С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 дек 2015, 15:27, 16833 прочитания

Захарните изделия носят над 60% от приходите в сладкия бранш

Седем компании с оборот над 20 млн. лв. в категорията държат близо 70% от бизнеса

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Общата стойност на сладкия сегмент, в т.ч. шоколадови и захарни изделия и бонбони, възлиза на малко над 643.9 млн. лв. през миналата година. В обем това означава реализация на над 146 хил. тона продукти в търговските канали. С най-голям дял в категорията присъстват захарните изделия (около 64% от общата му стойност), близо 29% е делът на шоколадовите категории, а бонбоните държат над 7% от продажбите в стойност. Средно близо 25% от приходите на целия бранш идват от чуждестранни клиенти.

Заедно 25-те компании с най-високи приходи в сегмента генерират близо 87% (близо 559.8 млн. лв.) от продажбите на целия пазар. През седемте най-продаващи играча с оборот над 20 млн. лв. в сладките категории минават около 70% от приходите в бранша.


Мултинационално лидерство

На първа позиция е "Монделийз България продакшън" ЕООД (146.5 млн. лв.), следвана от "Нестле България" АД (над 120.5 млн. лв.). Основната част от производството на фабриката на "Монделийз България продакшън" в Своге заема шоколадовият бизнес (над 90% от оборотите в сладките категории), остатъкът поемат захарните изделия. Едноличен собственик е "Монделийз България холдинг" АД, част от мултинационалния концерн Mondelez International. Данните за продажбите на "Монделийз" са естимирани за целите на този анализ (виж методиката на стр. 2).

Захарните изделия заемат близо 95% (шоколадовите – около 5%) от общия бизнес на "Нестле България" в този подсегмент с производство, концентрирано във фабриката на компанията в София. Компанията, дъщерна на мултинационалния FMCG концерн "Нестле", присъства в сегмента с глобалния си бранд за шоколадови и захарни изделия Nestle, както и с редица утвърдените местни марки – вафлите "Мура", бисквитите "Житен дар", шоколадите "Кума Лиса", бонбоните "Таралежки" и "Простор" и др. "Нестле България" е основен дистрибутор на глобалните брандове Lion, After Eight и др. В България компанията произвежда Kit Kat.



Още пет компании реализират

Обороти над 20 млн. лв.

от захарен и шоколадов бизнес. На трета позиция с приходи от близо 56.8 млн. лв. се нарежда великотърновската фабрика "Престиж-96" АД. Компанията, започнала бизнеса си през 1996 г. със серия от 96 вафли, в момента произвежда близо 13 хил. тона захарни изделия годишно в категориите вафли, бисквити и сухи пасти. Ключови брандове са "Троя", "Споко", "Хипер", "Мираж", "Престиж", "Ная", "Роден край" и др. Преди две години заработи новата й производствена база във Велико Търново.

Четвърто място заема "Захарни изделия – Варна" ЕООД (51.54 млн. лв.) с фабрики във Варна и Балчик. Над 90% от бизнеса на варненския производител са съсредоточени в подсегмента на захарните изделия - вафли, бисквити, сухи пасти и меденки. Развива няколко десетки марки, сред които Camellia, Go-Tiny, Zeffo, "Есенни листа", "Детска закуска", "Яна", "Варна", "Боряна", "Чудо", "Ана" и др. Под 10% от приходите идват от бонбони. Близо 36% от продукцията на компанията се реализират на външни пазари, като по стойност тя е вторият най-голям износител в бранша. Едноличен собственик е "Семела инвест" АД, Варна.

Горнооряховската фабрика за захарни изделия "Ден и нощ" ООД (29.4 млн. лв.) се нарежда на пето място. Компанията развива в палитра от вкусове вафлените марки "Боровец", "Ден и нощ" и "Йолли". Реализира близо 90% от приходите си на местния пазар. Развива и ключови партньорства в редица европейски страни. Съсобственост е на Стефка Атанасова с мажоритарен дял и Данаил Йолов.

"Захарни заводи" АД – Горна Оряховица (6), отчита приходи от 22.13 млн. лв. Компанията е явен лидер в бонбонения бранш, където реализира над 90% от приходите си. Активна е в категориите твърди, желирани и дъвчащи бонбони (марките "Лукчета", "Теменужка", "Кръц-кръц", "Лимонови резанки", "Карамел Му", "Карамел Лакта" и др.). Под 10% от оборотите й в сладките категории идват от бизнес със захарни изделия. Освен мощностите за производство на захарни изделия в структурата на компанията влизат заводи за производство на захар, етилов алкохол, високопротеинови фуражи и др.

На седмо място е "Победа" АД с 20.33 млн. лв. оборот. Близо 80% от сладкия бизнес на бургаската фабрика се падат на захарните изделия, остатъка покриват шоколадовите категории. "Победа" държи стабилни позиции на пазара с линиите за шоколадови бонбони "Черноморец" и "Крем", тункваните и нетункваните бисквитени марки "Закуска", "Чаени", "Еверест", "Изгрев", "Ревю", "Слънце", "Анелия", "Руми", "Навона", Gama, "Фрегата" и др., вафлите "Еверест" и кексчетата "Браво". Портфолиото достига до местния пазар чрез мрежа от над четиридесет дистрибуторски фирми с национално покритие. Компанията работи под собствена марка за големите търговски вериги в страната, активна е и с дистрибуция в кетъринг и хорека канала.

Единадесет играча в топ 25 реализират годишни

Приходи между 5 и 20 млн. лв.

На осма позиция е великотърновската фабрика за захарни изделия "Кармела 2000" ООД (13.1 млн. лв.). Компанията е активна на пазара в категориите вафли (Family, "6ест", "Форца" и др.), бисквити ("Детство мое", Petit Beurre, "Ритъм", Everyday и др.), меденки (Medenki) и кексчета (Extra). Под кавърбранда си "Кармела" развива асортимент в повечето основни категории. Близо 1/3 от бизнеса на компанията е ориентирана към външни пазари, с партньорства в седемнадесет страни в Европа, Азия и Африка. Съдружници с равен дял са Павел и Соня Стоянови.

С близки по размер обороти от малко над 9.5 млн. лв. са добричката "Савимекс" ЕООД (9) и пловдивската "К енд Джи" ЕООД (10). Основна част от бизнеса на "Савимекс", с производствени бази в Добрич и Варна, заемат хлебните и макаронените изделия, които компанията развива под няколко основни бранда - "Златен клас", "Златна Добруджа" и Casa Bella - за паста, "Вива Тера", "Мизия" и "Финес" - за хляб, и "Златна Добруджа", Savi Stix и My Stick, BioAmira – за солети. Сладкарският бизнес формира близо 1/3 от общите приходи на компанията, особено активна и в производството под private label за ключови клиенти. Освен фабриките за тестени и захарни изделия "Савимекс" притежава и собствен мелничен комплекс. Едноличен собственик на капитала е Ивелин Савов.

Пловдивската фабрика "К енд Джи" е специализирана в сладкарския бранш. Развива линии в категориите пандишпанови блатове, рула и кейкове, кроасани, вафли, бисквити и др. Компанията е 100% собственост на Елена Василева.

С близки до 8 млн. лв. приходи са "Мелбон" АД (11) и "Кронос" АД (12). Пернишката фабрика за шоколадови бонбони "Мелбон" присъства на пазара с водещите си марки Sea Figures, Slava, Tresor Dore и др. Над две трети от бизнеса й са извън граници, с партньорства в Европа, Северна Америка, Австралия и Азия.

Основните обороти на водещия производител на ядки и сушени плодове "Кронос" в сладкия подсегмент идват от бонбонените категории. В сегмента на ядките компанията развива портфолио под основните си брандове Кronos и Alfa, при безалкохолните напитки присъства с марките Grizzy и Berry.

Останалите шест компании с обороти над 5 млн. лв. са костинбродската шоколадова фабрика "Интерион" АД (NuCrema), "Захарен комбинат - Пловдив" АД (шоколадовите бонбони "Амфора", "Жизел" и "Тримонциум", бисквитите "Сюрприз", "Обикновени" и "Чаени", вафлите "Марица" и др.), старозагорската фабрика за течен шоколад и какаови кремове "Шоко тим" ООД (вафлите "Фокус"), великотърновската "Дик – 2000" ООД (вафлите Credo), самоковската "Си Комерсиал 7" ЕООД (линията за захарни изделия Doma и др.) и шуменската "Итал фууд" ЕООД, (вафлите My Motto и др.).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода

Броят на дружествата в сектора се увеличава, продажбите бележат малък ръст

11 ное 2018, 10366 прочитания

Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа

Почти целият експорт се извършва от първите две компании в класацията

10 ное 2018, 5256 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал 500+" Затваряне
Седем играча с продажби за над 10 млн. лв. при захарните изделия

Близо три четвърти от оборота идва от продукти с шоколадово покритие

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10