Една трета от потребителите чистят всеки ден
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Една трета от потребителите чистят всеки ден

Shutterstock

Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

4645 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Статията е част от специалното издание Регал E-Commerce, което разглежда последните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Повече за изданието вижте ТУК, купете го от ТУК.

Бенджамин Франклин казва, че единствените неща, които са сигурни в живота, са смъртта и данъците. Може би трябва да добавим още едно нещо - мръсотията.

Затова не е изненадващо, че прекарваме значително време в опита си да поддържаме домовете и дрехите си чисти и свежи. В глобално онлайн проучване на "Нилсен" за домашното почистване почти една трета от запитаните (31%) казват, че чистят всеки ден.

В България сезонът на пролетното почистване чука на вратата и всяко домакинство ще се нуждае от необходимите средства и препарати, за да бъде то максимално лесно, бързо и ефективно.

През миналата година всички канали за продажби в категорията бележат ръст в стойност, като целият пазар отчита почти двуцифрен растеж спрямо 2017 г. (графика 1).

Хипер- и супермаркетите, както и средните и големите хранителни магазини изпреварват темповете на растеж на пазара. Дрогериите и малките магазини от традиционната търговия продължават положителния тренд, но с малки темпове.

При продажбите в обем картината е същата и лидери с най-голям ръст физически продажби спрямо 2017 г. са играчите от модерната търговия (графика 2).

Така и в стойност, и в обем всички имат положителен ръст спрямо една година назад.

Макар онлайн търговията на бързообортни стоки в България все още да не е на нивото на повечето европейски държави, категорията почистващи препарати е сред предпочитаните в кошницата и бележи ръст.

Основен канал за продажби на почистващи препарати в стойност и обем (графика 3 и графика 4) продължават да бъдат хипер- и супермаркетите над 300 кв.м, следвани от средните и големите хранителни магазини 41 - 300 кв.м. Това не е изненада с оглед на промоционалните активности и разширения асортимент, които тези играчи на пазара предлагат. Модерната търговия представлява близо 70% от пазара, като е увеличила дела си спрямо 2017 г.

Дрогериите губят минимален пазарен дял

Прави впечатление, че малките и смесените магазини, основно представители на традиционната търговия, през последната година са изостанали в развитието на тази категория. Със сигурност по-тесният асортимент и по-малкото пространство в тези обекти допринася за спада в продажбите.

От ежегодното проучване на "Нилсен" "Тенденции при пазаруващите 2018 г." става ясно още веднъж колко значима е категорията. Оттам повече от 37% от анкетираните споделят, че биха посетили и пътували специално до даден магазин, главно заради предлаганите почистващи препарати в него.

Все още собствените марки представляват много малка част от продажбите (графика 5), но 49% от пазаруващите твърдят, че сравняват цените на марковите продукти с тези на магазините.

Дрогериите са лидер в предлагането на собствени марки в категорията и почти всеки 10-и закупен продукт от нея е от тях. Това не е изненада, тъй като веригите дрогерии инвестират в тази ниша и тенденцията за налагането и предлагането на собствените марки при тях ще продължава и в бъдеще. Това не е изненадващо с оглед на техния брой в асортимента им почистващи продукти.

Потребителите вероятно предпочитат да купуват един продукт с повече предназначения и по-рядко търсят отделно решение за всеки един проблем.

Повече от половината продажби в стойност на почистващи материали са с универсална употреба и растат като потребление. Следвани са от препаратите за почистване в кухнята – 17.8%, препаратите за баня – 8.9%, за почистване на пода – 7.3%, а тези, които са приложими и в банята, и в кухнята, имат 3.9% дял в стойност. Тези части от дома изискват по-задълбочено третиране и продажбите го показват.

Категорията почистващи продукти може

да се сегментира в 8 вида

Най-широко приложение намират течностите с дял от 78.1% дял в стойност.

Следват кремовете (7%), геловете (6%), праховете (5%), пяната (2%).

Най незначителна употреба имат почистващите пасти (0.002%) и капсулите.

Сред петте най-популярни марки почистващи продукти за 2018 г., подредени по азбучен ред, се нареждат: Bingo, CIF, Domestos, Medix, Meglio.

Забелязва се интерес към природосъобразните почистващи продукти. Подпомагано от напредъка в технологиите и иновациите, почистването отнема все по малко време. Поради този факт днешните потребители прекарват значително по-малко време за домашните задължения от своите родители, баба и дядо.

* Иван Недков е специалист в отдел "Обслужване на търговските вериги" в "Нилсен България"





Илия Куртенков, бранд мениджър Persil, Rex, Bref в "Хенкел България":

Пазарът на тоалетни блокчета ще бъде много активен и през 2019 г.

Категорията на тоалетни блокчета и през 2018 г. отбелязва стабилен ръст и потребителски интерес и е пораснала с близо 15 процентни пункта в стойност, като този ръст е стимулиран основно от увеличаване на обема на продажбите. Ценово категорията се запазва стабилна, като се отбелязва съвсем лек спад в цените с малко над 1 процентни пункта.

Пазарът на тоалетни блокчета в България се сегментира основно на твърди, течни и така наречените cageless предложения. Тенденцията, която забелязваме още от 2017 г. и която продължава през 2018 г., е с ръст основно в сегмента на твърдите тоалетни блокчета, където Bref е марка - лидер на пазар. Този сегмент движи ръста на цялата категория в България, докато продажбите на течните спадат с много бързи темпове, а на cageless остават статични.

Пазарът на тоалетни блокчета в България през 2018 г. беше много активен. От страна на Henkel имаше много новости през цялата година. Още през първото тримесечие предложихме Giga разфасовка от четири блокчета в най-продаваната серия - Bref Power Aktiv. По време на световното първенство по футбол лансирахме лимитирана серия Bref Gooals, която беше много успешна и подходяща тематично за летния период. По-късно пуснахме на пазара и Bref Perfume Switch твърди тоалетни блокчета, които са първите и уникални в категорията, тъй като са с патентована технология за смяна на аромата при пускане на водата в тоалетната.

Нашите конкуренти също бяха много активни. Видяхме релансиране на няколко международни марки в категорията, както и предлагане на нови по-големи разфасовки, които са доста търсени. В края на годината беше лансирана и локална марка при твърдите тоалетни блокчета, което още веднъж затвърждава потенциала на категорията и растежа й в България.

Очакваме през 2019 г. ръстът в категорията на твърди тоалетни блокчета да се запази и дори леко да се повиши спрямо миналата година. Причините за това са лансирането на нови марки през 2018 г., както и видимата засилена подкрепа не само за Bref, но и за други брандове в категорията.

През 2019 г. предвиждаме предлагането на нови интересни продукти с марката Bref, които ще допринесат за ръста на продажбите. Очакваме, че конкурентите също ще търсят развитие и ще пуснат нови и интересни продукти, които ще допринесат за положителното развитие на пазара.

Мненията взе Мара Георгиева

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK