Палмовото масло помага на пазара на олио
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Палмовото масло помага на пазара на олио

Палмовото масло помага на пазара на олио

Лидерът "Олива" генерира една трета от продажбите в категорията

6287 прочитания

© Георги Кожухаров


Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Глобалната тенденция да се консумира по-малко палмово масло е една от причините за изключително позитивното развитие на пазара на олио в България през изминалата година. Компаниите, декларирали производство на рафинирано и нерафинирано слънчогледово и рапично олио (51 на брой), увеличават продажбите си през 2017 г. с почти 29%. Расте и износът. Българските рафинерии изнасят продукция за почти 359 млн. лв., с 27% повече от предходната година. Според пазарни анализатори производителите на олио виждат перспектива в пазара заради потреблението от Западна Европа и Близкия изток, където палмовото масло все повече се замества със слънчогледово. Освен това продукцията подлежи на по-дълго съхранение и изчакване на по-благоприятни условия за продажба. Затова рафинериите могат да си позволят да увеличават преработката.

В структурата на продажбите най-голям е делът на суровото слънчогледово масло, което генерира 61.5% от приходите. През миналата година много добре се представят производителите на сурово рапично масло, което носи с 438% повече приходи. Ръстът е от ниска база, но акумулираната стойност от 30 млн. лева за година, основно от износ, отразява нарастващото значение на този продукт.

Производителите в топ 25 формират 98% от оборота в категорията, като отбелязват 30% ръст, до 641.7* млн. лв. за 2017 г. Те осъществяват и целия износ за периода.

Четиринадесет рафинерии държат 95% от пазара

Дружествата в топ 25 условно могат да се разделят на две групи по пазарна сила. Четиринадесет от тях отчитат продажби на олио, които надхвърлят 12 млн. лв. Останалите 11 са с приходи под 5 млн. лева всяко, като генерират общо едва 5% от годишните продажби на олио. Само осем дружества отбелязват отрицателен ръст, а с двуцифрени и трицифрени проценти нарастват приходите на други 13.

На пръв поглед няма сериозни размествания сред лидерите в класацията. Наблюдават се обаче някои интересни промени – например рязкото изкачване на "Астра биоплант" от 16-о на четвърто място.

Категоричен лидер

за пореден път е "Олива" (1). Продажбите на компанията са над три пъти по-високи от тези на втория в топа, формирайки една трета от пазара. Приходите за година нарастват с 13%, но изглеждат скромни на фона на големите ръстове в групата на първите 14. Основна причина за забавеното темпо са по-ниските продажни цени на продукцията, смятат от дружеството, в което мажоритарен акционер е търговецът на зърно "Билдком" - собственост на Ангел Георгиев.

В продуктовата структура на продажбите 63% се падат на суровите масла, а около 10% е делът на рафинираните. Останалото идва от търговията със слънчоглед и рапица и продажбите на шрот. Беленият слънчоглед е с малък дял от около 9%. Олиото формира почти 88% от износа, като през 2017 г. дружеството е изнесло с 15% повече в стойност. Основи пазари на компанията са страните от ЕС, Северна Африка и Турция.

През 2017 "Олива" започна изграждането на третия си завод - в Белослав (близо до Варна) с финансиране по плана "Юнкер". В момента дружеството има фабрики в Кнежа и Полски Тръмбеш.

На второ, шесто и осмо място в класацията се нареждат дружества от

Три свързани фирми

Това са "Сън фуудс", "Бисер олива", и "Папас олио". От тях най-голям ръст на приходите (104%) има "Сън фуудс" (2) – Балчик, с едноличен собственик Стефан Каров Стефанов. Компанията притежава мощности за преработка на 500 т маслодаен слънчоглед на денонощие. Произвежда основно нерафинирано слънчогледово олио, което формира 81% от приходите й. Големият ръст в продажбите идва от основния клиент - "Папас олио", който изкупува цялата продукция на "Сън фуудс" и я продава зад граница. Дружеството е финансово автономно, но пазарите с "Папас олио" са общи, двете фирми са икономически кооперирани.

От трите дружества само "Бисер олива" (6), Стара Загора, регистрира спад на приходите (-21%). За втора поредна година продажбите на компанията намаляват, но този път тя освобождава второто място в класацията от последните три години. Една трета от слънчогледовото масло на рафинерията е за износ, който също намалява. Дружеството е част от групата "Градус" – собственост на братята Иван и Лука Ангелови, но 48.9% от капитала му се държат от "Рисойл" – фирма на Александър Дмитриевич Минов, един от главните акционери на "Папас олио".С 40% растат приходите на третата фирма от триото "Папас олио" (8). Компанията има рафинерии в Ямбол и Балчик, както и инсталация за производство на студено пресовани растителни масла в Бяла Слатина. Освен това търгува и със зърно. През 2017 г. изнася с почти 63% повече олио благодарение на сключените дългосрочни договори с големи клиенти в целия ЕС, Турция, Египет, Близкия изток, казват от компанията. Преобладаваща част от капитала на "Папас олио" (53.33%) се държи от "Сент Жиран" с едноличен собственик Георги Ташев, който притежава и "Сън фуудс". Акционер в дружеството е и свързаният с "Папас олио" Александър Минов.

Пъстра картина при износа

Зад граница са продавали 13 фирми от класацията, като ръстът на приходите им се измерва с впечатляващи минуси и плюсове, включително ръстове над 1000%. Лидерът "Олива" и през 2017 г. реализира половината от общия експорт на компаниите в топ 25. За разлика от него "Клас олио" (3), което през 2016 г. бе второ по продажби зад граница с 337% ръст, прави завой към вътрешния пазар. През 2017 г. дружеството, в което акционери са Нермин Йълмаз и Мертгюн Йълмаз, реализира идентични с година по-рано продажби (с минимален спад от 0.6%), но износът е намалял с почти 64%.

Стремително нагоре

Най-забележимата промяна в класацията е рязкото издигане (от 16 на четвърто място) на русенския производител на биодизел "Астра биоплант" (4). Освен биогорива портфолиото на компанията включва сурови и рафинирани растителни масла, шротове, суров и теxнически чист глицерин, които произвежда в две фабрики в село Сливо поле. Едноличен собственик на капитала е "Астра финанс", която пък е на регистрираната в Кипър Superbtrade Consulting Limited. На практика "Астра биоплант" е част от групата на търговеца на пропан-бутан "Булмаркет ДМ". През 2017 г. компанията отчита 920% ръст на приходите от олио, като 90% от продажбите са на чужди пазари. Според финансовия му отчет дружеството увеличава дела на произведената продукция чрез договор за преработка на рапично, слънчогледово и соево масло за "Олеа Протеин" - друга дъщерна фирма на "Булмаркет".

Продължават да нарастват продажбите зад граница (29%) на пазарджишката "Марица олио" (5). Дружеството запазва стабилните си показатели от предходната година, като увеличава плавно приходите си с около 3%. Компанията е собственост на братята Васил и Георги Марин, които са и арендатори или собственици на земеделска земя.

С продажби между 12 и 34 млн. лв.

Осем дружества отчитат приходи от продажби в този диапазон. С най-добри резултати е "Роса" (7) – Попово. Дружеството постига 169% ръст на приходите и почти 863% на експорта, които го издигат с три позиции в класацията.

Намалява износът на маслодобивния комплекс "Олимекс" (9), който се намира в село Покрайна, област Видин. През 2017 г. компанията реализира 48% от продажбите си на пазари извън страната, докато година по-рано изнася над 70%.

Положителен ръст отчита "Кехлибар" (10). През миналата година базираната в община Лясковец, област Велико Търново, компания изнася вече половината от произведеното олио, докато година по-рано продава само на вътрешния пазар. Дружеството бе придобито през 2016 от "Агрия груп холдинг".

Чрез своя завод за преработка на маслодайни култури в ямболското село Калчево строителната компания "Геострой-инженеринг" (11) се представя добре на пазара на олио - с 39% ръст на продажбите. Прекратява обаче износа си, който през 2016 г. формира 58% от приходите й.

Подобна е картината при варненското "Октопод-С" (12), собственост на "Слънчев дар" и "Октопод инвест холдинг". Компанията се пренасочва към вътрешния пазар, на който реализира с 52% повече продажби за сметка на износа, който пада със 71 на сто.

2017 г. е много добра година и за "Фаустина груп" (13), която има маслодобивна фабрика в село Доктор Йосифово, област Монтана. С почти 200% до 9.5 млн. лв. скача износът на дружеството, което продава на пазарите в Румъния, Гърция и Албания. На вътрешния пазар "Фаустина груп" предлага марката "Ралица", наложена успешно в Северозападна България.

Последната компания в групата на 14-те е "Плиска ойл" (14). Продажбите на дружеството продължават стремително да растат за втора поредна година. През 2015 г. фирмата за пръв път се появи в топ 25, като зае последното място с едва един милион лева приходи от олио.

Останалите 11 компании в топ 25 имат приходи от продажби на олио през 2016 г.

под 5 млн. лв.

Само три дружества отчитат износ. Шест декларират отрицателен ръст на приходите, а за други две няма данни. Последните четири фирми от предишната класация отпадат през 2017. От новите дружества впечатлява ръстът в продажбите на "Сънопта фудс България" (+1460% до 3.5 млн. лв.), реализирани изцяло зад граница. След преструктурирането си в класацията се появява и "Белла България", която заема почетното 25-о място.

* Стойността на анализираните продажби се отнася за класическото слънчогледово масло (рафинирано и сурово) без продуктите, съпътстващи производството на олио, като кюспета и други твърди остатъци, брашно от маслодайни семена или плодове и др.

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Глобалната тенденция да се консумира по-малко палмово масло е една от причините за изключително позитивното развитие на пазара на олио в България през изминалата година. Компаниите, декларирали производство на рафинирано и нерафинирано слънчогледово и рапично олио (51 на брой), увеличават продажбите си през 2017 г. с почти 29%. Расте и износът. Българските рафинерии изнасят продукция за почти 359 млн. лв., с 27% повече от предходната година. Според пазарни анализатори производителите на олио виждат перспектива в пазара заради потреблението от Западна Европа и Близкия изток, където палмовото масло все повече се замества със слънчогледово. Освен това продукцията подлежи на по-дълго съхранение и изчакване на по-благоприятни условия за продажба. Затова рафинериите могат да си позволят да увеличават преработката.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK