С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 май 2019, 12:42, 3288 прочитания

Топ 250 в ритейла: Силните стават все по-силни

Добра година за най-големите глобални търговци на дребно въпреки новите икономически и геополитически предизвикателства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание Регал E-Commerce, което разглежда последните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Повече за изданието вижте ТУК, купете го от ТУК.
Най-големите 250 в ритейла в числа

4.53 трлн. долара общи приходи на компаниите в топ 250
18.1 млрд. долара средна оценка на компания от топ 250
3.7 млрд. долара минимален приход, за да бъде компанията в топ 250
5.7% среден годишен ръст на приходите на компаниите в класацията
2.3% среден марж на нетната печалба на компаниите в класацията
5% средна възвръщаемост на активите
65.6% от компаниите в топ 250 оперират и в чужбина
23.6% от общите приходи на топ 250 идват от дейност в чужбина
10 е средният брой на държавите, в които оперират компаниите от топ 250 с дейност в чужбина


Световната икономика е в повратна точка. Началото на 2018 г. бе период с относително силен глобален икономически растеж, ниска инфлация, ниски лихви по заемите и ръст на цените на активите. Но после нещо се промени. Растежът започна да се забавя в Европа, Китай и Япония и очакванията са тенденцията да продължи. Инфлацията се ускори. Разходите по заемите се увеличават, след като правителства на основни пазари предприеха промяна в паричната и фискалната политика. Големи развиващи се пазари претърпяха значителна обезценка на валутата.


Причините са комплексни, но сред тях се откроява ясно промяната в поведението на САЩ. Драматичното трансформиране на търговската политика спрямо Китай, ЕС, Канада и Мексико и прилагането на нови мита означава по-високи крайни цени, по-ниска покупателна способност на потребителите и нарушения в установените вериги от глобални доставки.

През фискална година 2017-2018 обаче, която приключи през юни 2018 г., големите компании от ритейл сектора, изглежда, са усетили повече от плюсовете, отколкото от минусите на тази промяна, като основните негативни ефекти - особено от новите мита, се очаква да се усетят с по-голяма сила през 2019 г. Данните от 22-ото издание на доклада "Световните сили в ритейла" на Deloitte, който разглежда 250-те най-големи търговци на дребно на глобално ниво, показва, че отминалата финансова година е била една добра за търговията на дребно.

Добра година за големите ритейлъри



Ръст на приходите отчитат над 83% (или 208 компании) от 250-те най-големи търговеца на дребно в света за последната година, което води до общ темп на растеж от 5.7% за всички в класацията. Това е значително повече от предходната финансова година, когато ускорението бе с 4.1%. Общо 92% от компаниите, които са разкрили пълните си финансови резултати (168 от 183 компании), работят на печалба, макар средният марж на нетната печалба да спада до 2.3% при 3.2% година по-рано. Това показва, че по-голямо внимание е било отделяно на политиката за растеж. Подобрява се и възвръщаемостта на активите - 5% при 3.3% година по-рано.


Тези като цяло много добри резултати, както и зачестилите сделки по сливания и придобивания, завишават летвата за участие в топ 250. Сега тя изисква приходи от продажби на дребно от поне 3.7 млрд. долара, докато предходната година бе 3.6 млрд. долара. Нивото на глобализация на компаниите в класацията остава приблизително същото - около две трети от топ 250 оперират и на чужди пазари, а приходите от тях са малко под ¼ от всички.

Топ 10 - все по-мощен

Погледът към върха на класацията не показва съществени промени. С малко нагоре или малко надолу - като цяло играчите остават същите. Изключение е британският гигант Tesco, който прави дебют в топ 10. Подобрените му резултати идват от променения фокус на компанията - върху свежата храна, която все повече се търси от потребителите.

Данните на Deloitte разкриват, че най-големите 10 търговеца в света за година са станали още по-силни. Те вече допринасят за 31.6% от общите приходи на топ 250 - с 0.9% повече спрямо предходната година.


Това, което отличава десетте най-големи ритейлъра в света от останалите компании, е, че те са по-глобални и оперират средно в 13 държави (средно 9.5 за топ 250). Делът на приходите от операции в чужбина в топ 10 расте от 25.1% до 27.3% за финансовата 2017 г. Компании като Costco, Schwarz Group и Aldi продължават да се разширяват на глобалния пазар. Американската Costco успя значително да засили операциите във Франция и Ирландия. Schwarz Group пък отчита значителен ръст на приходите от 7.4%, основно заради силно представяне на магазините Lidl в страни като Австрия, Испания и Чехия. Наскоро компанията навлезе на пазара в САЩ, макар засега да изостава с планирания брой обекти. Следвайки стъпките на основния си конкурент, Aldi, която запазва осма позиция, също навлиза на пазара в САЩ с планове за 3.4 млрд. долара инвестиции в 2500 магазина до края на 2022 г.

Kroger е единственият търговец в челната десетка, който работи само на един пазар - в САЩ. През последната година растежът му идва от придобивания и подобрена стратегия за продажби и комуникация.

Средния темп на растеж в топ 10 също изпреварва този на топ 250 главно заради големия ръст на приходите на няколко компании. Сред тях е лидерът Walmart, който запазва позицията си на най-големия търговец на дребно в света. Основните двигатели на растежа за него за годината бяха придобиването на сайтове за е-търговия като Jet.com, ModCloth, Shoes.com, Moosejaw, Bonobos и индийския онлайн търговец Flipkart.

С над 25% ръст на общите продажби (и 33% само в региона на Северна Америка) Amazon обаче е впечатляващ лидер по растеж в десетката и достига номер 4 в класацията. За това помагат непрекъснатите усилия на компанията за намаляване на цените за клиентите, подобряване на услугата по доставка и силни резултати при празничното пазаруване. Придобиването на Whole Foods също допринася за високия ръст на приходите.

Европейските компании са най-глобални

Европейските и американските компании все още безусловно доминират света на ритейла в глобален мащаб. Европа има най-голям брой компании в топ 250 - 87, или над ⅓ от всички, като те са и най-глобални и оперират средно на над 15 чужди пазара. Приходите им от чужбина надхвърлят 42% от общите. Най-многобройни и мощни са компаниите от Германия, Великобритания и Франция, които формират две трети от общите регионални приходи. И докато германските компании са най-скъпи - със средна оценка от 24.7 млрд. долара за компания (значително над средното от 18.1 млрд. долара за топ 250), френските пък са най-активни в международен план и оперират средно на цели 29 пазара.

Ритейл компаниите от Северна Америка също са около една трета от топ 250, а в случая Северна Америка е почти равнозначно на САЩ, като 79 от общо 85 компании от региона са американски. Те са и най-високо оценените в класацията и със среден размер на компания от 25.6 млрд. долара формират почти половината (48%) от всички приходи.

Това е единственият регион, който отчита по-малък ръст на приходите от средния за топ 250, но пък възвращаемостта на активите (6.6%) е най-висока.

Северноамериканските търговци се отличават с ниска степен на глобализация - средно 8 чужди пазара на компания и само 14% приходи от чужбина. Въпреки това силни брандове като L Brands, The Gap, Nike и American Eagle са сред най-глобалните компании в целия топ 250.


Увеличава се присъствието на търговците от азиатско-тихоокеанския регион - особено на китайските компании. Макар те все още да не са много - 13 на брой, някои от тях привличат вниманието със забележителни резултати. Vipshop Holdings например регистрира най-бързия петгодишен растеж в цялата класация - 73.8% за периода 2012 - 2017. Само за последната година приходите му са нараснали от 7.9 до 10.9 млрд. долара и той се изкачва с 30 места наведнъж в класацията до 92-ро място. JD.com пък записва втория най-бърз растеж с 52.4% за петгодишния период и увеличение в приходите от продажби на дребно на годишна база от – 35.7 до 49 млрд. долара. Повече за бизнеса на най-бързо растящите компании.

Засилената урбанизацията, растящият брой на единичните домакинства заедно с ръста на доходите и благоприятния валутен курс на юана спрямо долара са основните двигатели на растежа в Китай. Засега търговците на дребно в региона обаче работят основно на големите вътрешни пазари, като почти половината нямат дейност в чужбина.


Регионите на Африка и Близкия изток и Латинска Америка обаче са най-бързо развиващите се, макар и броят на компаниите в топ 250 още да е малък - по 9 за двата региона. С подобрена икономика, повече чужди инвестиции, изгряваща средна класа и приток на международни марки ритейл пазарът в Африка става все по-динамичен. Близкият изток пък продължава да е привлекателна дестинация за търговците на дребно, които бързо се адаптират към засиленото търсене на луксозни и премиум продукти.

В Латинска Америка ритейлърите продължават да се радват на силен растеж и най-висока нетна печалба на годишна база, движени също от вътрешно потребление. Средно компаниите от класацията имат операции само в 2.4 държави - най-нисък резултат от всички региони.

Продуктите

Секторът на бързооборотните стоки е този, в който попадат повечето гиганти, и той е

основният двигател на топ 250. Включва общо 138 компании (55.2% от всички), генерира 66.2% от общите приходи. Осем от десетте компании на върха са също от бързооборотния сектор. Висока е и средната оценка на компания - 21.7 млрд. долара.

Напоследък секторът се отличава с хиперконкурентност - заради инфлацията при храните и възходът на онлайн пазаруването и при хранителните стоки. Това дори доведе до дефлация на цените на храните на най-наситените пазари, а дискаунтърите още повече задълбочават тренда. Резултатът е допълнителен спад в маржа на нетната печалба, който и без това тук е най-нисък от всички сектори – само 1.6%.

Намаляването на цените на хранителните продукти се използва като инструмент особено умело от големите търговци, които имат силно присъствие и в други продуктови сектори, като Walmart. Ниските цени на храните водят трафик в магазините и могат да накарат потребителите да харчат повече за други артикули с висок марж като облекло, стоки за дома или електроника.


Сливанията и придобивания в сектора също бяха изразени и през финансова година 2017-2018 в търсене на икономии от мащаба и по-силно присъствие на онлайн пазара. Сред най-големите сделки в периода бе придобиването на водещия индийски онлайн търговец Flipkart от страна на Walmart през август 2017 г. срещу 16 млрд. долара.

През януари 2018 г. 7-Eleven, дъщерно дружество на Seven & I Holdings, приключи придобиването на над 1000 магазина на Sunoco в 17 американски щата. Компанията дори трябваше да продаде някои от другите си магазини, за да избегне монопол в някои пазари. През март 2018 г. Walgreens Boots Alliance пък завърши сделка за почти 2000 магазина и три разпределителни центъра от Rite Aid за близо 4.4 млрд. долара в брой.

След не особено силна финансова 2016-2017 година сега секторът на облеклото и аксесоарите отбелязва втория най-висок ръст на приходите - 7.1%. Въпреки че не успява да си върне лидерското място по растеж, което безапелационно заемаше предходни години, секторът продължава да е най-печелившият с комбиниран марж на нетната печалба 6% и възвръщаемост на активите 7.8%.

Търговците на облекло и аксесоари са и с най-голямо международно присъствие – средно на 26 чужди пазара, а само за година делът на приходите от външни пазари расте от 35 на над 40%.

Въпреки тези безспорни постижения търговците на облекло и аксесоари като цяло са малки и допринасят за около 10% от общите приходи в топ 250. Средната оценка на компания от сектора е около 11 млрд. долара при средно за класацията 18.1 млрд. долара.


Секторът на "твърдите" стоки (за дома, спортни стоки, електроника, развлекателни стоки и др.) продължава да е водещият по приходи (10.1% ръст на годишна и 6.8% на петгодишна база). Секторът включва само 50 компании (20% от всички), но именно той е отговорен за добрия общ ръст - 5.7% на приходите на целия топ 250.

Десет от търговците в този сектор намират място и сред най-бързо развиващите се 50 в света, сред които са и китайската JD.com и американската Wayfair, което говори за бързия растеж на този продуктов сектор. От друга страна, нещата не са розови за всички и 7 търговеца от тази ниша пък отчитат спад на приходите. Но като цяло секторът превъзхожда представянето на останалите в топ 250 по повечето показатели.
Новите попълнения

Общо 16 са търговците, които за пръв път попадат в топ 250 тази година, като най-интересни от тях са четирите компании, които намират място в класацията благодарение на органичен растеж.

Американската Wayfair (№205) се описва като "една от най-големите в света онлайн дестинации за дома". Компанията отчита забележителен растеж - 39.7% на годишна база. RaiaDrogasil, водещата верига за дрогерии в Бразилия, отчита 23.1% ръст на приходите от над 200 нови магазина и влиза на 223-а позиция. Турският дискаунтър A101 пък продължава главоломния си растеж със 700 нови магазина в цяла Турция и влиза в класацията на 237-о място въпреки големия спад на турската лира срещу щатския долар.

Action Nederland пък е най-бързо растящият международен дискаунтър за нехранителни стоки с над 1100 магазина в Холандия, Белгия, Франция, Германия, Люксембург, Австрия, и Полша. С органичен растеж 28% на годишна база той заема 242-ра позиция.

Други три търговци пък попадат в топ 250 след силен тласък на приходите заради успешни придобивания – това са британската B&M European Value, многоканалния търговец JD Sports Fashion и собственикът на верига супермаркети в Китай Wangfujing Group.

Част от останалите нови попълнения в класацията пък не са толкова нови. Metro (№ 26) и Ceconomy (№ 40) например са новите търговски дружества след разделянето на Metro Group през юли 2017 г. Други като Norma, Lagardère Travel Retail, Daiso, American Eagle, Magazine Luiza и The Golub Corporation се завръщат в класацията, след като предходни години са изпаднали от нея. Големият китайски търговец Wumart Holdings пък влиза на 187-а позиция след подобрения при представяните данни.

Регал E-Commerce

Текстът е част от Регал E-Commerce - изданието, което представя най-актуалните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Вижте още или го купете


От изданието:
- 3 е-магазина разказват за стратегиите си на българския пазар
- 4 иновативни e-commerce модела
- 5 примера за компании, които вече внедриха изкуствения интелект в своите бизнес модели

Капитал PRO абонатите могат да го прочетат ТУК.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване, общуване и забавление на едно място 1 Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 2301 прочитания

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 3266 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Най-динамичните ритейлъри: Още по-големи, още по-печеливши

Онлайн продажбите са двигател за бизнеса на бързо растящите търговци на дребно в света

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма