Две дружества правят 45% от продажбите на хлебни изделия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Две дружества правят 45% от продажбите на хлебни изделия

Две дружества правят 45% от продажбите на хлебни изделия

Лидерът произвежда кроасани и е с почти 36% пазарен дял в сегмента, вторият има 21% от снакс

17164 прочитания

Декларираните продажби на хлебни изделия и сухари в България през 2014 г. в стойност са 353 млн. лева, като почти запазват нивата си от година по-рано с разлика от -0.06%. Производителите в топ 25 формират 67% от оборота в бранша. Продажбите зад граница осигуряват около 34% от приходите. Броят на фирмите, подали информация за финансовите си резултати през 2014 г., е 470. В обем произведените пресни хлебни и сладкарски изделия и сухари през миналата година са 77 хил. тона.

Номер едно в сектора по оборот за 2014 г. е "Чипита България" АД, част от гръцката Vivartia. Компанията е със значителна преднина от почти 95 млн. лева преди следващия в класацията. През миналата година дружеството е запазило нивата си на продажби с минимален спад от 0.16% до почти 127 млн. лева (36% пазарен дял в сегмента). Износът формира 65% от приходите му през отчетната година. "Чипита България" е лидер на пазара на кроасани в страната с марките 7Days и Chipicao с над 90% пазарен дял. Компанията майка Chipita е създадена през 1973 г. в Гърция като фирма за производство и маркетинг на снаксове. От 1995 г. започва да работи извън Гърция, като изгражда производствени предприятия в България, Португалия и Египет, по-късно в Мексико, Полша, Румъния, Русия и Саудитска Арабия, а отскоро и в Индия и Турция. В международен план Chipita участва в четири основни продуктови категории - кроасани и производни тестени изделия, снаксове (Bake Rolls), сухи пасти и рула, течен шоколад.

На втора позиция в класацията с 32 млн. лева оборот и ръст на продажбите от 21% е "Итал фууд" ЕАД. Производителят на солени и сладки снаксове, който наложи на българския пазар брускетите и кубетите, е собственост на "Фикосота синтез", която през 2012 г. изкупи дела на останалите акционери в дружеството - Мартин и Красен Каменски.

Следващото дружество в класацията - "Си комерсиал 7" ЕООД, не присъства в топ 25 през 2013 г., но през миналата заема трета позиция с почти 10 млн. лева оборот, реализиран 53% на външния пазар. Компанията е основана през 1991 г. в Самоков. Занимава се с внос, производство и търговия на захарни и шоколадови изделия. Дружеството внася и налага на българския пазар продуктите на международни компании като Dr. Gerard, Miezsko, Vobro, King Lion, Master Chocolatier. Половината от оборота на "Си комерсиал 7" идва от собствено производство на продукти под търговската марка DOMA. Собственик на дружеството е Сотир Немов.

Производителят на кроасани "Пен д'ор" АД е намалил продажбите си през 2014 спрямо година по-рано с почти 6%. Дружеството произвежда кроасани, пресни и полуизпечени замразени хлебни изделия, закуски и сладкарски изделия. Собственици на фирмата са Кристина Димитрова с 38.5%, Антоан Искандер с 30%, Пиер Искандер и Жул Искандер – с по 16.0%. През миналата година предприятието е работило изцяло за вътрешния пазар.

През отчетния период следващият в класацията "Хлебозавод ТИМС" ЕООД постига ръст на оборота от 9%. Регистрираното през 1991 г. като еднолична семейна фирма дружество стартира дейността си с производство на хляб в няколко обекта под наем в Хасково. Произвежда освен хляб и богата гама тестени изделия, включително козунак. Марките, с които оперира, са ТИМС и Cake mania, като под втория бранд разширява производствената си номенклатура с кексове, бисквити и други сладки изделия. Други марки на компанията са Taralli Don Maralli (гевречета) и Grano (серия пълнозърнести хлябове). Дружеството изнася в над 20 държави от Европа и Азия, като реализираната зад граница продукция формира 12% от приходите му. Едноличен собственик на капитала е Иван Димитров.

"Симид София" ЕООД, която води в класацията на производителите на хляб, е сред лидерите и при хлебните изделия. Те обаче формират едва 13% от продажбите й общо за категорията хляб и хлебни изделия. Освен хляб дружеството произвежда блатове, замразени земели, кроасани, кетърингови хапки и мъфини, които продава само на пазара в страната.

На седма позиция е "Сладък път" ООД, Първомай. Основаната през 1998 г. компания отчита успешна година с ръст на оборота 5.4% до 4.6 млн. лева. Произвежда бисквити и изделия на основата на пандишпана и неговите вариации – сухи пасти, рула, домакински и производствени блатове за торта, торти, десерти, бонбони и др. - с марката Sweet way. Работи и под собствени марки за "Билла", "Кауфланд", "Метро", ЦБА. Компанията е собственост на трима съдружници - Ваня Илиева (50%), Николай Вълчев (35%) и Атанас Коцалов (15%). Според финансовия отчет на дружест­вото то реализира 6.2% от продажбите си на пазари в Европа, а в трети страни още почти 3%.

Положителни резултати отчита и МКБ ООД, първото дружество с изцяло български капитал , което започна производство на кроасани с марката 22 carats. То е основано през 1996 г. и произвежда продукти от многолистно бутер тесто - кроасани, мини кроасани, течен шоколад, многолистно бутер тесто. През 2014 г. компанията постига ръст от почти 7% на оборота си, като 36% от произведените количества са реализирани на пазарите в Румъния, Молдова, Македония, Албания, Косово и Близкия изток.

Двете следващи по размер на приходите дружества с продажби над три милиона лева са "Астрея 91" ООД, Горна Оряховица, и "Мандарин МН", Варна.

Горнооряховското дружество е основано през 1991 г. с предмет на дейност производство и търговия на трайни и мало­трайни сладкарски и тестени изделия под марката "Жанета". Негови собственици са Божанка Макавеева и Йордан Макавеев. Резултатите на компанията за 2014 г. са малко по-слаби (-2.2%) от година по-рано, когато дружеството се е намирало едно стъпало по-горе в класацията.

На десето място в групата с 3.4 млн. лева приходи от продажби на хлебни изделия е варненската "Мандарин МН" ООД, зад която стоят Мартин и Нестор Несторови. Дружеството оперира основно в сферата на търговията на дребно с веригата супермаркети "Мандарин", като фамилията притежава и мебелната къща "Мартинели", която е на пазара от 2003 г. и работи във високия ценови клас и ексклузивните поръчки. През 2013 г. "Пикадили" купи част от бизнеса на "Мандарин", като придоби отделни магазини, но не търговската марка или самото дружество. Варненската верига е на пазара на бързооборотни стоки от края на 2008 г. Развива мрежата си в София и Варна.

Почти 29 млн. лева, или 8%, от продажбите на хлебни изделия в топ 25 се падат на останалите 15 дружества. Единственото, което регистрира голямо намаление на приходите, е "Хебър" ЕАД.

Декларираните продажби на хлебни изделия и сухари в България през 2014 г. в стойност са 353 млн. лева, като почти запазват нивата си от година по-рано с разлика от -0.06%. Производителите в топ 25 формират 67% от оборота в бранша. Продажбите зад граница осигуряват около 34% от приходите. Броят на фирмите, подали информация за финансовите си резултати през 2014 г., е 470. В обем произведените пресни хлебни и сладкарски изделия и сухари през миналата година са 77 хил. тона.

Номер едно в сектора по оборот за 2014 г. е "Чипита България" АД, част от гръцката Vivartia. Компанията е със значителна преднина от почти 95 млн. лева преди следващия в класацията. През миналата година дружеството е запазило нивата си на продажби с минимален спад от 0.16% до почти 127 млн. лева (36% пазарен дял в сегмента). Износът формира 65% от приходите му през отчетната година. "Чипита България" е лидер на пазара на кроасани в страната с марките 7Days и Chipicao с над 90% пазарен дял. Компанията майка Chipita е създадена през 1973 г. в Гърция като фирма за производство и маркетинг на снаксове. От 1995 г. започва да работи извън Гърция, като изгражда производствени предприятия в България, Португалия и Египет, по-късно в Мексико, Полша, Румъния, Русия и Саудитска Арабия, а отскоро и в Индия и Турция. В международен план Chipita участва в четири основни продуктови категории - кроасани и производни тестени изделия, снаксове (Bake Rolls), сухи пасти и рула, течен шоколад.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.