С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
27 апр 2018, 10:16, 2507 прочитания

Потребителят Millennial

Поколението между 1980 и 2000 г. е напът да промени живота във всички негови аспекти – социален, икономически и политически

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

През 2000 г. светът премина от старото в новото хилядолетие. Millennial. Настроенията тогава бяха приповдигнати, противоречиви, близки дори до истерия. Вещаеха се нови хоризонти, но и войни, светло бъдеще и дори краят на света.


Е, светът не свърши и 18 години по-късно той си е все така забързан. Това, което се случи, е появата на едно ново поколение, което придоби същото име. Millennial. Това поколение е напът да промени живота и всички негови аспекти – социален, икономически и политически.

Кои са Millenials

През последните години се натрупаха редица изследвания, които си поставят за цел да разгадаят и опишат поколението Millennial. Повечето големи и по-малки международни консултантски компании, банки, университети и социологически агенции отделят време, за да се запознаят отблизо с т.нар. милениъли. Причината е, че това е поколението, което в момента е в най-активната си фаза, работи, изкарва пари и ги харчи по нови правила. То чертае нови направления и тенденции в начина на живот и потреблението, с които всички би трябвало да се съобразяват.



Колкото изследвания, толкова и изводи има по отношение на милениълите. И все пак голяма част от тях рисуват еднаква картина за това кои са Millennials и какво правят.
Димитър Колев, старши мениджър в Accenture Bulgaria

Тенденциите, които имат сериозно въздействие върху търговията на дребно, са следните:

Възходът на онлайн – интернет бързо се превръща в дестинацията за избор на купувачите и това създава силен натиск върху традиционните магазини, които се опитват да се борят със своите онлайн конкуренти. Днес между 20 и 30% от продажбите стават онлайн и това число бързо расте. Онлайн и мобилните канали са важни за Millennials, като им дават информация и съвети как да стигнат до най-добрия продукт или услуга. Много милениълс правят проучване онлайн, като проверяват рейтингите на продуктите, сравняват цени, а след това купуват стоката по един от многото канали.

Въпреки това магазините все още са важни. Millennials са привърженици на онлайн пазаруването, но това не означава, че са спрели да ходят до магазина. В действителност те очакват същото качество онлайн, каквото получават и на място. Те обръщат внимание на цената и качеството, но за тях са важни и личният опит, персонализацията и отношението към клиента.

Следващата важна тенденция е революцията на бързата мода. Един на всеки осем Millennials пазарува поне веднъж на седмица а на всеки две седмици си купуват дреха. Търговците се стараят да отговорят на засиленото търсене на тези бързи модни тенденции и това е голямо предизвикателство за тях.


Първото разграничение на това поколение е чисто демографско. Широките граници го определят като хората, родени между 1980 и 2000 г., или всички тези, които в момента са между 18 и 38 години. Други свиват дефиницията до средата на 80-те и средата на 90-те. Едно от най-мащабните глобални изследвания за Millennials например, направено от Universum и Insead, се спира на сегашните 22-34-годишни.

Милениълите не са най-многобройното поколение, но със сигурност най-активното, а значението му тепърва ще расте. До 2025 г. се очаква хората от тази група да са две трети от всички работещи по света. Тези, родени между 1980 и 1991 г. са около 20% от световното население и представляват 15% от работната ръка.

Според изследване на Goldman Sachs Millennials само в САЩ са над 90 млн. души, с което и най-многобройната поколенческа група – по-голяма дори от Бейби бум поколението.

Свързани и самоуверени

Въпреки че милениълите се различават в зависимост от региона, от който идват, както и от културната среда, в която растат, има много сходни характеристики между младите хора в САЩ, Китай, Германия.

"Във всички страни Millennials са различни, но заради глобализацията, социалните медии, износа за западната култура и скоростта на промените Millennials по света си приличат най-много в сравнение с всяко друго предишно поколение. Дори в Китай, където семейната история е по-важна от всеки индивид, интернет, урбанизацията и политиката на едно дете създадоха поколение, което е свръхсамоуверено и самостоятелно", се казва в анализ на Time по темата.

"Millennials са групата, която следва след поколението X, или родените между 1980 и 2000. Това поколение се отличава със засиленото използване и свободното боравене с дигиталните технологии. Това е последното поколение на XX век и първото, което е изцяло дигитално. То познава и двете – и аналоговата, и дигиталната среда", обяснява Димитър Колев, който е старши мениджър в Accenture Bulgaria.

Технологиите са първото звено, около което всички изследвания се обединяват, когато говорят за Millennials.

Millennials е първото поколение, което е израснало в домакинства, свързани със смартфони и пълни с техника. Те са най-добри в използването на интернет и онлайн мрежите, за да учат, да правят бизнес и да живеят. Американският автор Марк Пренски въвежда термина "дигитални по рождение" (Digital Natives), а тези, които трябва да наваксат с технологичното си усъвършенстване – "дигитални имигранти" (Digital Immigrants).

Според изследване на UBS, посветено на Millennials, това поколение действително разчита основно на технологиите, но впоследствие това става валидно и за другите поколения. "През 2015 г. общо 9 от 10 милениълс си поглеждат телефоните до 15 минути след събуждането си сутрин. Година по-късно това поведение се е разпространило върху всички възрастови групи", се казва в доклада на международната банка. Според друго изследване на Deloitte през 2016 г. 6 от 10 души от всички възрасти посягат сутрин към мобилните си устройства скоро след събуждане. "Резултатите показват, че Millennials най-много разчитат на дигиталните технологии, но другите възрастови групи също държат на постоянната си свързаност", заключват анализаторите от UBS.

Друга обща черта е животът на Millennials в социалните медии. Те се информират и формират мнението си на базата на социалните медии. Ако някой иска да ги привлече, трябва да им го напише във Facebook, Twitter или Instagram. Това поколение е по-богато и по-образовано от всички други предишни, храни се по-здравословно, живее по-свободно и обръща особено внимание как ще прекара свободното си време. Work-Life-Balance е изключително важна тема за Millennials.

По отношение на кариерното си развитие Millennials искат да работят на лидерски позиции и очакват бързо да се развиват в професионален план. Те се противопоставят на упоритата и тежката работа, затова неслучайно някои ги определят като мързеливи. Те се интересуват повече да се чувстват добре, отколкото да постигат успех, измерим в пари и статус. За да се развиват професионално, разчитат на връзките си с приятели и семейство. Планират да се пенсионират по-късно от предшествениците си. Това са някои основни изводи от изследването на Universum и Insead.

Нови правила за ритейла

Millennials живеят по различен начин от другите поколения. Това се отнася и за начина им на потребление. Търсят нови стоки и услуги, избират ги по критерии, които не бяха валидни доскоро, имат нови интереси, нужди и разбирания. Всичко това налага сериозна промяна за търговците, които се опитват да стигнат до тях и да задоволят нуждите им. Целият ритейл работи по нови правила.

"Millennials имат различна ценностна система. Те не се замислят толкова за статус, така че логото на продуктите не е атрактивно за тях", каза за "Регал" Ричард Кестенбаум, който е партньор в международната консултантска компания Triangle Capital LLC. Вместо това те се интересуват от следните неща: етика в поведението – дали компанията, която произвежда продуктите, плаща справедливи заплати и не уврежда околната среда; автентичност – дали производителят вярва, че това, което прави, е най-доброто, което може да постигне и може да подобри живота на хората; локални източници – дали продуктът произхожда от местната общност; артистичност – дали има дизайн с уникални компоненти; опит – дали общуването с компанията е позитивно. "Millennials искат да видят всички тези неща в продуктите, които купуват. Не е достатъчно да направите страхотен продукт, той трябва да предава всички тези ценности и да е оценен добре, за да е атрактивен за милениълите", казва Кестенбаум.

"Традиционният ритейл е в криза, предизвикана от промяната в потребителското поведение и предпочитания, бързата адаптация на новите технологии и силната конкуренция. Ключът за оцеляване е скрит в тяхната способност да предефинират смисъла от марките – каква роля играе марката в живота на потребителите както практически, така и емоционално", казва Димитър Колев от Accenture.

"Ритейл пазарът преживява катаклизъм в резултат на всички тези културни промени. Традиционните ритейлъри, които продават стоки, произведени от някой друг, ще страдат. Те не могат да мотивират клиентите да пазаруват в техните магазини. Компаниите, които обаче могат да комуникират ценностите си на потребителите, ще имат успех. Голяма част от тази комуникация става през социалните медии. Създаването на голям брой последователи в социалните медии се превърна в критичен критерий за успех. Често това се случва през влиятелни личности (Influencers), които препоръчват продукта на своите последователи", посочва Кестенбаум.

Той посочва марки, които са успешни в политиката си за привличане на потребителя Millennial: La Ligne (марка за дрехи, която залага на райето като основен и задължителен мотив в дизайна), Away Luggage (луксозни куфари на нелуксозна цена), MM La Fleur (марка за бизнес облекло с услуга Bento – изпращат на клиентите си кутия с пет комплекта облекло. Клиентът пробва всичко, задържа това, което му харесва, и връща останалото. Доставката е за сметка на компанията), Greats (премиум спортни обувки), Chubbies (шорти и бански). Общото между тях е, че са сравнително малки и всички залагат на онлайн търговия. А са малки, защото са нови. Много от големите, глобалните компании нямат успех с милениълите, защото се разминават с тяхното разбиране за етика и не отговарят на ценностите им. "Пазарът е много фрагментиран и никой не може да каже дали големи компании като Ralph Lauren или Michael Kors могат да наваксат."

Митове и легенди

Въпреки категоричните изводи и заключения на анализаторите за същността на Millennials и тяхното въздействие върху ритейла има изследвания, които определят някои от тенденциите за митове и ги оборват с аргументи. Едно такова изследване е на международната консултантска компания Accenture, направено сред 6 хил. потребители, от които малко под 2 хил. Millennials в осем държави по света – САЩ, Великобритания, Германия, Франция, Швеция, Япония, Китай и Бразилия. Проучването развенчава някои основни митове, като например, че всичко се върти около онлайн търговията. Действително това поколение пазарува много повече онлайн от останалите.

Дигиталните канали освен това се използват за търсене, събиране на информация и сравнение. Все още обаче са сериозен брой тези, които искат да пипнат стоката, преди да я купят, казват от Accenture.

Друг преборен мит е, че младото поколение не е лоялно към марките. Заключение на анализаторите е, че Millennials могат да са изключително лоялни потребители, стига да усещат, че са третирани коректно. Също така поведението на тази група потребители в социалните медии се възприема по грешен начин, се казва още в изследването. Фактът, че даден човек е "лайкнал" продуктовата страница на дадена компания във Facebook, не означава, че той непременно е фен на марката. Всичко това показва, че към изводите и тенденциите трябва да се подхожда внимателно и в зависимост от различните пазари и ситуации.
(Американските) Millennials в десет точки

1. Не се впечатляват от реклами – само 1% от Millennials казват, че рекламата ще ги кара да имат доверие в марката.

2. Биха купи кола, но биха живели под наем - 71% предпочитат да инвестират в собствена кола, отколкото да наемат. В същото време 59% биха живели под наем, отколкото да купят собствено жилище. Много от тях все още живеят с родителите си или имат закъсали студентски кредити.

3. Преди да купят, гледат блоговете – 33% от Millennials първо се информират от блогове, преди да направят покупката.

4. Автентичността е по-важна от съдържанието – 43% казват, че трябва да имат доверие в компанията или в медиата, преди въобще да посегнат към съдържанието.

5. Бъдещето им подобрено финансово състояние няма да промени потребителските им навици. По изчисления на Accenture американските милениъли ще наследят 30 млрд. долара от бейби бумърите. Въпреки това 57% казват, че няма да си променят начина на харчене.

6. Искат да се обвързват с марките през социалните мрежи – 62% казват, че биха станали лоялни потребители, ако познават марката през социалните мрежи.

7. Искат да участват в създаването на продуктите – 42% казват, че искат да помагат на компаниите в развиването на нови продукти и услуги.

8. Използват няколко технологични устройства едновременно – 87% използват между 2 и 3 устройства на ден.

9. Лоялни са към марката – това важи за 60% от тях, които са лоялни към продукти, които вече познават.

10. Очакват марките да подпомагат общностите – 75% е важно компаниите да правят нещо и за обществото, а не да мислят само за печалби.

Източник: Дан Шаубел, консултант, спикър и автор в The New York Times, Forbes и др.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 2210 прочитания

Бъдете нащрек, когато геоблокирате Бъдете нащрек, когато геоблокирате

Какво трябва да знаете, когато разработвате стратегия за онлайн продажби

18 май 2019, 1681 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Милениълите са най-малобройното поколение в България

Жалко, защото са склонни да опитват нови продукти и да плащат повече за качество

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

Евроизбори 2019: Слънце грее, дъжд вали...

...или как гласува Симитли

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет