С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 ное 2017, 12:09, 8687 прочитания

Натуралните сокове – 10 компании държат 98% от пазара

Броят на фирмите расте, продажбите намаляват

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Общият обем на пазара на натурални сокове през 2016 г. е 61.4 млн. лв. и отбелязва спад от 16%. Намалението на продажбите е въпреки увеличения брой на фирмите в този сектор. Ако през 2015 г. производителите на натурални сокове са били 18, през 2016 г. техният брой е вече 21.

За сравнение - секторът на безалкохолни напитки и води прави 489.16 млн. лв. продажби.


Друга интересна тенденция е, че първите 10 компании държат 98% от целия пазар. Топ 3 на компаниите пък имат 82% пазарен дял. Това са "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" (1), и "Филикон-97" (2) и "Бест фрутс" (3). Производителят на соковете Queens "Тимбарк България" не е подавала данни и затова не влиза в класацията. Иначе тя би се наредила на второ място след соковете Cappy и преди сегашния номер 2 – производителят на Florina. Липсват данни и за соковете BBB, които са част от "Бутилираща компания Горна баня".

В топ 10 на компаниите за сокове четири от тях имат увеличение на продажбите за миналата година, други четири имат спад, а за две няма данни за 2015 г. С най-голям ръст е фирмата "Маршал 91" (7), а с най-голям спад – "Кричимфрукт" (4).

Лидерите



Най-отгоре на класацията е "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България". Соковете държат 7% от продажбите на компанията. Основната марка в тази категория е Cappy.

Има леко разминаване според данните за продажбите в тази категория и тенденциите, посочени в доклада за дейността за миналата година. Според данните през миналата година дружеството е реализирало приходи от продажбата на сокове в размер на 23.1 млн. лв. и спад от 34% спрямо година по-рано. В доклада към финансовия отчет се посочва, че категорията сокове и нектари отбелязва ръст от 2.5% спрямо 2015 г. Пазарният дял на Cappy намалява с 0.1%. Компанията си поставя за цел да задържи успешното представяне на Cappy и да увеличи консумацията на глава от населението.

На второ място в класацията е пловдивската компания "Филикон-97", която произвежда соковете Fresh. Портфолиото на компанията включва още консерви и туршии, доматени продукти, сосове. От 2012 г. дружеството има и собствена фотоволтаична централа за производството на електроенергия.

Според декларираните приходи през 2016 г. компанията има продажби на сокове за 17.3 млн. лв., което е със 7.5% повече от година по-рано. Малко над 6 млн. лв. от тях са приходи от износ. Това е 36% от общите продажби на категорията. Износът е пораснал с 10% спрямо 2015 г.

На трето място в класацията за най-големите компании за натурални сокове е "Бест Фрутс". Компанията е известна с марките си Florina и Strike. Производствената база се намира в столичния квартал "Горубляне". През 2016 г. компанията има продажби в размер на 9.7 млн. лв., което е с 8.5% повече от година по-рано. Отчетената загуба е в размер на 1.2 млн. лв. при 1.4 млн. лв. година по-рано. Дружеството реализира износ за 1.7 млн. лв., което е с 50% повече от 2015 г.

Под 10 млн. лв., взети заедно

Общият обем на продажбите на седемте дружества от четвърто до десето място за 2016 г. е 9.9 млн. лв., което е с 15% по-малко от година по-рано.

Номер четири се пада на "Кричимфрукт" – производител на плодове, от които се правят концентрати, използвани като суровина от други компании за получаването на краен продукт – натурални сокове. Компанията съществува от 2000 г., а 90% от продукцията й са предназначени за износ, както става ясно от интернет страницата й. Износът се реализира през свързаното дружество "Кричимплод". Сред чуждите партньори на компанията са Pfanner и Rauch, а българските – Florina, BBB и др. През миналата година компанията има 3.4 млн. лв. продажби и спад от над 35%. През миналата година компанията е на загуба от 253 хил. лв. Собственици на компанията са Пламен Върбанов и Георги Павлов.

Петата компания в тази класация е "Нова трейд", където присъства с марката си за плодова напитка и нектари Derby Plus. В тази категория компанията присъства с приходи от продажби за 2.8 млн. лв. и спад от 5%.

На шесто място застава "Ганчев", която продава сокове и нектари за бебета и деца с марката Ganchev. През миналата година компанията реализира продажби за 1.1 млн. лв. и има спад от 4%. Компанията е сред лидерите за производство на бебешки храни и пюрета.

Останалите четири компании от топ 10 на производителите на натурални сокове имат годишни продажби под 1 млн. лв. всяка. Това са "Маршал 91" (7), специализирана в производството на комбинирани натурални сокове с марката "Багра". Компанията има собствени ябълкови насаждения. "Витанеа" (8) е семейна фирма от Пловдив, която произвежда под едноименната марка Vitanea. Според интернет страницата на компанията тя залага на производството на здравословни напитки, разработва продукти с арония и използва технология, която запазва полезните вещества на плодовете. "Арониада агро" (9) отглежда биологична арония и произвежда сок от нея. През миналата година има приходи от 350 хил. лв. и минимален ръст от 1.5%. На последно място е "Бъз-компани" с 340 хил. лв. продажби за миналата година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода

Броят на дружествата в сектора се увеличава, продажбите бележат малък ръст

11 ное 2018, 10373 прочитания

Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа

Почти целият експорт се извършва от първите две компании в класацията

10 ное 2018, 5257 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал 500+" Затваряне
Концентрацията в рибния сектор се засилва

Чрез три фирми лидерът генерира 25% от приходите от продажби в категорията

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10