С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 6 окт 2018, 9:32, 3196 прочитания

През 2018 г. течният препарат може да измести праха за пране

Потребителите нямат лоялност към марките, обръщат внимание на промоциите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Авторът Марко Наумов е Senior RS Executive в "Нилсън България", отдел "Обслужване на търговските вериги".

Текстът е част от специалното издание "Регал 100". Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO. Всички останали читатели могат да го намерят онлайн тук.


От последното издание на ежегодното проучване на Nielsen "Тенденции при пазаруващите" става ясно, че перилните препарати са с най-голяма тежест от нехранителните категории при избора на магазин. Данните показват още, че потребителите обръщат огромно внимание на промоциите, когато пазаруват такъв тип продукти, и при тях почти не се наблюдава лоялност към марките.

За първите шест месеца на 2018 г. перилните препарати и омекотителите заедно са генерирали продажби за около 62.5 млн. лв. От тях препаратите отговарят за малко повече от 75%, но омекотителите увеличават своя дял с около 1% всяка следваща година. Прави впечатление, че и двете категории растат в стойност за периода от 2015 до 2017 г., като комбинираният ръст се равнява на 7.5 на сто. Когато обаче се обърне внимание на продажбите в обем, тогава прави впечатление, че омекотителите са основният двигател с увеличение над 20%. За същия период продадените количества перилни препарати не търпят съществена промяна, като дори за първото полугодие на 2018 г. се отчита спад от близо 4% в сравнение с година по-рано.

Най-малките обекти губят позиции



От данните на Nielsen личи, че почти всички канали отбелязват ръст на продажбите в стойност между 2015 и 2017 г. Единственото изключение представляват малките и смесени магазини с размер до 40 кв.м, чиито продажби падат с 15 на сто. От друга страна, големите печеливши за този период са хипер- и супермаркетите над 300 кв.м, както и каналът, в който влизат специализираните магазини като дрогерии и битови химии. При тях ръстът възлиза на 13%. Това развитие отряза все по-засилващите се позиции на модерната търговия за сметка на традиционната. Процес, който се наблюдава от известно време и е особено силно изразен при нехранителните категории. Най-големите обекти (над 300 кв.м) са тези, които отговарят за повече от половината от продажбите на перилни препарати и омекотители. Силното представяне на специализираните магазини в последните години, движено главно от водещите дрогерийни вериги, ги нарежда на второ място с малка преднина пред останалите конкурентни канали.

Средно големите опаковки са най-купувани

В периода 2015-2017 г. перилните препарати опаковките между 600 и 1300 г удвояват продажбите си и по този начин заемат втора позиция, нареждайки се след разфасовките от 1.3 до 3 кг. Въпреки че делът на последните е повече от 40%, при тях се наблюдава негативна тенденция. Подобно е развитието и при най-малките опаковки до 600 г, които регистрират спад в продажбите от 23% за последните три години и така заемат най-малък дял - около 15 на сто.

Не по-малка е динамиката и при опаковките на омекотителите. Най-големите разфасовки (над 3 л) и тези между 260 и 500 мл отчитат сериозен спад. Освен това техният комбиниран дял е едва около 2%. В тригодишния период до 2018 г. най-силно е представянето на опаковките между 1 и 3 л. Те увеличават продажбите си с 50% и по този начин се нареждат на първо място с дял малко над 47 на сто. Със сходен процент са и разфасовките между 0.5 и 1 литър, но техният темп на ръст е значително по-нисък.

Разнообразие във формите при перилните препарати

Прахът за пране продължава да бъде с най-голям дял в стойност, но поради негативния тренд в продажбите разликата с течните перилни препарати е съвсем малка. Имайки предвид развитието през последните години, не е изключено до края на 2018 г. течните препарати да станат най-продаваната форма в категорията. Особено впечатляваща е тенденцията при препаратите под формата на гел, които почти утрояват продажбите си в периода 2015-2017 г. Положителен е трендът и при капсулите, което показва, че по отношение на перилните препарати потребителите стават все по-отворени към не толкова конвенционалните форми.

*Графика 5 се отнася за първите 6 месеца на съответните години
Retail in Detail

В края на октомври "Регал" и "Капитал" ще съберат за поредна година представителите на бизнеса с бързооборотни стоки на форума Retail in Detail. За над 10-годишната си история той се утвърди като една от най-значимите платформи за обмяна на ценен опит, данни и информация не само за FMCG търговията и производството, но и за ритейл сектора като цяло.

Тази година във фокуса на събитието ще бъдат новите бизнес модели, които променят глобалната ритейл сцена, и отражението им както върху компаниите, така и върху клиентите. Лектори са международни експерти с глобален опит и познания, представители на водещи институции и брандове от ритейл сектора.

Retail in Detail ще се проведе на 30 октомври 2018 г. в "София ивент център". За форума можете да се регистрирате тук.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 2210 прочитания

Бъдете нащрек, когато геоблокирате Бъдете нащрек, когато геоблокирате

Какво трябва да знаете, когато разработвате стратегия за онлайн продажби

18 май 2019, 1681 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Продажбите на охладено пилешко нарастват с 2% за 2017 г.

През първото полугодие на тази година ръстът се ускорява до 5% спрямо същия период на предходната

Частните парчета от парка

Устройственият план на Борисова градина осветли няколко съмнителни сделки, останали под радара на общественото внимание 20 години

Резултатите от изборите: Какво показват данните

Статистическият анализ на "Капитал" показва контурите на скритото влияние по места

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това

Ядрен резонанс: на какво се дължи безпрецедентният успех на сериала "Чернобил"

Сериалът е смразяващо актуален днес, когато темата за размитите граници между истинно и лъжливо вълнуват обществото