С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 май 2019, 10:50, 2102 прочитания

Бъдете нащрек, когато геоблокирате

Какво трябва да знаете, когато разработвате стратегия за онлайн продажби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание Регал E-Commerce, което разглежда последните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Повече за изданието вижте ТУК, купете го от ТУК.

Блокирането на географски принцип (т.нар. геоблокиране) вече не е търговски прийом без последствия. От декември 2018 г. нови правила ограничават използването на геоблокирането от онлайн бизнеси, които работят на територията на Европейския съюз, включително България. Регламентът за преодоляване на необоснованото блокиране на географски принцип, който въплъщава тези правила, въвежда следните ключови изисквания:


- Онлайн бизнесите не могат да блокират, пренасочват или ограничават по друг начин достъпа до своите уебсайтове без предварителното съгласие на клиента. На практика това означава, че клиент, който се намира в Чехия, трябва да може свободно да получи достъп до българската версия на онлайн магазина, а не да бъде автоматично пренасочен към чешката му версия.

- При спазване на изискванията за идентификация на клиентите и някои други условия търговците не могат да отказват плащания от клиенти само въз основа на националността, местоживеенето, местоположението на платежната сметка, мястото на установяване на доставчика на платежни услуги или на мястото на издаване на платежния инструмент в рамките на ЕС.

- При закупуване на стоки или услуги (с изключение на защитените с авторски права продукти) клиентите, които се намират в различна държава - членка на Европейския съюз, от тази на търговеца, трябва да имат възможността да закупят продуктите при същите условия като клиентите, намиращи се в същата държавата членка. Това означава, че търговците все още могат да прилагат различни търговски условия (например цена, доставка и т.н.) в различните държави членки, но тези условия трябва да се предлагат на недискриминационeн принцип и на клиентите, които не се намират в съответната държава членка. Например, ако клиент в Унгария купи стоки от български онлайн магазин, ще има право на безплатна доставка на тези стоки на адрес в България, ако онлайн магазинът предлага безплатна доставка до български адреси в своите общи търговски условия.



Търговски условия, които нарушават изискванията, изброени по-горе, се считат автоматично за нищожни.

Прилагането на Регламента за преодоляване на необоснованото блокиране на географски принцип е поверено на държавите - членки от Европейския съюз. Всяка държава членка следва да определи съответен местен орган, който да разследва търговските практики, които противоречат на изискванията на регламента. В момента такъв местен орган все още не е определен в България. Сред държавите от Централна и Източна Европа само в Унгария местният орган за защита на потребителите разполага с реални правомощия да правоприлага регламента. Чехия и Румъния също възнамеряват да възложат тази задача на националните си органи за защита на потребителите, като законови промени в този смисъл предстоят по-късно тази година.

Държавите - членки на ЕС, също така трябва да предвидят в националното си законодателство адекватни мерки за предотвратяване и санкциониране на геоблокирането. Законодателните рамки в други подобни области (като например в областта на защита на конкуренцията и защитата на потребителите) подсказват, че може да се очаква такива мерки да включват имуществени санкции, постановяване преустановяването на противоправното поведение и ангажименти за определен тип законосъобразни действия за в бъдеще.

Регламентът се прилага към практиките за геоблокиране, въведени едностранно от онлайн търговците в отношенията им с крайните клиенти (например чрез търговските им условия). Ограниченията на трансграничните продажби към крайни клиенти обаче могат и в действителност често са резултат от договорни уговорки между производител/доставчик и търговец на дребно. По отношение на такива договорки се прилагат европейското и българското законодателството за защита на конкуренция. Ако такива договорки ограничават, противно на принципите за ефективна конкуренция, продажбите (например чрез ограничаване на продажбите, инициирани от крайния потребител (т.нар. пасивни продажби), тези практики ще се считат за антиконкурентни и могат да доведат до имуществена санкция от до 10% от оборота на доставчика и търговеца.

Европейските органи за защита на конкуренцията вече разследват такива договорни уговорки за геоблокиране. Само Европейската комисия към момента проучва поне 14 предприятия за предполагаеми антиконкурентни търговски стратегии, включващи геоблокиране. Комисията счита - поне въз основа на първоначалните си констатации - следните търговски стратегии и практики като проблемни:

- Онлайн търговия с дрехи: по-рано тази година Европейската комисия глоби американският производител на облекло Guess приблизително 40 млн. евро за прилагането на цялостна стратегия, насочена към отклоняване на онлайн продажбите на продукти на Guess към собствения му уебсайт и ограничаване на конкуренцията сред оторизираните дистрибутори чрез ограничаване: (i) използване на търговската марка Guess за целите на онлайн рекламата, (ii) извършване на онлайн продажби, без първо да се получи разрешение от Guess, което Guess е имало пълната свобода да предостави или откаже; (iii) продажба към крайните потребители, намиращи се извън определената територия на оторизираните дистрибутори; (iv) кръстосани продажби между оторизирани търговци на едро и търговци на дребно; и (v) самостоятелно определяне на техните цени за препродажба.

- Лицензиране и дистрибуция на рекламни продукти: Европейската комисия разследва дали Nike, Sanrio и Universal Studios ограничават трансграничните и онлайн продажбите на рекламни продукти. И по-специално дали трите предприятия като лицензодатели на права върху рекламни продукти са нарушили европейските правилата за конкуренцията, като ограничават възможността на лицензополучателите им да продават рекламни продукти извън определената им територия и онлайн.

- Онлайн покупки на дигитално съдържание: Европейската комисия разследва и споразумения между Valve Corporation, собственик на платформата за дистрибуция на играта Steam, и пет издателя на компютърни видеоигри - Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media и ZeniMax, които може да са попречили на потребителите да купуват дигитално съдържание (компютърни видеоигри) въз основа местоположението на потребителя или страната му на пребиваване. Конкретното притеснение е, че въпросните споразумения изискват или са изисквали използването на "ключове за активиране" за целите на геоблокирането и че "ключът за активация" предоставя достъп до закупена игра само на потребители в определена държава - членка на ЕС.

- Ценообразуване в хотели: Европейската комисия разследва споразумения между най-големите европейски туроператори - Kuoni, REWE, Thomas Cook, TUI, от една страна, и хотелската верига Meliá Hotels, от друга страна. Смята се, че тези споразумения съдържат клаузи, дискриминиращи клиентите въз основа на тяхната националност или държава на пребиваване, в резултат на което клиентите не успяват да видят пълната наличност на хотела или да резервират хотелски стаи на най-добри цени.

Правораздавателната активност на органите за защита на конкуренцията, както и влизането в сила на Регламента за преодоляване на необоснованото блокиране на географски принцип, изискват онлайн бизнесите, и особено производителите на брандирани стоки, да преразгледат своите търговски стратегии и да преценят дали са необходими промени, за да спазят изискванията за избягване на геоблокиране и ограничаване на трансграничните продажби.

* Десислава Фесенко е адвокат в Kinstellar и има над 16 години опит в консултирането в областта на конкурентното право и правото на Европейския съюз, както и в областта на дигиталните технологии и регулираните индустрии.

Регал E-Commerce

Текстът е част от Регал E-Commerce - изданието, което представя най-актуалните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Вижте още или го купете


От изданието:
- 3 е-магазина разказват за стратегиите си на българския пазар
- 4 иновативни e-commerce модела
- 5 примера за компании, които вече внедриха изкуствения интелект в своите бизнес модели

Капитал PRO абонатите могат да го прочетат ТУК.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Алекс Брату: Пазарът не е пренаситен и има място за още големи вериги Алекс Брату: Пазарът не е пренаситен и има място за още големи вериги

Кънтри мениджърът на JYSK за Румъния и България пред "Капитал"

26 ное 2019, 2338 прочитания

Стремежът за природосъобразен живот стигна и до CSR инициативите Стремежът за природосъобразен живот стигна и до CSR инициативите

Грижи за здравето, природата и общността изместват традиционната благотворителност от кампаниите на веригите за бързооборотни стоки

20 ное 2019, 5264 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10