След тех ускорението
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

След тех ускорението

Shutterstock

След тех ускорението

Новите технологични навици, придобити по време на пандемията, ще я надживеят

Том Стандейдж, редактор на Светът през 2021, The Economist

Shutterstock

© Shutterstock


Добре дошли в бъдещето - не 2021 г., както вероятно предполагате, а 2025 г. или дори 2030 г., в зависимост кого питате. Възприемането на нови технологични навици в отговор на пандемията - от видеоконференциите до онлайн пазаруването - означава, че употребата им е достигнала нива, каквито се предполагаше, че ще бъдат факт след много години.

"Скорошни данни показват, че по отношение на дигиталното възприемане от страна на потребители и бизнеси сме превъртели пет години напред в рамките на около осем седмици", обяви през май 2020 г. консултантската компания McKinsey. А при онлайн пазаруването в Америка напредъкът е дори още по-бърз - "растеж за десет години в рамките на три месеца". Италианският ритейл консорциум Netcomm посочва, че пазаруването в страната, традиционно изоставаща в е-търговията, е направило "десетгодишен еволюционен скок" към дигиталното. За банкирането експерти, запитани от The Economist, посочват, че делът на безкешовите транзакции по света се е повишил до нива, които те са очаквали да видят след две години. За медицината британски доктор казва пред New York Times, че Националната здравна служба е направила десетилетна промяна за една седмица с преминаването на лекарите към дистанционни консултации.

Наречете го тех ускорение. Във всички тези случаи, а и в много други пандемията ускори съществуващите тенденции на възприемане на технологиите. Пазаруването стабилно се изместваше онлайн; разплащанията бавно ставаха дигитални; онлайн обучението постепенно се разрастваше; повече хора работеха от вкъщи поне в част от времето. Сега хора в много държави бяха рязко изстреляни в бъдеще, където всички тези навици са далеч по-широко разпространени.

Големият въпрос за 2021 е колко назад ще се върнат нещата.

Тази внезапна промяна беше болезнена. Множество търговци с физически магазини, вече в затруднение, бяха тласнати към фалит, включително установени имена като J.C. Penney и Neiman Marcus. Със затварянето на банковите клонове възрастните хора, незапознати с онлайн банкирането, станаха жертви на дигитални измамници. Превключването към онлайн обучение подчерта неравенството при достъпа до широколентов интернет и притежаването на компютри сред учениците.

Но този преход също така беше искрата за бърза трансформация в сфери - особено здравеопазването и образованието - които исторически се съпротивляват на промени. Принудителният експеримент с масови локдауни премахна и стигмата върху онлайн обучението и дистанционната работа, като показа, че с правилното оборудване и подкрепа те наистина могат да работят в голям мащаб. Това е добра новина.

Големият въпрос за 2021 е колко назад ще се върнат нещата. Ясно е, че светът няма да се озове обратно в предпандемичното си състояние. Много универсални магазини затвориха. Италианските баби откриха предимствата на онлайн пазаруването. Работещите от вкъщи не бързат да се върнат към пътуването до офиса и обратно пет дни седмично. Но и не всички локдаун навици от 2020 г. ще се запазят. Учениците и учителите са нетърпеливи да се върнат към присъственото обучение. На работещите им липсва офисното общуване. Така някои от новопридобитите навици ще се запазят, но не всички и резултатът ще е някъде по средата. Къде точно ще бъде тази среда ще има огромни последици - за транспортните модели, за цените на имотите и за устройството на градовете освен за още много други неща.

Според международно проучване на McKinsey 15% от анкетираните корпоративни директори очакват до 2022 г. да позволяват на една десета от служителите си да работят дистанционно два или повече дни седмично, а 7% са склонни да стигнат до три дни. Но тези глобални осреднени стойности прикриват широки вариации. Във Великобритания и Германия 20% от респондентите са съгласни един от десет служители да работи от вкъщи два дни седмично; в Китай числото е едва 4%. А сред технологичните шефове делът е цели 34% при 22% преди пандемията. Компаниите в сферата на технологиите и финансовите услуги могат да функционират по-лесно без служители на място. Но дори в индустрии, където напълно дистанционната работа е възможна, най-вероятният резултат ще бъде хибридно бъдеще, което съчетава работа от вкъщи и от офиса.

Бъдещето е сега

Някои компании - като онези, които предлагат облачни услуги или устройства, които помагат за дистанционна работа - ще станат по-силни. Други като физическите търговци ще страдат. Много няма да оцелеят. Но пак ще има и нещо положително, тъй като тези промени отварят нови полета за иновации. Големи и малки компании вече развиват свежи инструменти за подобряване на усещането при дистанционната работа, сътрудничество и обучение; за поддържане на нови форми на безконтактна и базирана на запазен час търговия; а също и за предлагане на нови видове онлайн социални дейности от виртуални конференции до виртуален туризъм. Няма връщане назад към миналото, което съществуваше преди пандемията. Вместо това COVID-19 изстреля света в едно много по-различно бъдеще.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Добре дошли в бъдещето - не 2021 г., както вероятно предполагате, а 2025 г. или дори 2030 г., в зависимост кого питате. Възприемането на нови технологични навици в отговор на пандемията - от видеоконференциите до онлайн пазаруването - означава, че употребата им е достигнала нива, каквито се предполагаше, че ще бъдат факт след много години.

"Скорошни данни показват, че по отношение на дигиталното възприемане от страна на потребители и бизнеси сме превъртели пет години напред в рамките на около осем седмици", обяви през май 2020 г. консултантската компания McKinsey. А при онлайн пазаруването в Америка напредъкът е дори още по-бърз - "растеж за десет години в рамките на три месеца". Италианският ритейл консорциум Netcomm посочва, че пазаруването в страната, традиционно изоставаща в е-търговията, е направило "десетгодишен еволюционен скок" към дигиталното. За банкирането експерти, запитани от The Economist, посочват, че делът на безкешовите транзакции по света се е повишил до нива, които те са очаквали да видят след две години. За медицината британски доктор казва пред New York Times, че Националната здравна служба е направила десетилетна промяна за една седмица с преминаването на лекарите към дистанционни консултации.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Зората на азиатския век

Зората на азиатския век

Свързване от дома

Свързване от дома

Кеш, моля

Кеш, моля

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.