e-Commerce: до ръба на Космоса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

e-Commerce: до ръба на Космоса

Shutterstock

e-Commerce: до ръба на Космоса

Електронната търговия се превръща в свръхконкурентен пазар на високи технологии и скорости, глобални гиганти и милиарди продукти

Калина Горанова
995 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

Две секунди и половина и си мъртъв. Това е времето, за което, ако страницата на електронния ти магазин не се зареди, губиш клиент. Ако останеш само на собствения си пазар, си обречен да си останеш малък и рано или късно някой голям глобален играч ще започне да отнема от бизнеса ти. Ако клиентът ти пък не може да си плати за покупката само с разчитане на отпечатъците на пръстите или с разпознаване на ириса, също имаш сериозен проблем.

Така би трябвало да изглежда бъдещето на електронната търговия. Очакванията са, че през следващото десетилетие в нея предстоят много повече промени, отколкото през последните 40 години в ритейла. То ще е и златно за потребителите, които ще стават все по-овластени, с достъп до милиарди продукти на един свръхконкурентен пазар, казва Саймън Филипс, ръководител бизнес развитие, Javelin Group, старши мениджър, Accenture Technology.

Електронната търговия расте всяка година. А прогнозите са, че пазарът ще се утрои до 2020 г. С това и предизвикателствата, на които иновативно ще трябва да отговорят търговците, ако искат да останат в бизнеса.

Расте, всичко расте

Последният доклад на Ecommerce Foundation показва, че ръстът на онлайн търговията в глобален мащаб през 2017 г. е 17%. На Азия се падат 50% от този пазар. Там и ръстът е най-голям за изминалата година – цели 20%. Следва я Европа с 19%. Северна Америка изостава от средните нива с едва 9%. Електронните продажби в Близкия изток и Африка се увеличават с 11%, а през интернет в Южна Америка се е пазарувало с 16.5% повече. Като най-бързо растящи пазари по страни се очертават Австралия и Турция със съответно 40 и 31% ръст. Най-много електронни купувачи на глава от населението пък има във Великобритания, като 98% от населението, което е онлайн, е пазарувало през интернет.

Очакванията за приходите от глобалната електронна търговия, насочена към крайните клиенти, са за 1.84 трлн. долара през 2017 г. Безспорен лидер е Китай с 681 млрд. долара, следван от САЩ – 438 млрд. долара, и Великобритания – 196 млрд. долара.

Най-големите 15 компании в света в полето на електронната търговия са направили приходи за последната година от 250 млрд. долара. Лидерът Amazon държи близо половината от тях с приход 112.8 мрлд. долара и ръст на продажбите си за 2017 г. от 19.1%. Най-много компании в топ 5 на онлайн търговците идват логично от Китай. Лидер там е JD.com, следвана от Alibaba. В класацията на 15-те най-големи има само една европейска компания – германската Zalando с приходи 4.8 млрд. долара.

Автор: Капитал
Автор: Капитал

Само нагоре и в България

На българския пазар също има бурно развитие. Това показаха и резултатите от доклада на Euromonitor International за интернет търговията на дребно в България. Обемът й към 2017 г. достига близо 580 млн. лв. в сравнение с 470 млн. лв. година по-рано.

Пазарът е поделен поравно между изцяло онлайн работещите компании и дружествата, които залагат на т.нар. мултиканален подход за продажба. Към края на изминалата година пазарният дял на водещите три играча на пазара, eMAG (Dante International), "Технополис" и Fashiondays.bg, е 2.5 пъти по-висок в сравнение с 2012 г.

Безспорен лидер в сектора е регистрираното в Румъния дружество Dante International, което поддържа най-големия онлайн магазин в България – eMAG, а през 2015 г. придоби и сайта за продажба на дрехи и модни продукти Fashiondays.bg. Ритейлърът влезе на местния пазар през 2012 г. и популяризира инициативата Black Friday. Втори в сектора е специализираната верига за техника "Технополис", а третото място е за платформата за модни продукти Fashion Days.

Според анализаторите от компанията темповете на нарастване на сектора постепенно ще се забавят, тъй като клиентската база ще остане сравнително непроменена, а увеличаващите се регулации на пазара ще ограничат навлизането на някои потенциални нови играчи. Тук идва и следващата възможност – излизането навън.

Без граници

Въпросът как да напуснат пределите на местните си пазари ще става все по-важен за търговците. Това е и едно от основните предизвикателства за тях според Йеси Велтефреден, професор по електронната търговия в Университета за приложни науки в Амстердам, директор изследвания в електронната търговия в Ecommerce Foundation.

С все по-голямото интернет проникване пътят за големите глобални играчи ще става все по-лесен навън. Това обаче е и заплаха за местните играчи, които ще имат все по-голяма конкуренция и ще търсят на свой ред пътят си в чужбина и конкуренцията повсеместно на този пазар ще става все по-жестока.

България за момента остава назад по този показател, като само 11% от трафика в онлайн магазините идва от чужбина, което я поставя на дъното. Средно в Европа 60% от електронните търговци се опитват да продават извън границата на местните си пазари. От тях 44% се насочени към точно определени пазари. Това според Велтефреден е по-добрата стратегия от това да се опитваш да продаваш до целия свят. Тоест да се мисли локално в глобалната търговия, като минимумът би бил да се преведе сайтът на компанията на съответния език, да се инвестира в маркетинг. "В Нидерландия 88% от компаниите продават в чужбина. Това не значи, че всички са успешни, ако не са превели сайта на английски например, но значи, че е възможно", казва Велтерфреден.

Всичко на една платформа

За експанзия на помощ идват споделените платформи, като очакванията са, че те ще стават все по-популярни и все повече търговци ще търсят път към клиентите през всички възможни канали.

"Глобални търговци като Amazon са толкова мощни и едва ли бихме могли да ги победим по друг начин, така че най-добрият вариант остава просто да се присъединим към тях и да качим продуктите на техните платформи", казва Рафаел Кампос, мениджър глобален маркетинг и продажби, VTEX. "Не може да си онлайн и да не правиш бизнес с тях", продължава той.

На българския пазар най-мащабните такива са marketplace платформите на eMAG и OLX, които ги превърнаха в хипермаркети. EMAG работи на четири пазара – България, Румъния, Унгария и Полша. "Това дава възможност чрез една платформа да се достигне до четири пазара", казва Флорин Филоте, директор eMAG Marketplace.

Съветът да си в marketplace платформите явно се следва от търговците. "При нас ръстовете са близо трицифрени всяка година както по отношение на броя търговци, които са на сайта, така и в оборотите, които те постигат", казва Стефана Здравкова, изпълнител директор на "eMAG България". Данните на компанията показват, че търговците през 2017 г. са 1736 при 819 година по-рано, а броят на продаваните продукти през 2016 г. спрямо 2017 г. се е увеличил от 282 хил. на 759.4 хил.

Сега компанията надгражда услугите за клиентите в платформата. Плановете са до шест месеца търговците да могат да използват всички начини на плащане, които в момента са достъпни само за eMAG потребителите, т.е. клиентите да могат да плащат с карта или с кредит. Сега в marketplace платформата са възможни плащания само с наложен платеж.

Отскоро на сайта вече има опция за кандидатстване за кредит през сайта т.нар. ECREDIT, което става изцяло онлайн и без размяна на документи на хартия. Целият процес по размяна на документи онлайн и одобрения отнема максимум час и половина-два и клиентите получават стоката директно. Проектът за отпускане на кредит без участието на хартиени документи е с "Уникредит кънсюмър файненсинг", като "БНП Париба лични финанси" е другият партньор на електронния търговец за онлайн кредит при покупки.

Всичко на всички платформи, и то бързо

Освен присъствие навсякъде търговците ще трябва да развиват и скорост, като проучванията показват пряка връзка между времето за зареждане на страницата и покупките. Според Мартин Свобода, мениджър бизнес развитие в Google, максимумът за зареждане на страница е 2.5 секунди, като това той окачествява като "въпрос на живот и смърт.

Технологичният гигант предлага редица продукти, които са в помощ на онлайн търговците, като Test your mobile speed или Speed Scorecard, където можете да се сравните с конкурентите си. Google Trend пък дава информация какво се търси повече и в кои региони, което помага на търговците да са адекватни на пазара. Market Finder пък е полезен за намиране на голям набор от данни. В специален въпросник компанията описва целите си и съответния продукт и получава предложения на кои пазари да го пусне, както и полезна информация за пазара като методи на плащане, подходящ език, необходима ли е дадена сертификация, колко бързо клиентите взимат решения, определящ фактор ли е цената и т.н.

Другото важно нещо е сайтът да е подходящ за мобилните устройства, които се ползват все повече за браузване, докато плащането става все още в по-голяма степен пред лаптопа, но с тенденция това да се промени.

С палец и ирис

Развитието на онлайн търговията стимулира и иновациите във финансовия сектор. "За последните 3 години сме инвестирали над 1 млрд. долара в разработване на продукти и технологии, свързани с по-сигурни, по-удобни начини на плащане", казва Ваня Манова, мениджър за Mastercard за България и Македония.

Към момента България изостава по отношение на алтернативните начини на плащане и потребителите все още предпочитат кеша. От гледна точка на търговеца обаче картовите плащания му дават по-голяма сигурност, че ще си получи парите. Те обаче все още се ползват с недоверие от потребителите, като една от основните насоки, по която работи Mastercard, за да се намали недоверието, е на пазара да се наложат т.нар. дигитални портфейли като MasterPass. Те дават възможност, след като клиентът един път е вкарал картите и данните си, както и адреса за доставка, всяко следващо плащане да става с едно докосване.

Услугата Mastercard Digital enablement services (MDES) например позволява банките - издатели на платежни карти, да заменят PAN номерата на пластиките със защитени дигитални токен символи. От два месеца Mastercard и големият индийски онлайн търговец Flipkart обединиха сили в това начинание.

В бъдеще време предстои и подмяната на ПИН кодовете и паролите с биометрични данни като пръстови отпечатъци или разпознаване на ириса. Това би решило няколко неща – забравянето на пароли и ПИН кодове и недоверието в системата. Данните на Mastercard показват, че една трета от транзакциите се прекратяват, защото клиентите не помнят паролите си. При това нововъведение биометричните данни се криптират, а не се съхраняват, като се сравняват при плащането, обяснява Манова. Технологията ще може да се използва не само при онлайн покупки, но и при електронното банкиране и т.н. Такива решения предлага MasterCard Identity Check, платформа за идентификация чрез пръстови отпечатъци и разпознаване на ириса.

Биометрията в бъдеще ще анализира и поведението на клиента – как държи телефона, как се движи по екрана. "Миналата година Mastercard придоби компания, която притежава тази технология, и това ще се случи през следващата година", казва Манова. Всичко това става все по-възможно, защото инфраструктурата е налична, устройствата поддържат такива функции, а европейските директиви налагат двуфакторна автентификация.

Да дойдат роботите

Доколко онлайн търговците ще прегърнат най-новите достижения на технологиите също ще е решаващо за успехите на компаниите в един по-дългосрочен план. Според Саймън Филипс през следващото десетилетие в електронната търговия предстоят много повече промени, отколкото през последните 40 години в ритейла, и следващото десетилетие ще е златно за потребителите. "Те ще са все по-овластени. Те имат достъп до милиарди продукти на един свръхконкурентен пазар", казва той.

Според него технологиите все повече ще променят индустрията, а времето, в което хладилникът ще поръчва сам и продавачът ще прилага и рецепти за сготвяне на продуктите, скоро ще настъпи. Основните двигатели за успех от страна на търговците ще са доколко те ще успеят да внедрят в бизнеса си изкуствения интелект, роботизацията, автономните автомобили, дроновете, виртуалната реалност, проследяването на пратките, интернета на нещата, сигурността на плащанията.

Стоки от днес за днес

Като подраздел на електронната търговия очакванията за голям ръст са отправени към онлайн поръчките на бързооборотни стоки, при които базата е доста ниска към момента. "Сега само 4-5% се продават онлайн глобално", пресмята Беате Лорман, експерт електронна търговия в The Nielsen Company. По думите й потенциалът е голям, като, ако офлайн продажбите нарастват с БВП тренда, при онлайн търговията ръстът е 5 пъти по-голям. Една от водещите държави при нея е Южна Корея например, докато в България и дори Германия тя е едва около 1%.

Доколко търговията на бързооборотни стоки ще се развие на някой пазар зависи и от неговите специфики като БВП, интернет проникване и наличие на смартфони, нивото на банковите операции. Друго важно изискване е гъстота на населението. Дългите разстояния за покриване правят начинанието не само по-скъпо, но и трудно, ако продуктите трябва да достигнат до клиента свежи. Друг важен момент е зрялостта на компаниите на пазара на бързооборотни стоки.

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

Две секунди и половина и си мъртъв. Това е времето, за което, ако страницата на електронния ти магазин не се зареди, губиш клиент. Ако останеш само на собствения си пазар, си обречен да си останеш малък и рано или късно някой голям глобален играч ще започне да отнема от бизнеса ти. Ако клиентът ти пък не може да си плати за покупката само с разчитане на отпечатъците на пръстите или с разпознаване на ириса, също имаш сериозен проблем.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK