С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
27 апр 2018, 15:05, 1293 прочитания

Три сделки повлияха на пазара на бутилирана вода през 2017 г.

Консумацията на този продукт все още е слаба и очакваме да се покачва

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Търговците пишат" е рубрика, в която каним представители на различни вериги да правят анализ на пазара, да споделят как се развива една или друга продуктова категория според техния опит, да описват проблеми и да дават решения. Целта ни е с тази рубрика да създадем общност, която да комуникира през страниците на "Регал". Това е вашата рубрика и сме отворени за всякакви предложения за теми, въпроси, идеи, които може да изпращате на regal@regal.bg.
Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

През изминалата година на водния пазар се случиха три интересни събития – две български водни компании и една компания в сектора на безалкохолните напитки се сдобиха с чуждестранни собственици. Най-голямата сделка на пазара е покупката на бутилираща компания "Девин" от белгийската група Spadel - водеща фирма в Белгия, Франция и Холандия. Втората международна покупка е придобиването на местната "Акварекс В", която бутилира минерална вода "Велинград", от полския собственик на сокове QueensGrupa Maspex. Не на последно място станахме свидетели на покупката от страна на най-големия производител на минерална и изворна вода в Централна Европа – Karlovarske mineralni vody (KMV) на българската компания "Куадрант Бевъриджис", бутилиращата компания на Pepsi продукти за нашия пазар. Със сигурност новият собственик ще търси представяне и в категорията на бутилираните води, което значи, че ще се стигне до още една продажба на родна марка вода в скоро време.


С чужда собственост са и минерална вода "Банкя" – част от "Кока Кола ХБКБ", и минерална вода "Горна баня" на БК "Горна баня" – собственост на "Мултигруп" - Армения. Всичко това показва, че българският пазар на вода има добър потенциал и перспективи.

Все пак консумацията на човек от населението в България е около 98 л годишно, докато в европейските страни тя е 150 л – този показател ни казва, че все още може да се завишава консумацията на бутилирана вода. Интересен е фактът, че лидерите в категорията не са представени само при бутилираните води – те имат сериозни дялове и при газираните напитки, соковете и нектарите, както и при енергийните напитки.

Бутилираната вода във "Фантастико"



Категорията на бутилираните води във "Фантастико" е една от най-динамично и успешно развиващите се категории в сектора на безалкохолните напитки. Във веригата тя отчита ръст от над 18% за 2017 г. спрямо предходната година. След газираните напитки бутилираната вода е най-голямата подгрупа в групата на безалкохолните напитки и заема дял от над 22% от общите им продажби.

Веригата предлага и трите законово регламентирани вида вода – натурална минерална, изворна и трапезна. В обектите ни е концентрирано едно от най-големите разнообразия от български и вносни марки вода и разфасовки на софийския пазар. "Фантастико" продава 13 марки българска и 10 марки вносна вода.

При българските води са застъпени както лидерите на пазара, така и по-малки производители – "Девин", "Горна баня", "Банкя", "Хисар", "Михалково", "Ком", "Бачково", "Балдаран" и др., включително и вода под наша собствена марка. От вносните води в обектите ни има следните марки – Evian – собственост на френската компания Danone, Perrier – собственост на друг гигант на пазара - швейцарския Nestle, Adva, Isbre, San Benedetto, Acqua Panna, S.Pellegrino, Vittel, Voss и Volvic.

Пазарът на водите у нас е доста концентриран - първите 4 марки вода държат над 80% от общите продажби на вода в ТВ "Фантастико". Същевременно толерираме и по-малки производители, които предлагат уникални за пазара продукти, като например вода с розово масло, вода със сребърни йони и др.

Най-масовата разфасовка си остава 1.5 л, през която минават близо 30% от продажбите в сектора. Наблюдаваме покачване на потреблението й с 1% за 2017 г. спрямо 2016 г. и увеличение на дела й. След нея домакинствата предпочитат големите разфасовки от 10 и 11 л, които заемат над 17% от общите продажби на вода във веригата ни – без промяна в дела им спрямо двете години. На трето място попадат разфасовките от 500 и 330 мл, които държат 15% от продажбите в сектора. Спад с по около 1% се наблюдава при разфасовките от 2.5-3 л и 5-6 л.

Газираните води са с по-слаба консумация и заемат около 7.4% от сектора на водите, като при тях наблюдаваме спад от 0.4% за 2017 г. спрямо 2016 г. Устойчиво се развива категорията на вносните води, които държат 7.6% от общите продажби на вода в ТВ "Фантастико" и има ръст от 0.6% спрямо 2016 г.

В категорията има по-ясно изразена лоялност към марки, отколкото при другите безалкохолни напитки. Въпреки че предлагаме минерална и трапезна вода под наша марка, те не са водещи, както е при много от другите сектори. Като пазарен дял и двата вида вода под наша марка заемат еднакъв дял в стойност, но като бройки съотношението е 1:2 в полза на трапезната вода, което е нормално за ценово ориентирана марка. В сектора има и отчетлива сезонност и зависимост от атмосферните условия – вдигне ли се живачният стълб на термометъра през летните месеци, консумацията рязко се завишава.

Конкуренция с иновативни продукти

Конкуренцията в сектора е доста голяма и фирмите са иновативни. Лансират се нови продукти като по-нетрадиционната за нашия пазар разфасовка от 750 мл със спортна капачка, насочена към потребители с активен начин на живот; детски разфасовки от 330 мл със спортна капачка и етикети с популярни анимационни герои или със специален детски дизайн, които целят да привлекат вниманието на най-малките; по-луксозни PET опаковки, ориентирани към студен пазар, и вода в стъклени бутилки, ориентирани към клиенти с грижа за околната среда. Именно с цел опазване на околната среда и намаляване на емисиите въглероден диоксид в атмосферата една от водещите компании на пазара лансира бутилки от 0.5 и 1.5 л. Тя е с до 30% растителен произход, което я прави по-лека и по-лесна за сгъване и съответно намалява обема й след употреба.

* Николета Шекерова е продуктов мениджър във "Фантастико"
Димитър Дългъчев, изпълнителен директор "Михалково":
Нужни са промени

Новите тенденции на пазара на бутилирана вода през 2017 г. са свързани с все по-голямата консумация на вода от страна на потребителите - нарастват продажбите в пластмасови бутилки, но има спад в продажбите в стъклени бутилки. Моят коментар за това е: нужни са промени. Ще трябва всички в бранша сериозно да помислим дали България има адекватна депозитна система.

Продуктите с марката "Михалково" имат 7% ръст в продажбите през 2017 г. в сравнение с 2016 г. Имаме ръст и в стойността, защото работим по-рентабилно. През последните две години направихме сериозни инвестиции в модерни машини и производствени линии и така намалихме себестойността на продуктите и увеличихме печалбата.

Нашият най-търсен продукт е газираната ни вода "Михалково", която е единствената естествено газирана вода в България. Имаме отлични продажби на 1.5 л бутилки, но ще подсилим работата по продажбите на малките бутилки от 0.5 л. Накратко, ние работим целенасочено и резултатно.

Като председател на управителния съвет на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България знам, че и колегите в бранша работят отговорно и с успех. Но има проблеми, които ни дърпат назад, хабят времето ни и възможността да се развиваме спокойно и с добро планиране.

Няма да се уморя да казвам, че докато българският Закон за храните в частта за водите не бъде синхронизиран с европейското законодателство, вместо да се развиваме напред, ще се борим със сериозните икономически и логически дефекти. Вече няма човек, който да не е разбрал, че такава практика в Европейския съюз няма – отказване от наложения, скъпо струващ бранд по географско наименование и преименуване на продуктите по име на извора. Как е възможно и европейското законодателство, и българските производители да казват едно, а в българското Народно събрание да се чува друго?
Юлиана Борисова, маркетинг директор в "Девин":
Здравословният тренд увлича все повече хора

В последните няколко години наблюдаваме устойчива тенденция към увеличаване приема на бутилирана вода. Това е глобална тенденция, насочена към здравословното хранене и приема на достатъчно количество вода като предпоставка за добро здраве и дълголетие.

Българските потребители имат богат избор от видове и марки бутилирана вода. Важно е обаче да се знае, че натуралните минерални и изворни води са различни по своя състав, произход и качества. "Девин" предлага 4 вида бутилирана вода – изворна, минерална, трапезна и газирана.

Данните показват, че здравословният тренд увлича все повече хора, потребителите избират водата като натурален продукт за сметка на подсладените газирани напитки. Двоен ръст обаче се наблюдава при енергийните напитки, които са предпочитан избор на младите и активните. Развитие се очаква и при газираната вода, която тепърва се налага като продукт, който може да бъде консумиран по време на хранене или като допълнение към други напитки като кафе, вино, твърд алкохол или коктейли.

Все повече хора се ориентират към удобните за употреба индивидуални опаковки от 0.5, 0.75 или 1.5 литра.
И през 2017 г. сектор "Бутилирана вода" заема лидерски позиции сред останалите категории безалкохолни напитки с прогнозен дял от около 41%. През последните години това е най-бързо растящата категория и двигател на ръста на целия пазар, който се развива динамично. Бутилираната вода регистрира ръст в продажбите от 5% в обем през 2017 г. спрямо предходната година, а в стойност ръстът надхвърля този в обем. Консумацията на бутилирана вода на глава от населението в България продължава да се увеличава, като за последните 5 години е нараснала с около 30%. През 2017 г. средната консумация на човек се очаква да достигне до около 89 литра на годишна база (без водите в галони). Въпреки това този показател е все още нисък и е под средните за ЕС нива, които са около 110 – 130 литра на човек годишно (2016).

Както в Европа, така и у нас натуралните бутилирани води продължават да имат най-висок дял (около 80%). В България минералната вода продължава да е най-предпочитана, макар през последните години да се наблюдава спад за сметка на изворните води. Очакванията за 2017 г. са минералните води да заемат близо половината от продажбите в обем. Изворната вода, която бележи силно развитие през последните 12 години в България, се нарежда веднага след минералната вода по консумация, приближаваща 1/3 от пазара. Трапезната вода поддържа своите позиции, като на нея се полагат около 20% от общите продажби на бутилирана вода.
Интересна промяна се наблюдава в предпочитанията на потребителите спрямо опаковките на бутилираната вода. Подобно на потребителите в развитите пазари на Западна Европа българите все по-често се ориентират към по-малките и практични опаковки. Бутилката от 1.5 л продължава да е лидер по обем и стойност и съответства на приблизително 1/3 от продажбите на пазара, като ръстът в обем спрямо предходната година е почти 10%. След нея се нареждат разфасовките от 10 л/11 л, както и стековете.

През последните няколко години наблюдаваме също така интерес към продукти, специално разработени, за да отговорят на нуждите на определени групи потребители и за специални моменти на консумация. Например през 2017 г. лансирахме изворната ни вода DEVIN Mini в опаковка от 0.33 л. Продуктът бе разработен специално, за да отговори на потребностите на децата на възраст от 2 до 6 години и да подпомогне родителите в създаването на здравословна култура за прием на вода в семейството. DEVIN Mini се предлага с 12 различни варианта на етикети с цветни картинки, които целят да направят водата по-атрактивна и забавна за децата.

DEVIN Water2Go със спортна капачка, която първи представихме на пазара, също е пример за успешна иновация, тъй като дава допълнително удобство при консумация по време на спорт, разходка или шофиране.

Мненията взе Мара Георгиева
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване, общуване и забавление на едно място Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 1526 прочитания

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 2597 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Бебешката козметика с ръст от 7.5% в стойност през 2017 г.

Продажбите в количество са най-силни в хипермаркетите, а в стойност - в аптеките

Голямата енергийна измама

Защо борсовата цена на електроенергията в България е най-висока и как може да се поправи секторът

Откриване, закриване и нови въпросителни около "Исторически парк"

Дружеството зад парка официално смени собствеността си, а сред акционерите изплуват познати имена

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Sympathy for the Writer

Биляна Курташева за книгата си, посветена на неподозираните връзки между различни произведения, периоди и личности

I like to move it, move it

В света на Ingress - GPS базираната игра от създателите на Pokemon Go, която подтиква към движение и социални контакти