С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 ное 2018, 16:10, 11666 прочитания

Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода

Броят на дружествата в сектора се увеличава, продажбите бележат малък ръст

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Поредна година на скромен ръст – така накратко може да се характеризира пазарът на безалкохолни напитки и бутилирани води в България през 2017 г. За изминалите 12 месеца продажбите в сегмента са били на обща стойност 505.1 млн. лв., като са се увеличили с 3.3% спрямо 2016 г., когато ръстът беше със сходни темпове.


Водещите 25 компании в сектора отчитат нарастване на продажбите си с 3.1% до 478.8 млн. лв. Секторната класация на "Регал 500" обединява производителите и на безалкохолни напитки, и тези на бутилирана вода. Общият брой на дружествата на пазара през 2017 г. е бил 98 в сравнение с 94 година по-рано. Най-големите 25 от тях държат малко под 95% от целия пазар в стойност, като продукцията им е предназначена почти изцяло за местни нужди. Така през изминалата година 97.2% от приходите на 25-те лидера в сегмента са били от вътрешния пазар и само 2.8% от постъпленията идват от износ.

След силния спад в обемите на експорта, отчетен през 2016 г. обаче, през 2017 г. равнищата се възстановяват – на външни пазари е била продадена продукция за 12.8 млн. лв. при 9.1 млн. лв. през 2016 г. и 13.4 млн. лв. през 2015 г.

За положителните тенденции в сектора говори и намаляващият брой на компаниите от топ 25, отчели свиване на продажбите си през изминалата година – само пет, в сравнение с девет през 2016 г. Най-съществено е понижението при "А и Д комерсиал" (10), чиито приходи падат с двуцифрени темпове втора поредна година и през 2017 г. са с 46.4% по-малко в сравнение с 2016 г. Шампиони по ръст на продажбите пък са "Пирин спринг" (16), "Джи енд Ви" (14) и "Балдаран спринг" (8), всяка от които записва по малко под 20% увеличение на приходите си за изминалите 12 месеца.



И през 2017 г. "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" (1) запазва хегемонията си в сектора, като прави над 50% от общите продажби на пазара и 53% от оборотите в топ 25. Взети заедно, топ 5 от компаниите държат над 80% от пазара в стойност на всички 98 дружества в сектора, а само топ 3 отговарят за над 70% от общите продажби на безалкохолни напитки и бутилирани води в страната.

Челната петица

Подреждането в топ 5 остава непроменено спрямо миналата година. Четири от петте компании отчитат увеличение на продажбите си, а след силния ръст миналата година "Куадрант бевъриджис" (4) записва спад с 15.3%, но запазва четвъртата позиция.

Традиционно начело на класирането в сектора на безалкохолните напитки и водите е "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" (1), в която основен акционер с 99.42% е "Си Си бевъриджис Холандия II Би Ви", а останалите 0.57% се държат от ТПК "Тексим 90". През 2017 г. общите приходи на компанията нарастват с 4.5% на годишна база и достигат 254.9 млн. лв. В основната си част постъпленията са от продажби на местния пазар. След като през 2016 г. приходите от износ се свиха наполовина, през 2017 г. по това направление е отчетен ръст с 24.3% до 966 хил. лв. За подобрението на резултатите през изминалите 12 месеца допринасят газираните продукти, соковете и нектарите, алкохолът и студеният чай, се посочва в годишния доклад за дейността на дружеството.

Като основни рискове пред развитието на бизнеса мениджмънтът посочва общия спад на безалкохолната индустрия въпреки стабилизирането на макроикономическата обстановка, понижаването на консуматорското търсене, свиването на потреблението в хорека канала, както и промените в законодателството в сектора. Нетната печалба за 2017 г. е 66.9 млн. лв. при 62.9 млн. лв. през 2016 г. В края на миналата година компанията обяви, че до началото на 2019 г. ще инвестира 20 млн. евро в производството си в Костинброд, като целта е предприятието да се превърне в регионален център за групата и да изнася и в съседни и по-далечни страни.

Второто място и тази година е за компанията за бутилирана вода "Девин" (2), чиито приходи през 2017 г. са се увеличили със 7.6% до 63.7 млн. лв. Продукцията се реализира основно на българския пазар, а експортът носи едва 1.6% от постъпленията. След като през 2016 г. се сви с близо 80% до 461 хил. лв., през 2017 г. износът на дружеството отново расте и достига 1.01 млн. лв. Експортът е насочен към Молдова, Украйна, Румъния, Естония, Великобритания, САЩ, а в началото на тази година "Девин" сключи договор за партньорство и експорт с южнокорейската фирма Encyiks and Human Co.

Нетната печалба също расте – до 16.7 млн. лв. при 11.2 млн. лв. година по-рано. Подобряването на резултатите идва, след като в началото на миналата година компанията смени собствеността си и вече е част от групата на белгийския производител на натурална минерална вода, изворна вода и натурални плодови напитки Spadel. За лидера на пазара на бутилирани води в България Spadel плати 120 млн. евро на американския инвестиционен фонд Advent International. Освен минерална и изворна вода с марката Devin портфолиото на дружеството включва още дистрибутираните марки Red Bull и соковете Granini.

На трета позиция остава пловдивската "Нова трейд" (3), която произвежда марките "Дерби", "Дерби плюс", студен чай Victoria, изворна вода "Бачково" и др. Компанията успява да възстанови продажбите си след отчетения преди година лек спад и през 2017 г. те нарастват с 3.5% до 38.9 млн. лв. Малко над 12% от приходите идват от износ, който за изминалите 12 месеца нараства с почти 27%. Нетната печалба за годината е 1.62 млн. лв. при 1.56 млн. лв. за 2016 г. Дружеството, което е създадено през 1997 г., е еднолична собственост на Георги Тучев и има три производствени бази – в Пазарджик, Съединение и Бачково. От доклада за дейността става ясно, че фирмата работи почти с всички големи търговски вериги, но няма клиент, който да генерира над 10% от приходите.

Класираната на четвърто място в сектора на безалкохолните напитки и бутилираните води "Куадрант бевъриджис" (4) също е с нов собственик от миналата година. Компанията, която бутилира продуктите на PepsiCo за България – Pepsi, Mirinda, 7UP и др., беше придобита от чешката Karlovarské minerální vody (KMV), която обяви при сделката, че плановете й са да използва придобиването на "Куадрант" като отправна точка за навлизането си на Балканите и като платформа за по-нататъшна експанзия в региона. Освен продуктите на PepsiCo портфолиото на българското дружество включва още соковете Prisun, студения чай Lipton, трапезната вода "Белисима" и др. През 2017 г. продажбите се свиват с 15.3% до 26.1 млн. лв., след като и предходната година беше отчетен спад. Загубата също се задълбочава – до 3.9 млн. лв. при 687 хил. лв. година по-рано. Продуктите на компанията се дистрибутират както директно, така и през дъщерното дружество "Кю Би дистрибюшънс", което работи с по-малките клиенти на национално ниво.

Лидерската петица се затваря от "Бутилираща компания Горна баня" (5), която за миналата година повишава приходите си с 4.36% до 24.7 млн. лв., след като година по-рано отчете леко свиване. Нетната печалба намалява леко и през 2017 г. е 5.05 млн. лв. спрямо 5.3 млн. лв. за предходната година. Освен едноименната марка минерална вода (с червената точка) портфолиото на дружеството включва трапезна вода с марката "Сердика", придобитите през 2012 г. сокове BBB, плодови напитки и газирани безалкохолни напитки. Мажоритарен собственик на компанията с 90% е един от най-влиятелните политици и бизнесмени в Армения – Гагик Царукян (90%), който е бивш състезател по бокс, борба и канадска борба. Останалите 10% се държат от Джаваир Царукян.

От 5-о до 10-о място

Извън петте лидера в сектора всички останали компании в класацията на производителите на безалкохолни напитки и бутилирани води са с доста по-скромен бизнес – индивидуалните годишни продажби на всяка от тях са на стойност под 10 млн. лв. Сумарно втората петица, чийто състав остава непроменен, макар и подредбата да е различна, отчита оборот 31.1 млн. лв. за 2017 г. Година по-рано постижението им е било 33.1 млн. лв., а свиването идва по линия на намаляващите приходи на производителя на безалкохолни напитки "А и Д комерсиал" (10), който отстъпва миналогодишното си шесто място.

Така веднага след челната петица се нарежда другата компания, която бутилира вода с марката "Горна баня" – "Булминвекс – ГБ" (6). Портфолиото на дружеството включва минерална и газирана вода, както и студен чай. Продажбите за 2017 г. растат с 5.9% до 7.2 млн. лв.

Седмото място в класацията е за "Аспазия 92" (7), която успява да овладее сериозния спад на продажбите от 2016 г. и през 2017 г. отчита ръст с 12.4% до 7.12 млн. лв. Дружеството, което произвежда газирани и негазирани безалкохолни напитки с марката Aspasia, студен чай, енергийна напитка и други, е собственост на Владимир Владимиров и Антоанета Владимирова.

Осмото дружество в подреждането е "Балдаран спринг" (8), което записва поредна година със силен ръст в продажбите – над 19% (при близо 30% през 2016 г.), като така приходите достигат 6.2 млн. лв. Компанията бутилира газирана и негазирана изворна вода с марката "Балдаран" от извор в родопското село Фотиново. Собственик е Васил Стоименов.

Дъщерното дружество на "Девин", в което са обособени доставките на минерална вода в 19-литрови галони – "Атлантик Дивайн" (9), заема деветото място в класацията на водещите производители на безалкохолни напитки и вода. Оборотът за миналата година е 5.5 млн. лв., което е с 6% повече спрямо 2016 г.

В края на челната десетка остава еднолично притежаваната от Асен Долев "А и Д комерсиал" (10). След силната 2015 г., в която отбелязаха ръст 26.2%, за втора поредна година продажбите на компанията намаляват с двуцифрени темпове – свиването през 2017 г. е с 46.4% до 5.1 млн. лв. Портфолиото на дружеството включва безалкохолните напитки с марките Party, Party Mix, Party Club и др., както и трапезната вода Iceberg.

От 11-о до 25-о място

Останалите 15 компании, които влизат в топ 25 на най-големите производители на безалкохолни напитки и бутилирани води, имат общи продажби за 39.3 млн. лв. за 2017 г. Година по-рано дружествата в този диапазон са отчели съвкупни приходи 37.9 млн. лв.

Пет от компаниите в долната част на класирането отбелязват ръст на продажбите си с по над 10%. Най-нагоре от тях се нарежда производителят на трапезна вода "Савина" – "Джи енд Ви" (14). За поредна година приходите на компанията, която е еднолична собственост на "Болкан бевъридж", растат с двуцифрени темпове, като за 2017 г. повишението е с 19.6% до 3.7 млн. лв. Съвсем малко по-силен е ръстът, отбелязан от друго дружество за минерална вода – "Пирин спринг" (16), което произвежда едноименната марка, както и трапезната вода "Родина". Продажбите му за миналата година са се увеличили с 19.7% до 2.9 млн. лв.

В групата на бързорастящите влизат още "Келто" (19), "Беана-Враца" (21) и "Михалково" (24). С най-сериозен спад между компаниите в долната част на подреждането е старозагорският производител на безалкохолни напитки "Радулов" (17), чиито продажби се свиват с 13.3% спрямо година по-рано до 2.9 млн. лв. Дружествата от номер 20 до номер 25 в класацията имат годишни приходи под 2 млн. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол

Спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ

10 ное 2018, 9414 прочитания

Двуцифрен ръст за пазара на птиче месо до 620 млн. лв. 1 Двуцифрен ръст за пазара на птиче месо до 620 млн. лв.

Двигател е търсенето на пилешко филе и увеличените цени в Европа

7 ное 2018, 4949 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал 500+" Затваряне
Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа

Почти целият експорт се извършва от първите две компании в класацията

Още от Капитал
Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10