Раздвижване на пазара на готови храни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Раздвижване на пазара на готови храни

Раздвижване на пазара на готови храни

Най-големите компании в сектора увеличават продажбите си както на местния пазар, така и в чужбина

Деница Ватева
7916 прочитания

© Юлия Лазарова


Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Само 17% от българите готвят всеки ден, а близо 39 на сто никога не го правят. Тези данни бяха оповестени от компанията за маркетингови изследвания GfK през миналата година и от тях лесно може да се заключи, че на българския пазар има потенциал в една специфична ниша - пазарът на готови храни. По рафтовете в магазините лесно може да се забележи, че през последните години асортиментът все повече се разнообразява - готови салати, макаронени изделия, замразени пици, консервни продукти с ястия, бебешки и детски храни и др. Все по-голямо е и присъствието на вносна продукция.

Класацията на "Регал 500" обаче показва, че през 2017 г. има сериозно раздвижване и при българските производители. След не много добрата 2016 г., която завърши с около 1% спад на годишна база, през миналата година бе постигнато сериозно увеличение. В категорията на готовите храни продажбите на вътрешния пазар са нараснали с над 14%, а при износа увеличението е дори по-голямо - над 16 на сто.

Активните в сектора

През миналата година в сектора на готовите храни са били активни 62 компании, което е с една повече от предходната година. При част от тях производството на готови храни е основно занимание. При други това е допълващ сегмент, който носи до половината от приходите на дружествата, които иначе работят в други сфери на хранителната промишленост или търговия на дребно, кетъринг и др.

Има няколко характеристики на лидерите в категорията на готовите храни. Макар в последните години да расте делът на чуждите инвеститори в него, по-голямата част от компаниите са с български капитали. До голяма степен продукцията се реализира на вътрешния пазар, като само при шест от 25-та дружества приходите от износа превишават тези от износ. И през 2017 г. в челните позиции попадат компании, които произвеждат основно готови салати, а най-големите 25 в сектора реализират над 90% от продажбите.

Един изявен лидер

Както и в предходните години, в категорията на готовите храни има един изявен лидер, чиито продажби превишават двойно тези на втория в класирането. Става въпрос за българското дружество на гръцката "Палиррия Сулиотис" - "Палиррия България" (1), което с приходи 27.6 млн. лв. държи около една четвърт от продажбите в категорията. "Палиррия България" произвежда зеленчукови консерви в Нова Загора и е най-голямото предприятие от хранителната промишленост в града. Тя започва дейността си в България през 2000 г., като първоначално се занимава основно с производството на постни лозови сарми, а впоследствие увеличава асортимента си, включително с лютеница, айвар, зеленчуци в доматени заливки и др. Данните за приходите показват, че през миналата година компанията е реализирала ръст на продажбите от 2.7%. Традиционно те са основно в чужбина - износът на "Палиррия България" е за над 40 държави и за миналата година е бил за 27 млн. лв., което е ръст 2.2% на годишна база. На вътрешния пазар са реализирани продажби за над 620 хил. лв., което също е увеличение спрямо предходната година с близо 2.2 на сто. През 2015 г. компанията направи инвестиции в разширение на производството и изграждане на нови складови бази, които са за 1.6 млн. евро.

От 6 млн. лв. нагоре

През 2017 г. няма размествания в компаниите, които влизат в топ 5 на най-големите дружества в категорията. В същото време прагът за влизане в челните позиции на класацията се увеличава – за първите пет компании той е 6.6 млн. лв. при 5.9 млн. лв. година по-рано.

На второ място в категорията на готовите храни попада компанията "Талар фуудс България" (2) с близо 12 млн. лв. приходи, което е повече от два пъти по-ниско от лидера "Паллирия България". "Талар фууд България" е производител на готовите салати "Кенар" и през миналата година има ръст на вътрешния пазар над 10%. Интересното при дружеството е, че за 2017 г. една шеста от приходите му идват от износ - 2.1 млн. лв. През предходната година такъв въобще не е имало.

Топ 3 на най-големите производители на готови храни се допълва от още един производител при готовите салати - "Веселина трейд" (3), която произвежда продукти с търговската марка "Веселина". В портфолиото на компанията от Добрич освен готови салати има още месни продукти, а основната дейност е насочена към корпоративните клиенти и заведения. За 2017 г. дружеството има приходи 7.8 млн. лв., които идват изцяло от вътрешния пазар.

Сред най-големите в категорията попада и друг производител на готови салати - "Денито" (4), който е популярен със същата търговска марка. И при тази компания приходите за 2017 г. растат с над 12% до 7.8 млн. лв. Интересното е, че годината е била успешна за износа - той е нараснал с близо 200% спрямо предходната година и вече заема близо една седма от общия оборот.

Топ 5 се допълва и от плевенската "Фиеста 13" (5), която за 2017 г. е реализирала приходи над 6.6 млн. лв. изцяло на вътрешния пазар. Това е увеличение над 11 на сто на годишна база. Дружеството се занимава с производство на сладкарски изделия и има ръст на продажбите за трета поредна година. Компанията има още и магазини за хранителни стоки в Плевен.

Другите в топ 10

Сред най-големите в производството на готовите храни за поредна година попада и дружеството, свързано с групата "Олинеза", "Олинеза премиум" (6) с приходи 6.1 млн. лв. за миналата година. Групата произвежда майонеза, лютеница, готови салати, консерви, конфитюри и др. През 2017 г. "Олинеза премиум" е и сред компаниите с най-голям ръст на приходите – над 40% увеличение на общите продажби и над 32% на износа.

За втора поредна година сред най-големите десет попада и дружеството "Колор фууд" (7), класирано на седмо място, с приходи 5.9 млн. лв. и ръст на годишна база 16.7%. Компанията е собственост на Йоанис Цесис и има предприятие за производство на консерви със сарми в гърменското село Огняново. Компанията е на българския пазар от края на 2014 г., като работи изцяло за гръцкия пазар.

В топ 10 попадат още компаниите "Мастър пик" (8), "Зорница комерс" (9) и "Конекс тива" (10). Първите две дружества имат около 10% ръст, а класираното на десето място запазва нивата от миналата година.

В топ 25 през 2017 г. за пръв път влиза компанията "Руска кухня" (19) с оборот 1.2 млн. лв., което е ръст над 620% спрямо предходната година. Дружеството е свързано с групата, която управлява руските магазини "Берьозка", и инвестира в цех за готови храни в столицата.

Движение при детските храни, спад при тестените

Двете подкатегории - производството на детски храни и макаронени изделия, през миналата година са с полярни резултати. Лидерите при производството на храни за деца имат продажби за над 11 млн. лв. за 2017 г., което е увеличение с 18% спрямо не особено успешната 2016 г. за сектора. И през 2017 г. най-големият играч при детските храни е производителят на пюрета "Ганчев" (1) с приходи 3.4 млн. лв. Компанията, която работи изцяло на българския пазар, обаче регистрира спад над 2% на годишна база.

В сектора на тестените изделия годината е била тежка. Най-големите десет компании в сектора са реализирали заедно увеличение над 2% на годишна база, но същевременно спадът общо за подкатегорията е близо 50%. Лидер за миналата година е дружеството "Бъргър груп" (1) с приходи 1.5 млн. лв., което е реализирало спад на годишна база над 15%. Компанията работи изцяло на местния пазар и основният й предмет е производството на готови сандвичи.

Автор: Регал
Автор: Регал

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Само 17% от българите готвят всеки ден, а близо 39 на сто никога не го правят. Тези данни бяха оповестени от компанията за маркетингови изследвания GfK през миналата година и от тях лесно може да се заключи, че на българския пазар има потенциал в една специфична ниша - пазарът на готови храни. По рафтовете в магазините лесно може да се забележи, че през последните години асортиментът все повече се разнообразява - готови салати, макаронени изделия, замразени пици, консервни продукти с ястия, бебешки и детски храни и др. Все по-голямо е и присъствието на вносна продукция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK