Пътят на здравето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътят на здравето

Reuters

Пътят на здравето

Дипломацията на ваксините ще даде ново лице на Китай

Доминик Зиглър, колумнист, The Economist, Хонконг

Reuters

© Reuters


През по-голямата част от 2020 г. скептиците спрямо инициативата "Един пояс, един път" я наричаха надценена и прекалено широка. Най-важният външнополитически проект на президента Си Цзинпин е микс от икономически мерки, дипломация и брандинг. Той искаше да се възползва от историческия момент, в който американското лидерство отсъства, за да създаде свят, по-близък до представите на Китай. Очакваните разходи по глобалните инфраструктурни проекти, метафорични пътища на коприната, които обхващат света по земя и още повече по море, вече достигат 6 трлн. долара.

Аргументите за и против "Един пояс, един път" са силно преувеличени. Китай твърди, че така показва на страните път към нов, трансформационен вид на развитие. Критиците в Америка казват, че Китай изнася антиутопичния си авторитарен режим и нарочно вкарва бедни страни в дълг. Слънцето залязваше върху инициативата дори преди пандемията от коронавируса да забави значително световния икономически растеж.

Основният проект е икономическият коридор между Китай и Пакистан, с общи инвестиции и заеми на стойност 60 млрд. долара. Парите произведоха енергийни централи, от които имаше сериозна нужда, но като цяло общата работа не покри очакванията. Проектите се бавят, а дълговете се предоговарят. Коридорът не обърна особено внимание на консервативната фискална позиция на Паксистан, нито на изострената политическа обстановка в страната. Почти никоя от обявените индустриални операции няма да се случи. Далеч от превръщането на коридора в реална връзка, проектът показа собствените си ограничения.

На други места, от Малайзия до Шри Ланка и Малдивите, самият мащаб на икономическата активност на Китай, съчетан с помощта към корумпирани лидери, доведе до ненавист на местно ниво. Това пречи на икономическите и стратегическите цели на Китай, казва Андрю Смол от German Marshall Fund, тинк-танк във Вашингтон. Пандемията направи нещата още по-лоши. Навсякъде по света, обичайно далеч от погледите на всички, Китай е принуден да опрощава дългове и да подобрява условията по много заеми. През 2021 г. водената от Китай Азиатска инвестиционна банка за инфраструктура ще обяви още лоши заеми и дори може да претърпи намаление на кредитния си рейтинг. С все по-малко кредити, китайските инфраструктурни проекти в по-бедните страни ще станат още по-невзрачни.

И все пак смъртта на "Един пояс, един път" заради COVID-19 е силно преувеличена, казва Ейк Фрайман, автор на нова книга относно проекта. През първата половина на 2021 г. инициативата ще получи глътка въздух. Може да не сте чували за "Здравния път на коприната" на Китай, но скоро ще чуете. Мислете за дипломация на ваксините.

Китай вече одобри три ваксини за извънредно ползване. Предвид че има клинични изпитвания в Бразилия и Пакистан, китайските ваксини може да се появят на пазара преди западните. Те също така ще бъдат по-евтини, казва Фрайман. Американската ваксина, създадена от Moderna, може да струва над 70 долара за едно лечение, много повече, отколкото развиващите се икономики могат да си позволят, когато става дума за мащаб. Китай вече предлага ваксините си на партньори от "Един пояс, един път" като Мексико и Филипините заедно с предложение за помощ в изплащането им. Съществуват обаче регулаторни и логистични предизвикателства, а и самите ваксини може да не се окажат ефективни. Но Си Цзинпин се надява, че те ще помогнат на Китай да изчисти репутацията си на хищнически кредитор, както и на източник на самия коронавирус, докато приема поздравления за помощта от благодарните страни около пояса и пътя.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

През по-голямата част от 2020 г. скептиците спрямо инициативата "Един пояс, един път" я наричаха надценена и прекалено широка. Най-важният външнополитически проект на президента Си Цзинпин е микс от икономически мерки, дипломация и брандинг. Той искаше да се възползва от историческия момент, в който американското лидерство отсъства, за да създаде свят, по-близък до представите на Китай. Очакваните разходи по глобалните инфраструктурни проекти, метафорични пътища на коприната, които обхващат света по земя и още повече по море, вече достигат 6 трлн. долара.

Аргументите за и против "Един пояс, един път" са силно преувеличени. Китай твърди, че така показва на страните път към нов, трансформационен вид на развитие. Критиците в Америка казват, че Китай изнася антиутопичния си авторитарен режим и нарочно вкарва бедни страни в дълг. Слънцето залязваше върху инициативата дори преди пандемията от коронавируса да забави значително световния икономически растеж.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Зората на азиатския век

Зората на азиатския век

Свързване от дома

Свързване от дома

Кеш, моля

Кеш, моля

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.