в България на франчайз чрез дружеството "Хаус маркет България". То откри първия и единствен засега магазин IKEA в страната през септември 2011 г. в София върху площ 29 хил. кв.м. През април 2015 г. компанията отвори електронен магазин, който дава възможност за поръчки от цялата страна. През юли същата година откри център за поръчки и доставки във Варна върху 2500 кв.м, а през 2016 г. – втори такъв център в Бургас. По данни на компанията през 2016 г. в обектите й в страната са регистрирани над 26 млн. потребителски посещения.
"Хаус маркет България" е компания на "Фурлис холдингс" С.А. през дружеството "Хаусмаркет" С.А., което е листвано на фондовата борса в Атина. В българското дружество "Интер Икеа системс Б.В." притежава една златна акция, а останалото е на "Хаусмаркет", което има договор за франчайз за управлението на магазините IKEA на територията на България. Българското дружеството е създадено през 2008 г. и купува терена от 60 737 кв.м, върху който и изгражда магазина.
IKEA се оглежда за подходящи терени в Пловдив, Стара Загора и други градове в страната. Не е изключено там да бъдат открити центрове за поръчки, възможно е и отваряне на втори голям магазин, но всичко ще зависи от пазарната конюнктура, каза неотдавна управителят на българския офис на веригата Никос Ифантидис, цитиран от "Капитал".

Мебели "Виденов" - "Виденов груп", Ямбол
Инж. Данчо Виденов се захваща с производство на мебели през 1989 г. Сега той и двамата му синове са съдружници във "Виденов груп" ООД, Ямбол. Дружеството е учредено през 2007 г. и тогава заема значителна част от регионалния пазар. Групата притежава собствена производствена база в Ямбол, складове в с. Столник, община Елин Пелин, и в Русе, собствен мебелен магазин в Бургас. През 2013 г. започва да се разширява чрез множество малки търговски обекти в цялата страна. Сега магазини на "Мебели Виденов" има в 41 българския града. Онлайн магазинът на фирмата предлага над 3 хил. артикула, в това число и преоценени мебели от Англия. Осъществява доставки на територията на страната на цени от 0 до 5 лв. със собствен товарен транспорт. Персоналът му е от 846 души. Мебелите са ориентирани към масовия потребител.

Мебелни магазини Aiko - "Аико мулти консепт"
През 2015 г. австрийската XXXLutz, втората в света мебелна компания, придобива контролния пакет от утвърдения български търговец на мебели "Аико" – мебелни магазини Aiko, чийто собственик е Мариан Душков Душков. Така се създава "Аико мулти консепт" ООД, в което Мариан Душков е съсобственик и управител. Другият партньор е "ХЛСЕЕ холдинг" ГмбХ.
С оборот от 61.5 млн. лв. за 2016 г. дружеството заема трета позиция на българския пазар. Заедно с "Мьомакс България" на същите собственици (мебели Momaх) обаче приходите му са 72 млн. лв. и това го подрежда на втора позиция на пазара на мебели в България.
Aiko магазините в България са четири – два в София и по един в Стара Загора и в Бургас, на чиито локални пазари дружеството е лидер според доклада за дейността му. Предлага над 16 хил. артикула на европейски и български производители – обзавеждане, аксесоари за дома, текстил, цялостни интериорни решения. Ориентирано към хората със средни и високи доходи. Потребителите на веригата са на възраст между 18 и 55 г., 77% семейни, 69% с висше образование.
В целите на "Аико мулти консепт" за 2017 г. е да увеличи пазарния си дял, като открие магазин във Варна и склад в София.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване, общуване и забавление на едно място 1 Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 2471 прочитания

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 3350 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Регал Топ 100

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10