С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
26 окт 2018, 8:56, 12057 прочитания

Продажбите на хляб спадат с близо 6%

Компаниите около "Симид София" остават лидери с 22% от пазара, но делът им намалява

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Структура на топ 25

Увеличаване

Инфографика

Основни сегменти

Увеличаване

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Тенденцията за намаляване консумацията на хляб продължава и през миналата година, показват резултатите на фирмите в бранша. Броят на производителите (342) остава почти без промяна, но приходите им от продажби спадат с 5.8% до 299.4 млн. лв. Общо през 2017 г. са продадени малко над 326 млн. кг хляб.


Спад от 4.1% отчитат и най-големите 25 в сектора, чийто оборот достига 176.9 млн. лв. Макар че повечето от тях подобряват резултатите си, това не успява да компенсира значителното понижение при ключови производители като пловдивската "Хебър" и добричката "Савимекс".

Традиционно по-голямата част от продукцията е за местния пазар, като износ се прави основно на дълбоко замразени хлябове. Като цяло обаче експортът през миналата година се свива наполовина до малко под 4 млн. лв. и формира едва 1.3% от общите продажби.

Близо десет пъти е понижението при най-големия износител - "Хебър", който през 2017 г. е продал продукция за едва 585 хил. лв. извън страната. Това заедно с почти седемкратния ръст при "Савимемс", който обаче има по-малки обеми, е причина делът на пловдивския производител от общия износ на хляб да намалее до 40% от над 65% предходната година. От водещите 25 компании в сектора износители са само пет, като продажбите навън при тях се понижават със средно 77.8%.



Пазарните лидери

Макар че през миналата година "Симид София" (1) отчита лек спад на продажбите до под 40 млн. лв., компанията остава начело в секторната класация. Дружеството е собственост на кооперация "Симид 1000" (90.7%) и "Комат 2" (9.3%). Председател на кооперацията е Митко Караджов и държи и половината от дяловете в "Комат 2", където съдружник му е Ирина Чорлева-Алексиева. Свързани с тях са и още няколко компании в бранша, включително четири от топ 25 в хлебопроизводството - "Симид агро" (2), "Хебър" (6), "Хлебмаш комерс 95" (12) и "Хлебопроизводство и сладкарство" (22) - Велинград. С общи продажби от малко над 66 млн. лв. заедно те държат 22% от целия пазар на хляб. За сравнение - година по-рано делът им е бил 25.6%, а оборотът - 81.5 млн. лв.

С двуцифрен ръст и оборот от 16.1 млн. лв. на второ място се изкачва пловдивската "Симид агро" (2), която е 100% собственост на "Комат 2". Миналогодишната си трета позиция запазва компанията "Добруджански хляб" (3), която отчита минимален спад и продажби от 14.1 млн. лв. Тя има два завода – в Добрич се произвеждат основни (заводски) хлябове, тостерни и диетични видове, както и хлебни изделия. Предприятието във Варна е насочено към хорека сектора и прави кайзери, багети, земели, ръчни хлябове и пити, а също и закуски и кроасани. Сред брандовете й са "Добруджански хляб", "Гергана" и др. Компанията работи с около 1200 основни клиента в страната, включително големи търговски вериги като Metro, Billa и Kaufland. Мажоритарен собственик с 95.47% е Енчо Малев, който е и изпълнителен директор.

Най-голям ръст

Сред водещите 25 компании най-силен ръст през 2017 г. отчитат "Денислав" (10) и МИО (5) - съответно 35 и 33%. "Денислав" е на пазара от 2006 г., когато започва бизнес като малка семейна пекарна за ръчен хляб в Белослав. През годините се разширява, преминава към автоматизирано производство с машини, добавя и мелница към бизнеса си и като цяло оборотите й следват това развитие. През миналата година компанията е продала хляб за 5.5 млн. лв. В завода се произвеждат 7 вида основни хлябове, 3 вида специални (с фибри и типов), както и закуски и хлебни изделия.

Ръстът на МИО (5) й носи продажби от 9.7 млн. лв. през 2017 г. Компанията е регистрирана в Пазарджик и е собственост на Паун и Мая Лазарови. Освен хляб и хлебни изделия произвежда също и брашно, като продукцията й е изцяло за вътрешния пазар. Компанията има заводи в Пазарджик и Павликени, а портфейлът й включва различни заводски и тостерни хлябове, специални хлябове (многозърнести, от лимец и т.н.), замразени продукти (багети, земели) и др.

Продажби надолу

Най-значителен спад отбелязва "Хебър" (6), чиито продажби на хляб се свиват с 60% през миналата година и достигат 7.6 млн. лв. Данните показват, че компанията е компенсирала част от понижението с повече продажби на хлебни изделия, макар и не изцяло, тъй като общият й оборот също спада (-52% до 10.4 млн. лв.). Предприятието е част от групата на "Симид" и освен обикновени хлябове произвежда също земели, франзели, различни хлебчета, има и фитнес линия. Портфейлът включва и дълбоко замразени продукти, като сред клиентите й са вериги като Lidl, Kaufland, Billa и др. Преди три години компанията изгради нов завод в Пловдив, основно за замразени продукти, с целта да покрие пазара и на Югоизточна Европа. Както и при другите производители, местният пазар е основен за "Хебър". Тя има най-големи продажби в чужбина от малкото компании с износ в бранша, въпреки че през миналата година експортът й спада с близо 90% до 585 хил. лв.

С 30% до под 10 млн. лв. се понижават продажбите и на "Савимекс" (4). Компанията е създадена в Добрич, където има хлебозавод, макаронена фабрика, мелница и цех за производство на солети. Освен това е собственик и на хлебозавод във Варна, където е сегашната й регистрация. Портфейлът й включва множество видове хляб, солети, крекери, макаронени изделия и други, но данните не дават разбивка по продукти, а са отчетени като хляб. От годишния й отчет става ясно, че през 2017 г. компанията е увеличила асортимента си и е разширила пазарите си, като износът се състои от макарони, спагети, солети и крекери. Въпреки спада на общите й продажби износът й през 2017 г. нараства близо седем пъти до 137 хил. лв., а сред основните й външни пазари са страни като Румъния, Гърция, Испания и т.н. Заради малкия си обем като цяло обаче експортът не успява да компенсира по-слабите резултати на вътрешния пазар. В страната компанията работи с големите вериги, а за някои от тях произвежда и продукти с тяхна марка (private label). В средата на миналата година партньори в дружеството с по 50% станаха Данко Савов и Теодора Костадинова. Дотогава едноличен собственик беше Ивелин Савов.

Размествания

От класацията на водещите 25 в сектора през 2017 г. отпадат "Хлебозавод Велико Търново" и "Стратос". На тяхно място влизат "Бред къмпъни България" (21) и "Бургас хляб МК" (25).

"Бред къмпани" увеличава оборота си с близо 30% до 3.2 млн. лв. през миналата година. Компанията е регистрирана в Сливен, където се намира един от петте й хлебозавода, а другите са в Ямбол, Варна, Кюстендил и Левски. Освен стандартни хлябове фирмата произвежда също специални, включително многозърнест, пълнозърнест, ръжено-пшеничен, както и тостерен хляб. Предприятието прави и хлебни изделия (козунаци, юфка, галета).

С ръст над 14% в топ 25 през 2017 г. влиза и "Бургас хляб МК". Компанията произвежда различни видове обикновени и пълнозърнести хлябове. Има над 600 клиента в областта, като работи и с търговски вериги като Kafland, Metro и Billa.

По-добри резултати отчитат и двете компании, които преди година дебютираха в листата на най-големите в сектора. С ръст от близо 22% "Милена МК" (14) се изкачва с две позиции нагоре в класацията. С над 10% нарастват продажбите и на "Дейли фудс" (20) (наследник на "Хлебозавод Кюстендил"), която миналата година беше на 25-о място.
Поръчайте изданието »
На хартия или PDF

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода

Броят на дружествата в сектора се увеличава, продажбите бележат малък ръст

11 ное 2018, 9711 прочитания

Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа

Почти целият експорт се извършва от първите две компании в класацията

10 ное 2018, 5011 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал 500+" Затваряне
Продажбите на хлебни изделия нарастват с 6.6%

В сектора са се появили 17 нови компании, а над две трети от водещите фирми са разширили бизнеса си

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант