С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
26 окт 2018, 16:26, 13143 прочитания

Производството на мляко и млечни продукти надхвърля 822 млн. лв.

Секторът е подложен на поредица от регулации

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

През 2017 г. в 220 млекопреработвателни предприятия в страната са преработени 601 млн. литра сурово мляко. Основен дял (93.5%) заема кравето мляко, което е с 10.4% повече спрямо 2016 г., следвано от овчето с дял от 4.5% (+23.5%). Козето мляко заема 1.5% от общо преработените количества и намалява с 9.6% спрямо предходната година. Спад е отчетен и при преработеното биволско мляко (0.5% дял), показват данните на отдел "Агростатистика" в земеделското министерство.


Според агростатистиката

Според данните, предоставени от млекопреработвателните предприятия, в производството на млечни продукти през 2017 г. са вложени допълнително 20.1 млн. л сурово мляко, постъпило от внос, 792 тона концентрирано мляко, 4113 тона мляко и сметана на прах, 7656 тона млечен концентрат и 1592 тона други продукти (сметана, закваска, суроватка).

Агростатистиката отчита също, че общата стойност (без ДДС) на реализираните от фирмите мляко и млечни продукти през 2017 е 808.1 млн. лв., което е с 16.9% повече спрямо предходната година.
През 2017 г. са произведени 146 114 тона заквасени млека (+8.7%), 70.9 млн. л течни пакетирани млека (-16.7%), 57 577 тона бели саламурени сирена (+8.6%) и 24 458 тона кашкавал (+16.7%).



Най-съществено е увеличението при кашкавала от млека, различни от кравето и овчето (+56.3%), и при овчето сирене (+28.1%). През последните три години производството на натурално кисело мляко отчита стабилен ръст, като през 2017 той е 8.7% повече и е резултат предимно от значителното увеличение на производството на обезмаслено кисело мляко (+375%).
Производството на топени и пушени сирена е намаляло с 40.3%, докато това на пресните сирена (включително извара) се е увеличило с 42.7%, показват данните на земеделското министерство.

Регулации

От години млекопреработвателният сектор периодично търпи регулации заради стремежа на държавата да разграничи млечните продукти от техните имитации. Изискванията имат за цел да улеснят контрола, да засилят информираността на потребителите, както и да защитят интересите на българските производители на сурово мляко и автентични млечни продукти.

Проблемът с палмовото масло и имитиращите продукти е стар. Според Центъра за икономически изследвания в селското стопанство за година в страната са изядени близо 12 хил. тона палмово масло, вложено в производството на имитиращи сирена, кашкавал и други млечни продукти. По официални данни през 2017 г. се отчитат около 15% намаление на декларираните млечни продукти, произведените с растителна мазнина – около 13.8 хил. тона. Специалисти обаче предполагат, че има около 20-25% недекларирани количества.

Промени в наредба забраниха използването на думата млечен или нейни производни в наименованието на продукти, които съдържат в състава си растителни мазнини. Освен това продуктите с палмово масло ще се предлагат в търговската мрежа само предварително опаковани и на отделни щандове или на обособени места, на които има ясно обозначение с надпис "имитиращи". Промените предвиждат също върху етикета в непосредствена близост до наименованието на продукта задължително да бъде написано "Имитиращ продукт" с ясно обозначение на компонента или съставката, използвани като частични или пълни заместители на млякото.

Друга наредба изисква млечните и имитиращи продукти да се произвеждат в отделни предприятия. Предварителното обсъждане на наредбата раздели мненията в бранша. Част от предприемачите приветстват промяната, но други смятат, че държавата няма право да принуждава цели бизнеси да бъдат затворени, за да стимулира други.
Според земеделското министерство заложените в двата нормативни акта мерки "по същество имат характер и на действия, насочени срещу "двойния стандарт" при храните, тъй като допринасят за ясното разграничаване на имитиращите от млечните продукти както в процеса на производството, така и при предлагането им в търговската мрежа".

Топ 25

Според фирмените отчети на компаниите в млечния бранш общо произведената продукция на мляко и млечни продукти без сладолед за 2017 г. е на стойност 822.531 млн. лв., което е ръст от почти 9% спрямо 2016 г., а износът нараства с 13.5% до над 386.6 млн. лв.

Сумарните приходи на компаниите в топ 25 нарастват с близо 12% до почти 556 млн. лв., което отрежда общ пазарен дял от 67.5% в стойност.

Най-голям скок на приходите през 2017 г. спрямо предходната година отбелязва "Милки лукс" (22) – 83%. Следват "Хранинвест" (19) с 30.5% ръст, "Шрайбер фуудс България" (4) - с 29.5%, "Елви" (6) - с 22.7%.

Четири дружества отчитат спад на приходите през 2017 г.: двуцифрен при "Шипка 99" (19) и "Ем Джей Дериз" (9) и едноцифрен при "Меггле България" (5) и "Ваком МП" (17).
От класацията отпада "Мандра Рилци", която бе обявена в несъстоятелност. Нови в таблицата са "Милки лукс" (22) и "Мероне - Н" (25).

Без промяна в топ 5

Първите пет дружества в класацията запазват своите места и през 2017 г. Лидер отново е "Обединена млечна компания" (ОМК) – Пловдив, с ръст близо 10% и над 80 млн. лв. приходи за миналата година. Фирмата, която е част от гръцката група Vivartia, отчита лек спад на печалбата. "През миналата година най-голямото предизвикателство беше повишената цена на суровото мляко, което поскъпна със 17.7% в сравнение с 2016 г. ОМК обаче реализира с 6.6% по-голям обем продукция. Без нови продукти растежът е хоризонтален (средно увеличение с 230 обслужвани обекта) и вертикален от съществуващото портфолио, т.е. имаме увеличение на продажбите на ниво обект", коментира Йолита Ботева, маркетинг директор. Компанията, която произвежда под марките "Верея", "Фибела", "Ханско", Русалка", е инвестирала над 4.9 млн. лв. в материална база през 2017 г., включително и за ново оборудване за кисело мляко.

Втората в класацията - "Тирбул", Сливен, също е гръцка инвестиция – на групата HellenicDairies S.A. (бивша Tyras S.A.), която има заводи в Гърция, България и Румъния. Българското предприятие произвежда твърди сирена, кашкавали, извара, прясно мляко с марката Olympus. През миналата година дружеството приключи с поетапна инвестиция от 18 млн. евро, свързана с разширяване на сградния фонд, закупуване на нова производствена линия за твърди сирена, разширяване на помещения. Резултатът е двойно увеличение на капацитета. Според годишния доклад за дейността на компанията 60% от нетните приходи са от продажби зад граница, а средната производствена натовареност на предприятието е 70-80% поради сезонния характер на бизнеса.

В топ 3 е и "Димитър Маджаров - 2" - Пловдив. Мандрата, която носи името на собственика си, е обновена, а капацитетът й за преработка е увеличен от 3 на 80 тона дневно. Дружеството произвежда над 20 вида млечни продукти с марката "Димитър Маджаров": сирене, кашкавал и катък от краве, овче, козе и биволско мляко, кисело мляко, краве масло, извара, крем-сирене със сметана, с копър, с орехи, айрян, цедено мляко, кефир и др.

Четвърта в класацията е базираната в София "Шрайбер фуудс България", която произвежда основно продукти на Danone. В резултат на силната конкуренция на пазара на млечни продукти и високия натиск върху продажните цени дружеството завършва 2017 г. със загуба 96 хил. лв., отчита годишният доклад за дейността. През 2016 г. загубата е била по-малка – 87 хил. лв.

На пето място отново е "Меггле България" - Шумен, част от германската холдингова група MEGGLE AG. Според годишния доклад за дейността през миналата година дружеството е било изправено пред трудности, свързани с конюнктурата на пазара и непредвидимото движение на цените на млечната сметана. Компанията обаче отчита, че не е допуснала сериозен спад в произведените количества.

Първите три дружества държат общо 23% от целия пазар на мляко и млечни продукти в стойност, а първите пет – 32.5%.

Между 20 и 25 млн. лв.

Четири фирми отчитат приходи между 20 и 25 млн. лв. за 2017 г. Производителят на мляко и млечни продукти с марките "Боженци", "Елви", "Тертер", "Булгареа" - габровската фирма "Елви", се изкачва с една позиция нагоре до 6-ото място в класацията. Съдружници в компанията са Илиан Дянков Дянков и Веселин Великов Кръстев. Дружеството приключи проект за разширение на производствените мощности с нов цех. Той е на стойност около 6 млн. лв., половината от които са субсидия по програма "Иновации и конкурентоспособност".

"Би Си Си 1997" – Велико Търново (7), е свързана с производителя на млечни продукти с марката "Елена" - "Би Си Си Хандел", която в миналогодишната класация беше на 8-о място. Съдружници в "Би Си Си 1997" са Свежен Иванов Димитров и "Витимекс".

"Маклер комерс" (8) - с. Брестовене, Разград, също се изчаква с една позиция нагоре в сравнение с миналогодишната класация. Компанията произвежда млечни продукти с марките "Маклер" и "Родопско чудо" и е собственост на Иван Петров Йорданов.

"Ем Джей Дериз" - Карлово, слиза от 6-о на 9-о място. Едноличен собственик на капитала е българският гражданин от ливански произход Морис Халил Джабра. Според годишния доклад за дейността през 2017 г. дружеството е завършило проект, финансиран от Програмата за развитие на селските райони, с който е разширило производствената си база, подобрило е инфраструктурата и условията на труд. Изграден е и нов логистичен склад. "Ем Джей Дериз" е разработила 10 нови продукта, представени за пръв път на есенно изложение за храни в Германия. В завода са преработени 15 млн. литра мляко и са произведени 841 тона сирене, 185 тона кашкавал и 1170 тона специални сирена и други млечни продукти. Почти цялата продукция е за износ, продажбите на вътрешния пазар се оценяват на 964 хил. лв. при общи приходи близо 20.2 млн. лв.

Между 10 до 20 млн. лв.

Дванадесет фирми отчитат приходи между 10 и 20 млн. лв. през 2017 г. "Полидей-2" - Карлово, се изкачва с две позиции нагоре до 10-о място. Компанията, в която съдружници са Николай Христев Велинов и Елеонора Георгиева Велинова, произвежда с търговската марка "Домлян".

С две места нагоре се придвижва и "Бор Чвор" (11) – Пловдив, което продава продуктите си под едноименната марка. Едноличен собственик на капитала е Димитър Бориславов Минев. Според годишния доклад за дейността компанията бележи ръст в продажбите спрямо 2016 г. на четирите основни групи продукти, които предлага: кисели млека (120%), сирене и кашкавал (91%,) прясно мляко (175%) и други млечни продукти (71%). Производствената база е разположена в полите на Родопите. Основни клиенти на "Бор чвор" са "Кауфланд България", "Била България", "Гери Мур 2016", "Саймън груп", "Максима България". От март тази година дружеството предлага продуктите си и в "Метро кеш енд кери".

"Интер ЕС 2000" (12) - Силистра, прескача четири стъпала нагоре в таблицата. Едноличен собственик на капитала е Муса Алитов Мусов. Предприятието изкупува сурово мляко от лицензирани ферми за мляко в областите Шумен, Търговище, Русе, Добрич и Силистра. Разполага и със собствена кравеферма и произвежда продукти с марката "Ситово" в едноименната мандра.

С две позиции нагоре до 13-о място в класацията се подрежда "Лактима" - Велико Търново. Фирмата е притежание на "Пропъртис мениджмънт груп", в която едноличен собственик е Михаела Петрова Христова. "Лактима" произвежда млечни продукти и безалкохолни напитки с марката "Балкан" и по данни на компанията е лидер при производството на айрян в страната.

"Филипополис – РК" – Пловдив, и тази година е на 14-о място в таблицата. Съдружници във фирмата са Рангел Трендафилов Рангелов и Екатерина Енева Ракидова. Според годишния доклад за дейността 55% от продукцията на компанията се продава зад граница. През 2017 г. дружеството е изнесло 1116 тона млечни продукти. "Филипополис – РК" продава и в "Метро" и "Кауфланд".

"Млечни продукти" – Пловдив, се изкачва от 18-а на 15-а позиция през 2017 г. Компанията продава под марката "Маноле" по името на пловдивското село, където произвежда продуктите си. През 2012 г. дружеството откри своя мандра и в. с. Коньовец - Шумен, а през 2014 г. стъпи на сръбския пазар чрез фирмата "Беланова 2014", като закупи свое предприятие. Съдружници във фирмата са Петър Янков Куршумов и Георги Димитров Златанов.

"Шипка 99" - Първомай, слиза с четири стъпала надолу до 16-о място. Акционери в дружеството са ливанският гражданин Якуб ел Каласи и Иван Борисов Савов. Предприятието е експортно ориентирано. От доклада за дейността му става ясно, че най-голям дял в приходите от продажби има топеното сирене (52%), следвано от различните видове бяло сирене (31%) и кашкавал (14%). Приходите от продажба на топено сирене през 2017 г. обаче са намалели с 40% в сравнение с 2016 г. поради по-малкия брой поръчки за Ливан и Ирак. "Шипка 99" планира да разшири производствените си мощности, изгражда инсталация за биогаз, продължава да обновява сградния фонд и да разширява складовите площи за амбалаж. Продуктите, които фирмата предлага на вътрешния пазар, се продават в собствени специализирани магазини от бутиков тип под марката "Маестро".

Шуменската "Ваком МП" запазва своето 17-о място в топ 25. Дружеството е създадено през 1993 г., но с предмет на дейност, различен от млекопреработката. По-късно купува бившето предприятие "Сердика" в Шумен, в което е съсредоточено производството. Съдружници в компанията са Иван Наков Начев, Владимир Иванов Начев и Лиляна Иванова Начева. Производственият й капацитет е 60 тона на ден, тя работи с над 100 фермери и доставчици на суровина и продава с търговската марка "Пастир". Продукцията е предимно за износ, но се предлага и на вътрешния пазар. Тази година компанията стана ексклузивен национален доставчик на автентични млечни продукти за "Метро" по програмата "Отгледано с грижа в България".

"Млечен рай - 2", която продава под марката "Млечен рай", се подрежда от 20-а на 18-а позиция през 2017 г. Съдружници в компанията са Иван Петров Йорданов и Петър Йорданов Георгиев. Фирмата започва дейност през юли 2017 г., след като взема под наем производствената база на "Млечен рай" в с. Бистрец, Враца.

С три позиции напред "Хранинвест" - с. Кичево, Варна, се подрежда на 19-о място в класацията. Едноличен собственик на капитала е Калина Георгиева Жекова. Дружеството разполага с две производствени бази – в Кичево - за продукти с растителни мазнини, и в Генерал Киселово – за млекопреработка. Продава предимно на българския пазар, включително и в "Метро", "Билла", ЦБА и други, с марките "Хранинвест", "Киселово", "Дон Чепеларе" "Рупите". Според доклада за дейността повишението на приходите за 2017 г. е резултат и от започналото производство на биопродукция.

"Млечни продукти Тракия" (20) - Хасково, произвежда с марките БМК, "Родопи", "Евридика", "Орфей", "Тонус", "Народен дар", "Нимфа", "Неда". Едноличен собственик на капитала е "БМК холдинг". Според годишния доклад за дейността основната част от приходите през 2017 г. идва от продажбата на млечни продукти под собствени марки, а останалата – от преработка на сурово мляко на ишлеме. Компанията е участвала в иновативен проект и е разработила кисело мляко с фибри, за който е подала документи за регистрация в Патентното ведомство.

Едноличната компания "Зоров-91 – Димитър Зоров" (21) - Враца, пада с две позиции спрямо предходната година. Създадена е през 1996 г. и произвежда с марката "Пършевица". Компанията разполага със собствена модерна кравеферма.

Под 10 млн. лв.

Четири компании са с обороти под 10 млн. лв. за 2017 г. "Милки лукс" (22) - Бяла черква, продава млечни продукти с марките "Бяла черква" и "Бачо Илия", но произвежда и продукти с растителна мазнина под бранда "Фея".

"Родопея Белев" (23) - Смолян (марка "Родопея"), се качва с две стъпала нагоре в сравнение с миналогодишната класация. "Булдекс" (24) - Белица, Силистра (марка "Ралица милк"), запазва своята позиция от 2016 г. Таблицата завършва с "Мероне – Н" - Алфатар (25), която произвежда под едноименния бранд и е сред най-големите производители на кашкавал в страната. Фабриката е разположена на близо 5000 кв. метра площ.
Поръчайте изданието »
На хартия или PDF
Йолита Ботева, маркетинг мениджър на ОМК:
Най-голямото предизвикателство през 2017 г. за ОМК беше повишената цена на суровото мляко (средно +17.7%) в сравнение с предходната година. Въпреки това реализирахме по-висок оборот (+6.6%). Инвестирахме над 4.9 млн. лв., основно в ново оборудване за кисело мляко.
През миналата година имаше динамика в сегмента на прясното мляко – неговият дял порасна и продажбите му отбелязаха ръст. Същото не може да се каже за дълготрайните (UHT) млека. Порасна и сегментът на напитки на основата кисело мляко, стимулирани от увеличените предложения в по-удобни за директна консумация опаковки.
Отделно миналата година беше най-силна откъм комуникационно присъствие на млечни марки - в ефира освен "Верея" на ОМК присъстваха и "Боженци", "Меггле", "Олимпус", "Данон", "Димитър Маджаров", "Тертер", "Саяна" и др.
Радослав Пашанков, търговски директор на "Тирбул":
През последните години се наблюдава значителна промяна в критериите за избор на млечни продукти от страна на потребителите. За много от тях факторът цена вече не е водещ. Все по-голяма част от тях търсят качество, иновативност и отговор на специфичните им нужди. Тази промяна се дължи както на увеличената покупателна способност, така и на все по-голямата информираност на потребителите, но не на последно място и на все по-богатото предлагане. В резултат на промяната в тенденциите продуктите и брандовете, неотговарящи на завишените изисквания, ще останат извън пазара. Забелязва се, че веригите следват, а и спомагат за пренасочването на потребителското търсене в тази посока.
Наблюдава се все по-голямо разнообразие в предлагането на качествени млечни продукти.
В средносрочен план прогнозираме силен ръст в търсенето и предлагането на иновативни продукти, целящи задоволяване на индивидуалните нужди на всеки потребител.
В тази връзка освен в традиционния млечен асортимент ние в Olympus инвестираме все повече в развитието на нишов асортимент - биопредложения, продукти от козе мляко, свежи немлечни напитки за вегани и 100% натурални свежи сокове.
Не искаме съвременният потребител да се чувства пренебрегнат или по някакъв начин изолиран от пазара. Целта ни е всеки да може открие нещо за себе си в нашето портфолио.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода

Броят на дружествата в сектора се увеличава, продажбите бележат малък ръст

11 ное 2018, 10339 прочитания

Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа

Почти целият експорт се извършва от първите две компании в класацията

10 ное 2018, 5254 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал 500+" Затваряне
Палмовото масло помага на пазара на олио

Лидерът "Олива" генерира една трета от продажбите в категорията

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов