С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
27 апр 2018, 10:12, 3606 прочитания

Какво да очакваме от иноваторите

Поколенията Y и Z объркаха работодателите, казват от HILL International

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

Родените след 1980 г. имат интерес към творческия стил на работа, искат да се занимават с умствени дейности и да работят за организации, които ценят иновативността. Поколението Y (1980 - 1991 г.) обаче се стреми да обхване по-общата картина. Хората от него желаят да са на ръководни позиции и да работят при гъвкави условия. Поколението Z (1992 - 1996 г.) предпочита експертно-изпълнителски роли. При тях акцентът пада върху детайлната обработка на информацията. И двете поколения не проявяват интерес към традиционни (силно регулирани) организации. Това е едно от наблюденията в изследването "Какво да очакваме от иноваторите", което разглежда поколенията X, Y и Z в България. HILL International го провежда през септември-октомври 2016 г. по повод на своята 25-годишнина в страната.


"Изследването донякъде беше в отговор на притесненията на работодателите, които се сблъскваха с хора от тези поколения и търсеха начини да ги мотивират и задържат на работа", обяснява Ирена Жотева, управляващ партньор в HILL.

Поколението Y бяха "малките лъвчета" – учили в западни университети, повлияни от американската култура и тотално различни. Те се проявиха като свръхактивни, самоуверени, егоцентрични и надценяващи възможностите си. Бяха в контраст с поколението X, което беше привикнало да работи в колектив и в условия на взаимопомощ. IT компаниите и колцентровете веднага ги наеха, но те не се задържаха там повече от година, година и половина.

Когато се появи Y, бизнесът беше объркан. Но когато преди две три години на трудовия пазар излезе поколението Z, той направо изплака. Y са експресивни и знаят какво искат. Предприемчиви, агресивни, искат да са в центъра на вниманието и, както казахме, водещо при тях е индивидуалното. Търсят адреналин и признание. Z са истинският "смут в системата", казва Ирена Жотева. В голяма степен те са по-затворени, трудно инициират контакт, предпочитат да бъдат сами или в тесен кръг и в позната среда. Скептични и критични са към другите. Не обичат да се чувстват зависими от някого или нещо и много по-лесно стават подозрителни.



С поколението Z известните ни досега системи за мотивация не работят и бизнесът търси различен подход, уточнява Ирена Жотева. За тях например е важно да имат достъп до социалните мрежи, да могат да работят от вкъщи, работното им време да е гъвкаво. Не искат да управляват процеси, по-интересно им е да сменят различни екипи. Много се грижат за себе си, за поддържането на баланса между работа и личен живот, за здравословния начин на живот. Не ценят екипността. Ако се налага коопериране, искат за знаят за колко време и с каква цел.

Като социална ориентация представителите и на двете поколения са по-егоистично настроени и Аз-ът търси изява и задоволяване на собствените нужди. Доста по-директни и неделикатни, по-малко безкористни. Внимават да не бъдат използвани. Ориентирани са към постигане на собствените цели и предпочитат индивидуалната отговорност.

Тези поколения са по-малко склонни на комуникация лице в лице и контактите им протичат по различни канали. Предпочитат да са на дистанция, да слушат и да не дават лична информация. В повечето случаи избягват словесните двубои, но си правят каквото са решили. По-малко точни, по-малко съзнателни и отговорни, по-малко покорни и послушни. Стават нетърпеливи и раздразнителни, ако нещо не се случва според очакванията им, и са чувствителни на критика. И макар да не се интересуват много от човека да себе си, са социално емпатични, привличат ги каузи за спасяване на света.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване, общуване и забавление на едно място 1 Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 2302 прочитания

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 3266 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Потребителят Millennial

Поколението между 1980 и 2000 г. е напът да промени живота във всички негови аспекти – социален, икономически и политически

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов