С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 ное 2018, 10:00, 3161 прочитания

Продажбите на бира леко се свиват до 420 млн. лв.

Топ 3 в сектора - "Каменица", "Загорка" и "Карлсберг" държат 91% от целия пазар в стойност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

УЕФА се изправя срещу ФИФА заради желанието за създаването нови турнири

Разговорите са свързани с идеи на ФИФА за нови турнири

3 ное 2018

Най-големите компании за храни и напитки: Шарена година

4.9 млрд. лв. са общите приходи на дружествата в топ 30 на сектора, или годишен ръст от само 3.4%

28 авг 2018

Продажбите на бира леко намаляват през 2017 г.

Членовете на Съюза на пивоварите държат 98-99% от производството на бира

19 мар 2018
Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

През 2017 г. компаниите в топ 9 от "Регал 500" отчитат лек спад (2.17%) на сумарните приходи от продажби (420.2 млн. лв.) в сравнение с 2016 г. (429.5 млн. лв.). Важно е да се отбележи, че тази класацията включва продажбите само на пиво от малц (без безалкохолно или нискоалкохолно пиво, както и без бирени миксове и сайдери, които влизат в други продуктови категории).


Няма промяна в подредбата на деветте пивоварни в сравнение с класацията за 2016. "Каменица" и "Загорка" отново отчитат лек спад на продажбите, а "Карлсберг България" за поредна година отбелязва ръст. "Карлсберг България" и "Бритос" отчитат ръст и на износа.

Топ 3

"Каменица" (1), "Загорка" (2) и "Карлсберг България" (3) отново са в топ 3 на подредбата. Сумарните приходи на трите дружества им отреждат общ пазарен дял 91% в стойност.



"Каменица" е собственост на международната компания Molson Coors Brewing Company. Според годишния доклад за дейността през 2017 г. компанията е вложила 12.2 млн. лв. в производството, развитието на брандовете и в служителите и възнамерява да запази този размер на инвестициите и през 2018 г.

"През 2017 г. "Каменица" продължи да инвестира в своите производствени мощности, като изгради нов склад за рекламни материали, закупи и инсталира нов тунелен пастьоризатор за кенове и три броя ферментационни танкове в пивоварната си в Хасково. Новите инвестиции имат директен ефект върху рентабилността на производството", коментират от дружеството.

През 2015 "Каменица" прехвърли производствените си дейности от Пловдив в базата си в Хасково, а миналата година продаде терена на бившата фабрика. Цената на сделката е около 13.4 млн. лв. (6.8 млн. евро). На част от земята "Каменица" изгражда мултифункционален комплекс с микропивоварна за крафт бира, музей, ресторант, парк за отдих и отворена амфитеатрална сцена. Инвестицията в "Пивоварница Каменица" е 2 млн. евро.

Портфолиото на компанията включва местните марки "Каменица", "Астика", "Бургаско", "Славена" и международните Staropramen, Stella Artois и Beck’s, които "Каменица" произвежда по лиценз. Компанията е вносител на белгийските Leffe Blonde, Leffe Brune, Hoegaarden, на най-известната мексиканска бира в света - Corona, и на Carling Cider от Великобритания. По данни на фирмата тя е лидер в суперпремиалния и премиалния сегмент в България с брандовете Stella Artois и Staropramen. Новост през 2017 г. е промяната на визията на марката "Каменица", която се върна към кирилицата.

"Загорка" е на второ място в тази класация, но компанията е с най-високи приходи в сектора, ако се броят и продажбите на бирени миксове, сайдери, безалкохолна бира и др. Според годишния доклад за дейността на дружеството, в което 98.86% от капитала е притежание на Heineken International, Нидерландия, през 2017 г. пазарният дял на "Загорка" спада в основния сегмент – марките "Ариана" и "Загорка", но продължава да расте в премиум сегмента с бранда Heineken (а също и при сайдера "Крадецът на ябълки", който се изнася в съседни държави и особено в Румъния). С инвестиционната програма за 2017 г. в размер на 12.4 млн. лв. се изграждат собствена станция за пречистване на отпадни води, нов амбалаж и нови търговски активи. Плановете за тази година включват още инвестиции в хладилни витрини и инсталации за наливна бира, както и за поддържане и модернизиране на пивоварната в Стара Загора. Портфолиото на компанията включва марките "Загорка", Heineken, "Ариана", Amstel, Stolichno, Desperados, Starobrno и сайдерите "Крадецът на ябълки" и Strongbow. Безалкохолните предложения са "Загорка Махх 0.0%", Heineken 0.0% и "Ариана Радлер 0.0%".

През 2017 г. "Карлсберг България" (3) достига 31.6% пазарен дял в обем, съобщават от компанията, като цитират данни на агенция Nielsen. За сравнение – през 2016 г. делът й е бил 26.8%. "Пиринско" продължава да бъде пазарен лидер в последните две години, достигайки 19.8% дял в обем. "Шуменско" също върви нагоре и достига 10% пазарен дял в обем през 2017 г., отчитат от дружеството. Според доклада за дейността на компанията през 2017 г. тя е инвестирала 13.6 млн. лв. През май миналата година дружеството откри модерна пречиствателна станция в пивоварната си в Благоевград. Инвестицията бе за 5 млн. лв. Дружеството има подобни планове и за пивоварната в Шумен и планира 19 млн. лв. инвестиции за тази година. "По правило инвестираме в няколко посоки – в развитие на пазара, в нови продукти и в обновяването на двете пивоварни в Благоевград и Шумен, за да поддържаме технологичното ниво, което е нужно за производство на качествена бира", обобщава Денис Шерстенников, изпълнителен директор на "Карлсберг България".

Продуктовото портфолио на "Карлсберг България" включва българските марки "Шуменско" и "Пиринско", международните Carlsberg и Tuborg, чешката Budweiser Budvar, немската пшеничена Erdinger, белгийската крафт бира Grimbergen, испанската San Migel Fresca, италианската Angelo Poretti, американската Brooklyn Lager. През миналата година дружеството предложи нова марка - House of beer, под чиято шапка са обединени световни бири от Super Premium сегмента на категорията.

Българските пивоварни

"Болярка ВТ" запазва четвъртата си позиция в секторната класация на "Регал". Акционери в компанията са "Брюъри инвестмънт" (56%), "Мел инвест холдинг" (24%), Ивайло Серьожев Тодоров (20%). Дружеството отчита спад в продажбите на пиво. Основната марка е "Болярка" (светло, тъмно, непастьоризирано, жива бира), в портфолиото са също "Балканско", "Диана", лицензната Kaltenberg Pils, вносната Warsteiner Premium, King's, Schweik. Дружеството притежава лиценз за международен автомобилен превоз и част от общите приходи се дължат на транспортни услуги, но и там бележи спад през 2017 г., става ясно от годишния доклад.

"Бритос" (5) е регистрирана като "малка пивоварна", която започна производство през юни 2012 г. във Велико Търново. Едноличен собственик на капитала е Габриела Григорова Петрова - дъщеря на Григор Петров Григоров, един от най-големите търговци на зърно в България чрез компанията си "Агроком". Първоначалната инвестиция е 20 млн. лв., но допълнително в годините са вложени около 7 млн. лв. в още съдове за ферментация, модерни линии за бутилиране на стъкло, кен и пластмасови бутилки. Пивоварната е изградена на площ 13 дка, а годишният й производствен капацитет е 20 млн. литра при напълно автоматизиран процес. Качеството на произвежданата бира се наблюдава от Берлинския институт по пивото, който следи дали "Бритос" спазва оригиналната си рецепта и дали материалите отговарят на германските стандарти за качество. Продуктовата линия включва "Бритос" в РЕТ разфасовки от 0.6, един и два литра, в кен опаковки от половин литър, в кег от 30 и 50 литра, "Бритос опушена" в стъклени бутилки за еднократна употреба, както и светло пиво в РЕТ и кен. Заетите в компанията са 36.

"Ломско пиво" (6) е акционерно дружество, наследник на основаната от чешките братя Милотин и Хозман през 1894 г. пивоварна в Лом. Тя е раздържавена през 1997 г., когато мажоритарен собственик става приватизационният фонд "Екоинвест" - Козлодуй, преобразуван по-късно в търговско дружество "Екоинвест холдинг". През 2017 г. "Ломско пиво" е вписано като публично акционерно дружество, в което 49.96% от капитала са притежание на "Би Джи Ай проджектс", 13.37% - на "БГ Томи", 5% - на Дорета Димитрова Симеонова, 31.67% - на други физически и юридически лица. Според доклада за дейността на компанията максималният й производствен капацитет е около 200 хил. хектолитра годишно при непрекъснат режим на работа. Пивоварната произвежда 13 продукта под марките "Алмус", "Мизия", "Дунавско", Gredberg, Robeer, "Шопско пиво". Около 50% от продукцията се продава в региона на Лом, Монтана, Видин, Враца и Плевен. Фирмата работи и с веригите "Кауфланд", "Т маркет" и "Коме", за които произвежда и под техни собствени марки. През миналата година пивоварната започна работа и с "Билла" (с "Ломско лукс" и "Алмус") и с македонската "КАМ 2014" (с "Мизия" и "Дунавско"). През 2017 г. дружеството произвежда и марките "Витошко лале", EVERYDAY, "Братя Прошекови", "Брънч" и "Шипка".

"Леденика България 1964" (7) е учредена през 2006 г., но пивоварният завод "Леденика" в Мездра е построен през 1964 г. Той е придобит от "Леденика България 1964" поетапно през 2013 г. чрез публичен търг и преговори с банката кредитор (след покупка на дълга на "Баранко спорт център" - София, към Първа инвестиционна банка). Към 31 декември 2013 г. едноличен собственик е "БГ Брю", която се влива през 2014 в "Литекс комерс" - настоящият собственик на пивоварната. След реконструкция и модернизация основната дейност е възстановена през 2014 г. с производството на марките "Леденика" и "Варна", а по късно и "ММ". Според доклада за дейността на дружеството през 2017 г. то отчита загуба 2.7 млн. лв., както и натрупани загуби от предходни години 12.2 млн. лв. Компанията има просрочени задължения към финансови институции, но ръководството й очаква, че до четири години тя ще може да генерира печалба. Негативните резултати се дължат както на сериозната конкуренция, така и на обстоятелството, че марката "Леденика" беше извън полезрението на пазара и потребителите повече от три години, отчитат от фирмата. Едноличният собственик смята, че предприятието е действащо и ще остане действащо и няма планове и намерения за преустановяване на дейността, пише още в доклада. Заетите в компанията в края на 2017 са 95. Основните й клиенти са дистрибутори, както и веригите "Кауфланд" и "Билла".

Крафт производители

Съдружници в "Доровски инвест" (8) са Ивелин Страхилов Доровски, Румен Георгиев Детелинов, Деян Росенов Иванов, "Александреа инвест груп". Компанията е едноличен собственик на "Гларус крафт трейдинг" – производител на крафт бирата Glarus, а също и на марките Signature, Vergina, Orbit. Според главния пивовар на "Гларус крафт трейдинг" Деян Иванов, цитиран от "Дневник", Glarus е "първата българска крафт бира, успяла да достигне до по-широка аудитория". Причина за това е, че дружеството е инвестирало в по-големи инсталации, с по-голям обем, което му позволява доста по-изгодна за крафт цена и прави бирата по-общодостъпна. "Ние сме единствената микропивоварна, която може да захрани с продукция модерната търговия, просто имаме капацитет. Освен това с по-ниските цени бяхме допуснати в повече заведения, което е трудно за по-малките производители на крафт бира", отчитат от фирмата. Дружеството отбелязва също, че е инвестирало много пари в поддръжка на качеството - лабораторни уреди и най-нова техника, което му позволява "технологично да е по-напред от други микропивоварни и да прави продукт с едни и същи качества в продължителен период от време, а не всяка варка да е различна от предишната".

Класацията завършва "Пивоварна 359" (9) – село Мрамор, София, която произвежда крафт бирата "Диво пиво". Едноличен собственик на капитала е Александър Александров Герджев. По данни на компанията "Диво пиво" е резултат от тригодишна разработка и е "първата българска крафт бира, която се бутилира официално". Началото на бизнеса е на 1 май 2014 г., пивото се продава в специализирани бирени магазини, в сайтове за бира в интернет, в заведения.

Поръчайте изданието »
На хартия или PDF
Димо Димов, генерален мениджър на "Каменица"

Биреният пазар се развива все по-динамично и два от сегментите, които очакваме да продължат да растат и занапред, са премиум и занаятчийските марки бири. От началото на 2018 г. до юли тази година премиум сегментът расте с 16% спрямо същия период на миналата година. Премиумизацията на пазара ще продължи да се увеличава, имайки предвид нарастващите изисквания и предпочитания на българските потребители. Един от най-бързо растящите сегменти в бирената категория у нас са и занаятчийските бири. Все още те заемат сравнително малък дял от пазара – под 1%, но по данни на AC Nielsen от началото на тази година до месец юли наблюдаваме ръст от 57% на пазара на занаятчийски марки (международни и български) спрямо същия период за миналата година. Интересното е, че се наблюдава още по-голям растеж в българските занаятчийски бири - 73% към юли от началото на годината спрямо същия период на 2017 г. Това не е просто свидетелство за нарасналото потребителско търсене на нови и различни вкусове, но и готовността и желанието на потребителите да опитват по-разнообразни, ръчно приготвени, дори със специално внимание към тях бирени предложения и преживявания. Българският потребител вече иска не само да бъде консуматор, а активен участник в процеса.
Елица Иванова, мениджър маркетинг на "Загорка"

Най-голямата промяна при нас за тази година е в марката ни "Загорка" и нейната комуникация - "Доброто тук". Това не е просто кампания, а нещо много повече - кауза, в която ние дълбоко вярваме - доброто е тук, в България. Това, което направихме със "Загорка", е да подчертаем българските пивоварни традиции. В производството й използваме 100% малц родно производство, тя е с нова визия, чрез която поставяме акцент върху българските корени на марката, с които се гордеем. Те се изразяват в новата бутилка, логото, което е на български език, наподобяващо един от първите графични знаци на марката, но вече с нов щрих. Върху бутилката като релефен елемент присъства и визията на митичния барс, символ на Стара Загора. Вярваме, че "Загорка" - "Доброто тук" е за хората, които пазят и предават българските традиции и дух, пречупвайки ги по свой начин, за да бъдат те актуални и днес, и утре.
Според Съюза на пивоварите

През 2017 г. в България са продадени общо 5.5 млн. хектолитра бира. Според регистрите на Агенция "Митници" с производство на бира се занимават 23 дружества – микро-, малки, средни и големи, съобщават от Съюза на пивоварите.

Членовете на браншовата организация - "Болярка - ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България", "Ломско пиво", които са най-големите пивоварни компании в страната, са реализирали общо 5.1 млн. хектолитра бира през миналата година. Това е с 50 820 хектолитра по-малко в сравнение с 2016 г. Трябва да се има предвид, че достигнатият през 2016 г. обем на производството на бира е бил най-високият от 2008 г. насам, уточняват от браншовия съюз.

"Износът на бира е символичен, той е предназначен най-вече за съседни държави и за страни, в които има по-голяма българска диаспора. През 2017 г. зад граница са заминали общо 130 хил. хектолитра пиво, което е 20 хил. хектолитра по-малко в сравнение с 2016 г.", съобщи Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите.

За поредна година намаляват и внесените количества бира, които за 2017 г. са 499 хил. хектолитра. "Това е с 5.5% по-малко в сравнение с 2016 г. Обяснението за тази тенденция е в насищането с вносни предложения, доставяни директно от търговските вериги, и в засилващото се доверие на потребителите към местните производители и марки и към тяхната политика на прозрачност", коментира Ивана Радомирова.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода

Броят на дружествата в сектора се увеличава, продажбите бележат малък ръст

11 ное 2018, 1921 прочитания

Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа

Почти целият експорт се извършва от първите две компании в класацията

10 ное 2018, 1437 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал 500+" Затваряне
Топ 25 на компаниите за зеленчуци увеличават бизнеса си

Тенденцията на общия пазар е за спад на продажбите и износа

Кралицата при сирената

Cheese The Queen предлага различни видове сирена от кашу с пробиотик

Последната гръцка банкова сватба

Пощенска банка обяви, че придобива българското поделение на Piraeus за 75 млн. евро

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Бергман мания 2018

Сто години след рождението му Ингмар Бергман намира ново поколение публика за филмите си

Книга: Саймън Синек - "Лидерите винаги обядват последни"

Според Синек е важно един ръководител да избяга от статистиката

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Властта опита да тушира протестите; "Антикорупция" притиска шефа на касационния съд

Емисия

DAILY @7PM // 12.11.2018 Прочетете