С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 окт 2018, 10:26, 2282 прочитания

Продажбите на охладено пилешко нарастват с 2% за 2017 г.

През първото полугодие на тази година ръстът се ускорява до 5% спрямо същия период на предходната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Авторът Светозар Игнатов е ръководител "Свежи храни" в "Кауфланд България"

Текстът е част от специалното издание "Регал 100". Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO. Всички останали читатели могат да го намерят онлайн тук.


Категорията "Пилешко охладено месо" в "Kaufland България" през 2017 г. бележи ръст от 2% в оборот спрямо 2016 г. През първото полугодие на 2018 г. има допълнително повишение от 5% спрямо същия период на предходната 2017 г. Делът на пилешко месо е около 30% от общия оборот на всички видове охладено месо.

Обемите на продажби в търговията с пилешко месо са ценово чувствителни. Освен това върху тях влияе и цената на най-предпочитаното месо в България - свинското. При спад в цените на свинското се наблюдава лек отлив от пилешкото.

За първото полугодие на 2018 г. цените на свинското месо са по-ниски в сравнение с 2017 с около 2% (осреднено за цели и млени меса). В същото време повишението на цената за категорията пилешки меса е с 4.2%, като при брандовите цели пилета то дори достига 14%. Това води до промяна в съотношението на продажбите между пилешко и всички останали меса. Докато през 2017 г. пилешките меса са имали 31% дял от оборота на охладено месо в "Кауфланд", през 2018 г. той намалява до 29%.



Основните сегменти в категорията

Пилешко охладено месо" са цяло охладено пиле, пилешки разфасовки и пилешки дреболии. С най-голям дял в оборот са пилешките разфасовки, които заемат две трети от продажбите в категорията. Една трета от оборота е от цяло охладено пиле, а пилешките дреболии са под 3%. Тази структура на продажбите в категорията е относително постоянна.

От всички разфасовки с най-голямо потребление са цяло бутче и филе. Те заедно генерират малко над 50% от общите продажби на пилешко месо. При пилешкото бутче се наблюдава нарастване на дела в общите продажби през 2017 г. и намаление през първите шест месеца на 2018 г. Пилешкото филе бележи ръст в дял както през 2017 г., така и през 2018 г. По-значимата промяна е свързана с намаляването на дела в продажбите на цяло охладено пиле с близо 5% в полза на пилешките разфасовки. Обяснение на тази тенденция е повишението на продажните цени на цялото пиле с около 14%.

Най-голямото предизвикателство при производството на пилешко месо е

Планирането на количеството птици

за отглеждане в зависимост от сезонността, избора на храна, хигиената на отглеждане, на клане и последваща обработка. От изброените фактори зависи какъв ще е срокът на годност на охладеното месо.

Продажбата на цяло пиле е предпочитана от производителите, тъй като разфасоването отнема време и ресурси. Освен това често има и дисбаланс в търсенето на отделните разфасовки, което допълнително затруднява планирането. През лятото филето е по-предпочитано за барбекю, докато целите бутчета с кост се готвят в различни ястия по-скоро през зимата. Така производителят може да се окаже с излишък от филе в един момент и с излишък от бутче в друг.

Независимо от дисбаланса на търсенето на отделните разфасовки производителят трябва да намери пазар и за излишъка на някаква част от разфасовката. При липса на реализация той е принуден да замразява, което автоматично води до увеличение на себестойността на месото, заради разходите за хладилна техника, електроенергия, персонал и време. Така замразеното натурално месо се оказва по-скъпо от охладеното, докато очакванията на голяма част от потребителите са да е обратното.

Срокът на годност също е предизвикателство

и при търговците. Едно прясно заклано пиле трябва да се продаде в рамките на 3-4 дни от момента на доставяне в търговския обект. Kaufland няма право да замразява месо и да го продава впоследствие като замразено. Това означава, че охладено доставено се продава единствено като охладено, задължително преди да изтече срокът на годност. Тук при търговеца стои предизвикателството на правилната преценка на необходимите количества с цел да се минимализират загубите от излишно поръчана стока.

Сред проблемите, които българските партньори отбелязват също като значими, са наличието на птичи грип в много области на страната. Това завишава разходите за биосигурност както при фермите за отглеждане, така и в птицекланиците, както и все по остър недостиг на квалифицирана работна ръка.

Категорията охладено пилешко месо заема дял от

Близо 3% в общия оборот

на Kaufland за 2017 г. То винаги е било и ще остане основна част от потреблението на месо в България. В сравнение с другите видове месо има ниско съдържание на мазнини, което го прави подходящо при диети и здравословно хранене. Не съдържа въглехидрати и е с малко наличие на калории. Цената му е относително достъпна, поради което е предпочитано от голяма част от потребителите.

През следващата година очакваме ръстът на развитие на категорията да се запази, макар и не в същите темпове. По всяка вероятност ще продължи завишеното търсене на филе и съответно нарастване на цената му.
Биопилешкото засега е с висока цена и нестабилно търсене

Биомесото все още е нишов сегмент на българския пазар. И търсенето, и предлагането са малки най-вече заради високите цени.

Като биомесо може да бъде квалифицирано месо от животно, което е отглеждано при конкретни условия, например: биотеритория, около която няма замърсяване от промишлеността, фураж, който е биологично чист (зърнените култури, влагани в храната на пилето, не трябва да са обработвани с пестициди, почвата и водата за напояването й да са екологично чисти). Забранено е ползването на антибиотици и други медикаменти за контрол на паразитите. Условията на живот на открито и закрито трябва да отговарят на конкретни изисквания - пилето трябва да има свободен достъп до открито пасище.

В големите градове има малък процент хора, които са готови да платят високата цена на биомесото, отглеждано в сертифицирани и контролирани ферми.

От друга страна, има и хора, които купуват селско пиле, независимо от канала на дистрибуция – може да е от роднини и приятели или чрез интернет платформи и специализирани магазини. Клиентите са склонни да определят като био този тип домашни пилета. Селското пиле в повечето случаи е свободно отглеждано пиле, но в никакъв случай не може да се квалифицира като био, тъй като не може да бъде гарантирано дали фуражната смеска е без ГМО, дали почвата в селото не е с натрупване на химикали от някакво производствено предприятие, от което се определя и чистотата на тревата, която пилето консумира, при свободния си достъп до пасище.

По данни на доставчиците на Kaufland по-скоро нараства търсенето на пилета с удължен период на отглеждане. Биопродуктите от пилешко месо все още имат висока цена и нестабилно търсене. Това определя и неговата липса в основните канали.
Retail in Detail

В края на октомври "Регал" и "Капитал" ще съберат за поредна година представителите на бизнеса с бързооборотни стоки на форума Retail in Detail. За над 10-годишната си история той се утвърди като една от най-значимите платформи за обмяна на ценен опит, данни и информация не само за FMCG търговията и производството, но и за ритейл сектора като цяло.

Тази година във фокуса на събитието ще бъдат новите бизнес модели, които променят глобалната ритейл сцена, и отражението им както върху компаниите, така и върху клиентите. Лектори са международни експерти с глобален опит и познания, представители на водещи институции и брандове от ритейл сектора.

Retail in Detail ще се проведе на 30 октомври 2018 г. в "София ивент център". За форума можете да се регистрирате тук.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване, общуване и забавление на едно място 1 Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 2124 прочитания

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 3157 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Топ 40 на веригите за мебели, строителство и стоки за дома - с 12% ръст на сумарните приходи

Първите три дружества държат 26% от пазара в стойност

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател