С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 май 2019, 16:19, 1854 прочитания

Биокатегорията все повече влиза в модерната търговия

Очакваме да се засили търсенето на основни храни през следващите години

Яни Драгов | "Смарт Органик"
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание Регал E-Commerce, което разглежда последните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Повече за изданието вижте ТУК, купете го от ТУК.

В последните години пазарът на биохрани в България се развива редом с пазарите в другите страни в ЕС. По данни на IFOAM (International Federation of Organic Agriculture Moveme) средният годишен ръст на биопазара в ЕС-28 за последните 10 години е 12%. В страни като Дания обемът достига 10% от общия пазар на храни, като в останалите страни в Западна Европа варира между 4 и 9%. Макар и от по-малка база, но с по-големи процентни ръстове, през последните няколко години България постепенно наваксва изоставането си. Вече срещаме биопродукти не само в специализираните магазини за био- и здравословни храни, но и в супермаркети, дискаунтъри, бензиностанции, аптеки и други - категорията биохрани вече не може да бъде пренебрегната от никой от сериозните играчи в търговията с бързооборотни стоки. Въпреки че на фона на общия обем биохраните по наша преценка са в рамките на 1-2%, наличието на добре зареден биощанд привлича потребители със средни до високи доходи. Това индиректно увеличава приходите на магазините – допълнително от самите продажби на биохрани.


От специализирания рафт към общите щандове

В магазините, които традиционно привличат потребители с високи доходи, виждаме асортимент от 500 - 800 биопродукта, разположени в обособена биозона. Според нас е достигнат пределът на разполагането на биопродуктите в биозона и допълнителното й увеличаване ще затрудни и обърка потребителите да намират това, което им трябва. Затова следващите стъпки неминуемо трябва да са в посока разполагане на биопродукти в съответната категория конвенционални храни и обозначаването им като такива с уоблери (специални етикети) или други способи. Според нас това ще е win-win ситуация за производителите/дистрибуторите на биохрани и магазините, понеже за първите това ще означава разширяване на групата на потребителите от стриктно здравословно ориентираните до по-широк кръг от потребители, които просто търсят висококачествен продукт за себе си и семейството си.

По наша преценка около 50-55% от продажбите на биохрани минават през модерната търговия, около 25-30% е делът на специализираните биомагазини и магазини за здравословни храни, останалите около 15-20% са в малки хранителни магазини, аптеки, бензиностанции, лавки и др. Преди 7-8 години, когато биопазарът тепърва прохождаше, специализираните магазини бяха единственото място, където се намираше широко портфолио биохрани. Оттогава бурното развитие в сектора доведе до ръст във всички канали на продажба. Първоначално имаше бум в откриването на биомагазини, а в последните 2-3 години наблюдаваме ръст на категорията предимно в модерната търговия.



Българските продукти вече изместват чуждите

Знакът за биохрани се е превърнал в нещо повече от характеристика на продукта. Освен значението по дефиниция, че при отглеждането на земеделската продукция не се използват, най-общо казано, химически торове и пестициди, както и други принципи при животновъдството и пчеларството (като забраната за използване на антибиотици при здрави животни), биологото е знак за високо качество и за повечето хора и за здравословен продукт. Биостандартът забранява хидрогенирани мазнини, редица консерванти, оцветители и ароматизатори и докато това коя храна е здравословна е спорен въпрос, наличието на единен стандарт за биокачество внася сигурност и яснота в обърканите от рекламни послания потребители. В този смисъл развитието на биопазара в България и по света е резултат до голяма степен на глобалната тенденция към по-здравословни потребителски навици. Другият мощен двигател на биопазара е повишеното съзнание у хората за влиянието ни върху планетата и фактът, че биоземеделието е по-щадящо за околната среда, тъй като не замърсява почвите и водите с химикали.

Докато преди в България най-продаваните продукти бяха продуктите с допълнителни здравословни характеристики (т.нар. суперхрани), днес наблюдаваме силен ръст в снакс категорията и пресните плодове и зеленчуци. Очакваме да се засили и търсенето на основни храни през следващите години. Докато в първите години повечето продукти бяха вносни (предимно от Германия, Франция, Великобритания и Холандия), днес наблюдаваме все повече български продукти. Обикновено след появата на силна българска марка в определена категория биохрани на добра цена и качество тя бързо открадва пазарен дял от вносните си конкуренти. Наблюдавахме това в категорията основни храни, където "Био класа" измести вносни марки като Davert и Rapunzel, енергийните барчета Roobar преди 6 години изместиха Lifebar, Lubs и др., шоколадите на "Био Бенямин" преди две години откраднаха пазарен дял от Vivani. От една страна, причина за това е по-доброто съотношение цена - качество, а от друга - желанието на потребителите да купуват храни местно производство и да подпомагат малки производители.

В Европа се срещат два лагера – за и против масовизирането на биосегмента. От едната страна са тези, според които биохраните трябва да си останат в биомагазините, докато други считат, че навлизането в супермаркетите и дискаунтърите е нормално развитие на пазара. Ние в "Смарт Органик" сме верни на нашата мисия да произвеждаме храни, на които хората могат да се наслаждават, знаейки, че правят нещо добро за себе си и околната среда. Вярваме, че биохраните трябва да са там, където са потребителите – навсякъде. В малък пазар като България никой производител на биохрани не би могъл да си позволи да продава единствено в биомагазините. Дори в страни като Германия, където се е зародило биодвижението, наблюдаваме все повече ръст на биопазара извън биомагазините.

* "Смарт Органик" е лидер на пазара на биохрани в България. Оборотът на компанията през 2018 г. е 30 млн. лв., като над 60% е от износ. В момента работим усилено по оптимизиране на процесите вътре в компанията, за да можем да предложим първокачествени биопродукти на възможно най-добра цена. В същото време инвестираме значителни ресурси в разработването на нови продукти. Именно иновативността ни е помагала в навлизането на нови пазари.

** Заглавието е на редакцията

Регал E-Commerce

Текстът е част от Регал E-Commerce - изданието, което представя най-актуалните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Вижте още или го купете


От изданието:
- 3 е-магазина разказват за стратегиите си на българския пазар
- 4 иновативни e-commerce модела
- 5 примера за компании, които вече внедриха изкуствения интелект в своите бизнес модели

Капитал PRO абонатите могат да го прочетат ТУК.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване, общуване и забавление на едно място Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 1532 прочитания

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 2608 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Е-търговията на бъдещето вече е тук

Онлайн и технологиите дават все по-големи възможности за развитието на нови модели в ритейла

Фандъкова forever

Дори кметът на София да остане на власт, ГЕРБ ще има проблем с мнозинството в общинския съвет

Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков