Още една добра година за е-commerce
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Още една добра година за е-commerce

Shutterstock

Още една добра година за е-commerce

Най-големите онлайн търговци в света стават още по-големи според доклада на Deloitte

Константин Николов
636 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

Не е тайна, че ритейл индустрията е един от най-бързо променящите се сектори през последните години. От една страна, възходът на онлайн магазините принуди традиционните вериги да преосмислят модела си изоснови и да заложат на собствена интернет стратегия. От друга, технологиите трансформираха начина, по който потребителите пазаруват. Купувачът е постоянно свързан и може да пазарува когато, където и както поиска - независимо дали в магазина, през смартфона, с гласови команди или просто бързо да получи стоките от определено място.

В тази среда съвсем естествено е лидерите в е-търговията като Аmazon и китайската JD.com да са сред двигателите на ритейл сектора. Именно онлайн продажбите са основно отговорни за растежа на 50-те най-динамични компании в търговията на дребно през последните пет години според доклада на Deloitte Global Powers of Retailing. Традиционните вериги рискуват да продължат да губят клиенти и пазарен дял от е-търговците. Доказателство е рекордният брой затворени магазини в САЩ през миналата година - 6885 обекта до началото на декември.

Ето защо някои от тях залагат на силен растеж в онлайн сегмента. Което се вижда и от един пример в класацията на най-големите е-търговци в света, който дава надежда на веригите. През последните години водещата ритейл компания в света по приходи - Walmart, инвестира много в развитието на интернет бизнеса си. И макар той все още да носи едва 3% от общите й продажби, щатската група вече се нарежда в топ 5 на най-големите онлайн ритейлъри. Но стратегията на Walmart е далеч повече от просто предлагане на колкото се може повече стоки за продажба през сайта. Веригата иска да присъства във всеки потребителски канал, тъй като осъзнава, че клиентът не залага само на един тип пазаруване.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Лидерът

Естествено класацията на най-големите в сектора на онлайн търговията нямаше да е същата без дългогодишния лидер Amazon.com. През 2017 г. компанията е увеличила е-продажбите си с 19.1% до 112.8 млрд. долара. Всъщност от 2004 г. досега тя винаги е била сред най-динамично развиващите се фирми въобще в ритейл индустрията. Сега целта й е обратната на традиционните вериги - да навлезе колкото се може повече във физическите продажби. За това ще й помогне придобиването на веригата за органични храни Whole Foods и разширяването на собствената концепция за магазини без продавачи Amazon Go, където купувачите сами ще сканират и взимат стоките.

Най-много компании в топ 5 на онлайн търговците идват от Китай.

Китайският възход

Най-много компании в топ 5 на онлайн търговците идват от Китай. Познатата на всички Alibaba на предприемача Джак Ма дори не е най-голямата сред тях. Лидер тук е JD.com, водещата китайска компания за директни онлайн продажби, която е отчела ръст на оборота си от над 37% през последната година. От една страна, това се дължи на страхотния скок на потребителските акаунти в платформата, които вече надхвърлят 300 млн. От друга - на различните партньорства с компании като Walmart и др.

След нея е Alibaba, която, макар и да има два пъти по-ниски приходи от JD.com, е на първо място в цялото подреждане по печалба. Сега компанията на Джак Ма планира да разшири бизнеса си към Югоизточна Азия.

Друга китайска компания със значително присъствие в Топ 5 е Vipshop, която е пионер на бързите онлайн продажби на мода в страната. От основаването й през 2008 г. групата бързо разшири клиентската си база и брандовете, с които работи. За последната година приходите й са скочили с 27%, най-вече благодарение на привличането на още активни потребители.

Сред останалите компании в топ 10 са добре познатата eBay, както и южнокорейската Interpark Holdings, която се занимава с онлайн търгове и директни продажби. Освен тях тук е и Rakuten, която държи най-големия онлайн магазин в Япония - Rakuten Ichiba, както и много други платформи за е-търговия по света. Собственик е и на популярната комуникационна услуга Viber.

Единственият представител на Европа в топ 15 е базираният в Германия моден е-търговец Zalando, чиито приходи са се увеличили с над 23%. Според фирмата основната причина за повишението на оборота през последните две години са все повечето нови клиенти на платформата. Компанията планира да продължи ръста си и през 2018 г., като прогнозира скок на оборота от 20-25% през тази година. В момента за Zalando работят 15 000 души, които ще се увеличат с наемането на още 2000 нови служители, основно в Берлин.

Най-големият онлайн търговец в Латинска Америка - бразилската B2W, оперира през няколко сайта и покрива Бразилия, Аржентина, Чили и Мексико. Приходите й за 2017 г. достигнаха 1.9 млрд. долара, а групата замисля експанзия към Китай, Индия, Уругвай и САЩ.

Какво следва

Според специализирания сайт Shopify е-търговията е достигнала приходи от 2.3 трлн. долара през 2017 г., като очакванията са тя да порасне до 4.5 трлн. долара до 2021 г. В САЩ покупките през интернет вече са около 10% от всички ритейл продажби, като с всяка изминала година те растат с по 15%. Около 11% от онлайн потребителите в САЩ пазаруват през смартфона си всяка седмица, а 39% използват социалните мрежи при търсенето на продукти. Според повечето експерти няколко ще са основните тенденции в сектора през 2018 г. Сред тях е тъй нареченото "социално пазаруване", чрез което търговците ще достигат до клиентите си през социални мрежи като Pinterest и Instagram, без те дори да го усещат. Все повече онлайн магазини ще използват виртуална и добавена реалност в процеса на пазаруване. Автоматизацията и машинното самообучение също ще променят изключително дълбоко бизнеса на е-търговците. И не на последно място - гласовото търсене през асистенти като Google Assistant и Alexa на Аmazon ще стават все по-популярни за поръчване на стоки онлайн.

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

Не е тайна, че ритейл индустрията е един от най-бързо променящите се сектори през последните години. От една страна, възходът на онлайн магазините принуди традиционните вериги да преосмислят модела си изоснови и да заложат на собствена интернет стратегия. От друга, технологиите трансформираха начина, по който потребителите пазаруват. Купувачът е постоянно свързан и може да пазарува когато, където и както поиска - независимо дали в магазина, през смартфона, с гласови команди или просто бързо да получи стоките от определено място.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK