Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 дек 2015, 15:09, 20654 прочитания

Топ 25 от фирмите държат 65% от продажбите на млечни продукти

Над една четвърт от оборота в категорията идва от пазари извън страната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мляко и млечни продукти произвеждат 260 преработващи фирми в страната. Приходите им от продажби през 2014 г. се оценяват на малко над 841.3 млн. лева според декларираните от производителите данни и Търговския регистър (без внос). Компаниите в топ 25 за бранша отчитат общо почти 545.6 млн. лв. оборот, което им определя близо 65% дял от пазара.

Известно е, че млекопреработващите фирми в страната работят под силен натиск – резултат от забраната за внос, която Русия въведе през август 2014 г., на някои селскостопански продукти от ЕС, сред които и млечните. Ембаргото съвпадна с период на увеличено предлагане на сурово мляко в световен мащаб и оказа допълнителен натиск върху цените на млечните продукти в ЕС след рекордно високите им нива в началото на 2014 г. Затвореният руски пазар доведе до пренасочване на европейски млечни продукти към други държави, сред които и България. Така в страната влязоха допълнителни количества сирена, масла и др., част от които според производители се продават на дъмпинг. Този наплив от европейски млечни продукти доведе до нов натиск върху цените на аналогичните български предложения.


По данни на Националния статистически институт през 2014 г. България е изнесла 46 хил. тона мляко и млечни продукти на стойност 230.5 млн. лв. (27.4% от производството в стойност). Най-голям е експортът на сирена и извара – почти 27 хил. тона. Следват киселите млека (малко над 8 хил. тона) и неконцентрирани мляко и сметана (малко на 4 хил. тона). В стойностно изражение отново най-продавани зад граница са сирена и извари (190.2 млн. лв.), както и кисели млека (близо 15.5 млн. лв.), но на трета позиция се подреждат концентрирани мляко и сметана (14.8 млн. лв.), които са по-скъпи от неконцентрираните.

Топ 3

Първите три компании в класацията за сектора са с над 165.6 млн. лв. годишни приходи от продажби на продукция за 2014. И трите фирми са с чуждестранно участие и държат общо почти 19.7% от пазара в стойност.



Лидерът в класацията - "Обединена млечна компания" АД (ОМК), от 2007 г. е част от гръцката група "Вивартия" и произвежда под марките "Верея", "Фибела", "Ханско" и др. Фирмата отчита увеличение на продажбите и излиза на печалба през 2014 г. Резултатите се дължат основно на ръст в продадените количества, на стабилизирани взаимоотношения с фермерите, както и на увеличения брой търговски обекти, покрити със собствена дистрибуция. ОМК е с 8.2% пазарен дял в стойност.

В топ 3 е още една компания с гръцки собственик - "Тирбул" ЕАД, Сливен (2-ро място според продажбите на произведена в България продукция). Дружеството е част от групата Tyras S.A., която притежава пет завода - в Гърция, България и Румъния. Сливенското предприятие произвежда основно твърди сирена, кашкавали и извара с марката Olympus. Компанията вече започна строеж на нова производствена база, предвидената инвестиция за 2015 г. е 7.12 млн. евро. Сумата е част от 2-годишния инвестиционен план на компанията в размер на 15 млн. евро. След реализирането на проекта фирмата ще разшири значително палитрата от произвеждани млечни продукти, като голяма част от тях ще са предназначени за местния пазар. По данни на дружеството през 2014 г. то е преработило общо 36 хил. тона мляко, а капацитетът на производството му е 200 тона на ден. Пазарният дял на компанията за 2014 г. е 6.2% в стойност.

През 2013 г. американската компания Schreiber Foods придоби самостоятелен контрол върху "Данон Сердика" и учреди "Шрайбер фуудс България" ЕООД (3-та позиция). Сделката бе част от по-голямо придобиване, което засяга производствени мощности на Danone в Чехия и Португалия и което цели оптимизиране на производствения капацитет и разходите на групата на съответните пазари. В България обект на придобиване бе производствената част на "Данон Сердика" в София, след което "Шрайбер фуудс България" започна да произвежда за "Данон" с марките на Danone. След сделката "Данон Сердика" се ориентира само към търговска дейност, поради което компанията не попада в топ 25 на производителите за сектора. Пазарният дял на "Шрайбер фуудс България" е почти 5.3% в стойност.

Между 25 и 42 млн. лева оборот

Пет фирми в топ 25 за сектора са с приходи от продажби между 25 млн. и 42 млн. лева - "Меггле България" ЕООД, "Димитър Маджаров-2" ЕООД, "Кодап" ЕООД, "Мандра Рилци" ЕООД, и държат общо почти 16.3% от пазара в стойност за 2014 г.

"Меггле България" (4-то място) е част от холдинговата група Мeggle AG със седалище Васербург, Бавария, и е в страната от началото на 2009 г. Компанията произвежда сирене, кашкавал, пастьоризирани пресни и кисели млека, заквасени сметани и айрян.

На пета позиция в топ 25 е "Димитър Маджаров-2" – Пловдив, предприятие с изцяло български капитал, което носи името на собственика си. Под същото име се продават и продуктите на дружеството – сирене, кашкавал, извара, масло. Тази година компанията навлезе в нов сегмент и започна производството на кисели млека от краве, овче, козе и биволско мляко.

Това лято стана ясно, че млекопреработвателното предприятие "Кодап" (6-то място) се продава на търг от Уникредит Булбанк заради неплатени дългове. "Кодап" е производител на млечни продукти с марката My Day и е еднолична собственост на италианската компания Co.Da.P., която е известна с марките си Codap, Hulala, Gran Cucina.

Седмата фирма в класацията - "Мандра Рилци" - Добрич, продава сирене и кашкавал с марките "Сердика", "Роса", "Дъга". Представител за външните пазари на дружеството е холдингът "Белла България".

15 фирми с оборот между 10 и 20 млн. лева

С продажби на стойност между 10 и 20 млн. лева през 2014 г. са 15 млекопреработващи компании в страната, които държат общо почти 26% от пазара в стойност. Всички те са с български собственици, включително и "Ем Джей Дериз" ЕООД – Карлово, което е притежание на българския гражданин от ливански произход Морис Халил Джабра. В тази най-масова като финансови резултати група са производители на познати и наложени на пазара марки, сред които са: "Чех", "Елена", "Боженци", "Бор Чвор", "Маклер", "Родопско чудо", "Домлян", "Жоси", "Манчо и Румка", "Пършевица", "Маестро", "Лактос", "Равногор", "Филипополис", "Млечен рай".

С приходи под 10 млн. лева от продажба на продукция през 2014 г. са три дружества - "ЕС Мизия" ООД - Търговище (марки Abella и "Мизия милк"), "Хранинвест" ЕООД – Варна, и "Интер ЕС " ЕООД - с. Ситово, Силистра (айрян "Добруджанско Ситово").
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода

Броят на дружествата в сектора се увеличава, продажбите бележат малък ръст

11 ное 2018, 13822 прочитания

Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа

Почти целият експорт се извършва от първите две компании в класацията

10 ное 2018, 6742 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал 500+" Затваряне
Една група от свързани фирми е с 23% дял от пазара на хляб

Производителите в България са 325 по официални данни

Още от Капитал
По кой път вървим в лабиринта на кризата

Правителството е принудено да взима в много голяма степен чувствителни решения и не трябва да допуска никакво съмнение в тях

Бушоните срещу икономическия шок

Страната влиза в кризата с прилични финансови буфери, но те бързо могат да се стопят. На какво може да разчита бизнесът

Шансът за дигиталното образование

Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване

До Азия и обратно по време на пандемия

Какво се случва по летища, в градския транспорт и туристически обекти в Тайланд, Малайзия и Сингапур в условия на разпространяващ се вирус

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10