Продажбите на сухи бебешки храни отбелязват 6.7% ръст в стойност през 2017
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Продажбите на сухи бебешки храни отбелязват 6.7% ръст в стойност през 2017

Shutterstock

Продажбите на сухи бебешки храни отбелязват 6.7% ръст в стойност през 2017

С най-голям дял са зърнените закуски

Мара Георгиева
1461 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

През 2017 г. продажбите на сухи бебешки храни отбелязват 6.7% ръст в стойност спрямо предходната година, а на течни – 5.7%, показват данните на "Nielsen България". В категорията "сухи" влизат зърнени закуски, бисквити, сухи ястия, сухари, а в "течни" - десерти, плодови и зеленчукови пюрета, супи, задушени ястия.

Автор: Капитал
Автор: Капитал

Скок при традиционните магазини

Продажбите в стойност в магазините с до 40 кв. метра площ на сухи храни за бебета отчитат скок от 113.3%, а в аптеките растат с 15.4%. В хипер- и супермаркетите също има раздвижване в посока нагоре (7.8% ръст в стойност).

При течните бебешки храни най-висок ръст (52%) на продажбите в стойност отчитат традиционните магазини с до 40 кв. метра площ. Ръст отбелязват и аптеките - 20.8%, както и големите търговски вериги (6.1%).

В специализираните магазини за бебешки стоки обаче се отчита спад от 9.5% на продажбите в стойност за сухите и от 8.6% - за течните бебешки храни, показват данните на Nielsen.

Големите вериги - с най-голям дял

В стойност продажбите според каналите на разпространение се оглавяват от големите търговски вериги с над 300 кв. метра площ - които са с 42.5% относителен дял при сухите и с 52% - при течните храни за бебета. Следват продажбите в магазините за бебешки стоки с 23.8% дял в стойност при сухите и 27.2% - при течните храни. На трето място са аптеките с 18.6% относителен дял на продажбите в стойност при сухите и с 14% - при течните храни. Големите магазини, с площ между 40 и 300 кв. метра, държат 13.9% от продажбите в стойност при сухите и 6.6% при течните бебешки храни. Най-слаби са продажбите в магазините с до 40 кв. метра площ, наричани "традиционна търговия" - с 1.2% в стойност при сухите и 0.2% при течните храни за бебета, отчитат от Nielsen.

Подобно е разпределението по канали и при продажбите в обем – веригите са с 42.5% относителен дял при сухите бебешки храни и с 50.1% - при течните. Магазините за бебешки продукти са с дял от 21.8% при сухите и 28.8% - при течните. Третото място при сухите бебешки храни обаче се държи от големите магазини, с площ между 40 и 300 кв. метра – те са с дял от 20.3% в обем, а при течните - от аптеките с 12.4% дял.

Зърнените закуски - най-продавани

Според категориите с най-голям дял при продажбите на сухи храни и в стойност, и в количество са бебешките зърнени закуски (съответно с 64.5% и 57.1%). Следват бисквитите с относителен дял 22% в стойност и 32.3% в обем. Сухарите са на трето място с близки относителни дялове на продажбите и в стойност (7.6%), и в обем (7.8%). Сухите бебешки ястия държат 5.9% дял в стойност и 2.8% - в обем.

При течните бебешки храни най-голям е делът на плодовите и зеленчуковите пюрета – 54% в стойност и 56.1% в обем. На второ място са задушените ястия (33% в стойност, 31.1% в обем), а трети са десертите с близки относителни дялове в стойност (9.5%) и в обем (9.8%). Супите са четвърти с 3.5% дял в стойност и с 3% в количество, отчитат от Nielsen.

Нина Данчева, член на съвета на директорите на "Слънчо":

Оставаме лидер на пазара на разтворими каши

Пазарът на детски храни в България е изключително наситен и диверсифициран за своите малки размери. Не бихме могли да откроим някаква силно изразена тенденция, която да наблюдаваме в момента. Тенденцията при нашите продукти е към увеличение на интереса към детските ни пюрета, през 2017 г. отчетохме ръст от 18% спрямо предходната година. При инстантните каши оставаме лидер на пазара на детски храни и отчитаме ръст от 3% в обема на продажби спрямо 2016 г.

Детските храни са категория продукти, при която несъмнено качеството е водещ фактор. През последните години обаче клиентите започват да отчитат, че цената невинаги е индикатор за високо качество, както и това дали продуктът е вносен или български.

Всички детски храни на българския пазар следва да отговарят на европейското законодателство. Ние произвеждаме и предлагаме безопасни храни с високо качество и голямо разнообразие на достъпни цени. Това постигаме с много труд и желание за непрестанно усъвършенстване.

От нашата гама, състояща се от близо 90 вида детски храни, най-търсени са видовете, които отнемат повече време за приготвяне в домашни условия - инстантните каши и готовите десерти и месни пюрета.

Развитието в сектора е свързано с предлагането на все по-голямо разнообразие като видове, вкусове и опаковки в отговор на търсенето и предпочитанията на клиентите, които са все по-информирани и активни.
Гергана Иванова, мениджър продажби на детски магазин "Вис Виталис" - Пловдив:

Нараства интересът към биохраните

В детски магазин "Вис Виталис" се наблюдава повишение на интереса към биохраните. Всичко зависи от вкуса на клиента. Основните фактори при избора на храна са цената и качеството, а на заден план остава произходът на стоката. Клиентът търси стока, която да е с възможно най-високо качество на достъпна цена. Предпочитат се наложените на пазара марки, а влиянието на националната кухня е осезаемо. Използват се универсални рецепти, съобразени с европейските норми за хранене на кърмачета и деца. Родителите се придържат към познатите класически продукти, но все пак не игнорират предпочитанията на детето си и ако то откаже определена храна или марка, пробват с друга.

Мненията взе Пламена Кацарова

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

През 2017 г. продажбите на сухи бебешки храни отбелязват 6.7% ръст в стойност спрямо предходната година, а на течни – 5.7%, показват данните на "Nielsen България". В категорията "сухи" влизат зърнени закуски, бисквити, сухи ястия, сухари, а в "течни" - десерти, плодови и зеленчукови пюрета, супи, задушени ястия.

Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK