С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 ное 2017, 12:10, 7865 прочитания

Топ 3 на компаниите за сладолед държат 70% от пазара в стойност

Почти 90% от производството през 2016 г. е за вътрешния пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Сладолед от купичката на магьосницата

Създадената през 2012 г. "Корте дилето" вече е сред 10-те най-големи производители на сладолед в България

7 сеп 2018

Сладоледите: По-европейски и леко по-скъпи

Пазарът на сладолед е малък, но растящ - с 16% през миналата година

13 юли 2018

Unilever купи сладоледите "Дени"

Сделката, чиято стойност не бе съобщена, подлежи на одобрение от КЗК

4 юли 2018

Ferrero е близо до придобиването на бизнеса със захарни изделия на Nestle в САЩ

Цената на сделката се очаква да бъде 2.8 млрд. долара

14 яну 2018

Unilever залага на малки придобивания в борбата за пазарен дял

Групата за потребителски стоки е извършила 18 сделки за последните 3 години

6 дек 2017

Изострена конкуренция на винения пазар

Секторът излиза от труден период и ускорява растежа

3 ное 2017

Силен спад на износа при готовите храни

В категорията продължава да има един изявен лидер с 20% пазарен дял

3 ное 2017

Концентрацията в рибния сектор се засилва

Чрез три фирми лидерът генерира 25% от приходите от продажби в категорията

3 ное 2017

Натуралните сокове – 10 компании държат 98% от пазара

Броят на фирмите расте, продажбите намаляват

3 ное 2017

Млечни продукти: Фирмите в топ 25 имат 67.6% общ пазарен дял в стойност

В челната тройка отново има разместване

3 ное 2017
През 2016 г. 20 фирми в страната са произвели общо малко над 25.4 хил. тона сладолед, показват декларираните данни в продуктовите справки на фирмите в НСИ и в Търговския регистър. Общо продадените от тях количества надхвърлят 26.2 хил. тона и са на стойност 89.7 млн. лв. По експертни данни пазарът на сладолед в България се оценява на около 100 млн. лв., като разликата е резултат от затрудненото измерване при сегмента на насипния сладолед и наличието (все още) на сив пазар.

През миналата година ръстът на продажбите в стойност за цялата категория е 20.45% в сравнение с предходната година, но обяснението за това е и в по-големия брой на фирмите, които са подали официални данни в този сектор (с две повече в сравнение с 2015 г.).

Почти 90% от произведения през 2016 г. сладолед в стойност е за вътрешния пазар. Зад граница са продадени общо около 2.8 хил. тона за близо 9 млн. лв. (през 2015 г. експортът е бил за 10.6 млн. лв.).

Топ 10 от фирмите в сектора държат 96.6% от продажбите в стойност. Лидерите в топ 3 имат общо 70% пазарен дял в стойност.

В топ 3



Няма промяна в лидерските позиции на "Нестле България", както и при второто място в топ 10 за сектора – то отново е за "Сладоледена фабрика" – Велико Търново (търговска марка "Дени"). Новото за 2016 е, че "Дарко" – София, възвръща третата си позиция, а третият от миналогодишната таблица - фирма "Изида" - Добрич, отива на пето място. Изпреварва я "Джелато 2009" (сладоледите Raffy).

Лидерът "Нестле България" държи 48.2% пазарен дял в стойност според декларираните данни. Компанията бележи ръст на продажбите на сладолед в страната и спад на експорта. През октомври миналата година сладоледената фабрика на "Нестле" във Варна се отдели в новосъздаденото дружество Froneri. Реорганизацията бе резултат от постигнато споразумение на глобално ниво между швейцарската Nestle и британската R&R, които обединиха бизнеса си със сладолед. По данни на "Нестле България" досега бизнесът със сладолед е формирал около 30% от приходите на компанията.

Прехвърлянето на обособена част от търговското предприятие на "Нестле България" на "Фронери България" стана на 7 октомври 2016. В новосъздаденото дружество работят 234 души, от които 97 са заети с производство, 124 - с логистика и продажби, а 13 - с администрация, става ясно от годишния доклад за дейността на българската фирма. "Фронери България" притежава административна сграда и логистичен център в София, фабрика за сладолед във Варна със седем производствени линии, дистрибуционен и логистичен център в Бургас и логистичен център в с. Труд, Пловдив. Засега няма ребрандиране на фризерите.

Според доклад за дейността на "Фронери България" най-голям процент от продажбите (55%) се извършват чрез традиционната търговия. Следват международните ключови клиенти (15%) и локалните ключови клиенти (13%). Делът на продажбите в хорека канала е 9%, а в бензиностанциите е 6%. Сред описаните от дружеството рискове е нарастващата конкурентна среда, а голямото предизвикателство е сезонният характер на бизнеса.

Втора в класацията е "Сладоледена фабрика" – Велико Търново (марка "Дени"), в която съдружници са Румен Пенчев Данчев, Цветан Асенов Цветанов, Александър Цветанов Цветанов и Вилиян Цветанов Цветанов. Фирмата е на пазара на сладолед от 1995 г. През 2016 г. бележи ръст на продажбите и е сред четирите компании в топ 10, които отчитат и продажби зад граница. По данни на дружеството то продава в Албания, Македония, Косово, Италия. През миналата година "Сладоледена фабрика" откри новото си производствено предприятие в Дебелец, Велико Търново, и получи сертификация по международния стандарт IFS Food. Инвестицията в новата производствена база е за над 5 млн. лв., оборудването е от Италия, а капацитетът от 60 тона сладолед на денонощие е три пъти повече от досегашното производство на компанията.

Новост за 2016 г. е и въведената система от слънчеви панели, която позволява на дружеството да намали разходите си до 30%. Според годишния доклад за дейността на компанията "Сладоледена фабрика" залага на увеличение на маркетинговите активности, купуване на нови фризери и увеличение на точките на продажба, както и на подобрение в качеството и ценовата политика.

Разликата в приходите за 2016 г. на третата компания - "Дарко", с втората в класацията е минимална. През 2015 г. "Дарко" отчете двуцифрен спад на приходите и отстъпи третото място на "Изида", но през 2016 г. дружеството възвръща позиции. През 2011 г. българското дружество стана собственост на компанията за бързооборотни стоки Unilever. "Дарко" продава с марките Eskimo, Algida, Oreo, Milka, Casablanca, Weekend, Magic, Free, Belinda, Alaska. През 2016 г. фирмата е произвела над 3 хил. тона сладолед, което е довело до почти двойно увеличение на приходите, отчита годишният доклад за дейността.

Стари и нови играчи

"Джелато 2009" със седалище в гр. Елин Пелин (4) е нова фирма в класацията, но не и на пазара на сладолед. Компанията е собственост на Димитър Йорданов Андреев, негова е и "Сандер 2000" (10). И двете фирми са свързани с производството, дистрибуцията и продажбите на сладоледите Raffy.

Акционери в "Изида" - гр. Добрич (5), са Младен Димитров Матеев и Теменуга Златева Матеева. Семейната компания започва дейност през 1991 г. Освен в Добрич дружеството разполага със собствени хладилни складови помещения и в Бургас, София и Стамболийски.

Компанията си партнира с Mars Ice Cream, която е предоставила на "Изида" ексклузивни права за продажбата на няколко марки сладоледи - Mars, Snickers, Bounty, Twix. Българското дружество развива и други дейности (освен производството на сладолед) – притежава спортен клуб и парк-хотел.

"Карил и Таня" (6) – Ямбол, е единственото дружество в топ 10, което отчита спад на приходите през 2016 г., макар и лек. Инвестицията в компанията е българско-италианска. Акционери са Ауло Котекини от Италия, Илиян Андонов Славов, Станка Стоянова Пенева, Ваня Андонова Славова. Сладоледите се продават с марката "Карил" и присъстват на пазара от 1996 г.

Пловдивската фирма "Чичо Чарли" (7) e собственост на Димитър Запрянов Начев и притежава търговската марка Uncle Charly. Дружеството е на второ място в топ 10 по ръст на продажбите през 2016 г. спрямо 2015 г. (след "Дарко"). По данни на компанията тя произвежда сладолед, обогатен с пробиотик, както и сладолед за диабетици.

"Медина" - Мадан (8), е притежания на "Фростеко", в което едноличен собственик е Хайри Хамдиев Тахиров. Компанията продава с марката Medina. Фирмата е създадена през 1990 г., а от 1993 г. поставя акцент върху производството на сладолед. В началото наетите във фамилното предприятие са трима, то работи с една машина за сладолед, която преработва 300 литра мляко за 24 часа, а доставките са ограничени само в рамките на Мадан. Днес по данни на компанията производственият й капацитет достига до 14 хил. сладоледа на час.

За пръв път в топ 10 влиза софийската фирма "Корте Дилето" (9) - собственост на "Генерална агенция Витоша 2010" на Калина Любомирова Халачева. По данни на компанията тя произвежда сладолед с изцяло естествени съставки - прясно мляко, сметана, стевия. Нейни са марките Coppa della Maga (от италиански "Купичката на магьосницата") и Arcobaleno - сладолед и сладоледени продукти от висок клас, специализирани за професионална употреба в хотели, ресторанти и кафенета.
Александър Цветанов, маркетинг мениджър на "Сладоледена фабрика" ("Дени"): За 2017 г. ние постигнахме ръст от 15% и това се дължи основно на продължителния маркетинг и подобренията в качеството. Надяваме се през 2018 г. да го запазим, тъй като продължаваме да инвестираме в тези сфери. Изминалата година беше сравнително стагнираща както за нас, така и за всички други в бранша. 2017 г. беше значително по-добра и това се дължеше и на доброто лято. Тенденциите занапред са на консолидация както на компаниите в пазара, така и на дистрибуторите. Това е характерно и за други индустрии в България в момента. Новостите, поне от наша страна, са за все по-здравословни продукти - с намалена захар, мазнини, вредни съставки и т.н. През 2016 г. открихме новата си фабрика с капацитет 1100 т сладолед на месец. Инвестираме в купуването на 100% зелена енергия. Планираме инвестиция в допълнителни обеми слънчеви панели. Възнамеряваме да увеличим инвестициите в маркетинг и да направим допълнителни инвестиции в системи за управление на бизнеса (ERP).

Александър Димитров, мениджър продажби в "Корте Дилето": Нашите две марки сладолед за ритейл (Coppa della Maga) и за хорека (Arcobaleno) са в премиум сегмента. Този сегмент при сладоледите е стабилен, с малък ръст като цяло, като ние можем да се похвалим с продажби около 2 пъти над пазарния ръст и за двете си марки. Най-положителната тенденция в хорека пазара за сладолед, която наблюдаваме, е, че заведенията най-после се ориентират стабилно към качеството и това е причината да избират нашите продукти. Ако преди е имало моментни колебания заради други финансови стимули, съпътстващи сладоледа, които са изкушавали клиентите да сменят доставчика, вече има пълното разбиране, че това няма да създаде постоянна клиентела за ресторантите. Нашите клиенти са по-добрите заведения в страната и забелязваме от тях не само ръст в поръчките на сладолед, но и много по-голяма лоялност в последните 2 години.

Най-голямата новост в продажбите на дребно е и тенденцията, на която ние сме пионер на българския пазар, предлагането на веган версиите сладолед. Нашите клиенти са предимно хора, които се интересуват от здравословно хранене. На българския пазар почти не съществува алтернатива на нашите продукти, като ние смятаме за основно предимство не само веган вкусовете, които предлагаме, а най-вече факта, че не използваме никаква захар.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Изострена конкуренция на винения пазар 1 Изострена конкуренция на винения пазар

Секторът излиза от труден период и ускорява растежа

3 ное 2017, 8306 прочитания

Силен спад на износа при готовите храни

В категорията продължава да има един изявен лидер с 20% пазарен дял

3 ное 2017, 3157 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал 500+" Затваряне
Регал 500+

Най-големите производители на бързооборотни стоки в България

Какво иска Румен Радев

С няколко хода президентът показа, че вече работи за собствения си политически образ

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Арест в САЩ за пране на 400 млн. долара от OneCoin, шведската Stillfront купува "Империя онлайн" за 10 млн. евро

Емисия

DAILY @7AM // 25.09.2018 Прочетете