Ток в системата

Нашите електрически приятели

Ток в системата

Моторните превозни средства стават електрически и битката за надмощие в индустрията ще се усили

Саймън Райт, индустриален редактор, The Economist
2926 прочитания

Нашите електрически приятели

© Shutterstock


Подобно на преминаването от карети към приспособления, задвижвани от двигатели с вътрешно горене, преходът от коли с изкопаеми горива към електрически превозни средства (EVS) ще окаже огромно влияние върху личния транспорт. COVID-19 причини 20% спад на глобалните продажби на леки автомобили през 2020 г. до 70 млн. броя, но те ще нараснат през 2021 г. И с тренд, задаван от Китай, делът на автомобилите, задвижвани от батерии, ще се увеличава бързо. Това ще промени и начина, по който хората пътуват.

Електрическата енергия изисква основно преосмисляне на вътрешната архитектура на автомобила, превръщайки го в компютър на колела. Множество нови електронни системи осигуряват свързаност и произвеждат данни, правейки възможни нови бизнес опции, по-добри мобилни услуги и в крайна сметка автомобили, които се управляват напълно самостоятелно. През 2021 г. компаниите в екосистемата на електрическите автомобили - Tesla, утвърдените автомобилни производители, които я копират, и технологични гиганти - ще се борят за позиция в състезанието за електрифицирано бъдеще.

Нарастващата цена на акциите на Tesla - най-скъпият производител на автомобили в света в момента - дава голям стимул за настоящите и новите в сектора да наваксат.

Tesla може да е лидер при технологиите и софтуера за батериите, но за да консолидира тези предимства, трябва да докаже, че "производственият ад" е останал зад нея. Шефът й Илън Мъск мечтае да произвежда по 20 млн. коли на година, но през 2019 г. резултатът е 370 хил. Увеличаването на производството е най-голямото главоболие за Tesla.

Дали обаче новите гигафабрики в Тексас и близо до Берлин ще могат да работят така гладко, както новият завод в Шанхай, доказвайки, че Tesla може да се разраства според желанията си? Tesla може да има да наваксва по линия на мащаба на производство, но утвърдените автомобилни производители са изправени пред също толкова обезсърчително предизвикателство: да се научат как да пишат софтуер.

Електрическите автомобили се нуждаят от интегриран софтуер, не само да гарантират, че батериите и двигателите работят, за да осигурят максимална производителност, но и за да свържат автомобила с външния свят. Водещите автомобилни производители се борят да комбинират различни електронни системи от различни доставчици, за да създадат безпроблемното изживяване, предлагано от Tesla, която непрекъснато подобрява своите превозни средства с актуализации на софтуера "по въздуха" в стил смартфон.

Преминаването от машиностроене към разработване на софтуер и предоставяне на услуги за мобилност, които клиентите ще изискват все повече (като поръчване на кола през смартфон и споделени пътувания), не е единственото предизвикателство. Освен това утвърдените автопроизводители трябва да намалят инвестициите в технологиите на двигатели с вътрешно горене и да създадат съюзите, необходими за наваксване при производството на батерии и софтуер. Очаквайте повече смесени предприятия и инвестиции в стартиращи компании, тъй като те се опитват да споделят разходите, да се отдалечат от силата на бензина и да внесат ново мислене.

А какво ще кажете за подражателите на Tesla - от китайските Li, Nio, wm Motor и Xpeng до американските компании като Fisker, Lucid и засегнатата от скандал Nikola? Пари в тях влагат ентусиазирани инвеститори и утвърдени автопроизводители, както и технологични гиганти, желаещи да се включат, защото транспортът се дигитализира.

Но кои компании ще останат силни? Могат ли подражаващите да убедят инвеститорите, че имат собствена технология, която ще им даде дългосрочно предимство?

Пищните представяния на автомобили са едно, но както показват битките в индустрията, разработването на начини за производство на автомобили в мащаб, където битовете и байтовете са толкова важни, колкото спирачките и каросерията, е друго. Изграждането на мрежа за търговия и техническо обслужване също не е лесна задача. През следващата година ще стане ясно кои от конкурентите на Tesla - нови и стари, могат да останат в надпреварата.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Подобно на преминаването от карети към приспособления, задвижвани от двигатели с вътрешно горене, преходът от коли с изкопаеми горива към електрически превозни средства (EVS) ще окаже огромно влияние върху личния транспорт. COVID-19 причини 20% спад на глобалните продажби на леки автомобили през 2020 г. до 70 млн. броя, но те ще нараснат през 2021 г. И с тренд, задаван от Китай, делът на автомобилите, задвижвани от батерии, ще се увеличава бързо. Това ще промени и начина, по който хората пътуват.

Електрическата енергия изисква основно преосмисляне на вътрешната архитектура на автомобила, превръщайки го в компютър на колела. Множество нови електронни системи осигуряват свързаност и произвеждат данни, правейки възможни нови бизнес опции, по-добри мобилни услуги и в крайна сметка автомобили, които се управляват напълно самостоятелно. През 2021 г. компаниите в екосистемата на електрическите автомобили - Tesla, утвърдените автомобилни производители, които я копират, и технологични гиганти - ще се борят за позиция в състезанието за електрифицирано бъдеще.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    historama avatar :-|
    historama

    Светът уверено и ускорено върви напред, но къде сме ние с нашите политици, които 2 на чужд език не могат да обелят? И което подготвят излизането ни от НАТО и ЕС от няколко години, а медиите ни дрънкат ежедневно глупостите си за ковид?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал