С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
26 окт 2018, 13:39, 4916 прочитания

Компаниите за битова химия изнасят повече продукция през 2017 г.

Най-големите 25 компании държат 97% от пазара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Ръстът на пазара на перилни и почистващи препарати през 2017 г. се забавя спрямо година по-рано, затова пък компаниите изнасят повече своята продукция. Най-големите 25 държат 97% от общия пазар, а най-големите 10 – 91% от него. Това са някои от тенденциите, които се открояват в тази категория през миналата година.


Бизнесът на най-големите 25 компании е пораснал през 2017 г. с 10%. За сравнение - година по-рано средният ръст е бил 14%. Целият пазар, който включва 57 фирми, е нараснал с малко над 8%. Толкова е ръстът и година по-рано. Това показва, че големите 25 диктуват тенденциите на цялата категория на битовата химия.

Още една тенденция отличава 2017 г. от 2016 г. и това е по-силният износ. През миналата година приходите от експорт са нараснали с 32%, а година по-рано увеличението е било 18%. Данните са за топ 25. Най-голям е износът при първите три в класацията – "Фикосота" (1), "Мексон" (2) и "Дзобеле България" (3).

От топ 25 11 компании имат ръст на общите продажби в категорията за миналата година, като най-съществен той е при "Дзобеле България" (3). "Престиж 2007" (18), "Васта БГ" (22) и "Росика 77" (25) също имат значително увеличение на продажбите, но от сравнително по-малка начална база. Приходите и на трите компании са под границата от 600 хил. лв. В същото време големият ръст е причина тези дружества за пръв път да попаднат в топ 25 на производителите на битова химия.



Т
оп 3

Доминираща роля в категорията на перилни и почистващи препарати има шуменската компания "Фикосота" (1). Тя заема първото място със 70.1 млн. лв. продажби, което е с 5.5% повече от година по-рано. Две трети от тези проходи идват от износ. Тази категория заема 34% от приходите от продажби на "Фикосота" (195 млн. лв.).
Дружеството има богато портфолио от перилни и почистващи препарати, разделени в следните марки: Savex (препарат за пране), Semana (омекотител), Blazy (професионален препарат за почистване на съдове), "Exo" и Feya (препарат за съдове).

Компанията е създадена през 1994 г., а днес е един от най-големите български производители на бързооборотни стоки с общи приходи близо 200 млн. лв. за 2017 г. и ръст 11%. Съдружници в нея са братята Жечко и Красен Кюркчиеви, които имат по 44%. Останалите дялове се разпределят поравно между Илина Лилова, Петър Минчев и Стефан Стефанов. "Фикосота" има 7 производствени мощности в България и в чужбина.

През декември 2017 г. компанията има сключен договор за финансиране по програма "Иновации и конкурентоспособност" по проект за енергийно ефективно производство на течни препарати. Финансирането е за 2.5 млн. лв., или половината от общите допустими разходи.

"Мексон" (2) е пловдивско дружество, собственост на Борян Милков, Димитър Илиев и Калоян Цинцарски. Компанията съществува от 1993 г., но под друго име. В сегашната си форма е регистрирана през 2008 г.
Дружеството е специализирано в производството на почистващи и перилни препарати, както и на козметика. Най-известните марки са Alvina и Lex (перилни и омекотители), Medix (почистващи), Stilena (козметика). На чуждите пазари компанията присъства с марките Vir и Waix. Освен в България "Мексон" продава своите продукти в още 20 държави в Европа, Африка, Близкия и Далечния изток.

В сегмента перилни и почистващи препарати компанията има ръст близо 7% през 2017 г. спрямо година по-рано. Продажбите са за 31 млн. лв., като 5% от тях са от износ. Общите приходи на компанията за миналата година са 36.8 млн. лв., което е с 6% ръст спрямо 2016 г.

В топ 3 на най-големите производители на перилни и почистващи препарати е и дружеството "Дзобеле България" (3), което е собственост на италианския химически производител Zobele Group. Заводът се намира в индустриалната зона на община "Раковски" и е открит през 2008 г. Първоначално в него се произвеждат ароматизатори и инсектициди, а през 2015 г. започва да прави перилни препарати и омекотители.
Цялата продукция на завода в България е предназначена за износ под марките на търговци или други производители.
В сегмента препарати за домакинството компанията има приходи за миналата година 17.2 млн. лв., което е с ръст над 7% спрямо предходната година. Този сегмент заема 23% от общите продажби на дружеството. С най-голям дял - 42%, са ароматизаторите, а на второ място са инсектицидите с 32%. Приходите от продажби на "Дзобеле България" за 2017 г. са 74.2 млн. лв. (12% ръст).

Над 1 млн. лв.

Всички компании в топ 10 имат приходи над 1 млн. лв. На четвърто място се нарежда производителят на перилни препарати "Доверие - грижа" (4), който е правоприемник на "Веко" ЕООД. Промяната идва, след като през миналата година "Веко" стана собственост на "Доверие – обединен холдинг", с което се присъедини към групата на "Софарма".
"Доверие - грижа" произвежда перилни и почистващи препарати с марката "Изи", както и за чужди марки на търговските вериги. Има две производствени бази – в Троян (прах за пране чрез хомогенизиране на суровините) и в село Дебнево (течни препарати). За миналата година компанията има продажби на продукция за 6.8 млн. лв., което е с 16% по-малко от предходната година.

"Булеко 2000" (5) запазва позицията си от миналата година, макар и с малък спад от 2.2%. Приходите от продажби на продукция са 5.6 млн. лв., като една четвърт от тях са предназначени за износ. Според доклада за дейността на компанията основните страни за износ са Гърция, Румъния, Австрия, Ирак и др. По-слабите приходи пък се дължат на неподновения договор за доставка с търговската верига Kaufland.

Компанията е основана през 2000 г., а фабриката й се намира в с. Ракитово край Пазарджик. Продуктите са с марките Elvi и Bene. Дружеството е един от основните производители на частни марки в България, което го прави зависимо от договорите с големите търговски вериги.

През мината година "Булеко 2000" е инвестирала средства и усилия в увеличаването на производствения капацитет и портфолиото, както и в развиване на пазарите в България и Близкия изток. Компанията има спечелен европейски проект за ново оборудване за близо 800 хил. лв.

"Хигиенно-медицинска индустрия" (6) е създадена през 1994 г. от Евгени Костадинов, който и сега е едноличен собственик на компанията. Тя е специализирана в производството на препарати за хигиена и дезинфекция, предназначени за използване в медицинските заведения, производствените бази, различни обществени сгради и обекти.

Фабриката на компанията се намира във Велико Търново. През миналата година дружеството има 3.4 млн. лв. приходи от продажби в сегмента на почистващите препарати, което е с 8% повече от предходната година. Износът е едва 3% от тях и отбелязва спад 48% спрямо 2016 г. Нетните приходи от продажби са 7.3 млн. лв., става ясно от консолидирания отчет на дружеството, което е собственик и на ICS HMI-Higimed Industrie в Молдова. През 2018 г. компанията планира ръст на приходите чрез развитие на портфолиото и новите пазари. Планирано е увеличение на износа за Румъния, Турция, Обединените арабски емирства и Индия.

На седмо място в класацията влиза пловдивското "Черноморец" (7) с 2.1 млн. лв. приходи от продажби на продукция и 10% износ. Нетните приходи от продажби (на продукция и стоки) са 3.7 млн. лв., което е с ръст 128% спрямо 2016 г. Съдружници в компанията са Куртулду Себахатин, Ахмет Куртулду, и Рухиде Аязоглу.

Ахмет Куртулду, който е с най-голям дял, е съдружник още в дружествата "Сарс груп", "Сарс 12" и "Ари", които през миналата година не са имали дейност. Част от тази група бяха турските марките SARS, ABC, Test Gel и други известни продукти от миналото.

"Каприкорн кемикълс груп" (8) има 1.8 млн. лв. приход от продажби в сегмента и спад 24% за година. Общите нетни приходи от продажби пък са 2.3 млн. лв. при 3 млн. лв. през 2016 г. В тях влизат още приходите от продажби на стоки и услуги на ишлеме. Компанията е специализирана в производството на почистващи, перилни и козметични продукти и има цех в Луковит. Дружеството е получило финансиране по европейски проекти за разширение на производството си.

Едноличен собственик на "Туал" (9) е Стоян Стоянов. Дружеството има нетни приходи от продажби на продукция 1.8 млн. лв. и спад 12%.

"Емери" (10) се изкачва с една позиция нагоре в класацията със своите 1 млн. лв. приходи и лек ръст от 1% спрямо миналата година. Компанията от Стара Загора е специализирана в производството на автокозметика и професионални почистващи препарати. Дружеството няма износ. Съдружници в него са Петър Димитров и Стоян Кафтанов.

Под 1 млн. лв.

Останалите компании от 11-о до 25-о място имат приходи от продажби в сегмента на перилните и почистващите препарати под 1 млн. лв. през 2017 г. "Випера химикал" (11) е регистрирана в Димитровград и има производствен цех в село Златополе. Компанията предлага миещи и перилни препарати с марките Flex, Emily, UNO. Пловдивската компания "Кобра про" (12) е специализирана в производството на професионална автокозметика с марката Cobra. Приходите от продажби за 2017 г. са малко над 830 хил. лв., като близо 30% от тях са от износ. "Х.Е.Л.А. Хим" (13) също е компания от Пловдив и произвежда почистващи и полиращи препарати с марката "Блясък". През миналата година дружеството отбелязва спад на продажбите със 7%.

"Пачико" (14) има производствена база в Русе и е специализирана в професионалните почистващи препарати, основно за хранително-вкусовата промишленост. Дружеството има 8% спад на продажбите за миналата година, които достигат 720 хил. лв. Половината от продукцията е предназначена за износ. Съдружници в компанията са Пламен Петров и Мадлена Трифонова (1% от капитала).

Дружеството от Казанлък "Ароматик" (15) произвежда перилни и почистващи препарати с марката А1 и автокозметика Motox. Дружеството работи само на българския пазар, а за миналата година има спад с 5% на приходите от продажби, които достигат 702 хил. лв. Съдружници в компанията са Димитър Георгиев Карагьозов и Георги Димитров Карагьозов.

"Ивко-3" (16) запазва приходите си от миналата година - 700 хил. лв. Фирмата е създадена през 1990 г. в Пловдив и произвежда козметични продукти, миещи и почистващи препарати с марките VIKI, VEGA , CLIO и SAGA.
"Аполон инвест БГ" (17) е регистрирана в София и произвежда почистващи препарати. Съдружници с по 50% са Илияна Атанасова и Габриела Грозева.

За пръв път в класацията попада пловдивското дружество "Престиж 2007" (18), което също е специализирано в производството на перилни и почистващи препарати с марките RaLex (среден ценови сегмент) и Hit&Clean (нисък ценови клас). Компанията произвежда също така продукти за собствените марки на веригите като Aro на Metro. Едноличен собственик е Наско Чехларски. Дружеството има 537 хил. лв. приходи от продажби в сегмента, от които 9% са от износ. Ръстът спрямо 2016 г. в над 50%.

"Радитрейд" (19) е компания от Свищов, която произвежда миещи препарати с марката AXAT, професионални препарати и автокозметика PoliRa. Има ръст на продажбите с 16% за 2017 г. и достига малко над половин милион лева.
На 20-а позиция застава "Севън топс БГ" (20), която е производител и дистрибутор на почистващи препарати за дома и продукти за лична хигиена с марките "Д-р Фреш", "Би фри" и др. Дружеството произвежда също така и за собствените марки на търговски вериги в България, както и на други търговски компании. За миналата година приходите й намаляват с 20% до 490 хил. лв. Около 5% от тях са от износ.

Последните 5

"Вайс холдинг" (21) е регистрирано в Казанлък и е собственост на Димитър и Петър Карагьозови. Димитър Карагьозов е собственик и в "Ароматик" (15). Компанията запазва продажбите си от предходната година на 460 хил. лв.
"Васта-БГ" (22) е нова компания за класацията и през миналата година е имала продажби за 425 хил. лв., което е близо три пъти повече в сравнение с предходната година. Дружеството е собственост на Васил и Гергана Стаменови и е регистрирано в София с предмет на дейност производство на сапун, миещи, почистващи и полиращи препарати.

Двете компании "Химирекс" (23) и "Химекс ВМ" (24) имат по около 400 хил. лв. продажби в категорията за миналата година. И двете дружества отбелязва около 9% спад спрямо година по-рано. "Химирекс" е създадена през 1990 г., регистрирана е в София, а производствената й база е в Доброславци. Фирмата е специализирана в производството на перилни и почистващи препарати за бита, а някои от марките й са "Кислор", "Ирисан", "Глас", "Клири" и др. "Химекс ВМ" е варненска компания, която също прави почистващи и перилни препарати с марката "Тея".

"Росика 77" (25) е последната в класацията с 370 хил. лв. продажби за 2017 г. и ръст 65%. Дружеството е регистрирано във Варна и произвежда препарати за битова и професионална употреба с марките FRISS и DIMAX.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода Пет компании държат 80% от пазара на безалкохолни напитки и вода

Броят на дружествата в сектора се увеличава, продажбите бележат малък ръст

11 ное 2018, 10405 прочитания

Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа Пазарът на брашно – лек спад на продажбите, ръст на износа

Почти целият експорт се извършва от първите две компании в класацията

10 ное 2018, 5262 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал 500+" Затваряне
Двуцифрен ръст в рибния сектор

Три четвърти от производството в страната е предназначено за износ

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10