С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 ное 2017, 10:25, 13150 прочитания

Млечни продукти: Фирмите в топ 25 имат 67.6% общ пазарен дял в стойност

В челната тройка отново има разместване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През 2016 г. в 213 компании за мляко и млечни продукти са преработени общо 544 млн. литра сурово мляко, показват данните на отдел "Агростатистика" в земеделското министерство. Основен дял (93.6%) заема кравето мляко (с 3.1% повече спрямо 2015 г.). Овчето мляко е 4% от общо преработеното (+15.3%), а делът на козето е 1.9% (+28.9%). Намалява единствено преработката на биволско мляко (-2.6%), което е с 0.5% дял.

Все по-голямо разнообразие


По данни, предоставени от млекопреработвателните предприятия, в производството на млечни продукти са вложени допълнително 38.5 млн. литра сурово мляко, постъпило от държави - членки на ЕС, и трети страни, 475 тона концентрирано мляко, 3860 тона мляко и сметана на прах, 5613 тона млечен концентрат и 1138 тона други продукти (сметана, закваска, суроватка), отчита земеделското министерство.
Анализ на "ИнтелиАгро" с автор Стилиян Гребеничарски очертава няколко тенденции в млечния бранш. Производството на млечни продукти расте непрекъснато след 2011 г. Най-отчетлив е ръстът в производството на пакетирано прясно мляко. Наблюдава се все по-голямо разнообразие на млечни продукти – на пазара се предлагат все повече различни сирена - топени, пушени, меки, твърди, с плесен, с подправки, както и множество ароматизирани пресни и кисели млека. Налице е и по-голямо разнообразие при вида на използваната суровина, а сирената от овче и биволско мляко намират добра реализация и зад граница.

Общите приходи растат

По данни на преработващите фирми общата стойност (без ДДС) на реализираните през 2016 г. продукти от млекопреработвателните предприятия е 691.4 млн. лева, което е с 1.4% по-малко спрямо 2015 г., отчита официалната агростатистика. Общите приходи на фирмите в топ 25 за сектора обаче растат с 1.41% през 2016 г. спрямо предходната година и достигат 510.9 млн. лв., показват официалните данни от Търговския регистър. Леко нарастват (2.22%) и общите приходи на компаниите в сектора, които достигат до 754.8 млн. лв. през 2016 г. Дружествата в топ 25 имат 67.6% общ пазарен дял в стойност срещу 66% през 2015.
По данни на Националния статистически институт износът на млечни продукти от България през миналата година надхвърля 221 млн. лв. (208.5 млн. лв. през 2015 г.) и формира дял от 29.2%.
С най-висок ръст на приходите през миналата година в топ 25 са "Филипополис – РК" (+31.2%) (14 в класацията), "Шипка 99" (+23.2%) (11) и "Елви" (+16.6%) (7). Девет компании в класацията отчитат по-ниски обороти. Най-значим е спадът при "Мегле България" (-23%) (5), "Лодис инвест" (-12.3%) (23) и "Мандра Рилци" (-8.75%) (10).



Разместване в челната тройка

Лидерът в топ 25 – "Обединена млечна компания" (ОМК) (1), и неговият подгласник - "Тирбул" (2), запазват позициите си. Новост в класацията за 2016 г. е, че на трето място е "Димитър Маджаров-2", а предишният трети - "Меггле България", става пети. Първите три компании общо имат 22.8% пазарен дял в стойност.
ОМК - Пловдив (1), е част от гръцката група "Вивартия" и произвежда под марките "Верея", "Фибела", "Ханско", "Русалка". Дружеството е един от най-големите изкупвачи на българско сурово мляко в страната (над 100 тона всеки ден от 67 ферми). "През януари 2016 г. фирмата започна да работи с "Лидл България" и инвестира 1.55 млн. лв. в машина за PET бутилки, за да пусне през септември на пазара нова продуктова гама млечнокисели напитки под марката "Верея" в бутилки", коментира Йолита Ботева, маркетинг мениджър. Тази година ОМК започна национална дистрибуция на три свои регионални бранда кисело мляко – "Фибела", "Русалка" и "Ханско". По данни на компанията за периода 2013 – 2016 г. тя е инвестирала над 8 млн. лв. за обновяване на производствените си мощности, подобряване на качеството, съхранението и дистрибуцията на продуктите. ОМК очаква до края на 2017 г. фирмените вложения за годината да достигнат 6.3 млн. лв. Планираните от дружеството проекти за финансовата 2018 г., подготовката на част от които вече стартира, по приблизителна оценка са за 6 млн. лв.
"Тирбул"- Сливен (2), също е с гръцки собственик. Фирмата е част от групата Tyras S.A., която притежава пет завода - в Гърция, България и Румъния. Българското предприятие произвежда основно
твърди сирена, кашкавали и извара с марката Olympus. Дружеството инвестира 15 млн. евро в разширяване на производството във фабриката си в Сливен. В началото на 2016 г. "Тирбул" пусна на пазара нови висококачествени кисели млека Olympus с 3.6% и 4.5% масленост, произведени по традиционна българска рецепта с български закваски. Продуктите се предлагат в прозрачни опаковки. Компанията влезе и на пазара на биомляко, което е сертифицирано от Austria BIO Garantie, а освен това ребрандира цедените кисели млека Olympus 2% и 10%.
"Димитър Маджаров - 2" - Пловдив (3), притежава две предприятия – за преработка на месo край Пловдив (с капацитет 30 тона на ден), и на мляко - в гр. Стамболийски (с дневен капацитет 80 тона). Продуктовото портфолио на семейната фирма, която продава с името на създателя си Димитър Маджаров, включва повече от 150 млечни и месни артикули. Компанията беше първата, която предложи серия сирена и кашкавали от четири вида млека – краве, овче, козе и биволско. Асортиментът й включва също кисело мляко, катък, крем сирена, свежи сирена, нискокалорични продукти, произведени от полумаслено мляко, айрян, цедено мляко, кефир.

С обороти между 20 млн. и 40 млн. лв.

Четири компании в топ 25 са с обороти между 20 и 40 млн. лв. и държат общо 14.5% пазарен дял в стойност за 2016. "Шрайбер фуудс България" (4) запазва четвъртото си място в класацията. През 2014 г. френската Danone прехвърли производствените си мощности на американската компания Schreiber Foods. След сделката "Шрайбер фуудс България" произвежда за "Данон" с марките на Danone, а "Данон Сердика" се ориентира само към маркетингова и търговска дейност.
"Мегле България" – Шумен (5), е част от холдинговата група МЕGGLE AG със седалище Васербург, Бавария. Германската компания произвежда в България от началото на 2009 г.
Шестата в таблицата - "Ем Джей Дериз" – Карлово (6), започва дейността си в сектора в началото на 2004 г., след като пое управлението на мандра "Топалица", създадена през 1982 г. Компанията е притежание на българския гражданин от ливански произход Морис Халил Джабра. Фабриката се намира на площ 21 хил. кв. метра и е с капацитет за преработка на 165 тона мляко на ден.
Производителят на млякото "Боженци" - габровската фирма "Елви" (7), е на седмо място в класацията. Компанията произвежда всички видове млечни продукти - кисело и прясно мляко, сирене, кашкавал, сметана, масло, айрян, различни видове плодови млека с марките "Боженци" и "Елви". Тази година дружеството купи от "Фикосота" брандовете "Тертер" и "Булгареа". Сделката не е за активи, а за марките и пазарен дял.
"Решихме да направим това, защото виждаме потенциал в "Тертер" и "Булгарея". Това са класни качествени продукти и за нас покупката означава разширение на пазарните ни позиции във високия ценови сегмент", коментира Веселин Кръстев, един от двамата съдружници в "Елви". През 2011 г. габровската компания се бореше буквално за съществуването си заради война със своя тогавашен дистрибутор "Герма-95" за марката "Боженци", която е сред трите най-продавани бранда кисело мляко в страната и в обем, и в стойност.

Между 15 млн. и 20 млн. лв.

Шест компании са с обороти между 15 млн. и 20 млн. лв. през 2016 г. Общият им пазарен дял е 13.9% в стойност.
"Би Си Си Хандел" и "Маклер комерс" отчитат близки резултати – малко над 19 млн. лв. оборот. При старта си производителят на млечни продукти с марката "Елена" - "Би Си Си Хандел" (8), наследява 40-годишните традиции на съществуваща мандра в гр. Елена. По данни на компанията тя произвежда млечни продукти само от свежо краве и овче мляко по оригинални български технологии, с български млечнокисели култури, без консерванти. В асортимента на дружеството влизат сирена, кашкавали, различни видове млека, сред които "Елена плюс" с пробиотична закваска и Lасtоbасillus bulgaricus, както и млечни напитки.
В групата е и "Маклер комерс" – с. Брестовене, Разград (9), която произвежда сирена, кашкавали, извара, специални сирена, масло с марките "Маклер" и "Родопско чудо". По данни на дружеството общата готова продукция достига 50 тона дневно.
През юли тази година Първа инвестиционна банка (ПИБ) пристъпи към принудително изпълнение на залог на "Мандра - Рилци" (10). Банката назначи свой управител в млекопреработващата фирма, както и депозитар. Поводът за решението е кредит към ПИБ от 10 млн. лв., който "Мандра - Рилци" е взела през юли 2015 г. и срещу който в полза на банката е заложено предприятието, а през юни 2016 г. е направен и втори залог в полза на кредитора. "Мандра - Рилци" произвежда сирене и кашкавал в две фабрики на територията на гр. Добрич под търговските марки "Дъга", "Сердика", "Роса".
"Шипка 99″, "Полидей-2" и "Бор Чвор" също са с близки резултати и отчитат по малко над 16 млн. лв. приходи за 2016.
"Шипка 99″ (11) е създадена през 1999 г. Производственото предприятие се намира в Първомай. По данни на фирмата тя е изцяло експортно ориентирана. Продуктите, които се предлагат на вътрешния пазар, се продават в собствени специализирани магазини от бутиков тип под марката "Маестро".
"Домлян" е търговската марка на "Полидей-2" ООД - Карлово (12). По информация от дружеството производственото предприятие е разположено на 10 дка площ, има пет специализирани цеха и четири лаборатории за анализ на суровини и готови продукти. "Домлян" беше първото българско кисело мляко след въвеждане на БДС стандарта през 2010 г.
"Бор Чвор" - Пловдив (13), продава продуктите си под едноименната марка. Мандрата на фирмата е разположена в полите на Родопите и е оборудвана изцяло с модерна техника за прием и преработка на мляко, посочват от дружеството.

Между 7 и 14 млн. лв.

Дванадесет компании са с обороти между 7 и 14 млн. лв. през 2016 г. и държат общо 16.3% от пазара в стойност. В тази най-масова като финансови резултати група са производители на познати и наложени на пазара национални и регионални марки, сред които "Филипополис" на фирма "Филипополис - РК" - Пловдив (14), "Балкан" на "Лактима" - Велико Търново (15), "Ситово" на "Интер ЕС 2000" – Силистра (16), "Пастир" на "Ваком МП" – Шумен (17), "Маноле" на "Млечни продукти" - Пловдив (18), "Пършевица" на "Зоров 91" - Враца (19).
Шест фирми са с обороти под 10 млн. лв.: "Млечен рай-2" (20) - Враца (марка "Млечен рай"), "Млечни продукти Тракия" (21) - Хасково (марки БМК, "Тонус", "Тотал", "Родопи", "Орфей"), "Хранинвест" (22) - с. Кичево, Варна (марки "Хранинвест", "Киселово", "Дон Чепеларе", "Рупите"), "Лодис инвест" (23) (марки Lacrima и Frezco), "Булдекс" (24) - село Белица, Силистра (марка "Ралица МИЛК"), Родопея-Белев" (25) - Смолян (марка "Родопея").
Йолита Ботева, маркетинг директор на ОМК: От септември миналата година цената на суровото мляко тръгна нагоре. Повишението е средно 10-15% и това е трайна тенденция. Тя се отрази върху цената на някои групи млечни продукти, които поскъпнаха, но ефектът ще се усети най-осезателно в края на 2017 г. и зимата на 2018 г. Засега потреблението на прясно и кисело мляко е стабилно, няма промени от бизнес гледна точка, търговската среда също е стабилна. Според "Nielsen България" през 2016 г. ОМК е с 39% пазарен дял в обем при прясното мляко и с 12% в категорията на киселото.

Симеон Присадашки, заместник-председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България и собственик на фирма "Жоси": През 2016 и 2017 г. пазарът на млечни продукти е коренно различен от този в предишни години. Причината е, че от есента на 2016 г. цената на суровината се вдигна значително – ако преди това средната цена на литър е била 30 цента, след това стана 40 цента. Цените на млечните продукти също се вдигнаха, но не пропорционално на поскъпването на суровото мляко, а само с около 10% на годишна база. Налице е сериозен дефицит на суровина в цяла Европа, а в същото време потреблението се вдига. Едно от обясненията за това е нарастващият интерес към здравословни продукти и по-високата култура на хранене. С този тренд започват да се съобразяват все повече сектори – захарната и шоколадовата индустрия например все по-често започват да работят с млечни, а не с растителни мазнини.

Веселин Кръстев, съдружник в "Елви" – Габрово: Изкупните цени на суровото мляко скочиха и доста колеги вдигна цените на готовите продукти, но пазарът остава спокоен, няма изненади. Не очакваме нито бум, нито резки спадове в потреблението. Нашето мляко "Боженци" е в Топ 3 на най-продаваните марки на пазара и се надявам тази тенденция да се запази. В момента разширяваме производството си с нов цех. Строителните дейности приключват, предстоят доставки и монтаж на машини. Проектът трябва да приключи през 2018 г. Той е на стойност около 6 млн. лв., от които половината са субсидия по програма "Иновации и конкурентоспособност".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода

Броят на дружествата в сектора се увеличава, продажбите бележат малък ръст

11 ное 2018, 5920 прочитания

Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа

Почти целият експорт се извършва от първите две компании в класацията

10 ное 2018, 3438 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал 500+" Затваряне
Натуралните сокове – 10 компании държат 98% от пазара

Броят на фирмите расте, продажбите намаляват

Пламъците над "Аванти"

Компанията за внос и продажба на алкохол и цигари има вече два опожарени обекта

Фотоистория: Катедралата "Нотр Дам" – емблемата на Париж

Строителството започва през 1163 г. и завършва през 1345 г., като сградата се смята за шедьовър на готическата архитектура

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

Млади градски подкасти

"Градски детектив" навлиза във втория си сезон с още легенди и сюжети - не само от София