С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 сеп 2018, 10:38, 4523 прочитания

Моята логистична база е моята крепост

Все повече големи търговски вериги в България организират доставките си през собствени центрове. Предимствата оправдават високата инвестиция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Текстът е част от специалното издание "Регал 100". Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO. Всички останали читатели могат да го намерят онлайн тук.

Когато през март тази година хранителният концерн REWE Group обяви намеренията си да открие 25 нови логистични бази на територията на Германия до края на 2025 г., новината не предизвика особена изненада. Макар планираната инвестицията на компанията да надхвърля 600 млн. евро, тя идва в момент, в който изграждането на модерни логистични центрове, които организират и управляват доставките и снабдяването на магазините на големите вериги, е жизненоважна необходимост за ефективното функциониране на бизнеса. Големите търговци на бързооборотни стоки в Европа масово са поели курс към увеличаване на логистичния си капацитет и България не прави изключение от тренда.


В последните няколко години потреблението на домакинствата е основен двигател за ръста на икономиката в страната. На него се дължат и растящите обороти на веригите. Повечето продажби означават и по-големи обеми, което кара търговците да преосмислят логистичните си модели и да се насочат към изграждане на собствени логистични бази в страната. Работейки през тях, те оптимизират разходите за дейността и времето за доставки и контролират по-добре стоковите потоци и качеството.

Новата екосистема

Макар че първите логистични центрове на веригите за продажба на бързооборотни стоки бяха създадени преди повече от 10 години, от 2016 г. насам има истински бум в покупките, строителството на нови и разширяването на вече съществуващи бази. Пионер беше веригата Kaufland, чиято база в село Стряма, община Раковски, работи от 2005 г. и беше открита още преди отварянето на първия магазин. От нея се зареждат 58-те хипермаркета на компанията в цялата страна и се транспортират повече от 1 млн. комисионирани палета годишно. През март 2019 г. в експлоатация ще бъде пуснато разширението на базата, в което ще бъдат изградени две халета за нехранителни стоки и едно хале за складиране на палети. С това общата площ на терена ще бъде е 207 хил. кв.м, от които 29 хил. кв.м – застроена площ.



Решението на местното дружество "Кауфланд България" е по-скоро изключение от правилото на повечето големи търговци, които предпочитат да локализират базите си в района около София. Най-активната зона за развитие на логистични центрове е в град Елин Пелин и село Равно поле. Това се дължи, от една страна, на близостта до столицата, където са концентрирани най-голям брой от търговските обекти, а от друга - на удобния излаз на двете основни магистрали, които свързват страната. В този район са разположени една от базите на Lidl, както и центровете на "Фантастико", BILLA и "Т-маркет".

Логистичната база на Lidl е най-големият от четирите обекта. Тя работи от 2010 г. и отговаря за доставките в Западна България. През 2017 г. веригата откри втора, която се намира до ямболското село Кабиле и е единствената в страната, сертифицирана по стандарта BREEAM, ниво "Отлично". Центърът разполага с модерно оборудване и технологии, каквито все още не са въведени в Европа.

2016 г. беше година на силна динамика за някои от веригите. "Билла България" влезе в логистичната база на Penny, която се изтегли от страната. Двете компании са част от групата на германския концерн REWE, а заедно с центъра на BILLA бяха прехвърлени и 8 от магазините Penny. Освободената от BILLA логистична база пък беше купена от веригата "Фантастико" за 14.3 млн. лв. Така и местният играч започна да оперира в самостоятелен център.

Моделът на логистика, разбира се, има свои вариации. Така например при METRO операциите не са централизирани, а се случват на място в магазините. Те разполагат с големи складове за съхранение и управляват сами доставките си. През 2017 г. българското дружество "Метро кеш енд кери" откри логистичен център в София, който обаче не зарежда търговските обекти, а изпълнява доставки към външни клиенти от хотелиерския и ресторантьорския сектор.

При по-малките търговски вериги за бързооборотни стоки логистиката често е организирана с помощта на външни партньори. Въпреки че разполага със собствена база, "Т-маркет" работи с центъра bERS в село Мусачево, който отговаря за съхранението при специален температурен режим и за зареждането на магазините с плодове, зеленчуци, охладени и замразени продукти. Компанията има собствен цех за свинско месо в столичния квартал "Илиянци". От него се зареждат всички магазини.

Всички печелят
Ползите от изграждането на собствени логистични бази са не само за търговеца, но за всички по веригата, включително и клиента.

Бумът в изграждането на собствени логистични бази идва заради много предимства на този модел. Ползите са не само за търговеца, но за всички по веригата, в т.ч. доставчици и клиенти. Възможността за централизирани доставки позволява на веригите да управляват по-добре бизнеса и да оптимизират разходите си, което рефлектира върху крайната цена на стоките, която плаща клиентът. "Логистичното осигуряване на доставки до едно място, а не до 46 града и 89 магазина, както е в нашия случай, е значително по-евтино. Обратното би оскъпило веригата на доставки, което неминуемо ще се отрази на крайната продажна цена на стоките", отбелязват от "Лидл България".

Освен това търговците имат много по-голям контрол върху съхранението и транспорта. "Основен плюс е възможността за пълен контрол, която дава гаранция за качеството и свежестта на продуктите от влизането им в склада до поставянето им на рафтовете в хипермаркета" посочват от "Кауфланд България". Стоките стигат много по-бързо до домакинствата и са съхранявани правилно през целия им път.

Сред позитивите е и облекчената работа за доставчиците. Обикновено те покриват разходите по транспортиране на стоките сами, а много от малките производители не могат да си позволят да стигнат до всички градове в България. Доставките до централен склад на търговеца позволяват не само по-голямо покритие, но и по-добро планиране на асортимента за отделните магазини. Ако доставчикът работи директно с обекта, винаги има риск от неправилно планиране, връщане на непродадената стока и брак. Централизираната логистика позволява до веригите да стигнат дори малки като мащаб и възможности доставчици. "Това, че трябва да доставя стоките си на една или две локации, както е в нашия случай, е много по-лесен вариант за една малка компания пред алтернативата да поддържа собствен автопарк, който да осигури логистиката до множество локации", казват от "Лидл България".

Ремонтът и поддръжката на използваната техника са по-лесни в централизираните складове.

Оптимизирането на веригата на доставки се отразява позитивно на околната среда – разликата в това дали определена стока ще бъде доставена с един камион или с 25 буса е значителна по отношение на екологичния отпечатък на подобна дейност.

Политиките за устойчиво развитие на някои от търговските вериги намират отражение и в техните логистични центрове чрез внедряването на различни процеси и системи. Така например базата на Kaufland в село Стряма разполага със система за управление на сградните инсталации, която автоматизирано управлява и регулира всички системи за отопление, осветление и охлаждане в склада. Само от подмяната на осветлението с LED за миналата година логистичната база на компанията е спестила близо 1.4 милиона kWh енергия, което възлиза на над 1100 тона спестени вредни емисии на атмосферата. Сертификатът по стандартът BREEAM на центъра на Lidl в Кабиле пък е доказателство за висока енергийна ефективност, спазване на екологични норми, високотехнологични въведения и иновации. Изградени са соларни панели и система за използване на дъждовна вода за санитарните възли и напояването на зелените площи. В базата е обособен сектор за рециклиране, в който разделно се балират бяло и цветно фолио, хартия и дърво.

Поглед напред

В контекста на големите оптимизации и повишената ефективност за бизнеса въпросът за възвращаемостта на инвестициите, които търговските вериги правят в своите логистични центрове, често не стои на преден план. "Обемът на операциите и товарообема в една такава база са несравними с която и да било индустрия. Ето защо веригите са склонни да плащат за парцели повече, отколкото операторите в другите сектори. За тях ефективността е най-важна и се измерва по различен начин. Обикновено водещи при планирането са локацията и търсеният ефект, а не цените", коментира специалист от сектора на недвижимите имоти, който не пожела името му да бъде споменавано. Това потвърждават и някои от компаниите на пазара.

"Логистичният център е сърцевината в организацията на една търговска верига и за нас много по-важна е функцията му да осигурява необходимите условия за правилно съхранение на стоките и поддържане на тяхната свежест, обслужване за търговските обекти, съответствие със законовите и нормативни разпоредби в полза на свежестта и качеството, а това значи и в полза на клиента", коментират от Lidl. Що се отнася до рентабилността на един логистичен център, тя зависи, от една страна, от топографията на държавата и средното разстояние до един търговски обект, но най-вече зависи от възможността за оптималното запълване на неговия капацитет – натоварване и ефективна организация на процесите вътре в него. При по-високи цени на парцелите обикновено се търси оптимизация вътре във височината на базата.

Прогнозите за бъдещото развитие на ритейла обещават нови ръстове. Бумът на онлайн продажбите пък вече показва, че логистиката ще остане крайъгълен камък на модерната търговия. Всичко това ще засили преосмислянето на модела и изграждането на самостоятелни центрове е само първа стъпка в тази посока.
Бъдещето принадлежи на технологиите и последващото развитие вероятно ще бъде в тази посока. В Европа вече има и изцяло автоматизирани логистични бази. "Индустрия 4.0 и индустриалната дигитализация по-скоро подсказват, че това е една от ключовите тенденции в бизнеса, но все още очакваме първите резултати от тестови проекти, включително в други бизнеси. Ако трябва да обобщим с няколко думи – логистичните центрове ще се увеличават, но дали хоризонтално или вертикално и дали ще се премине към автоматизиране на процесите – предстои да видим", казват от Lidl.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Раздвижване на пазара на готови храни Раздвижване на пазара на готови храни

Най-големите компании в сектора увеличават продажбите си както на местния пазар, така и в чужбина

26 окт 2018, 378 прочитания

Солиден ръст при захарните и шоколадовите изделия Солиден ръст при захарните и шоколадовите изделия

Приходите в една от най-големите категории са близо 820 млн. лв.

26 окт 2018, 1317 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Модерната ритейл война

Глобалната борба с пластмасовите отпадъци кара все повече производители и търговци да преосмислят бизнес стратегиите си, за да отговорят на нарастващите притеснения за околната среда

Прах във въздуха, прах в очите

Нито отчитането на замърсяването на въздуха в София, нито мерките за по-чисто битово отопление са ефективни на този етап

Доайените в рекламния бизнес

Съдружниците в определената за най-ефективна агенция Noble Graphics, Чавдар Кенаров, Иво Алтънов и Марсел Леви пред "Капитал"

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Глас от новия свят

Писателката Тайе Селаси за сложната африканска идентичност и борбата със собствените страхове

Цепи мрака

Нови технологии, ресторант на тъмно, тактилни разходки и други инициативи, които разкриват света на незрящите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Над 1.3 млрд. лв. излишък отиват за "Хемус"; Решителна вечер за Тереза Мей като премиер

Емисия

DAILY @7PM // 12.12.2018 Прочетете