Силен спад на износа при готовите храни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Силен спад на износа при готовите храни

Силен спад на износа при готовите храни

В категорията продължава да има един изявен лидер с 20% пазарен дял

Деница Ватева
6594 прочитания

Производство на готови салати, бебешки пюрета, макаронени изделия, замразени пици, консервни продукти с различни готови ястия: асортиментът от готови храни през последните години расте и заема все повече място по регалите на магазините. Ако преди две години в тази категория са били активни 77 фирми, през 2016 г. броят им е вече 83. Увеличава се и интересът на потребителите.

Играчите в този бизнес също са различни - някои от тях са с основен предмет производство на готови храни, при други това е допълващ сегмент, носещ между 15 и 30% от общите приходите и съпътстващ други дейности като търговия на дребно, кетъринг и др. И ако 2015 г. е годината на експорта за този бизнес, 2016 г. е в обратна посока. Данните от "Регал 500" показват, че в категорията, която носи приходи от 137.1 млн. лв. за миналата година, има минимален спад на годишна база от над 0.64%. Същевременно при износа той е осезаем - цели 21%.

Топ 25 на компаниите в сектора са постигнали по-добри резултати от общите за групата - продажбите им са били 116.2 млн. лв., което е ръст от над 2 на сто на годишна база. И при тях износът спада с около 21%. Данните показват, че като цяло през 2016 г. продажбите на вътрешния пазар са били повече от тези, реализирани в чужбина, като обем. Данните сочат още, че в топ 5 на този бизнес има две чуждестранни компании, които работят изцяло за износ.

Един изявен лидер

В категорията на готовите храни от години има един изявен лидер и 2016 г. не е изключение. Номер 1 в сектора е българското дружество на гръцката "Палиррия Сулиотис"- "Палиррия България" (1), което се занимава с производство на зеленчукови консерви и има почти ¼ от продажбите в сегмента. През 2015 г. компанията регистрира ръст на продажбите от 5% на годишна база и достигна приходи от 29.6 млн. лв. През миналата година обаче тенденцията е с обратен знак - общите продажби на групата, която има предприятие в Нова Загора, са за 26.8 млн. лв., или спад от над 9% на годишна база. Намалението при "Палиррия" идва от по-малкото продажби на външни пазари - групата изнася почти изцяло продукцията си и сред трите фирми в топ 25 с най-малко продажби в България. През 2015 г. компанията направи нови инвестиции - разшири складовите си бази, подмени оборудване, нае нови служители. По оценка от самото предприятие вложенията през последните години са били за 1.62 млн. евро.

Близо 6 млн. лв е прагът за попадане в топ 5

Макар и със значително по-ниски приходи от лидера "Палиррия", останалите компании в топ 5 при готовите храни са преминали прага от 5 млн. лв. годишни приходи през миналата година, като в групата има и нови попълнения. Това обаче е спад на годишна база - през 2015 г. беше необходим оборот от над 6 млн. лв., за да се влезе в групата на най-големите.

Данните показват, че двете български фирми, лидери при продажбите на готови салати на вътрешния пазар - "Талар фуудс България" (2) (бившето "Кенар") и "Денито" (3), заемат другите две места в челната тройка. "Талар фуудс България" има близо 16 млн. лв. приходи, но спад от 14%. "Денито" има близо 10% ръст на приходите. Данните показват, че за разлика от предходните две години компанията е реализирала износ за 313 хил. лв. Последно дружеството е имало такъв през 2014 г. Готовите салати на "Кенар" и "Денито" се предлагат в повечето от големите търговски вериги, както и малки магазини.

В топ 5 през 2016 г. попада компанията "Фиеста 13" (4), която година по-рано е била на седмо място по продажби. Дружеството е регистрирано в Плевен и се занимава с производство на сладкарски изделия и реализира продукцията си изцяло на вътрешния пазар. През миналата година компанията има постъпления от близо 6 млн. лв., което е ръст от 7 на сто на годишна база. Ръст на продажбите имаше и година по-рано, но с по-малък темп. Производството на сладкарски изделия не е единственият бизнес за групата - тя има и магазини за хранителни стоки в Плевен.

На пето място е "Герада" (5), която завършва годината с приход 5.7 млн. лв. и спад 11.5%. Дружеството е специализирано в производството на органичен мед и работи предимно за износ.

Другите в топ 10

С летящ старт в топ 10 попада гръцката компания "Колор фуудс" (6), която произвежда консерви със сарми. Дружеството, собственост на Йонасис Цецис, който развива бизнес в района на Югозападна България, откри своя цех в последните дни на 2014 г. в гърменското село Огняново. Още тогава бе съобщено, че компанията ще произвежда консерви за гръцкия пазар, като има предварително сключени търговски договори. Данните от "Регал 500" показват, че за миналата година компанията има продажби за 5.08 млн. лв., реализирани изцяло в чужбина. Въпреки това обаче дружеството е регистрирало спад на годишна база от 29%.

Останалите компании, които запълват първата десетка при производителите на готови храни, са изцяло с българска собственост и работят предимно на местния пазар. Сред големите попадат дружествата "Мастър пик" (7), "СД Колев и Сие" (8), "Олинеза премиум" (9) и "Зорница комерс" (10), които са реализирали приходи между 3.7 и 5 млн. лв. За сравнение - през миналата година компаниите, които попаднаха между 5-о и 10-о място в класацията, имаха обороти за между 3.08 и 6 млн. лв.

Спад при детските храни

2016 г. не е била особено успешна в подкатегорията за детските храни. Двете дружества, лидери в сектора - "Ганчев" (11) и "Слънчо" (12), които произвеждат пюрета и каши и работят изцяло на вътрешния пазар, отчитат спад на продажбите съответно от 18% и минимален от 0.13%. Най-големият производител на детски храни в страната - "Ганчев", е реализирал приходи 3.5 млн. лв. през миналата година. "Слънчо", специализиран повече в производството на детски каши, е с приходи 3.1 млн. лв.

Същевременно в другата подкатегория на този сектор - производството на макаронени изделия, също има спад на годишна база, който се дължи на значителното намаление на износа в някои от десетте най-големи компании. За годината топ 10 на производителите на макаронени изделия са реализирали продажби от над 2.09 млн. лв., основно на вътрешния пазар. Лидер в подкатегорията продължава да бъде производителят на инстантни спагети "Уни експорт импорт" с приходи 762 хил. лв. за миналата година, което е и ръст над 28%. Същевременно това е и единствената фирма, при която приходите идват поравно от българския пазар и от износ. "Уни експорт импорт", която има производствена база в региона на Разград, предлага своята продукция и в други държави от Балканите.

Производство на готови салати, бебешки пюрета, макаронени изделия, замразени пици, консервни продукти с различни готови ястия: асортиментът от готови храни през последните години расте и заема все повече място по регалите на магазините. Ако преди две години в тази категория са били активни 77 фирми, през 2016 г. броят им е вече 83. Увеличава се и интересът на потребителите.

Играчите в този бизнес също са различни - някои от тях са с основен предмет производство на готови храни, при други това е допълващ сегмент, носещ между 15 и 30% от общите приходите и съпътстващ други дейности като търговия на дребно, кетъринг и др. И ако 2015 г. е годината на експорта за този бизнес, 2016 г. е в обратна посока. Данните от "Регал 500" показват, че в категорията, която носи приходи от 137.1 млн. лв. за миналата година, има минимален спад на годишна база от над 0.64%. Същевременно при износа той е осезаем - цели 21%.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK