Бебешката козметика с ръст от 7.5% в стойност през 2017 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бебешката козметика с ръст от 7.5% в стойност през 2017 г.

Shutterstock

Бебешката козметика с ръст от 7.5% в стойност през 2017 г.

Продажбите в количество са най-силни в хипермаркетите, а в стойност - в аптеките

Мара Георгиева
1232 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

Продажбите на бебешка козметика в страната растат със 7.5% в стойност през 2017 г. в сравнение с предходната година, показват данните на "Nielsen България".

Автор: Капитал

През 2017 г. продуктите за "грижа за тяло" са с най-голям относителен дял при продажбите в стойност (28.83%) в цялата категория "козметика за бебета". Следват "душ гел " с 21.81% дял и "тоалетен сапун" - с 15.54%. Пастите за зъби са с 13.7% относителен дял, а шампоаните за бебета – с 11.4%. Четките за зъби са с дял 7.41%, отчитат от Nielsen.

С най-малък относителен дял при продажбите в стойност са бебешката козметика за подхранване на коса (0.78%), за грижа за лице (0.78%) и пяна за вана (0.38%). Тези три сегмента са с най-малък относителен дял и при продажбите в обем със съответно 0.35%, 0.04% и 0.17% дял.

В количество с най-голям относителен дял са четките за зъби – 37.48%, следвани от тоалетен сапун – 20.98%, и душ гел – 17%. Лидерът при продажбите в обем - продукти за грижа за тяло - в стойност отбелязва само 8.97% дял, показват данните на Nielsen.

Според каналите за продажба

Данните на Nielsen за продажбите на бебешка козметика в стойност според каналите за разпространение показват, че аптеките са най-предпочитани – те са с най-голям относителен дял – 33.98%, следвани от супер- и хипермаркетите (24.56%) и специализираните магазини за козметика и химия и дрогериите (20.87%). Магазините за бебешки стоки са с най-малък относителен дял при продажбите и в обем (4.98%), и в стойност (3.37%).

Продажбите в обем на козметика за бебета са най-силни при хипермаркетите – с относителен дял от 34.51%, на второ място са специализираните магазини за козметика, химия и дрогерии – 21.80%, а на трето с много близки резултати – аптеките (16.47%) и големите магазини за хранителни стоки, с площ от 41 до 300 кв. метра (16.34%), отчитат от Nielsen.

Магазините с площ до 40 кв. метра, наричани условно "традиционна търговия", се представят слабо - с относителен дял от 5.13% при продажбите в стойност и 7.50% в обем.

Сравнението с 2016 г. показва ръст от 15.5% на продажбите в стойност в аптеките и от 12.6% - в дрогериите и специализираните магазини за козметика и химия. Nielsen отчита ръст, макар и малък – 2.4%, при продажбите в стойност в хипер- и супермаркети, както и в големите магазини за хранителни стоки през 2017 в сравнение с предходната година.

Грета Маринова, старши бранд мениджър, "Лавена":

Грижата за бебешката кожа продължава и след първата година

Kaкто при козметиката за възрастни, така и при бебешката козметика в последните години расте интересът към продукти за суха и чувствителна кожа. И ако доскоро мазането след ежедневната баня на бебето се практикуваше предимно до първата година, сега тази грижа продължава и след това. Посоката на развитие в категорията на бебешката козметика е към по-деликатни и иновативни съставки, максимално изчистени от възможни алергени. По този начин се развиват категории на комбинирани измивни продукти между мляко/олио и душ гел. За нашия пазар този сегмент все още е относително слабо развит.

Най-големите сегменти от пазара на бебешка козметика остават "Измивните продукти" (за 2017 г. това са 8% от пазара в стойност), където все още се наблюдава тенденцията да се предпочитат големите разфасовки на комбинирани шампоани за коса и тяло. "Влажните кърпички" отбелязват ръст и тази година, като вече заемат 24% от пазара в стойност.

Макар че за поредна година в България отбелязваме спад в раждаемостта (-6% за 2017 г.), всички категории освен "бебешките еднократни пелени" се развиват положително в стойност, повлияно предимно от промените в цените. Това е факт, защото на пазара се предлагат продукти с все по-чисти и по-модерни съставки.

Всяка категория има своя специфика. Например при кремовете при подсичане, при слънцезащитните продукти и при продуктите против насекоми се търси ефективност и цената не е толкова важна за хората. При обемните категории – шампоани, сапуни, кърпички и еднократни пелени, цената играе изключително сериозна роля при решението за покупка, а качеството - при развитие на лоялност към марките. Изключително важно е удобството на опаковката и улесняването употребата на продукта. В тази посока изпреварващите марки създават удобства и допълнителна увереност у потребителя, че разбираме родителството и знаем колко гъст/течен да бъде продуктът, как да се дозира от капачка/помпа, каква защита му се поставя преди първо отваряне, в туба или буркан и редица други малки елементи, които са много високо ценени от родителите.

Страната на произход не е водеща при избор на продукти за грижа за бебето. Въз основа на водещите пазарни позиции на "Бочко" през последните години виждаме, че българските потребители явно предпочитат качествено местно производство пред вносни продукти.

При избора на конкретна марка/продукт личният опит и препоръката от други майки са двата фактора, които изпреварват като тежест всички останали. Когато марката и продуктите са се доказали във времето, потребителите са уверени, че правят правилния избор.

Тенденцията за развитие на собствени марки в бебешки и детски категории е силно застъпена в Западна Европа по данни на маркетолозите. У нас този сегмент е все още незначителен и се развива в големите категории. Пример за това са собствените марки бебешки еднократни пелени на всички големи вериги магазини у нас. В бебешките/детските пасти за зъби частнитe марки са реализирали 2% в стойност през 2017 г., колкото и при влажните кърпички. Докато в категорията на бебешките еднократни пелени са отбелязали 6%. На база на данните от последните три години мога да кажа, че тези дялове са по-скоро стабилни и не се променят драматично.
Дарина Борисова, маркетинг и PR мениджър на Bioderma:

Компаниите създават все по-изчистени откъм съставки формули

Основна тенденция на пазара на бебешка козметика е компаниите да се стремят да създават все по-изчистени откъм съставки формули. Bioderma е пионер в тази област, защото за създаването на продуктите използва минимален брой, само най-необходимите активни съставки в оптимални дози. Целта е да се избегнат добавки като цвят и аромат, които привличат потребителя, но с тях има риск за здравето на кожата.

Основните фактори безспорно са качеството на продуктите, репутацията на марката и ангажиментите, които компанията поема към потребители. Bioderma например спазва ангажимента за дерматологична сигурност и гарантира висока ефективност и максимална толерантност, като избира основно молекули, които са естествено налични в кожата. Разбира се, цената влияе при покупката, но потребителите трябва да знаят, че зад една експертна дерматологична формула стоят дългогодишни лабораторни изследвания и много патенти, които имат своята цена.

Най-търсени са слънцезащитните продукти, подходящи за бебета и деца, както и универсални щадящи измивни гелове за лице, тяло и коса.

Мненията взе Пламена Кацарова

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

Продажбите на бебешка козметика в страната растат със 7.5% в стойност през 2017 г. в сравнение с предходната година, показват данните на "Nielsen България".

Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK