С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 ное 2018, 12:59, 4668 прочитания

Топ 25 на компаниите за зеленчуци увеличават бизнеса си

Тенденцията на общия пазар е за спад на продажбите и износа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Производството на преработени зеленчуци в България през 2017 г. е на стойност 192.9 млн. лева - с 6% по-малко, отколкото предишната година. От тези приходи 44% (85.4 млн. лева) са генерирани на външни пазари. Износът също намалява, но по-малко – с 3%. През 2017 г. зеленчуци в страната са преработвали 131 дружества, шест от които са дебютирали в тази дейност.


Топ 25 на компаниите в сектора генерират 68% от общите приходи. За разлика от обшия пазар в групата на най-големите тенденцията през 2017 г. е възходяща – приходите от продажба на продукция нарастват със 7% до 131.48 млн. лв. Половината от тях са задгранични, а ръстът на експорта е с 5% спрямо предходната година.

Номер едно на българския пазар

Класацията за 2017 г. се оглавява от "Олинеза премиум" (1) с оборот от преработени зеленчуци за 17.9 млн. лв. Основен за компанията е българският пазар. Той генерира 89.7% (16 млн. лв.) от приходите й и тя е номер едно на него. Освен това "Олинеза премиум" реализира износ за 1.85 млн. лв.



Мажоритарен собственик в "Олинеза премиум" е Христо Георгиев Кръстев (98%). По 1% имат Иван Първанов Янков и Мария Георгиева Кръстева-Кирилова. Дружеството беше създадено през 2015 г. и към него на няколко етапа преминаха търговските марки и производството на "Олинеза". През 2016 г. двете фирми все още работеха в сектора успоредно. Ако се сравнят резултатите на "Олинеза премиум" за 2017 г. със сумарните приходи на "Олинеза премиум" и "Олинеза" от 2016 г., се вижда, че при бизнеса им с преработени зеленчуци има спад с 4.8%. В тези рамки обаче експортните продажби нарастват с 12.5%.

Общите приходи от продажби за 2017 г. на "Олинеза премиум", чието производство е в Костинброд, са на стойност 34.5 млн. лв. От тях 53% идват от лютеница и доматено пюре, стерилизирани краставички, кьопоолу и др. Останалите са от майонеза, салати, горчицата, конфитюри. Половината от продукцията се реализира в локални, национални и международни търговски вериги, а останалата - чрез договори с регионални дистрибутори в големите градове, пише в доклада за дейността. В предприятието работят 238 души.

Износител номер едно

Със задгранични продажби за 12.6 млн. лв. "Конекс Тива" (2) е износител номер едно сред българските производители на преработени зеленчуци. Експортът генерира 96% от общите приходи от продукция на компания през 2017 г., макар че е по-малък в сравнение с предходната година. В резултат компанията завършва 2017 г. с продажби за 13.1 млн. лв. - с 13% по-малко спрямо година по-рано. През 2017 г. "Конекс Тива" има лек ръст на вътрешния пазар, но оборотът на него е едва 527 хил. лв.

Най-много акции в дружеството има земеделската "Агро Сантия", собственост на 10 юридически и две физически лица. Сумарните акции на Константин и Илиана Ламбреви обаче ги правят най-голям собственик. Малки проценти от компанията имат още Петър Танев и Манол Манолов.

Консервната фабрика на "Конекс Тива" се намира в село Оризово, община Братя Даскалови. Портфолиото й включва зеленчукови смеси (в т.ч. лютеници, дипове и паста сос), мариновани зеленчуци, предястия и антипасти, сред които консервирани лозови и зелеви сарми и боб. В по-малки обеми компанията произвежда плодови сладка и компоти. Около половината от продукцията й е насочена към САЩ и Канада, но фирмата има добри експортни позиции и в Европа. Освен това изнася за Русия, Израел, Австралия, Нова Зеландия и Южна Африка.

Реалният номер две

Сумарните приходи на "Диони" (3) и "Дерони" (10) - 14.5 млн. лв. за 2017 г., правят групата на "Дерони" втори по значимост играч в сектора. Групата има общи приходи от продукция за миналата година 26 млн. лв. От тях 55% идват от преработка на зеленчуци. Останалите са от соеви сосове, макарони и спагети.

През 2017 г. приходите на "Диони", Стара Загора, от продажби на консервирани зеленчуци на вътрешния пазар нарастват с 5% до 9.5 млн. лв. Приходите на "Дерони", Хасково, от този сегмент са по-малко. Те също идват предимно от вътрешния пазар и през 2017 г. намаляват с 8% до 5 млн. лв. Износът обаче се увеличава с 18.7% до 545 хил. лв. и генерира 11% от общите приходи на дружеството.

Производителят на консервирани зеленчуци и плодове "Дерони"– Хасково, е собственост на Русю Георгиев Делчунков, Иван Делчев Парадов и Боян Стефанов Токов. Дружеството притежава 75% в "Диони" – Стара Загора, където останалата една четвърт принадлежи на Димитър Ангелинов (ЕТ "Сима-Бита-Димитър Ангелинов"). "Дерони" е успяло да затвори цикъла на производство. Зеленчуците се отглеждат в т.нар. "Градини на Дерони". Преработват се в три фабрики: двете на "Дерони" в Хасково и в Стара Загора, и във фабриката на "Диони" в с. Пряпорец, до Стара Загора. Фабриките разполагат с лаборатории за контрол на суровините и на крайните продукти. През 2017 г. производството в Хасково частично е модернизирано. "Дерони" притежава и четири логистични центъра: в София, Пловдив, Варна и Бургас. Стоки под марката "Дерони" се произвеждат също в Унгария, Гърция и Полша. За групата в страната работят 207 души.

Четвъртият започва с диворастящи гъби

Общо 10.9 млн. лв. са приходите от преработка и експорт на диворастящи и култивирани гъби и от производство на "зеленчукови консерви с висока екологична чистота" на двете дружества в класацията, свързани с Емилия Иванова Шойлева. Това прави бизнесдамата четвърти по значимост играч в сектора. ЕТ "Солариум А енд Е - Емилия Шойлева" (8) започва дейност през 1992 г. с експорт на диворастящи гъби – пресни, сушени и в саламура. По-късно бизнесът се разширява с производство на консервирани гъби, плодове и зеленчуци в собствено консервно предприятие в с. Куртово Конаре. Продуктите са под марката "Сола" и се изнасят в Европа, Северна Америка и Австралия. "Солариум А енд Е - Емилия Шойлева" завършва годината с лек спад на приходите – 4.4% до 5.5 млн. лв. Едва 12 хил. лв. от тях идват от продажби на българския пазар.

"Хелиос" (9), в което съсобственици с равни дялове са Емилия Шойлева и Адриан Прокопиев Младенов, има ръст на приходите 18% до 5.4 млн. лв. през миналата година. В тези рамки увеличението при продажбите зад граница е още по-голямо – 37% до 3.4 млн. лв. От експорт идват 63% от приходите на "Хелиос".

При замразените зеленчуци

Най-големите производители на замразени зеленчуци в България са на 11-а и 12-а позиция в класацията. През 2016 г. приходите от продажби на хасковското "Югоплод" (11) идват поравно от вътрешния и от европейския пазар. През 2017 г. тенденцията се променя - продажбите от износ намаляват наполовина. Тези на вътрешния пазар се увеличават, но само с 11%. В България компанията работи със собствена дистрибуция. Така общите продажби на зеленчуци на производителя намаляват с 16.6% до 4.7 млн. лв.

"Югоплод" произвежда също и замразени плодове - за още около половин милион лева. Освен това преработва плодове и зеленчуци на ишлеме. Дружеството е собственост е Красимир Димитров Бойновски и на "Кралекс" ООД, в което освен него съдружници са Росица Александрова Пандова и Сава Николаев Попсавов.

Почти 87% от продажбите на замразени зеленчуци и зеленчукови смеси на ямболското ЕФЕБ (12) през миналата година са зад граница. Износът на дружеството е нараснал с 14.6% до 3.9 млн. лв. Още по-голям е ръстът на вътрешния пазар, който все още има малък дял. Благодарение на тази динамика продажбите на дружеството се увеличават с 20% до 4.6 млн. лв. ЕФЕБ е собственост на Ставрос Евангелос Трицис и на Евангелос Ставрос Трицис. През 2017 г. наследниците на третия съдружник - Борис Салабашев, и останалите български акционери са прехвърлили дяловете си на Евангелос Трицис.

С гръцка собственост е и третият по значимост производител на замразени зеленчуци в България - чирпанската "Анкъл статис" (25). Компанията работи изцяло за износ – продава продукцията на собственика си, гръцката "Барба Статис". Влиза в класацията на 25-а позиция благодарение на ръст на приходите с 81% през миналата година до 2.5 млн. лв.

С фокус върху вътрешния пазар

Най-голям дял в портфолиото на "Булконс Първомай" (5) имат широка гама лютеници. Освен това предприятието произвежда доматени пюрета и айвари. През 2017 г. общите му приходи нарастват с 1.7% до 5.7 млн. лв. благодарение на ръста в продажбите на основния за дейността вътрешен пазар. Приходите от експорт намаляват с 39% до 309 хил. лв. През 2017 г. дружеството е преструктурирано от акционерно в дружество с ограничена отговорност. С равни дялове в него са Веселин Петков Димитров, Стефан Христов Фачев и Веселин Василев Славов (чрез "Липекс – НС").

Продажбите на плевенската "Сторко" (6) през миналата година спадат с 13% до 5.7 млн. лв. Асортиментът на дружеството включва над 100 продукта. Приходите от консерви от грах, фасул, царевица, домати, корнишони и други са за 3.3 млн. лв. Други 2.4 млн. лв. идват от замразени зеленчуци и зеленчукови смеси. В този сегмент фирмата е на пето място в страната. Собствеността на "Сторко" стига до регистрирана на Бахамските острови компания "Батърсий инвестмънтс бимитид" и се свързва с бизнесмена Христо Ковачки.

"Катрин Ко" (13) е дружество, базирано в индустриалната зона в с. Стряма, община Раковски, със собственик Екатерина Танева Коева. През 2017 г. влиза в класацията благодарение на ръст в продажбите 68% до 4.1 млн. лв. Произвежда доматено пюре концентрат, култивирани печурки и зеленчукови консерви под марката Rubikon.

"Булгар лук" (15) е собственост на Ясен Минчев Кехайов и Красимир Иванов Михов и още пет физически лица. Регистрирано е в с. Катуница, община Садово. Освен сушени подправки произвежда и зеленчуци на прах - лук, моркови, пащърнак, целина, праз, червени чушки и др. През 2017 г. приходите му се задържат малко под нивото от предходната година (спад от 1% до 3.9 млн. лв.).

Производството на зеленчукови смеси и туршии на "Филикон-97 (17), Пловдив, е ориентирано предимно за вътрешния пазар. През 2017 г. приходите на дружеството от продажби в страната намаляват с 11%. Малкият сегмент на износа обаче расте, така че в крайна сметка общият спад в приходите е 4.5% до 3.6 млн. лв. Производството на преработени зеленчуци генерира около 16% от общите му приходи от продукция, които за 2017 г. са за около 21.5 млн. лв. Основен принос за тях имат плодовите и зеленчукови сокове. Собственик на "Филикон – 97" е Борис Иванов Калибацев лично и чрез дружеството си "Еко Бистрец", в което миноритарен акционер е Иван Борисов Калибацев.

През 2017 г. пловдивското ЕТ "Пластика 85 - Ненко Радев" (18) успява да увеличи продажбите си на вътрешния пазар с 63%. В същото време износът му се свива до 77 хил. лв. В резултат общият ръст от продажби на дружеството е по-малък - с 47% до 3.2 млн. лв. Ненко Стоянов Радев произвежда в Садово над 90 продукта под марката "Канарче". Основен дял в портфолиото имат зеленчуците, консервирани с оцет.

Продажбите на горнооряховското дружество "Юнифейс" (20) нарастват с 6.5% през миналата година до 3 млн. лв. Фирмата с едноличен собственик Веселин Николов Какамъков произвежда консервирани зеленчуци. Нейна е марката салати "Апетито".

С поглед навън

Общите продажби на "Палиррия България" (4) през 2017 г. нарастват с 16.8% спрямо предходната година до 7.3 млн. лв. Едноличен собственик на дружеството е "Палирия Сулиотис", Гърция, и над 97% от приходите му идват от продажби зад граница в повече от 40 държави. Консервната фабрика е базирана в Нова Загора и според доклада за дейността осигурява работа на 900 души. Общите продажби са за 39.6 млн. лв. и имат ръст 7% спрямо предходната година. От тях най-голям дял идва от категорията сарми със зелев и лозов лист. Освен това произвежда айвар, имам, патладжан, лютеница. През 2017 г. дружеството е инвестирало 1.8 млн. лв. в производството. Завършило е склад за готова продукция с три товарни рампи, хладилен склад.

Угърчинската "Хайд" (14) влезе в класацията през 2016 г., след като приходите й от производство, преработка и износ на диворастящи гъби нараснаха с 2372% до 3.2 млн. лв. Собственикът на дружеството Тихомир Мичевски обясни ръста с факта, че е станал ексклузивен партньор за България на най-големия купувач на трюфели в света - Urbani Tartufi. Освен диворастящи гъби и трюфели "Хайд" преработва и замразява плодове, но само 5-10% от приходите идват от тази дейност. Годишният капацитет за преработка на предприятието е около 300 - 400 тона манатарки и диворастящи гъби, 500 тона плодове и 20 - 100 тона трюфели. През 2017 г. дружеството успява да увеличи приходите си с 21% до близо 4 млн. лв. От тях 98.8% идват от износ. Продажбите на вътрешния пазар са едва за 48 хил. лв.

Ямболското "Сатко" (19) имаше силна 2016 г., но през 2017 г. приходите му намаляват с 20.7% до 3.1 млн. лв. От тях само 19 хил. лв. са реализирани от вътрешния пазар. "Сатко" прави мариновани и стерилизирани зеленчуци и готови за консумация храни, които продава в Русия, САЩ, Германия, Словения, Румъния и няколко други европейски страни. Компанията е собственост на Кольо Желев Колев и Станислав Ников Пидаев.

Варненският производител на зеленчукови консерви "Айсис" (21) влиза в топ 25 благодарение на впечатляващ ръст на приходите - 81% до 2.8 млн. лв. От консервираните домати, краставички и доматено пюре на вътрешния пазар се продават под един процент. Дружеството е собственост на Тодор и Елена Славови.

С 40.7% намаляват приходите от продажби в зеленчуковия сегмент на "Пелтина" (22) като достигат 2.7 млн. лв. От тях близо 10% идват от вътрешния пазар, при положение че година по-рано той е генерирал близо 13%. Фирмата е регистрирана в София и е еднолична собственост на Тина Андреева Карадимова-Миланова. Производството е в град Искър, Плевенска област. Продажбите са за големи клиенти в ЕС и за търговски вериги в страната. Освен зеленчукови консерви дружеството продава биопродукти, готови ястия и компоти. Общите му приходи нарастват с 5% до 6.1 млн. лв.

Освен гръцката "Анкъл Статис" още четири дружества в класацията работят

Само за износ

Три от тях са в бизнеса с гъби, свързани са с италианска собственост, и са базирани в района на Пазарджик. Близо 2.5 пъти нарастват продажбите на "Гъбиланд" (7) през 2017 г. и достигат до 5.5 млн. лв. Ръстът в дружеството на Моника Чарфуля е равномерно разпределен в двата най-големи сегмента, в които то изнася – сушени диворастящи гъби и замразени зеленчуци. Седалището на "Гъбиленд" е в село Черногорово, община Пазарджик. То изнася и замразени плодове.

Пазарджишката "Максиланд" (16) на Доменико Русси е специализирана в износ на сушени диворастящи гъби. През 2017 г. приходите й намаляват с около една пета до 3.6 млн. лв.

В бизнеса с гъби е и "Агрорадопи" (24) от с. Драгор, област Пазарджик. Фирмата е собственост на Микеле Рениеро, Джанлуиджи Филипи, Морено Тривизан и Алчиде Рувиеро. Приходите й намаляват с 13% до 2.6 млн. лв.
В групата на чистите износители разнообразие внася "Колор фуудс" (23), Петрич, което произвежда зеленчуци, консервирани в оцет. Приходите от това перо нарастват с почти 28% до 2.7 млн. лв. Общият оборот на фирмата, собственост на Цецис Йоанис Георгиос, е 11.2 млн. лв, а годишният й ръст е 16%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода

Броят на дружествата в сектора се увеличава, продажбите бележат малък ръст

11 ное 2018, 10378 прочитания

Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа

Почти целият експорт се извършва от първите две компании в класацията

10 ное 2018, 5260 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал 500+" Затваряне
Продажбите на вино надхвърлиха 250 млн. лв.

Износът спада през 2017 г., докато общите приходи растат с 4%, движени от вътрешния пазар

Още от Капитал
Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10