С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 май 2019, 11:30, 3289 прочитания

Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

Иван Недков | "Нилсен България"
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание Регал E-Commerce, което разглежда последните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Повече за изданието вижте ТУК, купете го от ТУК.

Бенджамин Франклин казва, че единствените неща, които са сигурни в живота, са смъртта и данъците. Може би трябва да добавим още едно нещо - мръсотията.


Затова не е изненадващо, че прекарваме значително време в опита си да поддържаме домовете и дрехите си чисти и свежи. В глобално онлайн проучване на "Нилсен" за домашното почистване почти една трета от запитаните (31%) казват, че чистят всеки ден.

В България сезонът на пролетното почистване чука на вратата и всяко домакинство ще се нуждае от необходимите средства и препарати, за да бъде то максимално лесно, бързо и ефективно.

През миналата година всички канали за продажби в категорията бележат ръст в стойност, като целият пазар отчита почти двуцифрен растеж спрямо 2017 г. (графика 1).



Хипер- и супермаркетите, както и средните и големите хранителни магазини изпреварват темповете на растеж на пазара. Дрогериите и малките магазини от традиционната търговия продължават положителния тренд, но с малки темпове.

При продажбите в обем картината е същата и лидери с най-голям ръст физически продажби спрямо 2017 г. са играчите от модерната търговия (графика 2).

Така и в стойност, и в обем всички имат положителен ръст спрямо една година назад.

Макар онлайн търговията на бързообортни стоки в България все още да не е на нивото на повечето европейски държави, категорията почистващи препарати е сред предпочитаните в кошницата и бележи ръст.

Основен канал за продажби на почистващи препарати в стойност и обем (графика 3 и графика 4) продължават да бъдат хипер- и супермаркетите над 300 кв.м, следвани от средните и големите хранителни магазини 41 - 300 кв.м. Това не е изненада с оглед на промоционалните активности и разширения асортимент, които тези играчи на пазара предлагат. Модерната търговия представлява близо 70% от пазара, като е увеличила дела си спрямо 2017 г.

Дрогериите губят минимален пазарен дял

Прави впечатление, че малките и смесените магазини, основно представители на традиционната търговия, през последната година са изостанали в развитието на тази категория. Със сигурност по-тесният асортимент и по-малкото пространство в тези обекти допринася за спада в продажбите.

От ежегодното проучване на "Нилсен" "Тенденции при пазаруващите 2018 г." става ясно още веднъж колко значима е категорията. Оттам повече от 37% от анкетираните споделят, че биха посетили и пътували специално до даден магазин, главно заради предлаганите почистващи препарати в него.

Все още собствените марки представляват много малка част от продажбите (графика 5), но 49% от пазаруващите твърдят, че сравняват цените на марковите продукти с тези на магазините.

Дрогериите са лидер в предлагането на собствени марки в категорията и почти всеки 10-и закупен продукт от нея е от тях. Това не е изненада, тъй като веригите дрогерии инвестират в тази ниша и тенденцията за налагането и предлагането на собствените марки при тях ще продължава и в бъдеще. Това не е изненадващо с оглед на техния брой в асортимента им почистващи продукти.

Потребителите вероятно предпочитат да купуват един продукт с повече предназначения и по-рядко търсят отделно решение за всеки един проблем.

Повече от половината продажби в стойност на почистващи материали са с универсална употреба и растат като потребление. Следвани са от препаратите за почистване в кухнята – 17.8%, препаратите за баня – 8.9%, за почистване на пода – 7.3%, а тези, които са приложими и в банята, и в кухнята, имат 3.9% дял в стойност. Тези части от дома изискват по-задълбочено третиране и продажбите го показват.

Категорията почистващи продукти може

да се сегментира в 8 вида

Най-широко приложение намират течностите с дял от 78.1% дял в стойност.

Следват кремовете (7%), геловете (6%), праховете (5%), пяната (2%).

Най незначителна употреба имат почистващите пасти (
0.002%) и капсулите.

Сред петте най-популярни марки почистващи продукти за 2018 г., подредени по азбучен ред, се нареждат: Bingo, CIF, Domestos, Medix, Meglio.

Забелязва се интерес към природосъобразните почистващи продукти. Подпомагано от напредъка в технологиите и иновациите, почистването отнема все по малко време. Поради този факт днешните потребители прекарват значително по-малко време за домашните задължения от своите родители, баба и дядо.

* Иван Недков е специалист в отдел "Обслужване на търговските вериги" в "Нилсен България"
Атанас Петров, маркетинг мениджър Балкани - хартии и грижа за дома във "Фикосота":

Ръстът идва от повече продажби в обем, а не от по-високи цени

Категория "домакинско почистване" отчете много добър ръст - почти 9% в стойност през 2018 г., който идва от почти еквивалентно нарастване на продажбите в обем, т.е. не се наблюдава нарастване на средните ценовите нива в категорията. Резултатите са много положителни предвид нулевия ръст през 2017 г.

Характерна за категорията е сезонността в продажбите, като през топлите месеци се отчита 20-25% ръст в стойност спрямо зимните месеци. Това, разбира се, е обусловено от традиционното пролетно и есенно почистване на домакинствата, за които ритейлърите обикновено имат специални предложения и каталози.

Друго характерно за категорията е, че макар делът на традиционна търговия да намалява, все още е относително висок. Все още фактор са магазините за битова химия и т.нар. смесени магазини, в които често се предлагат и продукти от паралелен внос.

Категорията е много фрагментирана, като е съставена от редица подкатегории, според предназначението на почистващите препарати. Най-голямата подкатегория традиционно е тази на почистващите препарати за големи повърхности, към които спадат препаратите за под. Ръстът при нея обаче е малко под средния за почистващи препарати като цяло. Тя е и относително по-ценово чувствителна.

Отличник е подкатегорията "обезмаслители", която е с почти двойно по-голям ръст от средния. Това е и най-бързо растящият продукт в гамата на Blazy – брандът на "Фикосота", който предлага продукти за всички нужди, свързани с почистването на дома.

Очакванията ни са категорията да продължи да расте с умерени темпове, като вярваме, че потребителите ще предпочитат все повече премиални продукти от класа на Blazy, което ще доведе до по-голям ръст на категорията в стойност.

Иновациите при продуктите за домакинско почистване навлизат сравнително бавно на нашия пазар. Все пак може да се отбележат няколко тенденции, които са видими в световен мащаб и неминуемо ще се пренесат и в страната. На първо място - нараства присъствието на т.нар. екопрепарати, които са по-щадящи към околната среда. След ефективността основно качество, което се търси от потребителите, е ароматът. Затова на пазара се пускат продукти с все по-качествени и най-вече дълготрайни аромати.

Илия Куртенков, бранд мениджър Persil, Rex, Bref в "Хенкел България":

Пазарът на тоалетни блокчета ще бъде много активен и през 2019 г.

Категорията на тоалетни блокчета и през 2018 г. отбелязва стабилен ръст и потребителски интерес и е пораснала с близо 15 процентни пункта в стойност, като този ръст е стимулиран основно от увеличаване на обема на продажбите. Ценово категорията се запазва стабилна, като се отбелязва съвсем лек спад в цените с малко над 1 процентни пункта.

Пазарът на тоалетни блокчета в България се сегментира основно на твърди, течни и така наречените cageless предложения. Тенденцията, която забелязваме още от 2017 г. и която продължава през 2018 г., е с ръст основно в сегмента на твърдите тоалетни блокчета, където Bref е марка - лидер на пазар. Този сегмент движи ръста на цялата категория в България, докато продажбите на течните спадат с много бързи темпове, а на cageless остават статични.

Пазарът на тоалетни блокчета в България през 2018 г. беше много активен. От страна на Henkel имаше много новости през цялата година. Още през първото тримесечие предложихме Giga разфасовка от четири блокчета в най-продаваната серия - Bref Power Aktiv. По време на световното първенство по футбол лансирахме лимитирана серия Bref Gooals, която беше много успешна и подходяща тематично за летния период. По-късно пуснахме на пазара и Bref Perfume Switch твърди тоалетни блокчета, които са първите и уникални в категорията, тъй като са с патентована технология за смяна на аромата при пускане на водата в тоалетната.

Нашите конкуренти също бяха много активни. Видяхме релансиране на няколко международни марки в категорията, както и предлагане на нови по-големи разфасовки, които са доста търсени. В края на годината беше лансирана и локална марка при твърдите тоалетни блокчета, което още веднъж затвърждава потенциала на категорията и растежа й в България.

Очакваме през 2019 г. ръстът в категорията на твърди тоалетни блокчета да се запази и дори леко да се повиши спрямо миналата година. Причините за това са лансирането на нови марки през 2018 г., както и видимата засилена подкрепа не само за Bref, но и за други брандове в категорията.

През 2019 г. предвиждаме предлагането на нови интересни продукти с марката Bref, които ще допринесат за ръста на продажбите. Очакваме, че конкурентите също ще търсят развитие и ще пуснат нови и интересни продукти, които ще допринесат за положителното развитие на пазара.

Мненията взе Мара Георгиева

Регал E-Commerce

Текстът е част от Регал E-Commerce - изданието, което представя най-актуалните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Вижте още или го купете


От изданието:
- 3 е-магазина разказват за стратегиите си на българския пазар
- 4 иновативни e-commerce модела
- 5 примера за компании, които вече внедриха изкуствения интелект в своите бизнес модели

Капитал PRO абонатите могат да го прочетат ТУК.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бъдете нащрек, когато геоблокирате Бъдете нащрек, когато геоблокирате

Какво трябва да знаете, когато разработвате стратегия за онлайн продажби

18 май 2019, 2018 прочитания

Къде сте вие в електронната търговия Къде сте вие в електронната търговия

Анкета сред публиката на конференцията на "Икономедиа", посветена на успешните e-commerce практики

18 май 2019, 1994 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

Още от Капитал
Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10