Технологиите в действие
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Технологиите в действие

Ocado

Технологиите в действие

Или как британският онлайн супермаркет Ocado работи за напълно автоматизиране на изпълнението на поръчките в складовете си

Кирил Кирчев
727 прочитания

Ocado

© Ocado


Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

Бизнесът на Ocado работи на пресечната точка на пет технологии - Big Data, интернет на нещата, облачни услуги, роботика и изкуствен интелект. Компанията ги използва за цялостния процес на електронна търговия, за логистичната платформа и изпълнение на поръчките, като почти всички от тях се разработват от нейни специалисти.

Тя е внедрила няколко автоматизирани системи в своите складове в Хатфилд - най-стария с автономни кранове. В него все още има надзор от специалисти по поточните линии, докато в открития през 2016 г. в Андовър дейностите са изцяло автоматизирани, вършат се от роботи и времето за пълнене на кутиите с продуктите е намалено с 50%. В складовете в Хатфилд се тестват редица роботизирани ръце, които могат да вземат различни артикули - от продукти в картонени кутии и пластмасови бутилки до отделни ябълки.

Къде е ключът

Според мениджмънта на компанията центърът за обслужване на клиенти в Хатфилд (така наричат автоматизирания склад) е най-ефективният за изпълнение на поръчки в хранителните стоки. Ключовият момент е възможността всеки ден да се променя кодът за управление на автоматизираните складове, като по този начин екипът може бързо да тества и оптимизира операциите. Целият софтуер в склада е разработен от фирмата, но компанията осъзнава, че няма нужда да преоткрива системи, които работят перфектно за нейните изисквания, и купува някои от тях. Но специалистите от Ocado си правят сами системите за контрол, алгоритмите за данни, уеб сайтове и системи за веригата за доставки.

Всичко е оптимизирано с алгоритми, управляващи склада, за да се гарантират скоростта, точността и качеството на всяка доставка. Поръчките се изпълняват в червени пластмасови касети, в които има отворени 3 носещи торби, така че редът, по който се събират и поставят продуктите, трябва да бъде оптимизиран, за да се гарантира, че например по-тежките ананаси не се поставят върху кутията с яйца. При типична поръчка на клиент, която изисква между 5 и 8 касети, системата трябва да управлява фактори като това кои продукти в кои торбички и касети ще бъдат поставени; времето за придвижване по поточните линии, така че всички касети от поръчка на клиента да стигнат до изхода на сградата заедно, без закъснения или блокиране.

Складовата система осъществява връзка в реално време със системата за маршрутизиране на микробусите, така че маршрутите да могат да бъдат оптимизирани и да се избират най-кратките пътища. Така също се разпределя подходящият брой микробуси в съответния часови пояс в денонощието. Тук също има и елемент на прогнозиране, тъй като, когато клиентът избира времеви интервал за доставката, не е известно, преди да се извърши плащането, дали пазарува за седмица или по-голям повод, или просто поръчва пица.

Към пълна автоматизация

Складът за обслужване на клиенти в Хатфилд непрекъснато се развива и се оптимизира, за да се намали времето, необходимо за изпълнението на една поръчка, както и всичко, което ще подобри обслужването на клиента. Приложението на роботи е тествано и разгърнато в центровете за обслужване на клиенти на компанията в Дордън и Андовър.

Складът в Андовър съхранява предмети на по-ниска височина, но на голяма площ – с размерите на футболно игрище. За изпълнение на поръчките се използват 1000 робота, захранвани от батерии, свързани към 4G мрежа. Основно предимство на тази система е, че тя е паралелна, а не линейна. Грешките теоретично ще се отразят само на един робот (буквално няма да има проблем) и мрежата е по-малко чувствителна към позиционирането на продуктите. Тук се избират едновременно множество части от поръчката на клиента и цялата поръчка може да се изпълни значително по-бързо от серийния процес в Хатфилд.

Компанията изгражда център за обслужване на клиенти в Югоизточната част на Лондон, който е около три пъти по-голям от този в Андовър и ще използва същата система. Фирмата твърди, че ще бъде най-големият автоматизиран склад в света.

Роботите идват

Ocado Technology има и екип по роботика, който работи по редица краткосрочни и дългосрочни решения. Един от двата проекта, финансирани от ЕС, разработва роботизирани ръце за вдигане на продукти. Вместо да се опитва да имитира човешка ръка, екипът изследва как роботската ръка може да се адаптира към продукта. Това все още се проучва от компанията и е на "години" от производството.

Проектът SecondHands разработва хуманоиден робот, за да работи съвместно по проекти за поддръжка на складове. Операторът ще работи успоредно с робота, като му дава гласови или визуални команди. Този проект е по-напреднал и е близко до фазата на производство.

Компанията работи за напълно автоматизиране на изпълнението на поръчките в складовете си, като по този начин иска да даде възможност на хората в тях да извършват по-малко повтарящи се операции.

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

Бизнесът на Ocado работи на пресечната точка на пет технологии - Big Data, интернет на нещата, облачни услуги, роботика и изкуствен интелект. Компанията ги използва за цялостния процес на електронна търговия, за логистичната платформа и изпълнение на поръчките, като почти всички от тях се разработват от нейни специалисти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK