Улици напред
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Улици напред

Reuters

Улици напред

Как пандемията ще промени транспортните модели в градовете

Мари Сегър, журналист по данни, The Economist, Берлин и Лондон

Reuters

© Reuters


Наблюдателите на много отрасли твърдят, че пандемията е ускорила промяната в секторите им. Но дали е така за транспорта? През последното десетилетие специалистите по градоустройство насърчават обществения транспорт, за да облекчат трафика и да намалят замърсяването. От началото на пандемията обаче хората избират по-уединени варианти като автомобили и велосипеди. Но уличното пространство е дефицитно в гъстонаселени градове като Ню Йорк и Париж. В резултат големите градове могат да очакват големи промени в начина, по който хората се придвижват през 2021 г.

Докато ваксините не станат широкодостъпни или не бъдат намерени по-добри лечения, пандемията ще оформя моделите на пътуване. За да разберем как би могло да се развие пътуването, анализирахме данните за мобилност от Apple, Google и TomTom в десет големи града. Използването на обществен транспорт през август, когато случаите на COVID-19 бяха спаднали от първоначалните си върхове, остава 40% под равнището си отпреди пандемията. Това предполага, че през 2021 г., докато вирусът остава заплаха, хората все още ще предпочитат самостоятелното пътуване въпреки усилията общественият транспорт да стане по-безопасен, като се насърчава носенето на маски.

В Берлин пътниците в обществения транспорт, които не носят маски, са заплашени от глоба 50 евро (60 долара) с посланието "Защитете другите. Себе си. И портфейла си". Данните показват, че много хора избягват подобни глоби, като вместо това използват личен автомобил. Между август и октомври задръстванията в Берлин са били с 8% повече спрямо нивата отпреди пандемията. Пандемията е увеличила регистрациите на превозни средства в Ню Йорк. Във всеки град, който анализирахме, след разхлабването на ограничителните мерки в средата на 2020 г. употребата на автомобили е растяла по-бързо в сравнение с тази на обществения транспорт или на ходенето пеша. На повечето места това е било последвано от задръствания, макар и намаляването на туристите да е освободило място по пътищата.

През последните години градското население в развитите страни постепенно загърбва шофирането и употребата на автомобили за сметка на обществения транспорт, споделените пътувания, споделените автомобили и други алтернативи. Затягането на регулациите - под формата на такси за задръствания и правила по отношение на отделяните вредни емисии - също прави притежаването на автомобил по-малко привлекателно. Юлия Полисканова от тинк-танка Transport & Environment (T&E) казва, че бъдещето на градския център е ако не съвсем свободно от автомобили, то поне с електрически такива. През 2021 г. ЕС трябва да преразгледа правилата си за т.нар. зони на задръствания и забраняването на достъпа на най-замърсяващите превозни средства до градските центрове. Скорошният ръст в употребата на автомобили може да подтикне градовете да ускорят плановете за забрана на неелектрическите превозни средства по улиците.

Няколко града, сред които Атина, Будапеща, Лондон, Милано, Ню Йорк и Париж, "пешеходизират" улиците си, за да подпомогнат социалното дистанциране, и оформят нови велоалеи. Много от тях възнамеряват да направят тези промени постоянни. Влошаването на задръстванията заради комбинацията от повече автомобили и затворени пътища ще помогне на други два конкурента в състезанието за място на улиците - велосипедите и електрическите скутери.

С увеличаването на автомобилите и намаляването на пътното пространство велосипедите и електрическите скутери ще станат по-привлекателни опции.

По време на затварянията в средата на 2020 г. популярността на велосипедите скочи. Новите колела бяха дефицитна стока, а градските жители, за които дотогава услугите за споделяне на велосипеди бяха транспорт за туристи, промениха мнението си. На фона на малкото посетители в града лондонската услуга за споделяне на велосипеди отбеляза трикратен ръст на новите потребители в периода между март и юли. Новият велосипеден цар на града Уил Норман казва, че Лондон е добавил 40 мили (около 65 км - бел. ред.) временни велоалеи. В национален план правителството обеща 2 млрд. лири (3.2 млрд. долара) за нова инфраструктура за колоездене и ходене пеша. През лятото велосипедният трафик по много от обичайните маршрути за придвижване до работа в Лондон се възстанови до предпандемичните си нива, въпреки че голяма част от офисите остават празни. През 2021 г. още много хора ще изберат да ходят на работа с велосипед.

Най-новият претендент за улично господство са електрическите тротинетки, които могат да се наемат почасово през смартфон приложения. По цял свят стартъпи предлагат услуги за наемане на тротинетки, а пандемията засили аргументите за приемането им. В Берлин, където има хиляди електрически тротинетки, употребата им след разхлабването на ограниченията през май 2020 г. нараства.

Един от аргументите срещу електрическите тротинетки е, че те се използват за кратки пътувания и могат да намалят ходенето пеша и колоезденето, но не заменят пътуванията с автомобил. Но проучване на изследователската компания Inrix през 2018 г. установи, че една пета от пътуванията с автомобил в големите американски и британски градове са на по-малко от една миля. Половината от градските пътувания с кола в САЩ и две трети във Великобритания са на разстояние по-късо от три мили. Според някои критици електрическите тротинетки са опасни. Но данните от компанията за тротинетки под наем Lime сочат, че една трета от инцидентите стават в рамките на първите пет пътувания, което навежда на мисълта, че обучението и практиката могат да помогнат. Във Великобритания вече са задействани пилотни програми за одобряване на електрическите тротинетки, вероятно такава ще бъде приета и в Ню Йорк.

Друг начин за облекчаване на задръстванията, разбира се, е работата от вкъщи. Още преди пандемията Токио разработи програма за насърчаване на фирмите да позволят на служителите си да работят отдалечено или да пътуват до работното си място извън пиковите часове, за да се намалят струпванията по време на Олимпиада 2020. Ако игрите се проведат през 2021 г., градът ще е добре подготвен.

2021 накратко

През януари ще се проведат онлайн "Диалози от Давос" вместо обичайната среща на Световния икономически форум в швейцарския курорт. През май в Люцерн ще бъде проведена малка среща лице в лице.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Наблюдателите на много отрасли твърдят, че пандемията е ускорила промяната в секторите им. Но дали е така за транспорта? През последното десетилетие специалистите по градоустройство насърчават обществения транспорт, за да облекчат трафика и да намалят замърсяването. От началото на пандемията обаче хората избират по-уединени варианти като автомобили и велосипеди. Но уличното пространство е дефицитно в гъстонаселени градове като Ню Йорк и Париж. В резултат големите градове могат да очакват големи промени в начина, по който хората се придвижват през 2021 г.

Докато ваксините не станат широкодостъпни или не бъдат намерени по-добри лечения, пандемията ще оформя моделите на пътуване. За да разберем как би могло да се развие пътуването, анализирахме данните за мобилност от Apple, Google и TomTom в десет големи града. Използването на обществен транспорт през август, когато случаите на COVID-19 бяха спаднали от първоначалните си върхове, остава 40% под равнището си отпреди пандемията. Това предполага, че през 2021 г., докато вирусът остава заплаха, хората все още ще предпочитат самостоятелното пътуване въпреки усилията общественият транспорт да стане по-безопасен, като се насърчава носенето на маски.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Зората на азиатския век

Зората на азиатския век

Свързване от дома

Свързване от дома

Кеш, моля

Кеш, моля

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.