Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новата нормалност

Кеш, моля

Притиснати от недостиг на средства, градовете ще трябва да са гъвкави в управлението на системите за обществен транспорт

Джон Фасман, кореспондент във Вашингтон, The Economist

Новата нормалност

© Shutterstock


"Когато се возя с метрото, постоянно ми се ще да напиша в Twitter "Метрото е супер, качете се и вие". Но ако всички взимат метрото, не би трябвало да сме там", казва Никол Гелинас, нюйоркска писателка, която работи върху книга за историята на обществения транспорт в града.

Добре дошли в парадокса на обществения транспорт по време на пандемия. Автобусите и метрото никога не са били по-чисти; маскираните и социално дистанцирани пътници никога не са били по-тихи и предпазливи; но и никога не е имало такъв страх сред хората да използват обществения транспорт. Броят на пътниците е спаднал с над 80% в Ню Йорк, Чикаго, Сан Франциско и Вашингтон. За да бъдат пътуванията по-безопасни, градовете измислиха нови начини за щателно почистване, различни маршрути и променен начин за качване в автобусите. Някои от тези иновации ще оцелеят и ще еволюират през 2021 г. и ще променят начина, по който общественият транспорт поддържа и формира американските градове - стига агенциите по транспорта да намерят начин да излязат от финансовата бездна, в която ги вкара пандемията.

В нормална ситуация агенциите с проблеми могат да се обърнат към правителството на регионално или щатско ниво за помощ. Но тези, от които търсят помощ, имат свои собствени проблеми заради минимални приходи. Причината е една и съща: рязко намалената икономическа активност доведе до по-малко приходи и повече разходи за защита на служителите. Федералното правителство предостави 25 млрд. долара на системите за обществен транспорт в пакета си от март 2020 г. Звучи като много пари, но предвид стотиците различни агенции в САЩ те бяха бързо изхарчени. Пат Фой, президент на нюйоркския "Метрополитен", който управлява градските автобуси, метрото и влаковете, предупреждава, че агенцията е пред "стогодишно фискално цунами".

Без федерална помощ агенциите ще трябва да намалят услугите си драстично, което ще доведе до по-малко на брой влакове и автобуси, съответно и повече хора в тях, което от своя страна ще доведе до повече хора, които пътуват с кола, което ще направи всичко по-лошо. Свиването на услугите отнема дълго време, за да тръгне в обратната посока, особено когато градовете и щатите затъват все повече във финансови дупки. Около 75% от гражданите на Ню Йорк пътуват с градския транспорт. Забавяне на системата ще означава, че целият регион ще бъде по-малко продуктивен. Делът на работещите, които използват обществен транспорт, е по-нисък в Бостън и Сан Франциско, но изкарването на тези хора на улицата в търсене на начин на придвижване ще остави градовете блокирани. В Детройт около 7% от работещите пътуват с автобус. Свиване на броя автобуси може да означава, че тези хора ще останат без работа.

Има и добра страна. COVID-19 накара системите да станат по-гъвкави и да иновират - тези навици може да останат и през 2021 г. Много градове преосмислиха процесите при качване в автобус. Вместо всички да влизат отпред, което увеличава времето по спирките и прави всичко по-малко ефективно, някои градове експериментираха с качване от всички врати.

Защитниците на обществения транспорт отдавна поддържат идеята за бус ленти - градовете научиха, че създаването им не трябва да носи след себе си дълъг процес и да струва тонове пари. Вместо това те могат да струват само няколко кутии с боя и желание за експерименти. Някои от тези временни бус ленти може да се окажат постоянни, докато градовете стават по-гъвкави и започват да изразходват парите си по-ефективно за обществен транспорт през 2021 г.

Ами ако

Америка отдавна избягва европейския стил на индустриална политика, но вече изостава значително зад Китай в някои технологични сфери, конкретно 5G, следващото поколение мобилни мрежи. Ами ако правителството реши да създаде 5G мрежа с помощта на държавата? Ястребите по отношение на Китай в администрацията на Тръмп харесват тази идея. Едно тяхно предложение беше Министерството на отбраната да даде под наем радиоспектъра си на Rivada Networks, фирма с големи републикански инвеститори. Възможно е дори Джо Байдън да хареса плана: публична 5G мрежа би подпомогнала конкуренцията и нивото на иновация.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

"Когато се возя с метрото, постоянно ми се ще да напиша в Twitter "Метрото е супер, качете се и вие". Но ако всички взимат метрото, не би трябвало да сме там", казва Никол Гелинас, нюйоркска писателка, която работи върху книга за историята на обществения транспорт в града.

Добре дошли в парадокса на обществения транспорт по време на пандемия. Автобусите и метрото никога не са били по-чисти; маскираните и социално дистанцирани пътници никога не са били по-тихи и предпазливи; но и никога не е имало такъв страх сред хората да използват обществения транспорт. Броят на пътниците е спаднал с над 80% в Ню Йорк, Чикаго, Сан Франциско и Вашингтон. За да бъдат пътуванията по-безопасни, градовете измислиха нови начини за щателно почистване, различни маршрути и променен начин за качване в автобусите. Някои от тези иновации ще оцелеят и ще еволюират през 2021 г. и ще променят начина, по който общественият транспорт поддържа и формира американските градове - стига агенциите по транспорта да намерят начин да излязат от финансовата бездна, в която ги вкара пандемията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Зората на азиатския век

Зората на азиатския век

Свързване от дома

Свързване от дома

След тех ускорението

След тех ускорението

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.