Продажбите на хляб спадат с близо 6%
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Продажбите на хляб спадат с близо 6%

Shutterstock

Продажбите на хляб спадат с близо 6%

Компаниите около "Симид София" остават лидери с 22% от пазара, но делът им намалява

14662 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Тенденцията за намаляване консумацията на хляб продължава и през миналата година, показват резултатите на фирмите в бранша. Броят на производителите (342) остава почти без промяна, но приходите им от продажби спадат с 5.8% до 299.4 млн. лв. Общо през 2017 г. са продадени малко над 326 млн. кг хляб.

Спад от 4.1% отчитат и най-големите 25 в сектора, чийто оборот достига 176.9 млн. лв. Макар че повечето от тях подобряват резултатите си, това не успява да компенсира значителното понижение при ключови производители като пловдивската "Хебър" и добричката "Савимекс".

Традиционно по-голямата част от продукцията е за местния пазар, като износ се прави основно на дълбоко замразени хлябове. Като цяло обаче експортът през миналата година се свива наполовина до малко под 4 млн. лв. и формира едва 1.3% от общите продажби.

Близо десет пъти е понижението при най-големия износител - "Хебър", който през 2017 г. е продал продукция за едва 585 хил. лв. извън страната. Това заедно с почти седемкратния ръст при "Савимемс", който обаче има по-малки обеми, е причина делът на пловдивския производител от общия износ на хляб да намалее до 40% от над 65% предходната година. От водещите 25 компании в сектора износители са само пет, като продажбите навън при тях се понижават със средно 77.8%.

Пазарните лидери

Макар че през миналата година "Симид София" (1) отчита лек спад на продажбите до под 40 млн. лв., компанията остава начело в секторната класация. Дружеството е собственост на кооперация "Симид 1000" (90.7%) и "Комат 2" (9.3%). Председател на кооперацията е Митко Караджов и държи и половината от дяловете в "Комат 2", където съдружник му е Ирина Чорлева-Алексиева. Свързани с тях са и още няколко компании в бранша, включително четири от топ 25 в хлебопроизводството - "Симид агро" (2), "Хебър" (6), "Хлебмаш комерс 95" (12) и "Хлебопроизводство и сладкарство" (22) - Велинград. С общи продажби от малко над 66 млн. лв. заедно те държат 22% от целия пазар на хляб. За сравнение - година по-рано делът им е бил 25.6%, а оборотът - 81.5 млн. лв.

С двуцифрен ръст и оборот от 16.1 млн. лв. на второ място се изкачва пловдивската "Симид агро" (2), която е 100% собственост на "Комат 2". Миналогодишната си трета позиция запазва компанията "Добруджански хляб" (3), която отчита минимален спад и продажби от 14.1 млн. лв. Тя има два завода – в Добрич се произвеждат основни (заводски) хлябове, тостерни и диетични видове, както и хлебни изделия. Предприятието във Варна е насочено към хорека сектора и прави кайзери, багети, земели, ръчни хлябове и пити, а също и закуски и кроасани. Сред брандовете й са "Добруджански хляб", "Гергана" и др. Компанията работи с около 1200 основни клиента в страната, включително големи търговски вериги като Metro, Billa и Kaufland. Мажоритарен собственик с 95.47% е Енчо Малев, който е и изпълнителен директор.

Най-голям ръст

Сред водещите 25 компании най-силен ръст през 2017 г. отчитат "Денислав" (10) и МИО (5) - съответно 35 и 33%. "Денислав" е на пазара от 2006 г., когато започва бизнес като малка семейна пекарна за ръчен хляб в Белослав. През годините се разширява, преминава към автоматизирано производство с машини, добавя и мелница към бизнеса си и като цяло оборотите й следват това развитие. През миналата година компанията е продала хляб за 5.5 млн. лв. В завода се произвеждат 7 вида основни хлябове, 3 вида специални (с фибри и типов), както и закуски и хлебни изделия.

Ръстът на МИО (5) й носи продажби от 9.7 млн. лв. през 2017 г. Компанията е регистрирана в Пазарджик и е собственост на Паун и Мая Лазарови. Освен хляб и хлебни изделия произвежда също и брашно, като продукцията й е изцяло за вътрешния пазар. Компанията има заводи в Пазарджик и Павликени, а портфейлът й включва различни заводски и тостерни хлябове, специални хлябове (многозърнести, от лимец и т.н.), замразени продукти (багети, земели) и др.

Продажби надолу

Най-значителен спад отбелязва "Хебър" (6), чиито продажби на хляб се свиват с 60% през миналата година и достигат 7.6 млн. лв. Данните показват, че компанията е компенсирала част от понижението с повече продажби на хлебни изделия, макар и не изцяло, тъй като общият й оборот също спада (-52% до 10.4 млн. лв.). Предприятието е част от групата на "Симид" и освен обикновени хлябове произвежда също земели, франзели, различни хлебчета, има и фитнес линия. Портфейлът включва и дълбоко замразени продукти, като сред клиентите й са вериги като Lidl, Kaufland, Billa и др. Преди три години компанията изгради нов завод в Пловдив, основно за замразени продукти, с целта да покрие пазара и на Югоизточна Европа. Както и при другите производители, местният пазар е основен за "Хебър". Тя има най-големи продажби в чужбина от малкото компании с износ в бранша, въпреки че през миналата година експортът й спада с близо 90% до 585 хил. лв.

С 30% до под 10 млн. лв. се понижават продажбите и на "Савимекс" (4). Компанията е създадена в Добрич, където има хлебозавод, макаронена фабрика, мелница и цех за производство на солети. Освен това е собственик и на хлебозавод във Варна, където е сегашната й регистрация. Портфейлът й включва множество видове хляб, солети, крекери, макаронени изделия и други, но данните не дават разбивка по продукти, а са отчетени като хляб. От годишния й отчет става ясно, че през 2017 г. компанията е увеличила асортимента си и е разширила пазарите си, като износът се състои от макарони, спагети, солети и крекери. Въпреки спада на общите й продажби износът й през 2017 г. нараства близо седем пъти до 137 хил. лв., а сред основните й външни пазари са страни като Румъния, Гърция, Испания и т.н. Заради малкия си обем като цяло обаче експортът не успява да компенсира по-слабите резултати на вътрешния пазар. В страната компанията работи с големите вериги, а за някои от тях произвежда и продукти с тяхна марка (private label). В средата на миналата година партньори в дружеството с по 50% станаха Данко Савов и Теодора Костадинова. Дотогава едноличен собственик беше Ивелин Савов.

Размествания

От класацията на водещите 25 в сектора през 2017 г. отпадат "Хлебозавод Велико Търново" и "Стратос". На тяхно място влизат "Бред къмпъни България" (21) и "Бургас хляб МК" (25).

"Бред къмпани" увеличава оборота си с близо 30% до 3.2 млн. лв. през миналата година. Компанията е регистрирана в Сливен, където се намира един от петте й хлебозавода, а другите са в Ямбол, Варна, Кюстендил и Левски. Освен стандартни хлябове фирмата произвежда също специални, включително многозърнест, пълнозърнест, ръжено-пшеничен, както и тостерен хляб. Предприятието прави и хлебни изделия (козунаци, юфка, галета).

С ръст над 14% в топ 25 през 2017 г. влиза и "Бургас хляб МК". Компанията произвежда различни видове обикновени и пълнозърнести хлябове. Има над 600 клиента в областта, като работи и с търговски вериги като Kafland, Metro и Billa.

По-добри резултати отчитат и двете компании, които преди година дебютираха в листата на най-големите в сектора. С ръст от близо 22% "Милена МК" (14) се изкачва с две позиции нагоре в класацията. С над 10% нарастват продажбите и на "Дейли фудс" (20) (наследник на "Хлебозавод Кюстендил"), която миналата година беше на 25-о място.

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Тенденцията за намаляване консумацията на хляб продължава и през миналата година, показват резултатите на фирмите в бранша. Броят на производителите (342) остава почти без промяна, но приходите им от продажби спадат с 5.8% до 299.4 млн. лв. Общо през 2017 г. са продадени малко над 326 млн. кг хляб.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK