С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 юли 2015, 13:00, 7573 прочитания

Развитие в облаците

Българските компании все повече разчитат на използването на изнесени извън фирмата IT услуги и продукти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
    Облачните технологии вече са задължителна част от портфолиото на всяка уважаваща себе си IT компания. Парадоксът е, че потребители и бизнес използват подобни услуги от повече от десетилетия. Всички онлайн базирани услуги се явяват за облачни, като това включва имейл, YouTube и Facebook. Постепенно обаче те започнаха да разширяват обхвата си и вече покриват много по-широк диапазон, като например значителна част от IT инфраструктурата на дадена компания може да премине в облака.

    Икономическата криза от 2008 г. катализира процеси по оптимизация на бизнес процесите в целия свят, което от своя страна засили търсенето на облачни услуги и IT аутсорсинг. България е сред най-добрите дестинации в Европа за второто и затова не е изненада, че повечето местни фирми предлагат като облачни услуги именно такива свързани с аутсорсинг. Тоест най-вече дейности, свързани с предлагането на инфраструктура като услуга (т.нар. IaaS) – цялостна корпоративна система, като частни облаци и виртуални мрежи от машини.


    Макар и не толкова очевидно търсенето на облачни продукти в България също е на високо ниво.
    Предимствата за преминаването към подобен тип услуги е, че те спестяват разходи по изграждането и поддръжката на собствена IT инфраструктура, сървъри и пр. Освен това вече доста корпоративни софтуерни продукти започват да се базират в облака, което също ги поставя в тази сфера.

    Сред лидерите в региона

    Страната ни е сред топ 10 в Европа по потребление на облачни услуги от малкия бизнес, показва изследване на Ipsos MORI, осъществено през 2013 г. по поръчка на Microsoft сред над 6800 фирми от 22 европейски страни и Турция.



    Според изследването като цяло централно- и източноевропейските компании са значително по-отворени към облачните решения в сравнение със същия бизнес сегмент в Западна Европа.
    Две трети (65%) от малките и средните предприятия в Централна и Източна Европа ползват вече поне една облачна услуга в сравнение с едва 45% от колегите им в Западна Европа. В нашия регион Украйна и Чехия са начело с най-голям процент от преминали към облака фирми (съответно 85% и 75%, като и двете са доста над средната стойност за Западна Европа). Полша (52%) и Румъния (55%) са страните от ЦИЕ с най-нисък процент на компаниите, ползващи облачни технологии.

    В топ 10 по използване на облачни решения в Европа лидер е Украйна, след която се нареждат Чехия, Франция, Гърция,  Унгария, България, Словакия, Испания, Белгия и Швейцария.
    Като причина за миграция към облака 66% от малките фирми в региона посочват решаващото му значение за постигане на бизнес растеж. В България това ниво е дори по-високо – 77%, показва изследването.

    Един от парадоксалните изводи от проучването е свързан с отношението на бизнесите към сигурността на данните им в облака. Облачните малки и средни фирми смятат, че по-високата сигурност е основна причина за преминаването към този вид технологично решение. Същевременно това е в рязък контраст с останалите компании, според които сигурността и загубата на данни (съответно 72% и 71%) са повод за загриженост при преминаването към облачни услуги. Трябва да се отбележат две неща по повод изследването. Първо, то е правено преди две години, като през последната се забелязва раздвижване на икономическата активност в страната, което обикновено води до повишаване на инвестициите в IT. Второ, в проучването не се споменава какви услуги се включват под определението облачни. Ако става дума за електронна поща, която също е в облака, е доста по-различно, отколкото да преминеш целия сървър и база данни в отдалечен център.

    "Най-търсените облачни услуги от бизнеса в България са SaaS (Software as a Service) и IaaS (Infrastructure as a Service)", коментира Светослав Спасов, мениджър на отдел "Инфраструктурни и облачни услуги" в "Булпрос". Компанията е една от многото, които предлагат IT аутсорсинг.
    "В сферата на SaaS услугите най-търсени са облачните услуги за продуктивност, комуникация, колаборация и обслужване на клиенти. При IaaS услугите бизнесът търси пълна автоматизация на управлението на инфраструктурата (мрежи, сървъри, дисково пространство), гъвкави модели на заплащане според използваните ресурси, както и услуги с добавена стойност като Backup as a Service и Disaster Recovery as a Service", допълва той.

    Разнородно предлагане

    По отношение на "облачния" пазар в страната ни има доста компании, които предоставят различни облачни услуги. IT фирмите предлагат най-вече IaaS услуги, затова и развитието и изграждането на дейта центрове в България е доста добър бизнес.

    "Най-предлаганите облачни услуги в страната са инфраструктурните услуги (IaaS) и в последните няколко години редица IT компании започнаха своите инвестиции в изграждането на собствени центрове за данни и облачни платформи", допълва Светослав Спасов от "Булпрос".

    Играчите също не са малко – 3DC, "Еволинк", "Нетера", "Датикум" (част от "Сирма груп"), "Варна дейта център" и др. Те предоставят наети сървъри и възможности за колокация на различни компании.  

    По отношение на софтуерните облачни услуги ситуацията е малко по-различна. Там в повечето случаи българските IT компании предлагат продукти на глобалните технологични гиганти като дистрибутори. Всеки системен интегратор има портфолио от различен софтуер, който продава чрез лицензи спрямо компанията, която представлява. Продуктите най-често са корпоративни програми (вече с облачно базиране) на SAP и Microsoft. За най-елементарен пример може да се посочи възможността на малки фирми да получат абонамент за Office 365 (облачната версия на популярния офис пакет на Microsoft) от мобилния оператор "Мобилтел".

    "Голям брой IT компании предлагат и SaaS услуги през партньорски риселър програми", коментира Светослав Спасов от "Булпрос". Той допълва, че българските технологични компании изостават по отношение на разработваните местни SaaS приложения, в които софтуерът се предлага като облачна услуга.

    "Поради огромния приходен потенциал се очаква броят на този тип услуги да нарасне многократно", допълва Спасов. Друг фактор е засилващият се интерес към стартиращи компании, които разработват различни софтуерни приложения, повечето от които са базирани в облака. Освен това вече доста IT аутсорсинг компании в България започват да се занимават и с развитието на собствени програми, които в един момент да популяризират.
     
    Европейският бизнес използва средно 987 облачни услуги
    С 61% е пораснал средният брой на облачните услуги, които използват фирмите в Европа, като е достигнал 987 на година. Това сочи проучване на компанията Skyhigh Networks, работеща в областта на облачната сигурност. Бързият растеж на облачните услуги показва, че компаниите се стремят да са гъвкави и да въвеждат нови, базирани в облак приложения, с които да направят своите служители по-мобилни и продуктивни. От проучването това ясно се вижда - почти 14% от дейностите на компаниите в облака се случват през почивните дни (6.8% в събота и 7.8% в неделя), което показва, че използването на услугата в Европа никога не спира.

    За да визуализира бурното развитие на облачните услуги, Skyhigh добавя още, че компаниите качват в облака всеки месец 13.2 TB, като уточнява че това е "размер равняващ се на около 7.6 млн. копия на "Война и мир" в дигитален формат (около 1.7 MB на копие)". От Skyhigh препоръчват на компаниите да не добавят непроверени облачно базирани услуги, тъй като това носи известен риск пред сигурността на данните им.

    • Facebook
    • Twitter
    • Зарче
    • Email
    • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

      Дарение
      Плащането се осъществява чрез ePay.bg

    Прочетете и това

    Бъдещето е принтирано... в 3D Бъдещето е принтирано... в 3D

    Няколко тенденции за бързото развитие на триизмерния печат

    28 окт 2016, 5435 прочитания

    Една реалност не стига Една реалност не стига

    Добавената реалност настъпва в бизнеса

    28 окт 2016, 2332 прочитания

    24 часа 7 дни
     
    Капитал

    Абонирайте се и получавате повече

    Капитал
    • Допълнителни издания
    • Остъпки за участие в събития
    • Ваучер за реклама
    Още от "Технологии за бизнеса" Затваряне
    Маркетинговата клопка на технологиите

    Рекламодателите разчитат повече от всякога на дигиталните инструменти и формати, за да стигат до потребителите

    Още от Капитал
    Бъдещият софийски жк "Галакси"

    Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

    Uber вече не е готин

    Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

    Трудните книжки

    Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

    Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

    Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

    Звуковата терапия на Стейси Кент

    What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

    Кино: "Болка и слава"

    Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

    X Остават ви 0 свободни статии
    0 / 10