
Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода
Броят на дружествата в сектора се увеличава, продажбите бележат малък ръст
Инфографика |
Инфографика |
Инфографика |
Поредна година на скромен ръст – така накратко може да се характеризира пазарът на безалкохолни напитки и бутилирани води в България през 2017 г. За изминалите 12 месеца продажбите в сегмента са били на обща стойност 505.1 млн. лв., като са се увеличили с 3.3% спрямо 2016 г., когато ръстът беше със сходни темпове.
След силния спад в обемите на експорта, отчетен през 2016 г. обаче, през 2017 г. равнищата се възстановяват – на външни пазари е била продадена продукция за 12.8 млн. лв. при 9.1 млн. лв. през 2016 г. и 13.4 млн. лв. през 2015 г.
За положителните тенденции в сектора говори и намаляващият брой на компаниите от топ 25, отчели свиване на продажбите си през изминалата година – само пет, в сравнение с девет през 2016 г. Най-съществено е понижението при "А и Д комерсиал" (10), чиито приходи падат с двуцифрени темпове втора поредна година и през 2017 г. са с 46.4% по-малко в сравнение с 2016 г. Шампиони по ръст на продажбите пък са "Пирин спринг" (16), "Джи енд Ви" (14) и "Балдаран спринг" (8), всяка от които записва по малко под 20% увеличение на приходите си за изминалите 12 месеца.
И през 2017 г. "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" (1) запазва хегемонията си в сектора, като прави над 50% от общите продажби на пазара и 53% от оборотите в топ 25. Взети заедно, топ 5 от компаниите държат над 80% от пазара в стойност на всички 98 дружества в сектора, а само топ 3 отговарят за над 70% от общите продажби на безалкохолни напитки и бутилирани води в страната.
Челната петица
Подреждането в топ 5 остава непроменено спрямо миналата година. Четири от петте компании отчитат увеличение на продажбите си, а след силния ръст миналата година "Куадрант бевъриджис" (4) записва спад с 15.3%, но запазва четвъртата позиция.
Традиционно начело на класирането в сектора на безалкохолните напитки и водите е "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" (1), в която основен акционер с 99.42% е "Си Си бевъриджис Холандия II Би Ви", а останалите 0.57% се държат от ТПК "Тексим 90". През 2017 г. общите приходи на компанията нарастват с 4.5% на годишна база и достигат 254.9 млн. лв. В основната си част постъпленията са от продажби на местния пазар. След като през 2016 г. приходите от износ се свиха наполовина, през 2017 г. по това направление е отчетен ръст с 24.3% до 966 хил. лв. За подобрението на резултатите през изминалите 12 месеца допринасят газираните продукти, соковете и нектарите, алкохолът и студеният чай, се посочва в годишния доклад за дейността на дружеството.
Като основни рискове пред развитието на бизнеса мениджмънтът посочва общия спад на безалкохолната индустрия въпреки стабилизирането на макроикономическата обстановка, понижаването на консуматорското търсене, свиването на потреблението в хорека канала, както и промените в законодателството в сектора. Нетната печалба за 2017 г. е 66.9 млн. лв. при 62.9 млн. лв. през 2016 г. В края на миналата година компанията обяви, че до началото на 2019 г. ще инвестира 20 млн. евро в производството си в Костинброд, като целта е предприятието да се превърне в регионален център за групата и да изнася и в съседни и по-далечни страни.
Второто място и тази година е за компанията за бутилирана вода "Девин" (2), чиито приходи през 2017 г. са се увеличили със 7.6% до 63.7 млн. лв. Продукцията се реализира основно на българския пазар, а експортът носи едва 1.6% от постъпленията. След като през 2016 г. се сви с близо 80% до 461 хил. лв., през 2017 г. износът на дружеството отново расте и достига 1.01 млн. лв. Експортът е насочен към Молдова, Украйна, Румъния, Естония, Великобритания, САЩ, а в началото на тази година "Девин" сключи договор за партньорство и експорт с южнокорейската фирма Encyiks and Human Co.
Нетната печалба също расте – до 16.7 млн. лв. при 11.2 млн. лв. година по-рано. Подобряването на резултатите идва, след като в началото на миналата година компанията смени собствеността си и вече е част от групата на белгийския производител на натурална минерална вода, изворна вода и натурални плодови напитки Spadel. За лидера на пазара на бутилирани води в България Spadel плати 120 млн. евро на американския инвестиционен фонд Advent International. Освен минерална и изворна вода с марката Devin портфолиото на дружеството включва още дистрибутираните марки Red Bull и соковете Granini.
На трета позиция остава пловдивската "Нова трейд" (3), която произвежда марките "Дерби", "Дерби плюс", студен чай Victoria, изворна вода "Бачково" и др. Компанията успява да възстанови продажбите си след отчетения преди година лек спад и през 2017 г. те нарастват с 3.5% до 38.9 млн. лв. Малко над 12% от приходите идват от износ, който за изминалите 12 месеца нараства с почти 27%. Нетната печалба за годината е 1.62 млн. лв. при 1.56 млн. лв. за 2016 г. Дружеството, което е създадено през 1997 г., е еднолична собственост на Георги Тучев и има три производствени бази – в Пазарджик, Съединение и Бачково. От доклада за дейността става ясно, че фирмата работи почти с всички големи търговски вериги, но няма клиент, който да генерира над 10% от приходите.
Класираната на четвърто място в сектора на безалкохолните напитки и бутилираните води "Куадрант бевъриджис" (4) също е с нов собственик от миналата година. Компанията, която бутилира продуктите на PepsiCo за България – Pepsi, Mirinda, 7UP и др., беше придобита от чешката Karlovarské minerální vody (KMV), която обяви при сделката, че плановете й са да използва придобиването на "Куадрант" като отправна точка за навлизането си на Балканите и като платформа за по-нататъшна експанзия в региона. Освен продуктите на PepsiCo портфолиото на българското дружество включва още соковете Prisun, студения чай Lipton, трапезната вода "Белисима" и др. През 2017 г. продажбите се свиват с 15.3% до 26.1 млн. лв., след като и предходната година беше отчетен спад. Загубата също се задълбочава – до 3.9 млн. лв. при 687 хил. лв. година по-рано. Продуктите на компанията се дистрибутират както директно, така и през дъщерното дружество "Кю Би дистрибюшънс", което работи с по-малките клиенти на национално ниво.
Лидерската петица се затваря от "Бутилираща компания Горна баня" (5), която за миналата година повишава приходите си с 4.36% до 24.7 млн. лв., след като година по-рано отчете леко свиване. Нетната печалба намалява леко и през 2017 г. е 5.05 млн. лв. спрямо 5.3 млн. лв. за предходната година. Освен едноименната марка минерална вода (с червената точка) портфолиото на дружеството включва трапезна вода с марката "Сердика", придобитите през 2012 г. сокове BBB, плодови напитки и газирани безалкохолни напитки. Мажоритарен собственик на компанията с 90% е един от най-влиятелните политици и бизнесмени в Армения – Гагик Царукян (90%), който е бивш състезател по бокс, борба и канадска борба. Останалите 10% се държат от Джаваир Царукян.
От 5-о до 10-о място
Извън петте лидера в сектора всички останали компании в класацията на производителите на безалкохолни напитки и бутилирани води са с доста по-скромен бизнес – индивидуалните годишни продажби на всяка от тях са на стойност под 10 млн. лв. Сумарно втората петица, чийто състав остава непроменен, макар и подредбата да е различна, отчита оборот 31.1 млн. лв. за 2017 г. Година по-рано постижението им е било 33.1 млн. лв., а свиването идва по линия на намаляващите приходи на производителя на безалкохолни напитки "А и Д комерсиал" (10), който отстъпва миналогодишното си шесто място.
Така веднага след челната петица се нарежда другата компания, която бутилира вода с марката "Горна баня" – "Булминвекс – ГБ" (6). Портфолиото на дружеството включва минерална и газирана вода, както и студен чай. Продажбите за 2017 г. растат с 5.9% до 7.2 млн. лв.
Седмото място в класацията е за "Аспазия 92" (7), която успява да овладее сериозния спад на продажбите от 2016 г. и през 2017 г. отчита ръст с 12.4% до 7.12 млн. лв. Дружеството, което произвежда газирани и негазирани безалкохолни напитки с марката Aspasia, студен чай, енергийна напитка и други, е собственост на Владимир Владимиров и Антоанета Владимирова.
Осмото дружество в подреждането е "Балдаран спринг" (8), което записва поредна година със силен ръст в продажбите – над 19% (при близо 30% през 2016 г.), като така приходите достигат 6.2 млн. лв. Компанията бутилира газирана и негазирана изворна вода с марката "Балдаран" от извор в родопското село Фотиново. Собственик е Васил Стоименов.
Дъщерното дружество на "Девин", в което са обособени доставките на минерална вода в 19-литрови галони – "Атлантик Дивайн" (9), заема деветото място в класацията на водещите производители на безалкохолни напитки и вода. Оборотът за миналата година е 5.5 млн. лв., което е с 6% повече спрямо 2016 г.
В края на челната десетка остава еднолично притежаваната от Асен Долев "А и Д комерсиал" (10). След силната 2015 г., в която отбелязаха ръст 26.2%, за втора поредна година продажбите на компанията намаляват с двуцифрени темпове – свиването през 2017 г. е с 46.4% до 5.1 млн. лв. Портфолиото на дружеството включва безалкохолните напитки с марките Party, Party Mix, Party Club и др., както и трапезната вода Iceberg.
От 11-о до 25-о място
Останалите 15 компании, които влизат в топ 25 на най-големите производители на безалкохолни напитки и бутилирани води, имат общи продажби за 39.3 млн. лв. за 2017 г. Година по-рано дружествата в този диапазон са отчели съвкупни приходи 37.9 млн. лв.
Пет от компаниите в долната част на класирането отбелязват ръст на продажбите си с по над 10%. Най-нагоре от тях се нарежда производителят на трапезна вода "Савина" – "Джи енд Ви" (14). За поредна година приходите на компанията, която е еднолична собственост на "Болкан бевъридж", растат с двуцифрени темпове, като за 2017 г. повишението е с 19.6% до 3.7 млн. лв. Съвсем малко по-силен е ръстът, отбелязан от друго дружество за минерална вода – "Пирин спринг" (16), което произвежда едноименната марка, както и трапезната вода "Родина". Продажбите му за миналата година са се увеличили с 19.7% до 2.9 млн. лв.
В групата на бързорастящите влизат още "Келто" (19), "Беана-Враца" (21) и "Михалково" (24). С най-сериозен спад между компаниите в долната част на подреждането е старозагорският производител на безалкохолни напитки "Радулов" (17), чиито продажби се свиват с 13.3% спрямо година по-рано до 2.9 млн. лв. Дружествата от номер 20 до номер 25 в класацията имат годишни приходи под 2 млн. лв.
Още по темата
Pepsi купува южноафриканската компания Pioneer Food за 1.7 млрд. долара
Американският гигант при безалкохолните напитки разширява бизнеса си в Африка
23 юли 2019Полската Maspex влага 5 млн. евро в бутилирането на минералната вода "Велинград"
Инвестицията е за производствена зала, склад и бутилираща линия, като ще удвои складовия капацитет на компанията
6 дек 2018Двуцифрен ръст за пазара на птиче месо до 620 млн. лв.
Двигател е търсенето на пилешко филе и увеличените цени в Европа
7 ное 2018Половината приходи от ядки и сушени плодове са от износ
В категорията има 19 нови компании
26 окт 2018Палмовото масло помага на пазара на олио
Лидерът "Олива" генерира една трета от продажбите в категорията
26 окт 2018Общият съд на ЕС: Името "Девин" може да бъде регистрирано като търговска марка
С това се отменя решение на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост за заличаването на бранда
25 окт 2018Най-големите компании за храни и напитки: Шарена година
4.9 млрд. лв. са общите приходи на дружествата в топ 30 на сектора, или годишен ръст от само 3.4%
28 авг 2018"Кока-Кола ХБК" ще продава в България сръбската изворна вода "Роса"
Тя се бутилира в завод "Власинка", който е собственост на компанията от 2005 г.
25 юни 2018Цел 2025: Събиране на 90% от РЕТ бутилките
Европейската бутилираща асоциация, в която членува и българска, смята да осигури повторна употреба на 25% от рециклираните опаковки
24 юни 2018Три сделки повлияха на пазара на бутилирана вода през 2017 г.
Консумацията на този продукт все още е слаба и очакваме да се покачва
27 апр 2018"Девин" ще изнася вода за Южна Корея
Партньорското споразумение е за три години с възможност този срок да бъде удължен
18 яну 2018Полската Maspex купува и минералната вода "Велинград"
Компанията е собственик на соковете Queen's в България
11 дек 2017За какво е сблъсъкът на пазара на вода
Има две коренно различни позиции как предложените промени в Закона за храните ще се отразят на бутилиращия бизнес
19 ное 2017Закон опитва да пренареди пазара на води
Текстовете премахват сегашните брандове и задължават бутилиращите изворна вода да прекръстят продукта на името на находището
29 окт 2017Чешка компания ще прави Pepsi в България
Очаква се сделката да бъде приключена през първата половина на 2017 г.
23 апр 2017"Девин" вече е собственост на Spadel
Белгийската компания смени ръководството, като запази изпълнителния директор, австриеца Томас Кренбауер
20 мар 2017
Спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
10 ное 2018, 9414 прочитания

Двигател е търсенето на пилешко филе и увеличените цени в Европа
7 ное 2018, 4949 прочитания
14 дек 2019, 1971 прочитания
15 дек 2019, 797 прочитания
15 дек 2019, 603 прочитания
15 дек 2019, 525 прочитания
15 дек 2019, 521 прочитания
Почти целият експорт се извършва от първите две компании в класацията