С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 18 сеп 2018, 14:31, 5723 прочитания

Щастливото число 10

Бизнесът на най-големите 100 търговци на дребно е пораснал с 10% за година. Сумарният им приход достига 10 млрд. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Текстът е част от специалното издание "Регал 100". Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO. Всички останали читатели могат да го намерят онлайн тук.

Десет процента е завиден ръст. С толкова са пораснали приходите на най-големите 100 търговци на дребно през миналата година спрямо година по-рано. Значението на числото 10 не свършва дотук. През 2017 г. общият оборот на топ 100 на веригите достига близо 10 млрд. лв. Като цяло компаниите отчитат една добра година благодарение на повишените доходи на потребителите и ръста на икономиката в страната спрямо предходните периоди.


Впечатляващо е, че от сто компании едва 11 имат спад на приходите. Всички останали имат увеличение или в най-лошия случай запазват нивата от 2017 г. Едва седем търговци са работили на загуба. За сравнение - в миналогодишната класация компаниите на минус бяха 8.

Сред първите 50 компании има само една, която отбелязва спад на приходите, и три, които са били на загуба.

Търговците в тазгодишната класация са разделени на шест групи. Това са веригите за бързооборотни стоки (33), стоки за дома, в които са обединени магазините за мебели, строителни материали и от типа "Направи си сам" (22), мода, в която влизат търговците на облекла, обувки и спортни стоки (21), техника (9) и козметика (6). В последната група "Други" влизат някои специализирани, но големи търговци – за детски стоки, офис оборудване, бижутерия, оптика, книги.



Най-голям дял в сумарните приходи на топ 100 на търговците заемат веригите за бързооборотни стоки – 62%. Общите им приходи за 2017 г. са малко над 6 млрд. лв. Съответно 12 и 11% дял заемат веригите за техника и компаниите от категорията "За дома". Сумарните приходи на тези две групи са съответно 12 и 11 млрд. лв. Прави впечатление обаче, че при веригите за техника този проход се разделя на 9 компании, докато при "За дома" – на 22. Модата има 8% дял в общите приходи на топ 100, а козметиката най-малък дял – 3%.

Компанията, която води класацията с голяма преднина пред всички останали, е Kaufland. През миналата година тя има над 1.7 млрд. лв. общ приход и ръст от 4%. Сама тя държи 18% дял от общия пазар на топ 100.

Компанията, която влиза последна в топ 100, отново е в сектора на бързооборотните стоки. Това са магазините и борсата "Фреш" във Видин на фирмата "Фрукт-Н". Приходите им за миналата година са пораснали с 21% до 16 млн. лв. Тази компания има 0.2% дял в общата класация.

Топ 10

Първата десетка на класацията се разпределя между два сектора – за бързооборотни стоки и техника. Представителите на втория са три, а на веригите за храна – седем. Техният оборот е малко над 6 млрд. лв. и така тези десет компании държат 61% от общия пазар на най-големите 100 търговци. Останалите 39% се разпределят между 90 търговци.

В тази група попадат големите международни вериги за храни – Kaufland (1), LIDL (2), Metro Cash&Carry (3) и Billa (4), както и българската "Фантастико", "Т-Маркет" и "Табак маркет". От сектор "Техника" представителите са "Технополис", "Техномаркет" и "Зора". От гледна точка на участници в топ 10 няма промяна спрямо миналата година. Разликата е, че тази година LIDL задминава доскорошния номер две – Metro, и застава на втора позиция след Kaufland.

Бизнесът на топ 10 расте през 2017 г. с 8% спрямо предходната 2016 г. Заетите са близо 25.6 хил., или с 326 души по-малко от година по-рано. С най-много персонал (над 400 души) са се разделили Kaufland и "Табак маркет". Най-много нови назначения има при Lidl – 266.

В групата на най-големите 10 само една компания има спад на продажбите и това е веригата за техника "Техномаркет" (-23%). С по-малка от миналата година, но все още на сериозна загуба от 9.5 млн. лв. е литовската верига T-Market. Миналата година компанията беше на минус 11.7 млн. лв. В същото време това е дружеството, което тази година отбелязва най-големия ръст на приходите в топ 10 – 25%.
От 11 до 50

За разлика от първите десет групата на търговците от 11-о до 50-о място е по-разнообразна и в нея има представители на всичките 5 сектора, както и вериги от групата "Други".

Общият оборот на тези 40 компании е 2.7 млрд. лв., което е дял от 28% от целия пазар на топ 100. Ръстът на продажбите на тази група спрямо година по-рано пък е най-голям – средно 16%.

В групата 11 - 50 поравно представени са търговците за бързооборотни стоки и от сектор "За дома" – по 11 компании. Веригите за храни тук имат общи приходи 692 млн. лв., което е една четвърт от общия приход на 40-те компании в класацията от 11-о до 50-о място. Тези 11 вериги за храни имат общ ръст 11% на приходите спрямо 2016 г. Най-голямата компания в тази група е ЦБА с оборот 131.3 млн. лв., а най-малката – веригата HIT, която има 35.2 млн. лв. оборот. Въпреки че има ръст 3% спрямо предходната година, HIT продължава да е на малка загуба от 242 хил. лв. Все пак това е доста по-малък минус от предходната година, когато веригата беше на червено с 1.1 млн. лв.

Веригите "За дома", които попадат в класацията от 11-о до 50-о място, също са 11 на брой. Техният общ приход e малко над 792 млн. лв., или 28% от общия оборот на тази група компании. Ръстът спрямо предходната година е 15%. В тази група попадат големите вериги от типа "Направи си сам" и за мебели като Praktiker (12), IKEA (17), Mr. Bricolage (18), наследникът на BaumaxHome Max (19), мебелите АИКО (24) и др. Всички те работят на печалба и имат увеличение на приходите през миналата година, като най-осезаемо то е при Praktiker (26%) и веригата Jysk (89%). С най-голяма печалба е IKEA – близо 12 млн. лв., като това е и втората по големина печалба за групата 11 - 50. С най-висок финансов резултат е веригата за детски стоки Jumbo (11) - с 29.5 млн. лв. печалба за миналата година и ръст от 26%.

Сектор "Мода", в който влизат компаниите за облекла, обувки и спортни стоки, са с 8 представителя в групата от 11-о до 50-о място. Тук влизат големите международни вериги като H&M (13), ZARA (26), спортната Decathlon (32), турската марка за дрехи LC Wikiki (30) и някои български представители на спортни марки. В тази група единствено платформата за онлайн търговия с дрехи втора употреба Remix отчита голяма загуба, и то заради инцидент, при кой изгоря основният склад на компанията.

Техниката участва само с две компании, а козметиката – с четири.

Интересна е групата "Други", която включва някои разнообразни търговци, които не попадат в основните пет сектора.

Освен Jumbo, която се откроява с ръст на продажбите и печалбата над средния за класацията, друга по-интересна компания тук е "Хиполенд" (29). Магазините за детски стоки и играчки са пряк конкурент на Jumbo и за миналата година имат малко над 64.6 млн. лв. приход. Това е с 12% повече от предходната година. Дружеството има над 3.7 млн. лв. печалба – с около 700 хил. лв. по-малко от предходната година.

Без промяна в продажбите, но с печалба 2.2 млн. лв. е "Кооперация Панда", известна с магазините си Office1Superstore (37). Веригата има малко над 51 млн. лв. приход, което е едва 0.2% повече от предходната година.

След 50

Компаниите във втората половина на класацията имат общ приход 1.17 млрд. лв., което е с 6% повече от година по-рано. Излиза, че първите 50 дружества в класацията държат 88% от общия пазар на най-големите топ 100 на търговците в България, а вторите 50 – едва 12%.

И тук веригите за храна са с най-голям брой – 15. На второ място по брой са компаниите от сектор "Мода" – 13, на трето място – "За дома" – 11 търговеца. Веригите за техника са представени с 4 компании, а козметиката – с 2. Останалите 5 компании са в групата "Други".

Прави впечатление, че в тази втора част на класацията фирмите, които имат спад в оборота, са много повече от тези в първата половина. Тук 12 компании са имали през 2017 г. по-малко приходи от 2016 г. На загуба са работили четири търговеца.
Методология на класацията "Регал 100"
Топ 100 на най-големите търговци на дребно в България включва компаниите от пет сектора плюс девет вериги, обединени в групата "Други". Фирмите са разделени по секторите "Бързооборотни стоки", "За дома" (обединява търговците от типа "Направи си сам", магазините за мебели и обзавеждане и строителни материали), "Техника", "Мода" (включва търговците на облекла, обувки и спортни стоки) и "Козметика (и лекарства)" (състои се от дрогерийните вериги и аптеките, в които козметиката е значителна част от асортимента).

Данните в "Регал 100" са събрани от подадена от компаниите информация, от публични източници на информация, регулаторни органи, бази данни, информация от Търговския регистър.

Основният критерий при подредбата на най-големите 100 търговеца са общите приходи за 2017 г. Класацията съдържа още информация за печалбата и броя на персонала през изминалата година. Някои от данните са от неодитираните отчети на дружествата заради по-късния законов срок за заверка. Затова е възможно да има разминаване с информацията от одитираните отчети.

Секторните класации за "Бързооборотни стоки", "За дома", "Мода" и "Козметика (и лекарства)" са направени на базата на общите приходи на дружествата. В класациите "За дома", "Мода" и "Козметика (и лекарства)" големите търговски вериги за бързооборотни стоки (Metro, Billa, Kaufland, T-Market, "Фантастико") присъстват само с приходите, които са декларирали от продажбата на съответните стокови групи. Секторната класация "Техника" е направена на базата на приходите, които компаниите са декларирали в конкретната секторна група.
Регал 100 - класация на най-големите търговци в България
Освен ТОП 100 на най-големите търговци, класацията включва разбивка по 5 основни сектора:
- Бързооборотни стоки
- Дрогерии, козметика и аптеки
- Мебели
- Техника
- "Направи си сам" и строителство

Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO. Всички останали читатели могат да го закупят онлайн
Поръчайте изданието »
На хартия или PDF

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Раздвижване на пазара на готови храни Раздвижване на пазара на готови храни

Най-големите компании в сектора увеличават продажбите си както на местния пазар, така и в чужбина

26 окт 2018, 378 прочитания

Солиден ръст при захарните и шоколадовите изделия Солиден ръст при захарните и шоколадовите изделия

Приходите в една от най-големите категории са близо 820 млн. лв.

26 окт 2018, 1318 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Бизнесът на най-големите 100 търговеца на дребно е пораснал с 10% за година

Сумарният им приход достига 10 млрд. лв

Прах във въздуха, прах в очите

Нито отчитането на замърсяването на въздуха в София, нито мерките за по-чисто битово отопление са ефективни на този етап

Всяко движение на всеки гражданин

Китай планира противоречива система за "социален кредит", която съди всеки жител според поведението

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кино: "Курск"

Трогващ авторски трилър по действителен случай

Цепи мрака

Нови технологии, ресторант на тъмно, тактилни разходки и други инициативи, които разкриват света на незрящите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Над 1.3 млрд. лв. излишък отиват за "Хемус"; Решителна вечер за Тереза Мей като премиер

Емисия

DAILY @7PM // 12.12.2018 Прочетете