Най-същественото предстои

Най-същественото предстои

Кои са големите проекти, планирани от Пловдив до 2020 г.

6483 прочитания

Кметът на Пловдив Иван Тотев (ГЕРБ) и екипът му спокойно могат да нарекат четирите години на първия си мандат успешни. Градът и околността са един от най-бързо развиващите се региони в страната според макроикономически показатели. Пловдив успешно наложи и имиджа си на културна столица още преди заслужено да спечели приза за европейска такава през 2019 г. Но четири години няма как да стигнат за всички планирани от администрацията важни промени по отношение на инфраструктура и градско развитие, а някои процеси – електронното управление например, зависят и от темпото на държавата.

През последните години градът отдели много средства, усилия и време, за да подготви големите проекти, които нямаше как да се реализират с публични средства в периода до 2014 г. За някои нямаше готовност, за други не стигнаха пари, а една част от тях бяха обект на спорове и продължителни обществени обсъждания. "Това означава културна столица, не можем да правим прибързани неща, докато нямаме сближаване на позициите по дадена тема, не правим нищо", казва кметът Иван Тотев.

Големите проекти на Пловдив с хоризонт до 2020 г. не са никак малко затова ще откроим само част от тях. Има няколко много важни за града в

пътната инфаструктура

Единият е изграждане на вътрешна магистрала, свързваща Централна гара с магистрала "Тракия". Общата стойност на проекта е около 95 млн. лева и по думите на кмета Иван Тотев той трябва да приключи до 2020 – 2021 г. Градската магистрала ще се изгради на няколко етапа. Първият се финансира по новата оперативна програма "Транспорт" и е за изграждането на железопътен възел Пловдив. Строежът предвижда един от централните булеварди - "Васил Априлов", да слезе в тунел под жп гарата и да се свърже с бул. "Македония". Този етап е за около 40 млн. лв.

Другият етап предвижда реконструкция и разширение на бул. "Васил Априлов" от Централна гара до бул. "Шести септември". Стойността му е 15 млн. лева. Този участък ще се ремонтира на две части, като общината вече обяви поръчка за половината трасе за 7 млн. лв.

Третият етап на градската магистрала е свързването й с магистрала "Тракия" и рехабилитация на Голямоконарско шосе – артерията, свързваща индустриалната зона с Пловдив и с магистралата до София и Бургас. Този етап е оценен на 40 млн. лева, а изпълнението му може да започне още тази година, твърди кмета Тотев. Градският аутобан ще е е около 5-6 км, близо седем с прилежащите пътни възли и съоръжения.

Друг голям инфраструктурен проект е разширяването с две допълнителни платна на Околовръстното шосе на Пловдив между с. Ягодово и Асеновградско шосе. Ще струва около 14 млн. лева и ще започне следващата година.

"Една голяма част от трафика на туристи в Пловдив се генерира от спортни събития", казва кметът Иван Тотев и добавя, че това е причината инвестициите в

спортни съоръжения

да са толкова важни за града. През юли ще бъде завършена спортната зала, чието изграждане струва на държавата и общината 38 млн. лева, а още 12 млн. лева бяха платени за терена под сградата.

Тази година кметът ще направи първа копка на един много дискутиран през последните години проект – този за втори гребен канал, който и в момента е обект на съдебни спорове между природозащитни организации и общинската власт. Все пак съдът позволи предварително изпълнение и Пловдив е твърдо решен да стартира проекта, предвиждащ тренировъчен комплекс за гребци, петзвезден хотел, спортна зала и бизнес център. "Проектът е за 7 млн. лева, като половината от тях ще инвестираме в защитен екологичен парк "Марица" на площ от 650 дка западно от канала", казва Тотев. "Това в момента е пустееща земя, която ще се превърне в нов зелен пояс за града", казва още кметът. Той иска проектът да приключи до 2018 г., когато Пловдив ще е домакин на световното първенство по гребане за мъже и жени.

Сред най-важните проекти на Пловдив по отношение на

градската среда

несъмнено е този за реконструкция на площад "Централен". Архитектурният проект за площада беше избран след международен конкурс със 125 участника от 41 държави. Португалското архитектурно бюро FORA беше класирано на първо място, а в момента се подготвя процедурата за избор на проектант за техническия и работния проект. Следващата година може да започне изборът на изпълнител. Проектът предвижда разкриване на археологията под площада и изграждане на две нива – пешеходно на кота 0 и подземно, където ще са разкопките. Тук можем да откроим и проекта за реставрация на Голямата базилика – най-големият раннохристиянски храм у нас, която е в ход в момента, и проекта за изграждане на нова художествена галерия на мястото на старата на ул. "Гладстон".

Проектите в ход

Сред важните проекти, които вече са в ход и ще завършат тази и следващата година, местната власт в Пловдив откроява "Интегрирания градски транспорт" за 44 млн. лева, финансиран по програма "Регионално развитие". След неговата реализация Пловдив ще въведе електронното таксуване в градския транспорт, времевите билетите (с един билет ще могат да се сменят линии в рамките на един час), интелигентните кръстовища, както и 48 км велоалеи.

Кметът на Пловдив Иван Тотев (ГЕРБ) и екипът му спокойно могат да нарекат четирите години на първия си мандат успешни. Градът и околността са един от най-бързо развиващите се региони в страната според макроикономически показатели. Пловдив успешно наложи и имиджа си на културна столица още преди заслужено да спечели приза за европейска такава през 2019 г. Но четири години няма как да стигнат за всички планирани от администрацията важни промени по отношение на инфраструктура и градско развитие, а някои процеси – електронното управление например, зависят и от темпото на държавата.

През последните години градът отдели много средства, усилия и време, за да подготви големите проекти, които нямаше как да се реализират с публични средства в периода до 2014 г. За някои нямаше готовност, за други не стигнаха пари, а една част от тях бяха обект на спорове и продължителни обществени обсъждания. "Това означава културна столица, не можем да правим прибързани неща, докато нямаме сближаване на позициите по дадена тема, не правим нищо", казва кметът Иван Тотев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


14 коментара
  • 1
    cose avatar :-|
    cose

    По макроикономически показатели Пловдив е на 3-то място по развитие в южна България след Стара Загора и Пловдив и на 7-мо в България.
    Като основни индикатори за това са БВП, безработица, средни заплати, транспорт и т.н.
    Относно културната "столица" въобще дори не е заслужена при наличието на София, като конкуренция с 10 пъти по-богатият си културен календар, 5 пъти повечето си музеи и голям избор от зали. Само НДК има повече фестивално пространство от всички залички в Пловдив взети заедно.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    petel avatar :-|
    petel

    Относно другите неща не разбирам, но за културната столица - дълбоко некомпетентно мнение.
    В Румъния столица на културата беше Сибиу - дали има повече фестивално пространство и музеи от Букурещ?
    Във Франция - Марсилия, вместо Париж
    В Белгия в момента е Монс, а не Брюксел
    В Италия 2019-а ще бъде Матера, а не Рим, Флоренция или Милано...

    Всички разбират от всичко в България, вече и от културни столици

  • 3
    cose avatar :-|
    cose

    Париж е бил вече културна столица преди 20 години.
    А Букурещ въобще не се е кандидатирал. Ясно е, че немски Сибиу не би имал никакъв шанс спрямо Букурещ.
    Докато тук в България пловдивското лоби опорочи надпреварата. Пловдив би имал предимство пред Търново и равен шанс с Варна, но спрямо София в реалността е на много по-ниско ниво в културно отношение и откъм културна инфраструктура.
    Нито представителни зали има Пловдив, нито представителни сгради на културни институции, като опера и театри има, нито представителни катедрали има. В това отношение Пловдив е по-зле дори и от повечето големи провинциални градове, а спрямо София да не говорим.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    cose avatar :-|
    cose

    В допълнение преди няколко дни Дарик раздаваха награди на градове и София спечели приза за културен град, а Пловдив въобще не беше споменат в тази категория.
    Напълно обективно предвид реалността.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    petel avatar :-|
    petel

    Тоест - журналисти от Дарик са по-компетентни да кажат кой град, заслужава да е "културна столица", а не най-високите европейски (а не български ДС-та) експерти по културен мениджмънт, които решиха това да е Пловдив. Тези неща с конспирациите и лобито може да вървят в Телеграф, Гласове и Лентата, ама някак си не са подходящи за Капитал/Дневник.
    Иначе първите няколко години "Европейска столица на културата", тогава на места и просто "Европейски град на културата" има доста по-различна от днешната концепция, затова и доста административни столици тогава стават ЕСК. В последствие идеята на Европейска столица на културата се оформя в по-смислена - и административна столица да стане и културна столица е рядкост. Малко четене трябва.
    Както и как се избират и на каква база. Това колко музеи и какви зали имаш има точно нула значение за избора ти.

  • 6
    marzanna avatar :-|
    Je suis une femme

    Стига с тая пуста културна инфраструктура. Тя има малко отношение в избора на Европейска столица на културата. Никой не спори, че София има най-добрата такава в България, но именно затова не спечели тя. А всеки, който твърди, че в надпреварата е имало лоби, вие сериозно ли си вярвате, че лобито на Пловдив е било по-мощно от това на София предвид факта, че всичко в тая държава е съсредоточено в столицата? Прочетете документите на кандидатите и в първия и във втория етап. Ако имате поне капка обективност, ще признаете, че единствената достойна кандидатура беше тази на Пловдив – най-добре развита, най-интересна и най-добре представена и защитена. Ако продължаваме да виним другите за собствените си неуспехи, тая държава ще продължи да боксува на едно място.

  • 7
    jmb41397716 avatar :-P
    jmb41397716

    cose, разбрахме за амбициите ти Стара Загора да стане център на вселената, но към момента е непостижимо. И разбира се Пловдив няма как да изостава от Стара Загора икономически.

  • 8
    afanko avatar :-(
    afanko

    Изборите идват, мамин Ваньо направи много издънки и сега гледат да замажат положението.

  • 9
    jmb41397716 avatar :-|
    jmb41397716

    Тотев, въпреки определени гафове, е най-успешният кмет на Пловдив след 89-та година. А това говори само едно за предишните управляващи: срам и позор.

  • 10
    afanko avatar :-P
    afanko

    До коментар [#9] от "jmb41397716":

    Сигурно отдавна не си бил в Пловдив?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал