Три мултинационални компании начело на класацията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Три мултинационални компании начело на класацията

Три мултинационални компании начело на класацията

В топ 25 попадат дружества от осемнадесет категории бързооборотни стоки

Боряна Генчева
9562 прочитания

Двадесет и петте най-големи компании в проучването "Регал 500+" имат продажби на продукция през 2014 г. общо за 2.6 млрд. лева. Това е около една трета от всички продажби в анализираните сектори.

Лидер в класацията е "Монделийз България продакшън" ЕООД с продажби на шоколадови изделия и кафе за 262.3 млн. лева (по естимирани данни). Ръстът от 21% спрямо 2013 г. идва от увеличеното производство на кафе на фабриката в Костинброд, която работи на ишлеме за външни пазари. Благодарение на него "Монделийз" измества от първа позиция миналогодишния лидер "Кока Кола хеленик ботълинг къмпани България". Производителят на безалкохолни напитки и вода остава втори и заради спада в продажбите си от 4% до 241.5 млн. лева за 2014 г.

"Нестле България" АД е на трета позиция с продажби за 161.2 млн. лева (ръст от 4.4%). Увеличението идва най-вече от износа, който нараства с 21.5% до 101.4 млн. лева и поставя компанията в топ три на износителите в "Регал 500+".

Категорията захарни и шоколадови изделия е представена в класацията и от "Престиж-96" АД (18) и "Захарни изделия Варна" ЕООД (23). При "Престиж-96" се наблюдава 13% спад на продажбите на продукция. Ръстът от 7.7% до 51.5 млн. лева на "Захарни изделия Варна" е благодарение на износа. През миналата година той се увеличава с 21%.

От категорията на безалкохолните напитки и вода в класацията е само "Нова трейд" ЕООД (24). Приходите на производителя на "Дерби" и "Бачково" нарастват минимално до 51.4 млн. лева (0.2% ръст).

Три пивоварни компании имат близо 90% дял от продажбите на бира в страната. Приходите на "Каменица" АД (4) се увеличават с 0.4% през миналата година спрямо предходната до 150.7 млн. лева. "Загорка" АД регистрира спад от 1.9% до 135.2 млн. лева. Продажбите от 79.3 млн. лв. на "Карлсберг България" АД (12) са с 10.7% по-малко, отколкото през 2013 г.

"Олива" АД (5) e най-големият износител в "Регал 500+". Продажбите на компанията нарастват с 46.5% до 142.8 млн. лева, което се дължи основно на износа на олио и слънчогледово семе. През 2014 г. той се е увеличил с рекордните 60% до 135 млн. лева. Общите продажби на "Клас олио" ЕООД (20) намаляват с 11.8% до 54.5 млн. лева. При "Бисер олива" АД (25) спадът е 15.6% до 48 млн. лева. Трите компании общо генерират 52% от производството на олио в страната и от продажбите му.

"Фикосота" ООД (6) увеличава приходите си от продажбите с 12.8% през миналата година до 142 млн. лева. От тях 76.8 млн. лева са зад граница, като ръстът в това отношение е 33.7%. Компанията е фактор в няколко сектора. При хартиените изделия продажбите й нарастват с 20%, при перилните и почистващите препарати – с 13%. Спад има при сапуните и шампоаните.

"Пилко" ЕООД (7) и "Градус - 1" ООД (17) заедно генерират малко над половината от производството и продажбите на пилешко месо. Производителят на "Лудогорско пиле" има 1.85% ръст на продажбите до 139.2 млн. лева и декларира износ за 56 млн. лева. "Градус - 1" е продало птиче месо и колбаси за 58.5 млн. лева (спад от 2.9%).

Приходите на "Месокомбинат Ловеч" АД (9) през миналата година нарастват със 7.7% до 131 млн. лева. Собственикът "Бони холдинг" АД има още предприятия в Русе и в Карлово с общи продажби на месо и колбаси за 187 млн. лева. Двете най-големи компании в сектора на преработените меса - "Фермата" АД (11) и КЕН АД (19), заедно имат 22% от производството и продажбите в сектора през 2014 г. Дружеството на "Белла България" завършва със спад от 10.8% до 94.4 млн. лева. При КЕН спадът е с 10.4% до 55.5 млн. лева.

"Чипита България" АД (10) има 36% пазарен дял от сегмента на хлебните изделия. Производителят на кроасани завършва 2014 г. на нивото на предходната - с продажби за 126.96 млн. лева (лек спад от 0.2%). Продажбите зад граница нарастват с 1.2%.

Близо четвърт от производството и продажбите на брашно в страната се генерират от "Гудмилс България" ЕАД (16). Приходите на бившата "София мел" нарастват с 1.6% през 2014 г. до 61.2 млн. лева.

Идентичен ръст един с друг имат двата най-големи производителя на алкохол в България. "Винпром Пещера" АД (13) увеличава задграничните си продажби със 7.7%, а общите с 11.7% до 71.2 млн. лева. Ръстът в приходите от продажби на "СИС индустрийс" ООД (21) е 12.6% до 54.3 млн. лева.

Млечният сектор е представен от "Обединена млечна компания" АД (14), чиито приходи нарастват с 10% до 69 млн. лева. При "Тирбул" ЕАД (22) приходите от продажби на продукция, произведена в страната, са за 52.2 млн. лева - с 1.4% повече, отколкото през 2013 г.

"Дзобеле България" ЕООД (15) държи 65% от производството на ароматизатори в България. Дружеството е пети по големина износител в "Регал 500+". Продажбите му са изцяло в чужбина. През 2014 г. намаляват с 15.5% до 68.9 млн. лева.

Двадесет и петте най-големи компании в проучването "Регал 500+" имат продажби на продукция през 2014 г. общо за 2.6 млрд. лева. Това е около една трета от всички продажби в анализираните сектори.

Лидер в класацията е "Монделийз България продакшън" ЕООД с продажби на шоколадови изделия и кафе за 262.3 млн. лева (по естимирани данни). Ръстът от 21% спрямо 2013 г. идва от увеличеното производство на кафе на фабриката в Костинброд, която работи на ишлеме за външни пазари. Благодарение на него "Монделийз" измества от първа позиция миналогодишния лидер "Кока Кола хеленик ботълинг къмпани България". Производителят на безалкохолни напитки и вода остава втори и заради спада в продажбите си от 4% до 241.5 млн. лева за 2014 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.