С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
22 сеп 2018, 14:00, 14357 прочитания

Общият ръст на топ 30 за бързооборотни стоки леко се забавя

Само при три от осемте най-големи търговеца продажбите растат по-бързо спрямо предходната година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Текстът е част от специалното издание "Регал 100". Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO. Всички останали читатели могат да го намерят онлайн тук.

Тридесетте най-големи търговски вериги за бързооборотни стоки в България имат общи приходи 6.07 млрд. лв. през 2017 г., което е с 9% повече спрямо предходната година. Резултатите им са по-добри от общите за пазара, който според Nielsen България нараства с 4.38% в обем и 2.36% в стойност. През 2016 г. обаче оборотът на топ 30 на ритейлърите реализира по-голям ръст - 11%, и то на пазар, който нарасна по-бавно – с 0.77 в обем и с 1.78% в стойност, по данни на същата агенция.


С оборот над 100 млн. лв.

Близо 86% от приходите на веригите, попадащи в класацията, се генерират от осемте най-големи ритейлъра с оборот над условната граница от 100 млн. лв. От такъв мащаб са шестте вериги с национално покритие и две регионални.

Компаниите в челната осмица остават без промяна през 2017 г. спрямо предходната година. Ръст в продажбите има при четири от веригите (една е на нула), а общият им е 9% - колкото и този за топ 30.



По-голям растеж спрямо 2016 г. има само при три вериги – Metro Cash&Carry, "Фантастико" и Т-Маrket. Оборотът на останалите четири – Kaufland, Lidl, Billa, и ЦБА, се увеличава със забавящо се темпо. Динамиката е умерена по мащаб и води до едно-единствено разместване в класацията. Т-Маrket се качва на шеста позиция. Измества оттам Lafka, чиито продажби стагнират на нивото на предходната година.

"Кауфланд България" (1) е безспорен пазарен лидер с оборот 1.74 млрд. лв. – двойно по-голям от този на следващата в класацията – "Лидл България", също компания на Schwarz Group. Ако през 2016 г. приходите на Kaufland нарастваха по-бързо от средното за топ 30 – с 12%, през 2017 г. увеличението е само 4% - под средното за водещите вериги. Печалбата на компанията намалява с 5% до 79.8 млн. лв. За отбелязване е, че през миналата година за пръв път от идването на веригата в България имаше промяна във висшия й мениджмънт. Същевременно продължи поетапната промяна на визията на магазините, започнала през 2016 г.

"Лидл България" (2) реализира през 2017 г. ръст в продажбите 12% до 840 млн. лв., което е от високите постижения сред националните вериги. Предишната година продажбите на магазините Lidl се увеличиха с 15%. В същото време през 2017 г. печалбата на компанията се свива с 11% до 17.9 млн. лв.

Продажбите на "Метро кеш енд кери България" (3), изглежда, трайно тръгват нагоре и веригата завършва 2017 г. също с ръст на продажбите от 12% до 830 млн. лв. Това е впечатляващ резултат на фона на скромните 3% предходната година. Процесът е съпътстван с намаляване на финансовия резултат на "Метро" с 13% до 14.2 млн. лв.

С една пета се топи печалбата на "Билла България" (4), която за 2017 г. е 4.17 млн. лв. В същото време продажбите на веригата, която отваряше нови магазини през цялата минала година, се увеличават със средния темп на топ 30 от 9% до 723.8 млн. лв. В това отношение се наблюдава забавяне, защото предходната година ръстът в оборота на фирмата беше 15%.

Много добра е била 2017 г. за ТВ "Фантастико" (5). Продажбите на веригата нарастват с 14% до 491.2 млн. лв. при 8% година по-рано. Печалбата на търговеца също се увеличава - с 3% до 23.3 млн. лв.
Литовската верига "Максима България" (6) -Т Маrket, е в експанзия, отваря нови магазини и вече две поредни години увеличава продажбите си с двуцифрени числа – с 23% през 2016 г. и с 25% през изминалата година. Компанията успява да намали загубата си от 11.7 млн. лв. на 9.46 млн. лв.

Ръстът в продажбите на "Максима България" измества една позиция назад "Табак маркет" (7) – веригата Lafka. Продажбите на Lafka за 2017 г. стагнират, след като предходната година се увеличиха с 19%. "Табак маркет" успява да излезе на печалба от 1.6 млн. лв. през 2017 г. при загуба от 8.86 млн. лв. преди. Финансовото оздравяване е съпътствано със съкращение на 445 души от персонала, който остава 1540 души.

Под средния е и ръстът на ЦБА (8) – верига с присъствие във Варна, Велико Търново, София и в множество градове в Северна България. Продажбите на компанията през 2017 г. се увеличават със 7% до 131.3 млн. лв., след като предишния период ръстът им беше 12%. Финансовият резултат се удвоява до 2.8 млн. лв.

По сегменти

Разгледана по видове вериги, картината в топ 30 изглежда така: От общите продажби 72% се генерират от шестте национални вериги. Ръстът в този сегмент се забавя от 12% през 2016 г. на 9% през миналата година. Другият сегмент, в който се наблюдава по-бавно темпо, са веригите за акцизни стоки и травъл ритейл. Ръстът на оборота им намалява трикратно – от 18% на 6%. Делът им от общите продажби в топ 30 е 7%.

Втори по големина сегмент в класацията са софийските вериги – с дял 11%. При тях се наблюдава забързване на ръста на продажбите – от 7% на 11%. Това може да е за сметка на националните вериги и малките квартални магазини. Възможно обяснение е и разширяването на пазара в столицата покрай миграцията към нея.
Ръстът на продажбите се забързва при всички регионални вериги: При морските, които имат 4% дял, увеличението е от 9% при 7% предишната година. При веригите в Северна България (3% дял) ръстът е 17% при 4% година по-рано. Резултатът се дължи основно на доброто представяне на веригата "Абсолют+" с обекти в Левски и Павликени. Дружеството зад нея - "Георги Венциславов 2005", е единственият нов играч в топ 30. В Южна България (също 3% дял) увеличението е от 10% на 11%.

Софийските вериги

Сред софийските търговски вериги безспорен лидер е ТВ "Фантастико" с оборот 491.2 млн. лв. и печалба 23.3 млн. лв. Веригата генерира три четвърти от приходите на столичните вериги в топ 30 за 2017 г. Освен това ръстът на продажбите на веригата се забързва, печалбата й също се увеличава. Всички останали регионални играчи са с ръст на приходите под средния за сегмента.

"ЦБА Коме" (12) завършва 2017 г. с оборот почти 68 млн. лв., което е ръст с 9% спрямо предходната година. Печалбата на веригата нараства с 19%, но остава малка на фона на останалите вериги - 75 хил. лв. "Коме" ООД се управлява от Мариан Стоянов Петров и Даниела Николова Методиева-Георгиева. Те и още три физически лица са собственици на дружеството. Сега веригата има 31 магазина, от които 16 са в София. Останалите се намират в региона, в периметър Сливница, Самоков, Дупница, Ихтиман, Своге. От 2016 г. насам са отворени пет нови магазина.

Две от софийските вериги в топ 30 работят на загуба. Това са хипермаркетите HIT и супермаркетите "Магазинъ 345". И двете обаче успяват през 2017 г. да обърнат на ръст спада в оборота, който са имали през 2016 г., без да отварят нови магазини.

"Хит хипермаркет" (18), която е германска собственост, от години работи с два магазина HIT – в "Младост" и в "Люлин". През 2016 г. приходите на веригата спаднаха с 3%, а загубата й се удвои до 1.1 млн. лв. Тогава независимите одитори изразиха съмнение за способността на дружеството да продължи да функционира като действащо предприятие. През 2017 г. обаче търговецът съумява да стопи загубата си до 242 хил. лв. чрез основната си дейност и чрез отдаването на съществуващи търговски площи под наем. Приходите на HIT нарастват с 3% до 35.2 млн. лв.

През 2016 г. продажбите на 16-те софийски магазина "Магазинъ 345" (21) намаляха близо със 7% спрямо предишната година. За 2017 г. те нарастват с 2% до 27.6 млн. лв. При финансовия резултат обаче негативната тенденция се задълбочава - загубата нараства от 135 хил. лв. на 193 хил. лв. "345" ООД е собственост на Димитър Драгомиров Георгиев, Васил Маков Гьорев и Георги Стефанов Трендафилов.

"Никон НК", което е оператор на верига от седем софийски магазина "Дар" (25), за втора поредна година увеличава приходите си с 6% до почти 25 млн. лв. за 2017 г. След като през 2016 г. дружеството утрои печалбата си до 1.164 млн. лв., сега тя намалява на 823 хил. лв. "Никон НК" е собственост на Николай Алексиев Кънчев.
Спад има единствено в приходите на ProMarket с около 5% до 20.8 млн. лв. при 4% ръст предишната година.

Печалбата на "Промаркет" (25) също се свива от 284 хил. лв. на 198 хил. лв. Веригата, собственост на Митко и Теодора Самоковски, е увеличила с един магазините си спрямо 2016 г. През миналата година е работила с 20 обекта, от които 18 в София и по един в Бистрица и в Костинброд.

По Черноморието

Близо 59% от общите приходи на веригите от Варна и Бургас в топ 30 се генерират от ЦБА АД (8). Най-силна е веригата във Варна, където има 33 магазина. Освен това присъства с по четири магазина в София, Велико Търново и Плевен. Три има в Русе, по два в Балчик и Белослав. Останалите й обекти са в цяла Северна България - по един във Вакарел, Лясковец, Габрово, Девня, Добрич, Дряново, Дулово, Каварна, Нови пазар, Провадия, Стражица, Тутракан и Тервел. На територията на страната има два собствени логистични центъра. Предлага и собствена марка СБА с над 700 артикула.

През изминалата година продажбите на веригата нарастват със 7%, а печалбата с 222%. ЦБА е съкратила 111 служители и персоналът й е 1083 души. Веригата, която се рекламира като "българската верига супермаркети", възникна през 2013 г. на база на варненската верига ЛЖ ЕАД и "ЦБА франчайз" – Велико Търново. Двете дружества се отделиха от маркетинговото сдружение "ЦБА България" и се сляха с амбицията да станат верига от национален мащаб. Сега е собственост на "ЦБА инвестмънт" ООД, в което съдружници са пет дружества, и на Ес Пи Ем Ин АД на Иван Николаев Григоров и Иванка Колева Маринова.

Водещата бургаска верига "Болеро" (19), чиито продажби стагнираха през 2016 г., успява да ги увеличи с 14% до 32.7 млн. лв. през 2017 г. Това е съпътствано със спад на печалбата на веригата с близо четвърт – от 539 хил. лв. на 411 хил. лв. Дружеството е собственост на Пенка Желязкова Керемедчиева и е член на маркетинговото сдружение "ЦБА България". Разполага с 14 магазина – десет в Бургас и по един в Царево, Созопол, Поморие и Черноморец. Персоналът е увеличен с 55 души до 321. Дружеството се занимава и със строителство.

През 2017 г. "Водолей 13" (20) добави трети магазин към търговската си верига "Младост". Той е втори обект на веригата в Слънчев бряг, а другият е в Несебър. Това рефлектира в ръст от 21% в приходите на веригата до 30.9 млн. лв. и от 59% на печалбата - до 525 хил. лв. С новите 42 души персоналът достига 189. "Водолей 13" е собственост на Ангел Милчев Николов. Започва с един магазин в Несебър и склад на едро под наем в Слънчев бряг в началото на 90-те години. Складът сега снабдява с хранителни продукти голяма част от хорека канала в региона.

Варненската верига "Макао" (22) задържа продажбите си почти на нивото на предходната година – 27.3 млн. лв., но успява да увеличи печалбата си с 18% до 285 хил. лв. Персоналът й намалява с 20 души до 334. Операторът й "Ми-12" е собственост на Масис Хачик Багдатян и Росен Митков Митев. Прeз 2017 г. веригата затваря супермаркета си в Каварна. През април тази година отваря четвърти магазин във Варна. Успоредно тя развива приготвяне и доставка на храна. Има шест заведения за обществено хранене "Фаст фууд Макао" и производствен склад в с. Яребична.

Северна България

Един от най-големите регионални играч в Северна България е "Трънчев" (11) - собственик на 17 магазина BulMag. През 2017 г. дружеството е отворило нов магазин в Шумен, с което обектите му в града стават 10, и втори магазин във Варна. Има също супермаркет в Търговище и два в Дулово. Разполага с логистична база и кулинарен цех в Шумен, две кафе-сладкарници в Шумен и в Търговище и гостилница в Шумен. Собственост е на Юрий и Пепа Трънчеви. След година на умерен растеж от 5% и множество нововъведения през 2017 г. веригата отбелязва 25% ръст на продажбите до 71 млн. лв. Увеличава служителите си със 117 до 722 души. Печалбата й намалява с 10% до 1.1 млн. лв.

Веригата "Пацони" (14) обединява 26 магазина – 12 в Русе и 14 в околните селища. Собственост е на Пламен Стойков Здравков и работи в наети търговски обекти. През 2016 г. приходите на "Пацони маркет" намаляха с 3%, но през миналата година нарастват с 6% до 52 млн. лв. Печалбата също се увеличава с 5% и вече надхвърля 1 млн. лв. През 2017 г. дружеството е открило нов магазин в Русе и два в околните селища.

Ново за класацията топ 30 е "Георги Венциславов 2005", което стои зад веригата "Абсолют +" от три магазина в Павликени и два в град Левски. Освен тях то има пицария, кафене, заведение за бързо хранене и хотел. През 2017 г. продажбите на дружеството се увеличават с 58% до 19.12 млн. лв., а печалбата - с 31% до 454 хил. лв. Персоналът нараства с 47 души и достига 138.

Плевенското дружество "Роко Бароко", оператор на седем магазина под марката "Лайф", което фигурираше в класацията за 2016 г. на 26 позиция, сега е извън топ 30.

На опашката на класацията е веригата "ХМ Томи" (30), която има множество магазини в Добрич и магазин в Каварна. Тя е собственост на Ваня Николова Иванова и Валентина Николова Радева. През 2017 г. приходите на дружеството са намалели с 2% до 17.5 млн. лв. То работи на загуба от 739 хил. лв.

Южна България

Най-динамично развитие през 2017 г. в Южна България има при веригата Си Би Ес (17) от Стара Загора. Приходите й се увеличават с 36% до 38.7 млн. лв. при 23% ръст предишната година. Печалбата й почти се удвоява до 2.2 млн. лв. Веригата е наела още 41 души и персоналът й достига 200 души. Това придвижва едноименното дружества две позиции нагоре в класацията. То е собственост на Николай Георгиев Бинев, Силвия Георгиева Ставрева и Георги Иванов Ставрев. В края на 2016 г. веригата добави два нови магазина към седемте си в Стара Загора и отваря магазин в Нова Загора, а през април 2017 г. – обект в Чирпан. И двата обекта извън Стара Загора са придобити от оттеглилата се от България "Пени маркет". През февруари тази година стана известно, че Си Би Ес е придобило и двата магазина на старозагорската верига "Аскент шоп".

Регионалният лидер – пловдивската верига "Триумф" (13), завършва 2017 г. с 10% ръст на продажбите до 60.2 млн. лв. при 7% предишната. Печалбата на компанията нараства с 64% до 3.23 млн. лв. Супермаркети "Триумф" са собственост на фирмите "Ваничи 2008" на Иван Тодоров Кесов и "Маркоци" на Костадин Иванов Кесов. "Триумф" включва десет магазина. В средата на миналата година отвори обектът й в мол "Марково тепе" и персоналът й нарасна с 51 души до 631. През юли тази година "Триумф" откри 11-и магазин в града.

Другият силен играч на пазара в Пловдив е веригата "Лекси" (15), която има два хипермаркета. Компанията оператор – "Алекс трейд 2010", е собственост на Жанет Петрова Павлова. През 2017 г. продажбите й нарастват с 4% до 43.09 млн. лв. Печалбата обаче се увеличава с 62% до 2.84 млн. лв.

Ямболското дружество "Вилтон 2" и пазарджишкото "Таримекс" забавят ръста на продажбите си съответно от 17% през 2016 г. на 5% през изминалата година и от 8% на 4%. Годишният оборот на веригата "Вилтон" (23), която има девет магазина в Ямбол и един в Сливен, достига 26.9 млн. лв. Декларираната печалба на дружеството почти се утроява – от 130 хил. лв. на 464 хил. лв. Дружеството е собственост на братята Петър и Павел Додови.

Пазарджишката верига "Тарита" (27) завършва годината с оборот 19.8 млн. лв., а печалбата й намалява с 5% до 489 хил. лв. "Таримекс" е собственост на Тина и Лука Зънгарови и на сина им Георги и има два магазина в града.
2017 г. е била спокойна за сливенската верига "Еко асорти" (29), която работи с десет супермаркета, един минимаркет и един павилион. Освен това разполага с ресторант, склад за търговия на едро с 3000 артикула и цех в с. Мечкарево, където е седалището й. Продажбите на дружеството "СД Еко Асорти Байчев и с-ие" нарастват с 5% и достигат 18.4 млн. лв. Печалбата се увеличава с 23% до 462 хил. лв. Дружеството е създадено през 1994 г. и е собственост на Кирил Байчев и жена му Мария. Свързана е с "Еко асорти 05" ЕООД на Петър Байчев, която обработва 22 хил. дка земя, продава част от зърното, а друга използва за фураж за свинете и телетата във фермата си. Двете заедно затварят цикъла на производство: суровини - преработка - продажба в търговските обекти.

Акцизни стоки и травъл ритейл

Над половината от приходите в този сегмент се генерират от "Табак маркет" (7). Дружеството стои зад веригата Lafka, която се рекламира като първата национална марка от киоски и предлага цигари, напитки, сладкарски изделия, вестници. Според сайта му има 1070 обекта в 130 населени места в България. Част от тях са на франчайз. През 2017 г. приходите на дружеството остават на нивото на предходната година – 232.6 млн. лв., персоналът е намален, но компанията успява да излезе на печалба. "Табак маркет" е част от свързания с депутата от ДПС Делян Пеевски "Булгартабак".

Ръстът на целия сегмент през 2017 г. е под средното на пазара - само 6%. Останалите четири компании от топ 30 от типа "акцизни стоки и травъл ритейл" обаче се представят много добре. Средният ръст на приходите им е 13% - вторият най-висок сред сегментите.

Продажбите на веригата "Аванти" (9) например нарастват с 21% до 79.26 млн. лв., което е известно забавяне на фона на ръста от 24% през 2016 г. Печалбата на "Аванти 777" нараства с 64% до 773 хил. лв. Дружеството е собственост на Татяна Маркова Попова. Разполага с над 33 магазина в София, част на франчайз, които продават на дребно алкохолни и безалкохолни напитки, цигари, захарни изделия и кафе.

През 2017 г. "Аванти" задминава в класацията "ЕЛ ЕС травъл ритейл България" (10) - дъщерно дружество на световния лидер в търговията по транспортни и пътнически зони – Lagardere Travel Retail. Френската компания идва в България през 2008 г. и към края на 2017 г. има 100 работещи магазина за кафе, напитки, цигари, пакетирани храни на ключови търговски и пътнически локации в 27 български града. Обектите й са под марките Inmedio, Relay, 1 Minute, Discover Bulgaria. Дружеството развива и пекарните Hello, Sky Snack Bar, Café-Bar, Bricco по летища и автогари. Завършва 2017 г. с ръст на продажбите 11% до 72.65 млн. лв. Печалбата се увеличава с 26% до 2.44 млн. лв.

"Нюанс БГ" (16) е смесено дружество между The Nuance Group – Швейцария, и "Българиън еъруейз груп" ЕАД с едноличен собственик "Химимпорт" АД. The Nuance Group е собственост на швейцарската група Dufry – световен лидер в травъл ритейла с 2200 магазина в 64 държави. От началото на 2013 г. "Нюанс БГ" разработва в България общо 10 безмитни и травъл ритейл магазини на летищата във Варна и Бургас и зарежда със стоки самолетите на "България ер". През 2017 г. продажбите му нарастват слабо с 2% до 40.3 млн. лв. Чрез подобряване на обслужването и оптимизиране на разходите печалбата се увеличава с 37% до 3.258 млн. лв.

Най-бързо растящият ритейлър на 2016 г. - "Гебр. Хайнеман България" (26), забавя тенденцията. През 2017 г. оборотът на компанията се увеличава със 17% до 20.15 млн. лв. (При 59% ръст предходната година, свързан с отварянето на два нови обекта - на пристанище Бургас и македонския ГКПП Богородица). Печалбата се увеличава с 10% до 3 млн. лв.

Дружеството зарежда на едро кораби и е оператор на безмитни и травъл ритейл магазини по сухопътните граници. Равни дялове в него имат "Герб. Хайнеман", основен Travel Value и Travel Free оператор в Германия и Източна Европа, и "ВМ финанс груп" на Васил Мирчев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Раздвижване на пазара на готови храни Раздвижване на пазара на готови храни

Най-големите компании в сектора увеличават продажбите си както на местния пазар, така и в чужбина

26 окт 2018, 378 прочитания

Солиден ръст при захарните и шоколадовите изделия Солиден ръст при захарните и шоколадовите изделия

Приходите в една от най-големите категории са близо 820 млн. лв.

26 окт 2018, 1318 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Сияен ръст

Продажбите на козметични продукти са отбелязали ръст от 10%

Порасналите дигитални агенции

Най-големите компании в сектора достигат общи приходи 48.6 млн. лв. и ръст от 25%

ГЕРБ иска да пренасочи пари към послушни телевизии

Според временно оттеглен законопроект операторите ще ги излъчват задължително и ще им плащат и по специални цени

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кино: "Курск"

Трогващ авторски трилър по действителен случай

Ново място: "Компанията"

На брънч между "Оборище" и "Черковна"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Над 1.3 млрд. лв. излишък отиват за "Хемус"; Решителна вечер за Тереза Мей като премиер

Емисия

DAILY @7PM // 12.12.2018 Прочетете