С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 май 2019, 14:22, 3380 прочитания

Най-динамичните ритейлъри: Още по-големи, още по-печеливши

Онлайн продажбите са двигател за бизнеса на бързо растящите търговци на дребно в света

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание Регал E-Commerce, което разглежда последните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Повече за изданието вижте ТУК, купете го от ТУК.

Някои търговци продължават с темпове, които изпреварват средните за пазара. Това се случва на фона на нарастващата конкуренция в търговията на дребно и очаквано забавяне на потреблението в световен мащаб. Два са двигателите на този бърз растеж – сливанията на компании в едно и онлайн продажбите. Това е общото послание на доклада на консултантската компания Deloitte, в който специална част е отделена на най-динамично растящите ритейлъри.


Класацията Fastest 50, която е част от годишния специализиран доклад Global Powers of Retailing 2019, се изготвя на базата на кумулативния ръст (CAGR) на приходите на търговците на дребно за петгодишния период от края на финансовата 2012 г. до края на финансовата 2017 г. (която при някои дружества обхваща срока до юни 2018 г.). Две трети (34) от компаниите, които попадат в топ 50 по показателя за тази година, са били сред най-динамичните и в миналогодишното издание на класацията.

Приходите на най-бързо растящите 50 дружества в ритейла са се повишили средно пет пъти повече в сравнение с общото за топ 250. За периода 2012 - 2017 г. кумулативният им ръст (CAGR) е 17.1% при среден темп 3.3% в голямата класация. Наред със сливанията и придобиванията, както и развитието на онлайн бизнеса, от Deloitte тази година очертават като значим фактор и отварянето на нови магазини.

Традиционни лидери



За трета поредна година лидерското трио остава в същия състав, като само размества позициите си. По-значимото е, че две от трите най-динамични компании са онлайн търговци.

Начело на класацията на най-динамичните през 2019 г. се изкачва веригата супермаркети Albertsons. Макар и да е най-голяма по приходи в топ 3, тя успява да отбележи и най-висок ръст на оборота си за последните пет години – с общо 74.4% (при 74% година по-рано) до 59.9 млрд. долара, въпреки че повишението само за последната година е със символичните 0.4%. Силният петгодишен резултат се дължи най-вече на две мащабни придобивания – през 2013 и 2015 г., обясняват от Deloitte. През 2013 г. компанията отчете над пет пъти ръст в годишните си приходи, след като откупи обратно всички над 1100 магазини, които беше продала през 2006 г. на SuperValu. През 2015 г. оборотът нарасна над два пъти благодарение на придобиването на конкурентната верига супермаркети Safeway. Сред най-новите придобивания на Albertsons са дялове от по 45% в Mexico Foods Parent и La Fabrica Parent (El Rancho) – верига хранителни магазини, базирани в Тексас, както и едноличната покупка на MedCart Specialty Pharmacy.

Междувременно китайският интернет дискаунт търговец на облекла Vipshop отчита осезаемо забавяне в петгодишния си темп на растеж – от 103.8% в миналогодишното издание на класацията до 73.8% сега, и така отстъпва до втората позиция в подреждането на най-динамичните. Само за последната година приходите му растат с 37.4% до 10.9 млрд. долара. Компанията работи от 2008 г., като към 2017 г. броят на изпълнените клиентски поръчки вече е близо 335 млн. Това представлява внушителен ръст спрямо отчетеното през предходните две години – през 2016 г. и 2015 г. сайтът е обработил и изпълнил съответно 269.8 млн. и 193.1 млн. клиентски поръчки.

На трета позиция за втора поредна година е друг китайски е-ритейлър – близо пет пъти по-голямата JD.com. Към 2017 г. петгодишният кумулативен ръст на приходите й е с 52.4% до 49.1 млрд. лв., като само за последната финансова година оборотът й се е увеличил с 39.6%. За трайния ръст на приходите на компанията допринасят както успехът й в привличането на нови потребители, така и резултатите й по отношение на стимулирането на повторни покупки от страна на вече съществуващите й клиенти. През 2017 г. активните клиентски профили на сайта са се увеличили до 292.5 млн. в сравнение с 226.6 млн. година по-рано, посочват от Deloitte.

Цената на растежа

Експанзията на бизнеса на най-динамично растящите често е свързана и с изтънени до минимум маржове на печалба, показват данните от класацията. Това е особено видимо при лидерската тройка – за 2017 г. Albertsons, Vipshop и JD.com отчитат съответно 0.1%, 2.6% и 0% марж на нетната печалба. Въпреки това като цяло групата на 50-те най-бързо растящи успява да постигне малко по-висок среден резултат по показателя (2.5%) в сравнение с голямата група на 250-те компании в класацията (2.3%).

Най-печеливша между най-динамичните компании е луксозната група LVMH, която генерира и над една четвърт от общия финансов резултат във Fastest 50, отбелязват от Deloitte. За 2017 г. маржът на нетната печалба на френската група е 13.2%, следвани от филипинския конгломерат SM Investment (13%) и друг френски производител на луксозни стоки – Kering (12.1%).

От общо 42 от компаниите във Fastest 50, които са оповестили нетния си финансов резултат, само шест отчитат загуба за 2017 г. Сред тях са бързо растящите онлайн ритейлъри JD.com и Wayfair, посочват авторите на доклада.

Какво движи ръста

Все още силното представяне на глобалната икономика и през 2018 г. подпомага резултатите на големите в ритейла. В следващите месеци това обаче ще се промени под натиска на забавящите се икономики в Европа, Китай и Япония, растящата инфлация на някои от основните световни пазари, затягането на паричната политика и ограничителните търговски мерки, наложени от САЩ, понижаването на цените на акции и стоки на глобалните пазари, обезценяването на валутите в някои от водещите развиващи се икономики. За ритейлърите комбинацията от тези и други фактори ще означава по бавни темпове на растеж на потреблението, по-високи цени за клиентите и нарушени глобални вериги на доставките, прогнозират от Deloitte.

Преди обаче тези ефекти да се усетят в пълната си сила, през последните години големите в сектора преживяха сеизмична трансформация, движена от възхода на технологиите. Разцветът на електронната търговия бележи еднозначно и подреждането на най-динамичните – три от водещите четири компании по показателя фокусират дейността си изключително върху онлайн продажбите. Освен китайските Vipshop Holdings и JD.com в тази група е и американският е-търговец Wayfair. Световният лидер в онлайн търговията – Amazon.com, е в долната половина на най-бързо растящите 50, но вече над десетилетие неизменно е част от групата на най-динамичните. Към 2017 г. кумулативният петгодишен ръст на приходите на компанията е 18%, а само за 2017 г. постъпленията й от продажби (и на дребно, и на едро) са нараснали с впечатляващите за играч с размера й 25.3% до 118.6 млрд. долара. А осъщественото през 2017 г. придобиване на хранителната верига Whole Foods гарантира запазването на добри темпове на растеж и в следващите години, прогнозират от Deloitte.

Сделките с конкурентни играчи и отварянето на нови обекти са другите съществени фактори зад бурния растеж на компаниите от Fastest 50. Сред примерите за ритейлъри, които дължат подобрението на резултатите си именно на тях, е например турската верига супермаркети Migros Ticaret, която през финансовата 2017 г. купи 96.25% дял в притежаваната дотогава от британската Tesco местна верига супермаркети с дейност в Егейския регион Kipa, като освен това отвори и 193 нови обекта. С придобиването на 22 супермаркета от Holiday и отварянето на 40 нови хипермаркета и 49 супермаркета руската Lenta Group увеличи значително присъствието си в Сибир. Едно от новите имена и в групата на 50-те най-динамични, и в общата класация на 250-те най-големи в сектора – британската дискаунт верига B&M European Value Retail, приключва финансовата 2017 г. с 39 нови обекта в Обединеното кралство, 11 в Германия и сделка за придобиването на Heron Foods, разширила портфолиото й с още 265 магазина, главно в северната част на Англия. Друг от британските представители сред най-динамичните е търговецът на спортни облекла JD Sports Fashion, който продължи M&A активността си, като през 2017 г. разшири присъствието си в Обединеното кралство, Южна Корея, Испания и Португалия, а през 2018 г. се договори и за покупката на американската Finish Line. Придобивания подпомагат растежа и на руската X5 Retail Group, която през 2017 г. стана собственик на част от обектите на веригите "Седьмой континент" и "Монетка", отбелязват от Deloitte.
Китайските гиганти

През последните пет години китайската JD.com неизменно е сред топ три на най-бързо растящите онлайн търговци. Компанията се ражда през лятото на 1998 г. като Jingdong Mall – магазин за магнитооптични изделия, но бързо разширява асортимента си и започва да продава електроника, мобилни телефони, компютри и други подобни артикули, а впоследствие и книги, домашни потреби, облекла, храни и др. Платформата й за търговия на дребно е качена онлайн през 2004 г. През 2007 г. домейнът е сменен на 360buy.com, а от 2013 г. дружеството е познато като JD.com. Година по-късно акциите му започват да се търгуват на Nasdaq, а борсовият дебют прави 41-годишният тогава основател Лиу Цяндун (познат в западния свят като Ричард Лиу) милиардер. Към днешна дата той остава един от основните акционери в компанията, а сред значимите й инвеститори са още глобалният номер 1 в ритейла Walmart и китайският технологичен гигант Tencent. През лятото на 2018 г. като стратегически инвеститор към групата се присъедини и американският технологичен гигант Google, който обяви, че ще вложи в JD.com 550 млн. долара. Самата китайска платформа понастоящем е една от най-големите компании за електронна търговия в света, след Amazon и Alibaba, но макар и да има силни позиции на родния си пазар, международното й присъствие е по-скоро ограничено. През последните месеци е-ритейлърът сигнализира намеренията си да разшири географския обхват на дейността си в посока Русия, Югоизточна Азия, Северна Америка и Европа. Компанията инвестира активно в разработки в областта на изкуствения интелект, роботиката и големите масиви данни.

Другият динамично растящ китайски е-ритейлър - Vipshop, също е традиционна част от групата на най-бързо увеличаващите бизнеса си представители на сектора вече няколко години. Компанията е създадена през декември 2008 г. от Ерик Я Шън и Артър Сяобо Хун, чиято първоначална идея е тя да бъде местният аналог на френската Vente Privee – онлайн платформа за бързи разпродажби на дизайнерски брандове сред членовете й. Впоследствие обаче двамата решават да заложат на по-широка клиентска база и по-масови марки облекла, козметика и аксесоари, след като слабите първоначални продажби бързо ги убеждават, че онлайн пазаруването на луксозни стоки не е особено привлекателно за китайския потребител. За десетте години на съществуването си Vipshop успя да разшири с бързи темпове клиентската си база и брандовете, с които работи, като се превърна в един от водещите онлайн търговци в Китай. Асортиментът й включва облекло, обувки, чанти и други аксесоари, козметични продукти, продукти за дома, луксозни стоки, подаръци и др. Базирана е в Гуанджоу, а от 2012 г. акциите й се търгуват на фондовата борса в Ню Йорк. Още преди да стане публична, един от първите големи инвеститори е фондът Sequoia Capital, който заедно с DCM Ventures вложи 20 млн. долара в компанията в края на 2010 г. През декември 2017 г. Vipshop сключи стратегическо рамково споразумение за сътрудничество с едно от дъщерните дружества на Tencent и с JD.com, които придобиха миноритарни дялове от дружеството в замяна на инвестиция от общо 863 млн. долара.
Големите в Европа

Макар и не традиционен онлайн играч, германската Otto Group е най-големият европейски ритейлър, чиято дейност не е обвързана с физически магазини, показва класацията на Deloitte. Създадена през далечната 1949 г. като компания за каталожна търговия с обувки по пощата, днес базираната в Хамбург Otto вече е едно от водещите имена в световната електронна търговия. От 1963 г. групата предлага на клиентите си възможност за покупки по телефона, а първият й корпоративен сайт за онлайн пазаруване заработва през 1995 г. Понастоящем дейността й обхваща 30 държави, като освен онлайн продажби дъщерните й компании работят и в сфери като недвижими имоти и финансови услуги. За последните пет години кумулативното нарастване на приходите й от търговия на дребно е с 0.9% до 12.2 млрд. долара, показват данните на Deloitte. Според финансовия й отчет за фискалната 2017/2018 г. бизнесът й е нараснал 9.1% спрямо 2016/2017 г. до 13.6 млрд. евро, а консолидираните приходи само от електронна търговия са се увеличили с 12.3% за периода и достигат 7.9 млрд. евро.

Далеч по-малък като размер, но осезаемо по-динамичен в разрастването на дейността си е другият онлайн търговец от Европа, който намира място в топ 250 на най-големите ритейлъри в света – също германската Zalando. Любопитното е, че подобно на Otto и тази компания започва дейността си като търговец на обувки. Впоследствие дейността на създадената през 2008 г. платформа се разширява, като включва и дрехи и аксесоари, както и продукти за красота, а към днешна дата през нея потребителите могат да избират от асортимент от над 200 хил. стоки на 1500 модни марки, в това число и собствени брандове. От 2014 г. акциите й се търгуват на борсата във Франкфурт. През 2018 г. базираната в Берлин компания отвори и първия си физически магазин – също в германската столица, където продава козметика, като заяви и намеренията си да разшири тази дейност в Австрия и Полша. Към момента дейността й обхваща 15 пазара, всичките в Западна и Централна Европа. Приходите за финансовата 2017 г. са 5.1 млрд. долара, като за периода 2012 - 2017 г. са се повишили с 31.1%, което нарежда Zalando на осмо място сред най-динамично растящите големи глобални ритейлъри. Само за последната година ръстът на бизнеса й е с 23.4%.
Изгряващата американска звезда

Американският интернет търговец Wayfair често се самоопределя като една от най-големите световни онлайн дестинации за дома. Компанията е основана през 2002 г. от потомъка на индийски емигранти Нирадж Шах и Стивън Конайн и продава мебели, обзавеждане, интериор и други стоки за дома. Асортиментът й включва над 10 млн. артикула от над 10 хил. различни доставчици. Базирана е в Бостън и има офиси и складове из цялата територия на САЩ, както и в Канада, Германия, Ирландия и Обединеното кралство. Освен едноименния бранд Wayfair управлява още пет ритейл сайта с различни брандове – Joss & Main, AllModern, Birch Lane, DwellStudio и Perigold. Тази година групата влиза за пръв път в топ 250 на най-големите имена в ритейла благодарение на забележителния органичен ръст на приходите си - 39.7% до 4.7 млрд. долара, като продажбите й на родния американски пазар се увеличават с 33.5%, а тези от международните й дейности растат над два пъти. Възходящият тренд е постоянна величина през последните пет години - кумулативният растеж на бизнеса й за периода е с 51%. Въпреки това за финансовата 2017 г. Wayfair отчита нетна загуба от 244.6 млн. долара заради масираните инвестиции, насочени към експанзията й на външните си пазари – Канада, Обединеното кралство и Германия, отбелязват от Deloitte. Компанията е фокусирана върху изграждането на международната си инфраструктура, задълбочаването на познанията си за всяка от конкретните страни, в които оперира, разширяването на международната си мрежа от доставчици и изграждането на силни брандове на избраните пазари.

Регал E-Commerce

Текстът е част от Регал E-Commerce - изданието, което представя най-актуалните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Вижте още или го купете


От изданието:
- 3 е-магазина разказват за стратегиите си на българския пазар
- 4 иновативни e-commerce модела
- 5 примера за компании, които вече внедриха изкуствения интелект в своите бизнес модели

Капитал PRO абонатите могат да го прочетат ТУК.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване, общуване и забавление на едно място 1 Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 2339 прочитания

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 3283 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
AI на живо

Пет примера за компании, които вече внедриха изкуствения интелект в своите бизнес модели

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10