Какво да очакваме от иноваторите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво да очакваме от иноваторите

С поколението Z известните ни досега системи за мотивация не работят и бизнесът търси различен подход, казва Ирена Жотева, управляващ партньор в HILL International

Какво да очакваме от иноваторите

Поколенията Y и Z объркаха работодателите, казват от HILL International

4299 прочитания

С поколението Z известните ни досега системи за мотивация не работят и бизнесът търси различен подход, казва Ирена Жотева, управляващ партньор в HILL International

© HILL International


Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

Родените след 1980 г. имат интерес към творческия стил на работа, искат да се занимават с умствени дейности и да работят за организации, които ценят иновативността. Поколението Y (1980 - 1991 г.) обаче се стреми да обхване по-общата картина. Хората от него желаят да са на ръководни позиции и да работят при гъвкави условия. Поколението Z (1992 - 1996 г.) предпочита експертно-изпълнителски роли. При тях акцентът пада върху детайлната обработка на информацията. И двете поколения не проявяват интерес към традиционни (силно регулирани) организации. Това е едно от наблюденията в изследването "Какво да очакваме от иноваторите", което разглежда поколенията X, Y и Z в България. HILL International го провежда през септември-октомври 2016 г. по повод на своята 25-годишнина в страната.

"Изследването донякъде беше в отговор на притесненията на работодателите, които се сблъскваха с хора от тези поколения и търсеха начини да ги мотивират и задържат на работа", обяснява Ирена Жотева, управляващ партньор в HILL.

Поколението Y бяха "малките лъвчета" – учили в западни университети, повлияни от американската култура и тотално различни. Те се проявиха като свръхактивни, самоуверени, егоцентрични и надценяващи възможностите си. Бяха в контраст с поколението X, което беше привикнало да работи в колектив и в условия на взаимопомощ. IT компаниите и колцентровете веднага ги наеха, но те не се задържаха там повече от година, година и половина.

Когато се появи Y, бизнесът беше объркан. Но когато преди две три години на трудовия пазар излезе поколението Z, той направо изплака. Y са експресивни и знаят какво искат. Предприемчиви, агресивни, искат да са в центъра на вниманието и, както казахме, водещо при тях е индивидуалното. Търсят адреналин и признание. Z са истинският "смут в системата", казва Ирена Жотева. В голяма степен те са по-затворени, трудно инициират контакт, предпочитат да бъдат сами или в тесен кръг и в позната среда. Скептични и критични са към другите. Не обичат да се чувстват зависими от някого или нещо и много по-лесно стават подозрителни.

С поколението Z известните ни досега системи за мотивация не работят и бизнесът търси различен подход, уточнява Ирена Жотева. За тях например е важно да имат достъп до социалните мрежи, да могат да работят от вкъщи, работното им време да е гъвкаво. Не искат да управляват процеси, по-интересно им е да сменят различни екипи. Много се грижат за себе си, за поддържането на баланса между работа и личен живот, за здравословния начин на живот. Не ценят екипността. Ако се налага коопериране, искат за знаят за колко време и с каква цел.

Като социална ориентация представителите и на двете поколения са по-егоистично настроени и Аз-ът търси изява и задоволяване на собствените нужди. Доста по-директни и неделикатни, по-малко безкористни. Внимават да не бъдат използвани. Ориентирани са към постигане на собствените цели и предпочитат индивидуалната отговорност.

Тези поколения са по-малко склонни на комуникация лице в лице и контактите им протичат по различни канали. Предпочитат да са на дистанция, да слушат и да не дават лична информация. В повечето случаи избягват словесните двубои, но си правят каквото са решили. По-малко точни, по-малко съзнателни и отговорни, по-малко покорни и послушни. Стават нетърпеливи и раздразнителни, ако нещо не се случва според очакванията им, и са чувствителни на критика. И макар да не се интересуват много от човека да себе си, са социално емпатични, привличат ги каузи за спасяване на света.

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

Родените след 1980 г. имат интерес към творческия стил на работа, искат да се занимават с умствени дейности и да работят за организации, които ценят иновативността. Поколението Y (1980 - 1991 г.) обаче се стреми да обхване по-общата картина. Хората от него желаят да са на ръководни позиции и да работят при гъвкави условия. Поколението Z (1992 - 1996 г.) предпочита експертно-изпълнителски роли. При тях акцентът пада върху детайлната обработка на информацията. И двете поколения не проявяват интерес към традиционни (силно регулирани) организации. Това е едно от наблюденията в изследването "Какво да очакваме от иноваторите", което разглежда поколенията X, Y и Z в България. HILL International го провежда през септември-октомври 2016 г. по повод на своята 25-годишнина в страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK