Най-важното от сектора на бързооборотните стоки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-важното от сектора на бързооборотните стоки

Най-важното от сектора на бързооборотните стоки

"Мото-Пфое" беше продадена на японската Sumitomo Corporation, най-богатият чех купува "Теленор" и "Нова тв", "Градус" ще търси 100 млн. лв. от борсата и още

912 прочитания

© Цветелина Белутова


Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.

Сделки

Най-богатият чех - Петр Келнер, купува "Теленор" и "Нова тв". Той е предпочетен купувач и за двете дружества, като сделките трябва да бъдат одобрени от регулаторите, затова вероятно ще приключат към средата на годината. Telenor му продава и бизнеса си в Сърбия, Челна гора и Унгария. При "Нова" е ясна цената - 185 млн. евро, докато за телеком пакета спряганата неофициално сума е 2 млрд. евро. Келнер е определян като най-богатия човек в Централна и Източна Европа със състояние 16 млрд. долара. Групата му PPF управлява активи за над 35 млрд. евро в индустрии като банкиране, финансови услуги, застраховане, биотехнологии, земеделие и имоти.

"Мото-Пфое" беше продадена на японската Sumitomo Corporation. Продавач на официалния вносител на Ford, Volvo, Land Rover и Jaguar за България беше хамбургската фамилна компания Hugo Pfohe. Бизнесът на "Мото-Пфое" е оценен на около 60 млн. евро, или около 5 пъти оперативната печалба. Консолидираните приходи на българското дружество за миналата година достигнаха 188 млн. лв. при печалба от почти 10 млн. лв. Според отчета й за 2016 г. компанията държи 9.41% от пазара на нови коли (през 2015 - 8.73%), от които на Ford се падат 7.1%. При продажбата е имало няколко кандидата - все големи компании от сектора, включително и местно лизингово дружество. Европейското подразделение на купувача - Sumitomo Corporation Europе, има автодилъри в Швеция, Полша, Словения и Словакия. Те продават марки като Ford, Hyundai, Honda и Citroen, като предлагат и финансови услуги. Има и съществен бизнес с производство и дистрибуция на авточасти в Европа.

Листваната на борсата в Амстердам Takeaway.com придобива "Хелоу хънгри", компанията зад тукашния лидер на пазара на доставка на храна BGMenu, в сделка за 10.5 млн. евро. Холандската група придобива 100% от дружеството, плаща цената кеш и ще инвестира допълнителни средства в България и Румъния. Чрез сделката Takeaway.com разширява присъствието си към Източна Европа, след като вече е лидер в Германия, Холандия, Полша, Белгия и Австрия. От своя страна BGMenu и румънският бизнес на "Хелоу хънгри" - Oliviera, ще продължат да се развиват със сегашния си мениджмънт. Основателите - досегашният мажоритарен акционер Владимир Давчев и изпълнителният директор Зорница Чугреева, ще управляват новия бизнес на Takeaway.com в региона.

Южноафриканският фонд NEPI Rockcastle сключи сделка за най-големия свободен терен в центъра на Пловдив и ще строи там мол. Теренът от 36 декара на мястото на бившата Сточна гара е купен за над 17 млн. лв. Това е третата покупка на фонда, след като миналата година компанията придоби първия и третия по приходи молове в София срещу 460 млн. евро и така стана най-големият инвеститор в български недвижимости. Това ще е четвърти търговски център за Пловдив. Самият парцел за 10 години премина през върволица от собственици: държавата приватизира 59 декара срещу 14 млн. на фирма, свързвана с ДПС и КТБ, после придобита от създателите на "Винпром Пещера" и Ветко Арабаджиев. Те запазват 29 декара за себе си, а по-голямата част продават на германската ЕСЕ преди осем години за около 50 млн. лв.

Полският собственик на соковете Queens – Grupa Maspex, разшири бизнеса си в България, като придоби местната компания "Акварекс-В", която бутилира минералната вода "Велинград". Сделката е през дъщерното дружество "Тимбарк България", което купува 99.84% от "Акварекс-В" срещу неоповестена сума. Продавач е компанията "Столарски и синове", която е еднолична собственост на председателя на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) Миролюб Столарски, чието семейство притежава автобусната компания "Карат-С".

Севлиевските заводи за санитарна керамика и арматура "Идеал стандарт - Видима" скоро ще са изцяло собственост на американския фонд Anchorage Capital, като от инвестицията си излиза друг финансов инвеститор от САЩ - Bain. Това става ясно от съобщение до Комисията за защита на конкуренцията и от източници от сектора, запознати със сделката. Anchorage, който управлява активи за близо 30 млрд. долара, всъщност първо беше само кредитор, но преди четири години придоби и миноритарен дял. Сега основният акционер Bain му продава участието си. "Идеал стандарт - Видима" е третата по големина компания в сектора на машините и оборудването в България с приходи 376 млн. лв. за 2016 г. според класацията К100.

Кооперация "Панда" придоби всички права върху търговските марки от портфолиото на Office 1 Superstore. Това означава, че тя вече е единствен собственик и представител на брандовете Office 1, Office 1 Superstore, Office 1 Superstore International и Office 1 e-shop за целия свят. "Процесът по придобиването на марките беше иницииран от наша страна като най-успешния и най-перспективен мастърфранчайзер", каза председателят на кооперация "Панда" Елка Каменова-Цанкова. Преговорите продължили повече от 12 месеца, а договорът е подписан на 20 февруари. Office 1 Superstore е международна търговска марка на франчайзингова верига магазини, специализирани в продажбата на канцеларски материали и офис оборудване. Кооперация "Панда" притежава правата върху бранда за България от 1998 г.

100 млн. лв. капитал планира да набере лидерът в птичето месо и продукти "Градус", като излезе на БФБ. Средствата ще се инвестират в производството и за вдигане на капацитета в групата, която има общо приходи за 200 млн. лв. При успех това може да стане най-голямото набиране на средства на борсата. Компанията на братята Лука и Иван Ангелови "Градус" има собствени фуражни мощности, хладилни складове и флот от специализирани транспортни средства. Производствените бази са с повече от половин милион квадратни метра площ и са разпръснати стратегически на картата на страната. Например в Русе и Ямбол компанията отглежда родителски стада, в Ямбол, Чирпан, Хасково, Стара и Нова Загора са люпилните и фермите за угояване на пилета, кланиците и месопреработвателните мощности.

Основателите на "Винпром Пещера" Антон Щерев и Атанас Петров ще извадят на светло собствеността на компанията, която досега беше отчасти скрита в офшорки - заводът им за алкохол в Пещера. Това става ясно от подадено пред Комисията за защита на конкуренцията съобщение за намерението на дружеството им "Биопродукти - България" да придобие пряк едноличен контрол върху "ВП брандс интернешънъл", както е името на "Винпром Пещера" от средата на 2016 г. насам. Реална промяна в контрола няма, операцията е преместване в по-пряка собственост на двамата.

Нови обекти

През април в София на бул. "Цариградско шосе" ще започне строителството на най-големия четириетажен магазин от веригата Sport Depot, който по план трябва да бъде готов през август 2019 г., съобщи Красимир Цонов, изпълнителен директор и собственик на едноименната компания. Сградата ще бъде на шест етажа, като първите четири са магазин с площ около 3000 кв.м, а последните два са предвидени за офиси. Ще има и подземен паркинг. За сравнение - магазинът на Decathlon на Околовръстното е 3200 кв.м, но е на един етаж. "Инвестицията е около 6 млн. лв. Към 24-те магазина на веригата за спортни дрехи, обувки и уреди, включително под новия бранд District, ще се добавят още пет обекта през тази година, като планът е приходите на дружеството да надхвърлят 60 млн. лв.

"Метро" откри в София логистичен център за доставки на хотели и ресторанти, разположен на над 6000 квадратни метра площ. Инвестицията надхвърля 4 млн. лв., а предложените продукти са 3000 вида. Заетите в базата са 70, а други 50 ще се грижат за доставките. Професионалните клиенти на "Метро" могат да заявяват денонощно необходимите за заведенията храни и напитки през специална онлайн система за електронни поръчки. Заявките се получават на платформата за дистрибуция на хранителни продукти, поръчките се подбират и подреждат в специални контейнери и до сутринта на следващия ден се доставят от камионите на търговската верига до вратата на обектите.

Starbucks планира да открие най-малко четири нови заведения в страната през 2018 г. Кафе веригата ще бъде представена с обекти във Варна, в столичния мол "България", в Бургас и в още един нов град, за който обаче не дава повече информация. "Предвидената за 2018 г. инвестиция е над 7 млн. лв. Ще осигурим приблизително 130 нови работни места", съобщи Иван Георгиев – регионален мениджър за България на Starbucks. През миналата година бяха отворени две нови заведения Starbucks – на ул. "Съборна" и в Ring Mall в София. Компанията, която управлява оперативно веригата - AmRest Coffee ("АмРест кофи"), отчита 30% ръст в продажбите за 2017 г. спрямо предходната година.

Световната верига кафетерии Gloria Jean's Coffees (GJC) планира за 5 години да открие 25 обекта в седем страни от региона. Седем от заведенията ще са в България, а останалите - в Сърбия, Черна гора, Македония, Словения, Хърватия и Грузия. Първото заведение Gloria Jean's Coffees в България беше открито през октомври миналата година в столичния Paradise center. Gloria Jean's Coffees са основани от Глория Джийн Кветко и съпруга й през 1979 г. в Чикаго. В началото това са малки магазинчета за кафе и подаръци, а днес веригата има обекти в над 110 места на територията на САЩ.

Пазари

Покупката на облекло е водеща причина за потребителите да посещават търговските центрове за сметка на храната. Това показва проучване за навиците и нагласите на домакинствата през 2017 г., направено от Colliers и Gfk. Изследването показва, че клиентите посещават мола най-вече, за да купуват дрехи, аксесоари и подаръци. Преди две години водещата причина бяха подаръците, следвани от храната, и на трето място беше облеклото. Най-популярна марка остава H&M, предпочитана от 59% от анкетираните. Zara и LC Waikiki се нареждат на второ и трето място, като популярността на LC Waikiki се е повишила с 15.6% спрямо 2015 г.

209.3 млн. лв. е оценката на пазарът на кафе на дребно в България за 2017 г., което е ръст от 7.1% в сравнение с предходната година. Продадените количества са 10.37 млн. кг, което е с 2.9% повече в сравнение с 2016 г., съобщи Паола Аутиеро, маркетинг директор за Източна Европа на Lavazza. Кафе консумират над 95% от пълнолетните българи, като годишното потребление е 3.3 кг на глава от населението. Само 4% от пиещите напитката я предпочитат единствено вкъщи, а 2% - единствено навън, останалите 94% консумират кафе и в дома, и в офиса, и в заведения, като среднодневният прием е по 2.2 чаши.

Продажбите на цигари са отбелязали ръст от 0.8% в стойност през миналата година, показват данните за пазара, с които цигарените компании разполагат. Това е най-ниският ръст през последните пет години, когато легалните продажби отчитаха и двуцифрени ръстове, и то при положение че акцизът и съответно крайната цена на продуктите се повишиха за поредна година.

Продажбите на шведската верига за облекла Hennes & Mauritz (H&M) в България са продължили да се увеличават и през 2017 г., показват данните от отчета за фискалната 2017 г., която обхваща периода от 1 декември 2016 г. до 30 ноември 2017 г. За изминалата година приходите на H&M от българския пазар са били общо 697 млн. шведски крони, или около 139 млн. лв. В сравнение с предишните 12 месеца те са се увеличили с 9%, но преизчислено в левове нарастването е със 7%. Темпът е осезаемо по-слаб от отчетения за фискалната 2016 г. ръст с 25%.

Германският автопроизводител BMW е продал рекордните 1014 коли в България през миналата година, което е с 12% повече от 2016 г. "Резултатите са най-доброто ни представяне досега с 1 автомобил повече дори от най-добрата 2008 г., и то при доста по-свит пазар на нови автомобили оттогава", заяви управителят на групата, която е вносител за България, Александър Миланов.

"Кока-Кола ХБК България" е новият официален вносител и дистрибутор на билковия ликьор Jägermeister в България, съобщиха от компанията. От 2010 г. досега напитката се разпространяваше от фирма "Селектед брандс ко".

По света

Най-големият европейски онлайн търговец - Zalando, разширява продуктовата си гама с изцяло нов сегмент - козметика, продукти за разкрасяване и грижа за тялото. По този начин платформата се позиционира още по-ясно като търговец за мода и лайфстайл, след като през последните години изгради богат асортимент от обувки, облекла и аксесоари. В допълнение компанията ще отвори и физически магазин за козметика в германската столица Берлин, който цели да популяризира новия бизнес, да привлича клиенти чрез специални събития и промоции. Козметичната линия на Zalando ще се развива във всички ценови сегменти.

Amazon Fresh въвежда нова услуга - доставка по домовете на продукти, подбрани за приготвянето на ястия по рецепта. Услугата стартира в Германия в партньорство с германската компания Marley Spoon. Така наречените готварски кутии съдържат определен брой и количество свежи хранителни продукти, с които в рамките на 30 - 40 минути може да се приготви ястие за двама. Доставката съдържа и самата рецепта за ястието. Клиентите могат да избират измежду 8 кутии с различни рецепти, които пък се сменят периодично на шест седмици. Услугата добива популярност в големите градове на държавите в Западна Европа. Първоначално тя се появи под формата на магазини, в които клиентите купуват предварително приготвени продукти, които трябва само да се сготвят по описание. С развитието на онлайн търговията услугата стана изцяло дигитална. Друг основен играч на този пазар е HelloFresh.

Големите вериги за бързооборотни стоки като Rewe и Edeka въвеждат нови формати магазини в борбата срещу дискаунтърите. Новата тенденция е да се отварят все по-луксозни обекти с богат асортимент, допълнителни услуги и гурме зони. Целта на тези магазини е да се откроят не толкова с ценовото си предимство, колкото с качеството и удобството, което предлагат. Пример за подобен обект е новият магазин на германската верига Edeka в Дюселдорф. На площ 10 хил. кв.м се предлага асортимент от над 65 хил. артикула. Отделно има бар за шампанско с над 120 различни вида от напитката, италианска пекарна, вегетариански ресторант и японски кобе-грил. Инвестицията в този обект е над 20 млн. евро. Подобно желание да превърнат пазаруването в преживяване показват и други вериги като Rewe и Real, казват наблюдателите на пазара.

Традиционните ритейлъри на английския пазар трябва да преосмислят своята политика, за да продължат да съществуват през следващите години. В противен случай търговските централни улици в Лондон ще опустеят. До тези заключения се стига в резултат на данни за потребителското поведение от последните месеци. От една страна, потребителите пазаруват все повече онлайн. В модата например 20% от продажбите стават през интернет. Отделно клиентите променят начина си на живот, харчат повече пари и време за пътувания, храна, забавления и онлайн преживявания, отколкото за покупки във физическите магазини. Съществуването на големите шопинг молове и търговски вериги е сериозно застрашено, сигнализират анализаторите на пазара.

Този текст е част от новия брой списание "Регал", което се интегрира с платформата "Капитал". Всички текстове от изданието може да откриете тук.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.