Общият обем на пазара на натурални сокове през 2016 г. е 61.4 млн. лв. и отбелязва спад от 16%. Намалението на продажбите е въпреки увеличения брой на фирмите в този сектор. Ако през 2015 г. производителите на натурални сокове са били 18, през 2016 г. техният брой е вече 21.
За сравнение - секторът на безалкохолни напитки и води прави 489.16 млн. лв. продажби.
Друга интересна тенденция е, че първите 10 компании държат 98% от целия пазар. Топ 3 на компаниите пък имат 82% пазарен дял. Това са "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" (1), и "Филикон-97" (2) и "Бест фрутс" (3). Производителят на соковете Queen’s "Тимбарк България" не е подавала данни и затова не влиза в класацията. Иначе тя би се наредила на второ място след соковете Cappy и преди сегашния номер 2 – производителят на Florina. Липсват данни и за соковете BBB, които са част от "Бутилираща компания Горна баня".
В топ 10 на компаниите за сокове четири от тях имат увеличение на продажбите за миналата година, други четири имат спад, а за две няма данни за 2015 г. С най-голям ръст е фирмата "Маршал 91" (7), а с най-голям спад – "Кричимфрукт" (4).
Лидерите
Най-отгоре на класацията е "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България". Соковете държат 7% от продажбите на компанията. Основната марка в тази категория е Cappy.
Има леко разминаване според данните за продажбите в тази категория и тенденциите, посочени в доклада за дейността за миналата година. Според данните през миналата година дружеството е реализирало приходи от продажбата на сокове в размер на 23.1 млн. лв. и спад от 34% спрямо година по-рано. В доклада към финансовия отчет се посочва, че категорията сокове и нектари отбелязва ръст от 2.5% спрямо 2015 г. Пазарният дял на Cappy намалява с 0.1%. Компанията си поставя за цел да задържи успешното представяне на Cappy и да увеличи консумацията на глава от населението.
На второ място в класацията е пловдивската компания "Филикон-97", която произвежда соковете Fresh. Портфолиото на компанията включва още консерви и туршии, доматени продукти, сосове. От 2012 г. дружеството има и собствена фотоволтаична централа за производството на електроенергия.
Според декларираните приходи през 2016 г. компанията има продажби на сокове за 17.3 млн. лв., което е със 7.5% повече от година по-рано. Малко над 6 млн. лв. от тях са приходи от износ. Това е 36% от общите продажби на категорията. Износът е пораснал с 10% спрямо 2015 г.
На трето място в класацията за най-големите компании за натурални сокове е "Бест Фрутс". Компанията е известна с марките си Florina и Strike. Производствената база се намира в столичния квартал "Горубляне". През 2016 г. компанията има продажби в размер на 9.7 млн. лв., което е с 8.5% повече от година по-рано. Отчетената загуба е в размер на 1.2 млн. лв. при 1.4 млн. лв. година по-рано. Дружеството реализира износ за 1.7 млн. лв., което е с 50% повече от 2015 г.
Под 10 млн. лв., взети заедно
Общият обем на продажбите на седемте дружества от четвърто до десето място за 2016 г. е 9.9 млн. лв., което е с 15% по-малко от година по-рано.
Номер четири се пада на "Кричимфрукт" – производител на плодове, от които се правят концентрати, използвани като суровина от други компании за получаването на краен продукт – натурални сокове. Компанията съществува от 2000 г., а 90% от продукцията й са предназначени за износ, както става ясно от интернет страницата й. Износът се реализира през свързаното дружество "Кричимплод". Сред чуждите партньори на компанията са Pfanner и Rauch, а българските – Florina, BBB и др. През миналата година компанията има 3.4 млн. лв. продажби и спад от над 35%. През миналата година компанията е на загуба от 253 хил. лв. Собственици на компанията са Пламен Върбанов и Георги Павлов.
Петата компания в тази класация е "Нова трейд", където присъства с марката си за плодова напитка и нектари Derby Plus. В тази категория компанията присъства с приходи от продажби за 2.8 млн. лв. и спад от 5%.
На шесто място застава "Ганчев", която продава сокове и нектари за бебета и деца с марката Ganchev. През миналата година компанията реализира продажби за 1.1 млн. лв. и има спад от 4%. Компанията е сред лидерите за производство на бебешки храни и пюрета.
Останалите четири компании от топ 10 на производителите на натурални сокове имат годишни продажби под 1 млн. лв. всяка. Това са "Маршал 91" (7), специализирана в производството на комбинирани натурални сокове с марката "Багра". Компанията има собствени ябълкови насаждения. "Витанеа" (8) е семейна фирма от Пловдив, която произвежда под едноименната марка Vitanea. Според интернет страницата на компанията тя залага на производството на здравословни напитки, разработва продукти с арония и използва технология, която запазва полезните вещества на плодовете. "Арониада агро" (9) отглежда биологична арония и произвежда сок от нея. През миналата година има приходи от 350 хил. лв. и минимален ръст от 1.5%. На последно място е "Бъз-компани" с 340 хил. лв. продажби за миналата година.


Общият обем на пазара на натурални сокове през 2016 г. е 61.4 млн. лв. и отбелязва спад от 16%. Намалението на продажбите е въпреки увеличения брой на фирмите в този сектор. Ако през 2015 г. производителите на натурални сокове са били 18, през 2016 г. техният брой е вече 21.
За сравнение - секторът на безалкохолни напитки и води прави 489.16 млн. лв. продажби.
0 коментара