Промяна на силите в баланса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Промяна на силите в баланса

Shutterstock

Промяна на силите в баланса

Банките ще си възвърнат позициите срещу финтех конкурентите

Матийо Фава, финансов кореспондент, The Economist

Shutterstock

© Shutterstock


Особеност на пандемията от коронавирус е, че хората и бизнесите продължават да разчитат на традиционните банки. Банкови клонове бяха затворени, а електронната търговия се повиши, стимулирайки развитието на технологичните компании и доставчиците на облачни услуги, които обезпечават работата на каналите за онлайн финансиране. Но в същото време правителствата упълномощават банките да разпределят средства за подпомагане на компании и домакинства, много от които съхраняват големи суми в своите депозитни сметки.

Това загатва за един от най-ценните и трайни активи, които банките имат в борбата си с финтех конкурентите - желанието на потребителите да им поверят доходите си, когато това наистина е важно. През 2021 г. най-добрите банки ще се възползват от това предимство, за да си върнат позициите.

Някои финтех компании все още процъфтяват. Фирмите, които предоставят на предприемачите и търговците възможността да обработват дигитални плащания с едно кликване, като Stripe или Square, продължават да се носят по вълната на тенденцията за скъсване с парите в брой. Същото важи за такива като Marqeta или GoCardless, които помагат на ресторантите и фитнес залите да си съберат цената за доставката или абонамента.

Компании, работещи на принципа "купи сега, плати по-късно", като Klarna или Afterpay, които уреждат краткосрочни заеми на мястото на продажбата, печелят благосклонността на пестеливите купувачи.

Електронни брокери като Robinhood или td Ameritrade си осигуряват рекордни обеми на търговия, тъй като домакинствата започват да залагат на акции от дивана. Приятелите уреждат сметките си с бъркане в дигиталните си портфейли, а не във физическите.

Но пандемията задушава други компании. Фирмите за рисков капитал още имат много пари за харчене, но въпреки това несигурната перспектива ги прави по-предпазливи по отношение на стартиращи компании, които горят кеша без пожарогасител наоколо. Те също така предпочитат по-стари и доказани фирми пред абсолютни новаци, така че финансирането става все по-трудно и може да остане такова през следващата година.

В същото време приходите на някои по-малки търговски банки - много от които печелят от твърди такси при всяка покупка, направена от титуляри на сметки - пресъхнаха, защото клиентите им вече не си купуват лате на път за работа. В името на растежа заради самия растеж други пък оставят разходите да хвърчат нагоре. Целият този натиск принуждава борещите се финтех компании да намаляват своите маркетингови бюджети, което води до задържане на привличането на клиенти. През 2021 г. оцеляването им може да бъде поставено под въпрос.

Утвърдените банки също бяха разтърсени от COVID-19. Много от тях са инвестирали недостатъчно в дигитализация и бяха изненадани, когато започнаха ограниченията. Ниските лихви в комбинация с нарастващите загуби по кредитите, тъй като фирмите фалират и хората губят работата си, означават, че банките ще имат малка възможност да харчат пари за развитие на технологиите си. Но банките, които бяха предвидливи и вече са обърнали хартиените и ръчни процеси в редове от единици и нули, бяха възнаградени от милиони изтегляния на техните приложения, нарастващи продажби и блестящи проучвания за удовлетвореност на клиентите. Тъй като изоставащите са принудени да затварят клонове и да свиват услуги, за да намалят разходите, като така разочароват клиенти, лидерите ще спечелят пазарен дял. Те също така ще разширят своите предложения, като се опират на финтех за някои задачи и продукти.

Докато се стремят да си възвърнат контрола върху финансите в хаотично време, много клиенти ще се доверят най-вече на банките, за да се грижат за парите им - поне за известно време. Това е актив, който банките трябва да направят всичко възможно да не пропиляват.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Annual FinTech Summit 2021

Какви са перспективите и бъдещето на сектора след пандемията, нови предизвикателства, но и новите модели на развитие. Това ще са част от темите на годишната конференция на "Капитал" Annual FinTech Summit, която ще се проведе на 30 март. Традиционно в нея ще вземат участие експерти, визионери, иноватори и представители на компании от страната и чужбина, както и на централната власт и регулаторите. Повече за конференцията може да научите тук.

Особеност на пандемията от коронавирус е, че хората и бизнесите продължават да разчитат на традиционните банки. Банкови клонове бяха затворени, а електронната търговия се повиши, стимулирайки развитието на технологичните компании и доставчиците на облачни услуги, които обезпечават работата на каналите за онлайн финансиране. Но в същото време правителствата упълномощават банките да разпределят средства за подпомагане на компании и домакинства, много от които съхраняват големи суми в своите депозитни сметки.

Това загатва за един от най-ценните и трайни активи, които банките имат в борбата си с финтех конкурентите - желанието на потребителите да им поверят доходите си, когато това наистина е важно. През 2021 г. най-добрите банки ще се възползват от това предимство, за да си върнат позициите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Зората на азиатския век

Зората на азиатския век

Свързване от дома

Свързване от дома

Кеш, моля

Кеш, моля

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.