Продажбите на трайни колбаси растат с 13.5% от началото на годината
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Продажбите на трайни колбаси растат с 13.5% от началото на годината

Продажбите на трайни колбаси растат с 13.5% от началото на годината

Потребителите търсят висококачествени продукти и са готови да платят по-висока цена за тях

8717 прочитания

© Юлия Лазарова


Преглед на оригинала
Преглед на оригинала
Преглед на оригинала

Текстът е част от специалното издание "Регал 100". Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO. Всички останали читатели могат да го намерят онлайн тук.

Трайните колбаси продължават да растат в продажбите си в стойност и в обем на българския пазар през изминалата и тази година. В проучването под дефиницията за трайни колбаси влизат бабек&старец, луканка, сурово-сушени наденици, шпек, суджук, луканков салам, пръчици и хапки, сушеница и флоринтер.Ръстът се дължи на положителната макроикономическа среда през 2017 г. По-високият разполагаем доход на домакинствата, както и покачването на цените влияят на положителния тренд. Ръстът на категорията в стойност през миналата година е 6.8%.

От началото на тази година до май включително общите продажби на категорията в стойност бележат двуцифрен ръст 13.5% спрямо същия период през 2017 г.

Търсят се добрият вкус и чистите продукти

От тазгодишното издание на ежегодното проучване на Nielsen "Тенденции при пазаруващите" става ясно, че много голяма част от потребителите търсят висококачествени продукти и са готови да платят по-висока цена за тях. Все повече се ценят продукти с месо от българско животновъдство и гарантиран произход.

В момента има търсене както и към премиум продукти по стари, традиционни рецепти, така и към такива с намалено съдържание на сол и мазнини, с колкото може по-малко консерванти. Това води и до покачване на продажбите в стойност.

Положителни са и продажбите в обем, като ръстът в домакинските доходи не е повлиян значително от ръста на инфлация от 2017 г.

Има значителен ръст в обем от 6.55% до май на 2018 г. спрямо същия период на 2017 г.

Модерната търговия печели позиции спрямо традиционната

Като цяло всички канали отбелязват ръст в оборота от трайни колбаси с изключение на малките магазини до 40 кв.м, или така наречената традиционна търговия, където спадът е 5.5% за цялата 2017 г. спрямо 2016 г.

Големите вериги и магазини растат в продажби в стойност, докато се наблюдава лек спад в дял на традиционната търговия от 25.4% на 22.5% в стойност.

При продажбите в обем положението е почти същото и спадът за 2017 г. спрямо 2016 г. е 2.7% (графика 7). Шпек и луканка – лидери в категориятаНай- голям дял имат шпекът и луканката, като техните продажби в стойност и обем надхвърлят половината категория. Тези класически изделия на родното колбасарско изкуство остават актуални на българската трапеза и в наши дни.

Трайните колбаси, приготвени от смес от свинско и говеждо, от свинско и от телешко месо, се равняват на близо 98% от категорията. Започват да навлизат все повече продукти от дивечово и от конско месо. Най-голямо разнообразие от такъв тип, както и за премиум продукти от категорията трайни колбаси може да се намери от специализираните магазини за месни продукти.

Сред най-популярните разфасовки се нареждат тези от 500+ грама (52% пазарен дял в стойност и 54.1% в обем) и 0-200 грама (22.7% в стойност и 19.8% в обем).

*Иван Недков, е RS Executive в "Нилсън България", отдел "Обслужване на търговските вериги"

Преглед на оригинала
Преглед на оригинала

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Най-добрият начин да се яде месо е като се свари и се изяде веднага след варенето.

    Изделията от месо (рога, кожи и т.н.) са за бедните и невежите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK