Пловдив – нагоре по спиралата от инвестиции
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пловдив – нагоре по спиралата от инвестиции

Пловдив – нагоре по спиралата от инвестиции

Градът привлича с добро местоположение, висши училища и задоволството на компаниите, които постоянно разширяват мощностите си

Весела Николаева
11840 прочитания

Градът не е имал една стратегия, която да казва, че той ще се развива като туристически, транспортен или машиностроителен район. Напротив, в него може да срещнете от всичко.

Колкото повече вали, толкова повече вали. Максимата на Мечо Пух е валидна и за инвестициите – където има големи инвестиции, там отиват още и още нови компании. Пловдив е емблематичен пример – там приватизацията остави в небитието много от социалистическите гиганти, други продължиха успешно дейността си. Но от всички тях – успешни или не, се отделиха и много нови производства от същия бранш. Отделно Пловдив привлече инвестиции на зелено, развиха се и местни бизнеси, буквално от нулата. Ако се чудите защо се случи всичко това и как стана – не е било лесно, напротив. Пловдив определено има много предимства, но такива има и Варна, дори в някои отношения в морската столица те са далеч по-големи.

Важният център на Тракия

Само че Пловдив успя с комбинация от няколко фактора. На първо място – той е свързан с магистрала за София от много години. Има и жп връзки, което позволява превозът до Турция и Бургас да се осъществява удобно, дори още преди цялостното завършване на "Тракия". Градът изгради много индустриални зони, в които удобно се концентрираха производства.

Заради разнообразния профил на социалистическите предприятия през 90-те години въпреки емиграцията Пловдив се оказа и с много подготвени специалисти от различни области – козметика, храни, тежко машиностроене. Градът не е имал една стратегия, която да казва, че той ще се развива като туристически, транспортен или машиностроителен район. Напротив, в него може да срещнете от всичко.

Важен фактор е и наличието на висши училища – медицински, аграрен университет, за храни и напитки, както и такива с икономически специалности. Всичко това в комбинация с продължаващото развитие на културата и градската среда създава условия, заради които млади хора да остават в Пловдив.

Само един поглед на заявените инвестиционни намерения и на изгражданите предприятия показва предната позиция на града в икономическата карта. Ето и няколко примера – през последните години два нови завода на зелено изгради швейцарският производител на оборудване за енергетиката ABB, германската Liebher на няколко пъти разширява производството си на хладилници и фризери, изцяло българската козметична компания "Био фреш" изгражда ново предприятие за бяла козметика... и още много други инвестиции.

Подемът на електрониката

След първия си завод в индустриалната зона на община Раковски през юни миналата година АBB откри и втория, който до завършването си ще струва общо 23 млн. долара. Новото предприятие работи като вътрешен доставчик на ABB за продукти с ниско и средно напрежение. Проектът трябва да бъде изцяло завършен до средата на следващата година и той е част от по-глобална стратегия на собственика да събере на едно място производства от Швеция, Франция, Германия и Чехия, като в завода до Раковски ще бъдат преместени и дейности, досега възлагани на подизпълнители. След приключването му в предприятието трябва да заработят общо 600 души. В първия завод на ABB вече работят над 1000 души, а инвестицията в него беше 20 млн. долара.

Сред най-новите, които са започнати скоро или тепърва ще бъдат стартирани, е американската Sensata, която избра Пловдив за втория си завод (първият е в Ботевград). Той ще произвежда сензори за автомобилната индустрия и през юни трябва да започне работа. Това ще е само първият етап на завода, за който вече се набират служители – общо 1500 души. Проектът предвижда и последващо разширение, с което ще бъдат открити общо 3200 нови работни места. Заедно със завода до Ботевград това би направило Sensata най-големия индустриален работодател в България след "Арсенал" - Казанлък. Инвестицията в завода до Пловдив се оценява на около 40 млн. евро, а местоположението му ще е в "Тракия икономическа зона".

Още по темата за електрониката – в средата на февруари производителят на електрически компоненти Schneider Electric съобщи, че ще разшири производството си в България. Това е част от стратегията за разширение на заводите на групата в Югоизточна Европа, в което влизат и инвестиции в центъра за изследователска и развойна дейност в сръбския гр. Нови Сад. Очаква се новите линии в Пловдив да бъдат открити през 2016 г., като това всъщност е част от постоянното разширение на завода от 2011 г. насам. Първото предприятие на Schneider Electric в България е в Перущица, а от 2007 г. производството е преместено в индустриалната зона Радиново.

Вкусно, ново и красиво

Пловдив продължава да поддържа и славата си на хранително-вкусовата столица на България – с концентрирани големи и малки производства. Тук са и няколко предприятия за обработка и пакетиране на ориз, разположени в познатия от векове регион за отглеждане на зърнената култура в България. В началото на март стана ясно, че производителят на хляб и хлебни изделия "Симид Агро" ще строи нов завод в Пловдив, финансиран чрез Регионалния фонд за градско развитие и Сосиете женерал Експресбанк. Инвестиционният кредит от над 14 млн. евро е отпуснат за срок от 8 години. Част от тях са от европейската инициатива JESSICA, а банката осигурява 9.586 млн. евросъфинансиране. Бъдещият завод за хлебни изделия ще е до сегашната база на "Симид Агро" в Южна промишлена зона и трябва да бъде завършен до края на тази година. В него се предвижда да работят над 220 души.

Ново предприятие за консервиране и замразяване на гъби и зеленчуци е един от проектите за с. Куртово Конаре, общ. Стамболийски. Инвеститорът "Хелиос" вече е подал документи до РИОСВ – Пловдив, но засега точната инвестиция и не е обявена. Предвижда се капацитетът му да бъде 2627.5 тона продукция годишно.

Инвестиционно намерение е заявила и компанията "Булмед 2000" - за нов цех за изкупуване, съхранение, анализ и опаковане на пчелен мед, пчелни продукти, глюкоза, конфитюри и готови сосове. Бъдещото предприятие ще е в гр. Раковски.

И за финал една инвестиция в красотата – миналата година "Био фреш" започна първия етап от новото си предприятие за бяла козметика в Индустриална зона "Марица". Цялата инвестиция е за 8.5 млн. лв., осигурени по програма JEREMIE, а парите са отпуснати през Прокредит банк. Собственото финансиране от "Био фреш" е 4.25 млн. лв. С новото предприятие капацитетът на компанията ще нарасне двойно, като там ще бъде прехвърлено цялото производство от Пазарджик. Предвижда се запазване на цеховете в с. Мало Конаре.

Изброените инвестиции са само част от цялата икономика на Пловдив, който е с най-високия БВП на глава от населението след София. Минусите на града по сходни показатели са по-малкият дял на хора с висше образование в сравнение с Варна и България като цяло, по-слабият достъп до интернет и високият процент на хора, живеещи в материални лишения. Проблемът впрочем може да се търси и в големия дял ромско население, колкото и неприятна да е темата. Извън това Пловдив си остава един от икономическите центрове на България и с перспективи положението му да се подобрява.

Градът не е имал една стратегия, която да казва, че той ще се развива като туристически, транспортен или машиностроителен район. Напротив, в него може да срещнете от всичко.

Колкото повече вали, толкова повече вали. Максимата на Мечо Пух е валидна и за инвестициите – където има големи инвестиции, там отиват още и още нови компании. Пловдив е емблематичен пример – там приватизацията остави в небитието много от социалистическите гиганти, други продължиха успешно дейността си. Но от всички тях – успешни или не, се отделиха и много нови производства от същия бранш. Отделно Пловдив привлече инвестиции на зелено, развиха се и местни бизнеси, буквално от нулата. Ако се чудите защо се случи всичко това и как стана – не е било лесно, напротив. Пловдив определено има много предимства, но такива има и Варна, дори в някои отношения в морската столица те са далеч по-големи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    afanko avatar :-|
    afanko

    Много хубава предизборна статия.

    Обаче всичките тези инвестиции са в общ. "Марица" и Пловдив освен един град-спалня не е нищо друго. Та "Марица" започна това нещо преди 20 години на засолена държавна земя се направиха няколко предприятия. администрацията беше изключително добронамерена, а после дойдоха и други и сега просто идват поредните.

  • 2
    koralsky avatar :-|
    koralsky

    все е нещо

  • 3
    daskalov avatar :-|
    Atanas Daskalov

    Докато не изчезне и последното паве от улиците на града няма да сме добре.

  • 4
    gqi1428786475397640 avatar :-|
    Plamen Plamski

    Статия в стила на зрелия социализъм. Нещо пропуснахте най-важните университети - Пловдивския и Техническия. Пропуснахте и връзката с отдавна несъществуващата фирма КАМ /комплексната автоматизация на машините/.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.