Добре дошли в столицата на велосипедите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Добре дошли в столицата на велосипедите

Добре дошли в столицата на велосипедите

Близо две трети от производството на велосипеди в България е съсредоточено в Пловдив

35140 прочитания

© Дневник


600

хил. колела произвеждат годишно двете пловдивски предприятия "Макском" и "Лидер 96".
По-голямата част от продукцията на двете велосипедни фабрики е предназначена за износ.

На картата на българската велосипедна индустрия, която годишно произвежда около 1 млн. велосипеда, има столица и тя се нарича Пловдив. Тук с велосипедно производство се занимават над 1500 работници, произвеждайки около 2/3 от всички български колела - общо около 600 хил. Много или малко е това? Страната ни е четвъртата производствена сила в Европа в тази индустрия и мнозина германци, холандци, белгийци и французи въртят педалите на български колелета. Що се отнася до българите - нацията ни е на 28-мо място по покупка на велосипеди в Европа. И всеки трети от четирима български велосипедисти също е седнал удобно върху седалка на колело, произведено в Пловдив и продадено на вътрешния пазар.

От времето, когато двете най-големи производствени предприятия в тази индустрия - "Макском" и "Лидер 96", са отворили врати и са сглобили първия си велосипед до днес не са изминали и 20 години. Започвайки работа през 1996 г. с велосипеди от най-ниския ценови клас, днес двете компании вече са позиционирани в средните ценови европейски измерения. А нищо не може да ги спре да премерят сили и във високия ценови клас на професионалните велосипеди, чиято цена понякога се равнява на цената на малък нов автомобил.

Инвестиции на колела

"През последните 2-3 години инвестирахме така, че да достигнем годишно производство от 400 хил. велосипеда", казва Николай Бояджиев, изпълнителен директор на "Макском". Компанията разшири складовата си база до 18 хил. палетоместа и увеличи асортимента на произвежданите велосипеди. Според Николай Бояджиев много важна е и инвестицията в нови бояджийски съоръжения, където се прилагат няколко вида боядисване: прахово, мокро с бои на водна основа и мокро с бои на солвентна основа. "Тази инвестиция представлява изключително ценно конкурентно предимство, оценено от редица партньори на компанията в Европа, за които се произвеждат велосипеди по поръчка", обяснява мениджърът на "Макском".

Другият голям производител на пловдивски велосипеди е фирма "Лидер 96". Тук в момента кипи предстартова инвестиционна треска. "През февруари 2016 г. искаме да пуснем новата си фабрика за 250 хил. велосипеда, за да хванем силния момент за сезонните продажби на продукцията ни в Европа", разказва Димитър Златанов, изпълнителен директор на "Лидер 96", председател на Асоциацията на производителите на велосипеди в България. Общият размер на инвестицията е на стойност 5 млн. евро, средствата са вложени в изграждането 14 хил. кв.м производствени халета и 8 хил. кв.м складова база. За да изгради новата си мощност, компанията използва 3 млн. евро и рефинансира 2 млн. евро от собствената си печалба.

"Добихме кураж да инвестираме, след като търсенето на нашата продукция стана толкова голямо, че не можехме да го задоволим със сегашните си производствени мощности", казва Димитър Златанов. С новата си фабрика компанията ще удвои производствения капацитет до общо годишно производство на 500 - 600 хил. велосипеда. Оборудването е от Германия, Холандия, Франция и Китай. Новата фабрика ще произвежда велосипеди само от среден и висок клас. Поръчките за новата фабрика вече са на бюрото на изпълнителния директор. И още с пускането й тя ще заработи на почти пълен капацитет.

Да открием колелото

За двете пловдивски компании "Макском" и "Лидер 96" "откриването на колелото" е най-сигурният начин да постигнат конкурентно предимство. Подходът и на двете фирми е един - непрекъснати инвестиции в развойна дейност. Екипът от инженери на "Макском" не престава да усъвършенства или създава изцяло нови модели.

"Погледнато така, звучи лесно, но в действителност дизайнерите и конструкторите непрекъснато следят последните тенденции и иновации в производството на велосипеди и се стараят да постигнат възможно най-добрата концепция за всеки клас", обяснява Бояджиев. Един от най-интересните и бързо развиващи се сегменти е този на електрическите велосипеди. В портфолиото на Shockblaze и Ferrini (и двете марки са собственост на холдинга - бел. авт.) те не са новост и от няколко години бележат ръст в продажбите в Европа. Велосипедите с марка Sprint също могат да се похвалят с чисто нов e-bike. От следващата година марката ще предложи най-новата електрическа Shimano система, който може да извърви с едно зареждане на батерията над 100 километра. Другата модна тенденция, внесена от САЩ, са велосипедите с широки и дебели гуми – фат байк. "Ние вече ги произвеждаме и очакваме да отчетем първите резултати от продажби през следващата година", обяснява Бояджиев.

За "Лидер 96" електрическият велосипед също е пазарна ниша и компанията вече е много напред с производството му и произвежда най-много такива машини в България. "Ако разчиташ само другите да откриват колелото, значи губиш позиции", казва Димитър Златанов. Компанията започва производството на електрически велосипеди още през 2011 г., като по-голямата част от продукцията е за градско каране. От 2015 г. обаче "Лидер 96" започва да "вкарва електричество" и в планинските велосипеди - доста специален и скъп продукт, позициониран в най-високия ценови клас заради специални изисквания към конструкцията и вложени електрически компоненти на Bosch - двигател и батерия.

От и до

В "Макском" 95% от продукцията се изнасят. Същата пропорция е постигнала и фирма "Лидер". Пазарите са в Европа - основно в големите търговски хипермаркети, но също така и в специализирани магазини и най-често под чужда марка. Според Николай Бояджиев европейският велосипедист най-често купува машини от среден ценови клас - от 249 евро до 599 евро. Това прави световната сила в производството на велосипеди - Китай, неефективна на европейските пазари. Българските и европейските производители на велосипеди в последните 4-5 години работят в икономически комфорт и заради квотите, наложени на китайски машини заради тяхното скрито субсидиране и фалшифицирането на европейски марки.

Българинът също започва да купува по-скъпи велосипеди. Продажбите от най-ниския ценови сегмент под 200 лева вече са по-скоро изключение. Ценовата сегментация на българския пазар обаче се различава от европейската. Средният ценови клас е до 500 лева и точно тук са масовите продажби. Българинът отделя 500 - 600 лева за велосипед. Увеличават се покупките на машини на цена 1000 и повече лева.

През последните години "Макском" разшири складовата си база до 18 хил. палетоместа и увеличи асортимента на произвежданите велосипеди.
Фотограф: Дневник
През февруари 2016 г. предстои откриването на новата фабрика на "Лидер 96". Тя ще е с капацитет от 250 хил. велосипеда
Фотограф: Дневник
600

хил. колела произвеждат годишно двете пловдивски предприятия "Макском" и "Лидер 96".
По-голямата част от продукцията на двете велосипедни фабрики е предназначена за износ.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    jorrex avatar :-|
    jorrex

    Добри новини за българското производсто. Изненадан съм. Все пак е интересно тези 5% на бг пазара как се реализират, под какви марки, в собствени магазини, във вело магазини, в хипермаркетите...

    И като говорим за БГ велосипеди нищо не казвате за марките Крос(правени в монтана) и Реактор(производство на Ловешката фирма Балкан от едно време) има ли ги още на пазара, няма ли ги...

    Не става ясно и тези 1 милион велосипеда дали наистина ги произвеждаме или само ги сглобяваме(какъв процент от частите е направен в БГ).

  • 2
    didi8 avatar :-|
    Doge

    До коментар [#1] от "jorrex":

    Има ги как да ги няма, има и Драг, Вивело и Рам

  • 3
    kutsaroff avatar :-|
    Пепи

    Мога само да кажа едно голямо БРАВО !

  • 4
    blank_jack avatar :-|
    Genadi Petkov

    Малко уточнение, тъй като цеховете на Лидер се намират в с.Рогош, което е непосредствено до Пловдив.

  • 5
    zzdravkov avatar :-|
    Zdravko Z.

    Не може така! Нама никакви регулации на този бизнес! Трябва веднага да се въведат най-малкото акцизи!
    Как така ще произвеждат и изнасят! Това не е редно! Нанася се удър върху българската икономика!
    Трябва веднага облагане защото, велосипедите нанасят щети върху:

    - Такситата
    - Градският транспорт
    - Търговците на горива!

    Освен това, щом изнасят, значи правят някакви далавери с ДДС! Веднага да им се направят данъчни проверки!

  • 6
    dio avatar :-?
    dio

    Капитал,

    тъй като доста от читателите ви знаем, че има и други прозиводители на велосипеди в България може ли да направите подобна статия за всички прозиводители в този бранш?

  • 7
    victortrt avatar :-|
    victortrt

    Не могат, това е рекламна статия на двете пловдивски компании, които дори не произвеждат за нашия пазар /според самите тях/.
    От моите ходения в Пловдив не съм забелязъл да е столица /малко се карат велосипеди, ако и да се произвеждат много/
    Спринт имат луксозни марки и ширпотреба супермаркетни колела с марки като байкспорт, бачини, авиго и т.н.
    Велосипедите на марката Спринт са добре откъм цена и качество, но няма избор на модели, окомплектовки, размери и наличност.
    Лидер имат едно нещастно малко магазинче в Овча Купел, за което почти никой не знае, защото е на .......... си.
    Отделно сглобяват.
    В момента Крос се развита много добре - със адекватни цени спрямо качеството, със месечни промоции и т.н.

    Вивело май вече ги няма.

  • 8
    theguru avatar :-|
    theguru

    До коментар [#1] от "jorrex":

    Преди известно време имаше по някоя ТВ подробно интервю със собственика на Крос и изобщо за марката им. Така разбрах, че тяхната марка има рамков договор с френската вело-федерация и имат договор за централизирана доставка на ниво европейска федерация. Общо взето - много ми хареса.
    Както и тази новина тук, колкото и да е частична.

    ... just my 2 cents...

  • 9
    irod.kalchev avatar :-|

    До коментар [#5] от "Zdravko Z.":

    Лекувай се

  • 10
    plovdivski avatar :-|
    Тъпата майна

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK